Ruim 10 km rijd ik op een liter benzine, gemeten aan de pomp met mijn Volvo 940 Estate LPT automaat. (4 traps AW bak)
Max 120 km/uur, niet de zuinigste banden, nog geen CC. Ruimte dus voor verbetering.
Wat is je verbruik ?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 26.07.2024 - 20:30
- Contacteer:
Volvo 940 Estate LPT, 1996
Fotografie: https://www.annohuidekoper.nl/
Fotografie: https://www.annohuidekoper.nl/
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6598
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Lijkt me voor zo,n type auto met AWD, helemaal niet slecht. 

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27212
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
AWD op een 940 lijkt mij zeer onwaarschijnlijk Hans 

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21188
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Asian Warner-automaat dus. Werd geleverd op bijna de hele 900-serie.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 26.07.2024 - 20:30
- Contacteer:
Klopt, een gewone Asian Warner bak, geen modernismen in de vorm van winter programma, sport en eco.
Gewoon gas geven en van die schakel pook afblijven!
Gewoon gas geven en van die schakel pook afblijven!
Volvo 940 Estate LPT, 1996
Fotografie: https://www.annohuidekoper.nl/
Fotografie: https://www.annohuidekoper.nl/
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6598
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Klopt, was een leesfout van mij. Feit blijft echter, dat alle Klassiekers een gemiddeld verbruik hadden van 1:10. Van Ford Taunus tot VW Kever enz....Vandaar...
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19
1 op 16.3
618km gereden (op E10 van de locale Tango) en 37.8 liter getankt.
618km gereden (op E10 van de locale Tango) en 37.8 liter getankt.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6598
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Vandaag een nieuw record qua verbruik. Normaal tank ik altijd, wanneer er nog een kwart in de tank zit. Dus rond de 600- 650 km. Vandaag kwam ik na 720 km gereden, op 40 liter getankt. Dat is de eerste keer, dat ik de 1:18 heb gehaald.
Nu 49.200 km weg. Total Excellium 98 literprijs €2.06. (onbemand)

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
- mrvie
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 16.08.2024 - 23:33
Ik heb onlangs een Volvo V70 2.0 uit 2008 aangeschaft en rijd gemiddeld 1 op 15,8. De geschiedenis van de auto is grotendeels onbekend, behalve dat er in maart een kleine beurt is uitgevoerd. Dit jaar ben ik van plan om alle vloeistoffen en filters te vervangen, dus hopelijk kan ik nog betere resultaten behalen.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19
818km gereden op de E10 van Tango en 47,6 liter getankt bij diezelfde Tango. 1 op 17.2 dus, wel een ritje naar Amsterdam en Schiphol wat dus bijna 1km extra per liter oplevert, de rest woon-werk en woon-super/bouwmarkt.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
- RobTWo
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 23.08.2020 - 17:32
Met mijn XC90 T8 uit 2015 tot nu toe 46699,6 km gereden en daarvoor 2415,6 liter getankt. Daarmee heb ik dus 1 op 19,33 gereden. Nu de komende tijd maar eens kijken wat de 2020 R-Design gaat doen.
Groet, RobTWo
Volvo XC90 T8 Recharge R Design Osmium Grey
BMW R1200GS Adventure LC Triple Black
MINI R52 Cooper S Cabrio Sparkling Silver
Volvo XC90 T8 Recharge R Design Osmium Grey
BMW R1200GS Adventure LC Triple Black
MINI R52 Cooper S Cabrio Sparkling Silver
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 300
- Lid geworden op: 26.06.2024 - 10:31
Beste mensen,
hier volgt een vraag over iets wat mij opviel de afgelopen week.
Bij het begin beginnen: Ik kom uit een Toyota Yaris met 69 pony's en 90 Nm koppel. Een Japanse Trabant zeg maar.
Daarmee haalde ik, ongeacht de afstanden, een gemiddeld verbruik over 90000 km van 1:17.
Lange afstanden, zoals Alphen a/d Rijn naar Eindhoven haalde ik, met wat goede wil, 1:21/22.
Maar nooit onder de 1:17.
Ik heb het zelfs een keer geflikt om vanaf Eindhoven tot aan Utrecht achter een vrachtwagen te kruipen en 1:26,7 te halen.
Toen ik onze Volvo XC40 ging ophalen stond de verbruiksmeter op 7,6 :100.
Dat moest beter kunnen.
Hans stipte in een ander topic al aan dat veel afhing van het rijgedrag van de eerste eigenaar.
Maar hoe ik ook mijn best deed: ik kreeg het verbruik niet onder de 7,6.
Door omstandigheden moest ik wat vaker de afstand Alphen - Noordwijk rijden en het lukte zowaar om regelmatig de meter op 7,4 te krijgen.
Na mijn vakantie heb ik de meter gereset en ben mijn gebruikelijke ritjes gaan rijden.
Ik kreeg op een gegeven moment last van brandend maagzuur, toen ik zag hoe snel de meter daalde. Verbruik rond de 8,2:100.
Tot ik een langere rit reed en ik het verbruik zowaar op 5,6 kon krijgen. Waarmee ik enigszins gerustgesteld was.
Zit ik ermee? Nee. Inmiddels niet meer. Ik pak gewoon vaker de fiets.
Inmiddels heb ik me verzoend met ongeveer 100 euro per maand aan brandstofkosten.
Maar deze week viel me iets op.
Zakte de verbruiksmeter in het augustus/september (warm weer) heel snel van 20 liter naar 13 liter naar 8,2 liter; momenteel scoor ik op woon/werkverkeer (kort stukje) een gemiddelde van 13,2:100.
Het enige verschil is het weer. Het is 's ochtends gewoon kouder.
Maakt dit werkelijk zo'n verschil??
Over een totale afstand van 3 tanken benzine zit ik nu aan de 7,8:100, hetgeen dicht in de buurt ligt van wat de vorige eigenaar ermee reed.
Nogmaals; het boeit me niet, want ik geniet van elke kilometer. In de wetenschap dat ik op 8 november een uitdaging heb als ik mijn vrouw weer ga ophalen in Eindhoven.
Toch maar proberen om de 5,5:100 aan te tikken....
hier volgt een vraag over iets wat mij opviel de afgelopen week.
Bij het begin beginnen: Ik kom uit een Toyota Yaris met 69 pony's en 90 Nm koppel. Een Japanse Trabant zeg maar.
Daarmee haalde ik, ongeacht de afstanden, een gemiddeld verbruik over 90000 km van 1:17.
Lange afstanden, zoals Alphen a/d Rijn naar Eindhoven haalde ik, met wat goede wil, 1:21/22.
Maar nooit onder de 1:17.
Ik heb het zelfs een keer geflikt om vanaf Eindhoven tot aan Utrecht achter een vrachtwagen te kruipen en 1:26,7 te halen.
Toen ik onze Volvo XC40 ging ophalen stond de verbruiksmeter op 7,6 :100.
Dat moest beter kunnen.
Hans stipte in een ander topic al aan dat veel afhing van het rijgedrag van de eerste eigenaar.
Maar hoe ik ook mijn best deed: ik kreeg het verbruik niet onder de 7,6.
Door omstandigheden moest ik wat vaker de afstand Alphen - Noordwijk rijden en het lukte zowaar om regelmatig de meter op 7,4 te krijgen.
Na mijn vakantie heb ik de meter gereset en ben mijn gebruikelijke ritjes gaan rijden.
Ik kreeg op een gegeven moment last van brandend maagzuur, toen ik zag hoe snel de meter daalde. Verbruik rond de 8,2:100.
Tot ik een langere rit reed en ik het verbruik zowaar op 5,6 kon krijgen. Waarmee ik enigszins gerustgesteld was.
Zit ik ermee? Nee. Inmiddels niet meer. Ik pak gewoon vaker de fiets.
Inmiddels heb ik me verzoend met ongeveer 100 euro per maand aan brandstofkosten.
Maar deze week viel me iets op.
Zakte de verbruiksmeter in het augustus/september (warm weer) heel snel van 20 liter naar 13 liter naar 8,2 liter; momenteel scoor ik op woon/werkverkeer (kort stukje) een gemiddelde van 13,2:100.
Het enige verschil is het weer. Het is 's ochtends gewoon kouder.
Maakt dit werkelijk zo'n verschil??
Over een totale afstand van 3 tanken benzine zit ik nu aan de 7,8:100, hetgeen dicht in de buurt ligt van wat de vorige eigenaar ermee reed.
Nogmaals; het boeit me niet, want ik geniet van elke kilometer. In de wetenschap dat ik op 8 november een uitdaging heb als ik mijn vrouw weer ga ophalen in Eindhoven.
Toch maar proberen om de 5,5:100 aan te tikken....
- Yucko
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 19.08.2024 - 15:15
- Locatie: Limburg
ter vergelijking mijn XC40 T2 doet ook ongeveer 7,6:100 (8 tankbeurten verder) en dan heb ik echt geen zwarte voet maarrrrrr de helft van mijn KM's per dag is stadsverkeer waarbij ik vaak moet stoppen en optrekken als gevolg van de werkzaamheden die ik 's morgen doe. Dat is funest voor mijn verbruik. Wanneer ik daarna naar de zaak rijd en 's avonds weer terug doe ik eigenlijk nog 2x 17KM snelweg waarbij ik stug de CC op 104 (100 op GPS) zet en lekker op de rechterbaan hobbel wat het ongunstige rijgedrag van de ochtend een beetje compenseert.
Gisteren naar familie geweest in Dordt vanuit Limburg en omdat ik nieuwsgierig was naar het verbruik over een langere afstand van te voren afgetankt en vanmorgen na mijn ronde ook weer en het verbruik was ongeveer 6,5:100. Dat had lager kunnen uitvallen als de A2 niet afgesloten was vanaf Eindhoven naar het zuiden
Uiteindelijk boeit het me niet zo, autorijden kost nu eenmaal geld en zoals zo velen geniet ik van elke KM die ik afleg in mijn Volvo.
Als ik een laag verbruik had willen hebben en goedkopere brandstofkosten dan had ik weer voor een diesel moeten gaan, maar met de hedendaagse hetze tegen diesels en eventuele verkoopwaarde durfde ik dat niet meer aan.
Gisteren naar familie geweest in Dordt vanuit Limburg en omdat ik nieuwsgierig was naar het verbruik over een langere afstand van te voren afgetankt en vanmorgen na mijn ronde ook weer en het verbruik was ongeveer 6,5:100. Dat had lager kunnen uitvallen als de A2 niet afgesloten was vanaf Eindhoven naar het zuiden

Uiteindelijk boeit het me niet zo, autorijden kost nu eenmaal geld en zoals zo velen geniet ik van elke KM die ik afleg in mijn Volvo.
Als ik een laag verbruik had willen hebben en goedkopere brandstofkosten dan had ik weer voor een diesel moeten gaan, maar met de hedendaagse hetze tegen diesels en eventuele verkoopwaarde durfde ik dat niet meer aan.
- Hans Eilander
- 7th Gear member
- Berichten: 6598
- Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
- Locatie: G - O
Dat is toch óók netjes? Bovendien maken korte ritten, en veel stadsverkeer, heel wat uit op je totaal verbruik. Ik zat bij mijn laatste tankbeurt aan 1:16. (6,2) En met de winter voor de deur, zal dat wel naar 1:15 (6,6) gaan. En daar ben ik ook nog tevreden mee. Autorijden kost zeker geld, maar het is toch meegenomen, als de auto naast mooi, ook redelijk zuinig is.

Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19
Klopt, die van ons is ook haast gierig ipv zuinig.
Van de week na 618 kilometer op e10 36.1 liter kunnen tanken. 1 op 17.1 aka 5.8/100km dus en daar hebben we niks speciaals voor moeten doen, gewoon ww- en boodschappen verkeer. We passen onze rijstijl niet aan om maar zo zuinig mogelijk te rijden, maar het is wel leuk meegenomen.
Van de week na 618 kilometer op e10 36.1 liter kunnen tanken. 1 op 17.1 aka 5.8/100km dus en daar hebben we niks speciaals voor moeten doen, gewoon ww- en boodschappen verkeer. We passen onze rijstijl niet aan om maar zo zuinig mogelijk te rijden, maar het is wel leuk meegenomen.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
-
- 4th Gear member
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12
Met mijn XC40 T3 zit ik op een gemiddelde van 6,0 l/100km. Die meter heb ik al 3 jaar niet gereset. Dat is dus een geloofwaardig gemiddelde van vakanties waarbij je 130 over de autobaan rijdt, binnendoor rijden, boodschappen, woon/werkverkeer etc.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1170
- Lid geworden op: 24.10.2009 - 20:19
Dacht teouwens dat dit het algemene topic was, maar is die van de XC40 zie ik
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 25.10.2009 - 22:18
- Locatie: Zelhem
Bij mij een gelijkwaardig gemiddelde over 7000 km met een t3 '21. Als ik dit terugreken naar echt verbruik aan de pomp (km's delen door l) blijkt de verbruiksmeter een 9 procent te positief verbruik aan te geven.