Pagina 4 van 11

Volvo v50 2.4 2005 motor stuk ? Help

Geplaatst: 09.06.2024 - 19:34
door Jerrylin
51RTHV

Volvo v50 2.4 2005 motor stuk ? Help

Geplaatst: 09.06.2024 - 19:38
door Jiska
Ga het straks even voor je controleren😁

Volvo v50 2.4 2005 motor stuk ? Help

Geplaatst: 09.06.2024 - 19:44
door Fredhead
JeroenSpock schreef: ↑09.06.2024 - 18:47 Je zou inderdaad zeggen koppakking omdat 1 cilinder ook vol ligt met olie.
Of kleppendekselpakking?
De eerste Focus die wij hadden lekte die naar binnen toe en was het ook 1 cilinder waar olie naartoe liep.

Anders dan dat is het gaatje heel bijzonder, geborgen gebrek nummer 2 in ieder geval.
Zal het koelwater er via de vriesstop uit komen?
Andere gedachte die ik heb is de warmtewisselaar/oliekoeler waar het eruit komt en water en olie elkaar tegenkomen. Mits deze aanwezig is

Volvo v50 2.4 2005 motor stuk ? Help

Geplaatst: 09.06.2024 - 21:24
door JeroenSpock
Koppakking zou kunnen, en dan aan de achterkant van het blok geploft zijn tot aan een cilinder. Beetje veel denk ik maar in principe niet onmogelijk.
Oliekoeler is een andere plaats waar olie en kvs samen komeb, en die zit ook aan de achterkant. Onderin, distributie zijde.

Kleppendekselpakking, daar komt toch geen kvs?

Volvo v50 2.4 2005 motor stuk ? Help

Geplaatst: 09.06.2024 - 21:25
door JeroenSpock
Compressietest om de koppakking uit te sluiten.
Maar die wordt ook lastig als de motor niet normaal rond kan zonder vloeistoffen te verliezen.

Volvo v50 2.4 2005 motor stuk ? Help

Geplaatst: 09.06.2024 - 21:31
door Fredhead
JeroenSpock schreef: ↑09.06.2024 - 21:24 Kleppendekselpakking, daar komt toch geen kvs?
Geen koelvloeistof inderdaad maar als ik het goed denk te lezen lekt die lager weg

Volvo v50 2.4 2005 motor stuk ? Help

Geplaatst: 09.06.2024 - 21:33
door Jerrylin
Dus je denkt lager bij de olie Koeler?

Misschien dat ik een compressie setje aanschaffen ga

Volvo v50 2.4 2005 motor stuk ? Help

Geplaatst: 09.06.2024 - 21:39
door Jerrylin
Screenshot_20240609_213807_bol.jpg
Zal deze bestellen als ik dus juiste druk op elke cilinder meet zijn de pakkingen en cilinders dus blok in orde als ik het goed begrijp

Volvo v50 2.4 2005 motor stuk ? Help

Geplaatst: 09.06.2024 - 21:39
door Fredhead
Jerrylin schreef: ↑09.06.2024 - 21:33 Dus je denkt lager bij de olie Koeler?

Misschien dat ik een compressie setje aanschaffen ga
Dat dacht ik uit jouw verhaal op te maken, ik heb de auto niet gezien dus is het slechts een aanname

Volvo v50 2.4 2005 motor stuk ? Help

Geplaatst: 09.06.2024 - 21:40
door Jerrylin
Maar dat kan dus de reden zijn dat hij ook niet aanslaat

Volvo v50 2.4 2005 motor stuk ? Help

Geplaatst: 09.06.2024 - 21:43
door Jerrylin
Screenshot_20240609_214206_Chrome.jpg
Is dit de olie Koeler ? Dat is het olie filterhuis ook die zit bij mij aan de voorkant onde het luchtfilter huis

Volvo v50 2.4 2005 motor stuk ? Help

Geplaatst: 09.06.2024 - 21:55
door Fredhead
Je hebt op de foto de koeler van een 1.6 diesel gepakt. Dat die van jou anders is verbaasd me dan niet.

Reden van het niet aan slaan staat los van de lekkage volgens mij.
Heb je al eens getest met de brandstofleiding naar het blok toe los of daar wel iets uit komt?

Volvo v50 2.4 2005 motor stuk ? Help

Geplaatst: 09.06.2024 - 22:06
door Jerrylin
Mijn excuses dit moet hem zijn
Screenshot_20240609_220350.jpg
Er komt wel benzine in de leiding als ik het ventiel pin indruk spuit er benzine uit. Ook heb ik met remreiniger in de inlaat gespoten en getest

Volvo v50 2.4 2005 motor stuk ? Help

Geplaatst: 09.06.2024 - 22:56
door Jerrylin
Nog even een update.

De oliekoeler lekt niet.

Het komt er uit aan de achterkant van het blok.
Van boven gezien net onder het hitteschild dus kun je het net niet zien.

En van onder gezien op de hoogte van het hitteschild op een naad van het blok.

Nu weet ik niet welke naad dit zou kunnen zijn.

Is dit wellicht de naad van de koppaking als je de kop eraf haalt ? Die zit voor mijn gevoel hoger maar die ik misschien bedoel kan ook de kleppendeksel zijn.

Dan zou het in theorie dus de koppaking kunnen zijn en dit kan ik zeker weten door de compressie test uit te voeren en dan op 1 of meerdere cilinders weinig of geen druk te meten

Is dat correct?

En als de koppakking gesprongen is en de olie zo eruit gespoten is dan klopt het ook dat hij niet start? ( heb wel een gehoord dat je de auto dan wel kunt starten maar hij dan erg beroerd loopt).

Als het een sweetie van koppaking veranderen is en dat hij het dan weer doet dan zou ik het nog de moeite waard vinden.

Het is ook zaak om dan alsnog te begrijpen waarom deze gesprongen is met hoge druk, dus dan ook het oliefilterhuis vervangen en olie koeler.

Volvo v50 2.4 2005 motor stuk ? Help

Geplaatst: 09.06.2024 - 23:37
door JeroenSpock
Daar zit wel de koppakking idd, net bij dat hitteschild. Je kan de spleet tussen onderblok en cilinderkop ook wel zien lopen.

Laatste foto is de oliekoeler ja.

Volvo v50 2.4 2005 motor stuk ? Help

Geplaatst: 09.06.2024 - 23:54
door Jiska
Even gecheckt en dit is wat ik heb kunnen verzamelen

De wagen heeft 8 eigenaren gehad. Incl. autobedrijven 12 eigenaren.
Hij is in 2023 3x van eigenaar gewisseld. Zou dus kunnen dat er toen al iets mee aan de hand was.

FotoΒ΄s zijn allemaal te vinden op kentekencheck.nl. Staat niet echt iets raars bij

Nu komt het heftige

Ik ben er achter gekomen dat de NAP tellerstand onlogisch is.
Dit betekent dus dat er gerotzooid is met de kilometers. De tellerstand word bijgehouden bij de apk en beurten. Een auto krijgt onlogisch wanneer er bijvoorbeeld bij apk 2014 220.000 km is geregisteerd en bij apk 2015 180.000 km. Dit kan natuurlijk een typfout zijn van de garage eigenaar die dit heeft ingevuld, maar gezien de staat van de auto verwacht ik dat deze is teruggedraaid. Eigenaar was vast vergeten dat de tellerstand iedere keer bij een beurt gecontroleerd wordt.

Volvo v50 2.4 2005 motor stuk ? Help

Geplaatst: 10.06.2024 - 05:07
door volvo440special
Laat TS nou gewoon een RDW-voertuigrapport opvragen en dan kan TS zien, wat er precies en wanneer met de tellerstanden gebeurd is. Zonder rapport, kunnen we er niets over zeggen. Voor hetzelfde geld heeft een garage een keer een typfout gemaakt, en vond de eigenaar het niet zo'n probleem.

Overigens heeft de auto 4 eerdere particuliere eigenaren gehad, dus TS is de 5e nu, dus geen 8. De rest waren autobedrijven en een dubbel geregistreerde leasemaatschappij.

Volvo v50 2.4 2005 motor stuk ? Help

Geplaatst: 10.06.2024 - 06:32
door Jiska
Raar, bij Finnik stond iets anders.
Maar RDW voertuigrapport opvragen is inderdaad wel slim. Kan natuurlijk ook nog gewoon een typfout zijn, maar het is wel bijzonder.

Als een keurmeester een typfout maakt, kan dat dan niet meer weg in het systeem? Kan me voorstellen dat de gemiddelde (zuinige) auto eigenaar daar niet blij mee is..

Volvo v50 2.4 2005 motor stuk ? Help

Geplaatst: 10.06.2024 - 07:08
door Fredhead
Jiska schreef: ↑09.06.2024 - 23:54 Nu komt het heftige

Ik ben er achter gekomen dat de NAP tellerstand onlogisch is.
Dit betekent dus dat er gerotzooid is met de kilometers. De tellerstand word bijgehouden bij de apk en beurten. Een auto krijgt onlogisch wanneer er bijvoorbeeld bij apk 2014 220.000 km is geregisteerd en bij apk 2015 180.000 km. Dit kan natuurlijk een typfout zijn van de garage eigenaar die dit heeft ingevuld, maar gezien de staat van de auto verwacht ik dat deze is teruggedraaid. Eigenaar was vast vergeten dat de tellerstand iedere keer bij een beurt gecontroleerd wordt.
Dit kan ook een keer een foutief ingevulde kilometerstand zijn die later is gecorrigeerd.
De melding blijft dan staan ondanks dat er niets meer aan de hand is.

Volvo v50 2.4 2005 motor stuk ? Help

Geplaatst: 10.06.2024 - 07:12
door Jiska
fredhead schreef: ↑10.06.2024 - 07:08
Jiska schreef: ↑09.06.2024 - 23:54 Nu komt het heftige

Ik ben er achter gekomen dat de NAP tellerstand onlogisch is.
Dit betekent dus dat er gerotzooid is met de kilometers. De tellerstand word bijgehouden bij de apk en beurten. Een auto krijgt onlogisch wanneer er bijvoorbeeld bij apk 2014 220.000 km is geregisteerd en bij apk 2015 180.000 km. Dit kan natuurlijk een typfout zijn van de garage eigenaar die dit heeft ingevuld, maar gezien de staat van de auto verwacht ik dat deze is teruggedraaid. Eigenaar was vast vergeten dat de tellerstand iedere keer bij een beurt gecontroleerd wordt.
Dit kan ook een keer een foutief ingevulde kilometerstand zijn die later is gecorrigeerd.
De melding blijft dan staan ondanks dat er niets meer aan de hand is.
Daar heb je idd gelijk in was dat even vergeten.
Kan dat niet meer worden aangepast als iemand een typfout heeft gemaakt?