Pagina 4 van 5

Geplaatst: 20.12.2006 - 15:54
door JosB
Fredk schreef:.....Verklaar nog even die 5°C (of lager) en Airco. In mijn 440 hielp het juist om de droge lucht van de airco te gebruiken om de voorruit snel schoon te krijgen.
Hoi Fred,

Ja sorry klopt, ik had in een andere draadje bij Techniek algemeen een stukje geschreven over het AC principe:
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=9819 en dan het 10e bericht.
Kijk hier even voor wat tekst en uitleg dan hoef ik hier niet het hele verhaal opnieuw neer te zetten.

Geplaatst: 20.12.2006 - 18:16
door Hans
Scherp blijven hé :wink:

Geplaatst: 20.12.2006 - 19:09
door Oceanracer
Met Ruitenreiniger van HG (Hagesan) verkrijgbaar bij de betere drogist en bouwmarkt heb je ook een hagelschone voorruit. De airco-waas verdwijnt ook als sneeuw voor de zon. Ook geschikt voor je zijramen natuurlijk en het verwijderen van rookaanslag. Stinkt niet en met 1 keer klaar!

Geplaatst: 21.12.2006 - 12:20
door Fredk
Mooi, kan ik zondag met HG eens lekker de ruiten goed schoon maken, en voor de komende weken een afspraak maken met de garage om het luchtfilter en alle andere mogelijke oorzaken na te lopen en misschien het probleem zo op te lossen. Ik zal het resultaat hier wel vermelden.

Prettige feestdagen, en een veilig en gezond 2007 !
Fred

Geplaatst: 21.12.2006 - 15:01
door Barracuda_82
Als we toch over ventilatie bezig zijn...

Mijn ventilatie leeft een beetje een eigen leventje. Heel soms (en dan ook maar echt af en toe) begint de ventilator ineens veel meer lucht te blazen. Alsof een onzichtbare hand de knop van 3 naar 6 zet. Dat houdt dan even aan en na een paar seconden begint ie willekeurige snelheden te houden. Heel vreemd.

Iemand meer deze ervaring?

Geplaatst: 21.12.2006 - 21:22
door Oceanracer
Wat bij clima wel normaal is, is dat eerst je kachel op temperatuur moet zijn alvorens de ventilator meer toeren gaat maken om je interieur lekker vlot op te warmen. Je zit natuurlijk niet op een orkaan van koude lucht te wachten. Als er genoeg warmte aanwezig is, wordt het toerental opgeschroefd. Als dan de gevraagde temperatuur is bereikt, wordt het toerental weer naar beneden geschroefd. Dit is volkomen normaal en verloopt automatisch. Als dit tijdens een lange rit gebeurt (en de ingestelde temperatuur reeds lange rijd bereikt is) zit er toch ergens een kromme Volt denk ik.

Geplaatst: 23.12.2006 - 10:41
door Edwin
Oceanracer schreef:Met Ruitenreiniger van HG (Hagesan) verkrijgbaar bij de betere drogist en bouwmarkt heb je ook een hagelschone voorruit. De airco-waas verdwijnt ook als sneeuw voor de zon. Ook geschikt voor je zijramen natuurlijk en het verwijderen van rookaanslag. Stinkt niet en met 1 keer klaar!
Oceanracer,

Bedoel je de glas en spiegelspray of de "ramenwassersoplossing"?

Ik heb namelijk de eerste gekocht, in handige spuitfles. Met alcohol voor het streeploos wassen en ontvetten van alle ramen spiegels??

Die ramenwassersoplossing was voor het wassen van ramen en was een geconcentreerde oplossing die je in verhouding in een emmer met water moet mengen?

gr. Edwin. 8)

Geplaatst: 23.12.2006 - 11:39
door Oceanracer
Edwin,

Ik gebruik zelf juist die andere; HG glazenwasser. Beetje lauw water in de emmer, theelepeltje HG er bij en klaar! Dan met een spons aanbrengen op de ruit en nadrogen met een schone theedoek. Het nadeel van spray's vind ik dat je hele dashboard ook onder de druppels komt te zitten, moet je die ook weer drogen :(

Maar hoe is je ervaring met de spray? Het concentraat droogt altijd mooi streeploos op, is dat ook het geval met de spray? Het zou mij niet verbazen als het precies het helfde spul is, maar dan verdund met water.

Erwin

Geplaatst: 23.12.2006 - 12:49
door Edwin
Heb de spray nog niet geprobeerd, is me veels te koud nu. Ik denk dat ik na de kerstdagen de ramen er eens goed schoon mee ga maken. Ik zal het resultaat dan uiteraard vermelden. De spray kostte overigens maar € 2,55 bij de drogist, dus als het niets is kan het altijd nog voor het huis gebruikt worden en koop ik alsnog het concentraat.

Maar om weer over de ontwaseming te beginnen, begin nu toch te twijfelen of het wel/niet goed werkt, er komt bij mij in ieder geval nergens anders lucht uit als ik de draaischakelaar op ontwasemen zet, alleen bij de voorruit voel ik dan lucht, maar dus niet zo hard naar mijn mening.... Mijn vrouw heeft van de week de auto twee keer 's morgens mee gehad en die heb ik niet gehoord over ramen die niet goed ontwasemd waren dus? :roll: Ben in ieder geval wel benieuwd hoe het gaat met ge-HG'de ramen en een gecheckt interieurfilter (wat ik ook nog moet doen volgende week...) :wink:

-=wordt vervolgd=-

HG (hartelijke groet ?/!) Edwin. 8)

Geplaatst: 23.12.2006 - 14:48
door JosB
Edwin schreef:.... Mijn vrouw heeft van de week de auto twee keer 's morgens mee gehad en die heb ik niet gehoord over ramen die niet goed ontwasemd waren dus? :roll: ......
Hoi Edwin,

Merkt jouw vrouw ooit iets aan de auto??
Die van mij is in staat om met 4 lekke banden rond te rijden zonder daar iets van te merken :oops:
Zij is dan ook diegene die tot mijn grote ergernis altijd z'n trekkertje in de hand heeft voor de ruiten AAN DE BINNENKANT :evil:

Geplaatst: 23.12.2006 - 21:39
door Edwin
JosB schreef:
Edwin schreef:.... Mijn vrouw heeft van de week de auto twee keer 's morgens mee gehad en die heb ik niet gehoord over ramen die niet goed ontwasemd waren dus? :roll: ......
Hoi Edwin,

Merkt jouw vrouw ooit iets aan de auto??
Die van mij is in staat om met 4 lekke banden rond te rijden zonder daar iets van te merken :oops:
Zij is dan ook diegene die tot mijn grote ergernis altijd z'n trekkertje in de hand heeft voor de ruiten AAN DE BINNENKANT :evil:
Ja hahaha, nou het is dat je door de ruiten heen moet kijken om iets te kunnen zien, anders zou het inderdaad een ander verhaal zijn!! (even achterom kijken..... ja ze zit nog rustig op de bank te lezen pffffeew :wink: )
Ik ben i.d.d. altijd de enige die wat hoort, voelt of merkt, maar sta daar dus niet alleen in begrijp ik! Maar ik moet zeggen toen v/d zomer de accu stuk was heeft ze toch wel de Volvo-assistance gebeld en de boel voor mekaar gemaakt..... enfin, we raken teveel off-topic :D

I.p.v. een trekker gebruik ik bij erg vochtig weer trouwens altijd een droge, schone theedoek. Is de ruit mooi gelijk droog me. Trekkertje is altijd alleen voor de buitenkant. Moet je trouwens eens proberen; met een buitenkanttrekkertje de binnenramen schoonmaken. Als de boel dan wat droger begint te worden zijn je ruiten me toch vies.... :?

gr. Edwin. 8)

Geplaatst: 27.12.2006 - 14:08
door Edwin
Nou, heb vandaag de glas&spiegelspray gebruikt en moet zeggen het resultaat is mooi schoon. Nu nog even afwachten hoe het gaat als de boel beslagen is.
Het spul is makkelijk op te brengen en je hebt maar heel weinig nodig, even uitwrijven en de ramen zijn mooi streeploos en blinkend schoon.

gr. Edwin. 8)

Geplaatst: 27.12.2006 - 20:41
door Najreg
Onlangs de voorruit schoongemaakt alkohol en amonia. Ze waren toch wel behoorlijk vies geworden, een hardnekkige aanslag zat erop. Sindsdien geen problemen met beslagen ramen gehad (kan ook aan het weer liggen misschien?)

Gerjan

Geplaatst: 28.12.2006 - 16:30
door JosB
Najreg schreef:Onlangs de voorruit schoongemaakt alkohol en amonia. Ze waren toch wel behoorlijk vies geworden, een hardnekkige aanslag zat erop. Sindsdien geen problemen met beslagen ramen gehad (kan ook aan het weer liggen misschien?)

Gerjan
Kijk dat bedoel ik nou :wink:

Geplaatst: 28.12.2006 - 17:13
door Edwin
Nou vandaag in de regen gereden, in en uit parkeergarage's èn +/- 10 minuten iemand in de auto gehad met de motor en kachel uit.....

Geen beslagen ramen meer!! Super om de ramen weer zo schoon te hebben. (kan wel zeggen superspul, maar een ieder de ramen goed schoonmaakt en ontvet zal denk ik hetzelfde resultaat behalen :wink: ).

Toen ik vanmiddag voor de derde keer wegging en er toch heel iets beslagenheid op de ramen zat, deed ik even de blower op AUT en de waas was binnen 3 seconden weg!

Ik blijf mijn ramen dus nu eg wel schoon houden!! :D

gr. Edwin. 8)

Geplaatst: 28.12.2006 - 18:48
door Najreg
Stapte vanavond in de auto, toch flink beslagen ramen en het duurde even voordat het wegging. Het viel mij op dat het in het midden iets sneller ging dan links en rechts duurde het langst (5-10 min.)

Geplaatst: 29.12.2006 - 12:07
door emielkosse
Barracuda_82 schreef:Als we toch over ventilatie bezig zijn...

Mijn ventilatie leeft een beetje een eigen leventje. Heel soms (en dan ook maar echt af en toe) begint de ventilator ineens veel meer lucht te blazen. Alsof een onzichtbare hand de knop van 3 naar 6 zet. Dat houdt dan even aan en na een paar seconden begint ie willekeurige snelheden te houden. Heel vreemd.

Iemand meer deze ervaring?
Dit probleem had ik ook (hoop ik). Ik heb de ventilatieregeling 2 dagen geleden doorgesoldeerd. De ventilatieregeling (bedieningsgedeelte met de 3 draaiknoppen) is geheel uit te bouwen door het frontpaneel (waar de standen van de draaiknoppen op staan) los te klikken. Daarna 4 schroeven verwijderen en met een beetje knooien kun je hem loskrijgen. Ik heb de Op-AMP en omliggende komponenten (SMD) gesoldeerd in de buurt van de ventilatie knop.


Om even door te gaan over het ontwaseming, toen ik deze module los had liggen en had aangesloten heb ik mijn hand in het dashboard gestoken om te voelen of er ook luchtlekkage in het defrost kanaal zat. Dit was echter ook het geval, de koppeling van onderuit met het defrost kanaal bleek te lekken en voor zover ik kon zien/voelen niet het bewuste defrost kanaal waarbij het hele dashboard los moet!
Ik heb de naad waar veel lucht langs blies met een tochtstrip (normaal voor deuren) en tape afgeplakt en het resultaat is dat het al stukken beter ontwasemt.

Dus misschien een tip voor een ieder die ook de ontwaseming problemen heeft en zelf op onderzoek wil. Verwijder het bedieningspaneel en voel of er geen lekke koppeling zit vanaf de toevoer naar de rest (defrostkanaal).

Succes en een goede jaarwisseling

Geplaatst: 29.12.2006 - 14:15
door Canard
Ik heb mijn hand ook eens bij de ontwasemingsgaten gehouden en ook bij mij komt er zeer weinig tot géén lucht uit de meeste gaten.
Uit het 1e gat links van het midden komt een enigzins acceptabele luchtstroom uit.

Als ik eens tijd heb, zal ik eens het paneel van de ventilatieregeling eruit halen zoals emielkosse hierboven gedaan heeft.

Voor degene die dat ook willen checken en niet weten hoe het moet (zoals ik):

Afbeelding
met dank aan BlackWolf

Re: ontwaseming

Geplaatst: 30.12.2006 - 14:42
door arnold30
JosB schreef:
arnold30 schreef:he,

heb allemaal dezelfde problemen als jullie, maar die van mij kotm uit sept 2002, dus misschien niey van de lasnaad ellende(hoop ik) wat kan het wel zijn teweing vloestof in de airo, of interieur filter!! heb de dealer gebeld en wist het zo niet te zeggen, eert maat eens even kijken, en dat kan al een hoopie geld kosten!! wie weet iets!!!

gr

arnold
Hoi Arnold,

Lijkt me simpel he :D de hoeveelheid koelmiddel in je airco systeem heeft niets maar dan ook totaal niets te maken met de hoeveelheid lucht die uit je blaasmonden komt.
Als je te weinig lucht hebt en je hebt problemen met je ontwaseming, kijk dan eerst naar je interieurfilter.
De meeste problemen komen door een vervuild filter, de volgende stap is het schoonmaken van je voorruit.

even een opmerking daarover.
Ik zie verschrikkelijk veel mensen bezig met doekjes, sponzen, trekkertjes, zakdoeken en weet ik wat allemaal meer aaaaaaaaaaaahhhhhhhh daar wordt ik helemaal naar van.
Je rijdt rond met vette ruiten die bij donker weer allerhande schitteringen, sterren strepen e.d. geven. Je ziet geen z.k meer en rijdt in mijn ogen onveilig rondt. :evil: :evil:
Door die vette laag op je ruiten is je klimaatsysteem ook nog eens niet in staat om je ruiten netjes droog te krijgen.

OK, hoe maak je nou je ruiten aan de binnenzijde eens GOED schoon????

Begin met een schone doek met een scheut alcohol (nee niet die cognac van 15 jaar) maar gewoon dat spul van de drogist.
Wrijf er je hele ruit mee in, goed nat maken!
Hierna afpoetsen/drogen met een andere schone droge doek.
Nu maak je een mengsel aan van water met een flinke scheut ammoniak ( ja ik weet het 't stinkt verschrikkelijk :roll: )
Hiermee doe je hetzelfde, schone doek, flinke scheut er op en die hele ruit inwrijven. Ook nu weer nawrijven met een schone droge doek.

O ja, als je toch bezig bent doe dan meteen al die andere ruiten op dezelfde manier :lol: :lol:

Allemaal succes en in de toekomst zie ik alleen nog maar Volvo's met schone ruiten :wink:
he jos,

heb het interieurfilter vervangen(zelf gedaan) koste €45 bij de volvo dealer, de geur is weer perfect, hij stonk ook namelijk. ga zo je tip uitproberen mbt tot de alcohol en ammonia, thanx

gr

arnold

Geplaatst: 30.12.2006 - 14:51
door Edwin
Ik heb gisteren ook mijn interieurfilter vervangen. Simpel klusje in 5 minuten gebeurt. Hij was nog niet eens zo vies, er zat wat donkere aanslag in en wat blaadjes en troep.
Kon kiezen om een gewone terug te plaatsen (€ 30) of één met pollenfilter (€ 40). Heb laatste maar genomen aangezien er ook zo een inzat. Maar de luchtstroom waar het allemaal om te doen was is er niet beter van geworden. Het "oude" filer was ook geeneens zò oud. Er zat een productiedatumstempel in van 10-2005.

Twee buren van mij hebben ook een V40 en daar heb ik v/d week ook eens gevoeld met ontwasemen. 1 is van 1996 zonder airco/ecc en de anders is een Phase II van 2000 met ecc. Bij beiden is de luchtstroom even hard (lees: even zacht!) als bij mijn eigen auto.
Toen ik dit gisteren aan de dealer voorlegde met daarbij de opmerking dat de ontwaseming in mijn 850 altijd veel harder was zei dat dit ook te maken had met het feit dat het hele kachelsysteem van de 850-serie meer gebouwd is voor het hoge kouden noorden dan het systeem van de 40-serie. Zit wat in vind ik.... Ik begin nu toch sterk te twijfelen of m'n ontwaseming niet goed werkt of dat ie gewoon zo weinig blaast????

Tijd voor een grote "ontwasem-meeting"???? :wink:

gr. Edwin. 8)