Pagina 4 van 7

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 04.12.2024 - 13:17
door diesel01
In NL zijn we koning in het kapot belasten van basisbehoeften, tegenwoordig is stroom een basisbehoefte.
In omringende landen is die stroom veel goedkoper en is het extra al doorberekend(aanleg paal ed) in de prijs die je aan die paal betaalt en dan nog steeds goedkoper kunnen dan de 39cent die je thuis moet betalen.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 04.12.2024 - 18:59
door Tukker999
Ik heb zojuist eens gekeken wat je betaalt voor stroom in Duitsland.
Neem mijn stroomprijs van 23 en 27 cent voor dal en hoog en in Gronau 34 cent.
De Tesla in Hengelo voor nu 35 cent en die in Schüttorf 61 cent.
Ik ben benieuwd waar stroom dan zoveel goedkoper is.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 04.12.2024 - 20:14
door OGA244
In grote delen van de randstad is allego monopolist met 57ct

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 05.12.2024 - 08:33
door diesel01
Gisteravond even de anwb en shell app er op gezet.
Dld idd ook 59cent kw, zonder abbo starttarief 0.39 en 0.10 blokkeertarief.
Dan gooi ik het tankje vol, zoek mij een parking uit XXL plekken en vind het allemaal wel best.
Thuis voor 0.28 cent en een warme auto bij instap.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 05.12.2024 - 08:41
door OGA244
Allego doet 25ct/uur blokkeertarief vanaf de het aansluit moment, plus 5 ct per minuut na 4 uur. Dat maakt ze by far de duurste en minst interessante

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 05.12.2024 - 10:52
door Hans oet Twent
diesel01 schreef: 05.12.2024 - 08:33 Gisteravond even de anwb en shell app er op gezet.
Dld idd ook 59cent kw, zonder abbo starttarief 0.39 en 0.10 blokkeertarief.
Dan gooi ik het tankje vol, zoek mij een parking uit XXL plekken en vind het allemaal wel best.
Thuis voor 0.28 cent en een warme auto bij instap.
De 35km Electra is natuurlijk een wassen neus. Maar probeer toch zoveel mogelijk als het kan de batterij te gebruiken. Bij mijn dochters staan laadpalen in de buurt die vaak vrij is. Dus altijd relatief dichtbij hun huis in Twente en appartement in Utrecht een parkeerplek. De laatste is wel weer gruwelijk duur betaald..... Mijn hemel alsof het niks is het uurtarief parkeren in Utrecht.

Enniehow alles voor het milieu zullen we maar zeggen. Laatste maand voor half tarief houderschap belasting... jammer maar helaas.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 05.12.2024 - 11:02
door diesel01
Klopt Han maar in de stad heb ik er wat aan.
Rijd ik Oldenburg in dan kan ik dat elektrisch doen, kien ik het een beetje uit dan lukt de stad uit ook.
In NL mogen we max 100 overdag en nu zie ik landgenoten dat ook in Dld doen en halen op die manier ook vrachtwagens in.
De 28 tussen Nieuweschans en Oldenburg is freie strecke, daar word ook nog stevig doorgereden, daar heb ik dus niet zoveel aan stroom en wanneer deze dan ook nog 59cent kost dan druk ik on Hold aan en spaar om elektrisch de stad in en uit te komen.
Wat ik dan wel anders doe is de hoogte van de max snelheid, zet hem lekker vast op pa met 137km/u ipv zo hard als het kan.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 05.12.2024 - 11:24
door Bart
diesel01 schreef: 05.12.2024 - 11:02 Wat ik dan wel anders doe is de hoogte van de max snelheid, zet hem lekker vast op pa met 137km/u ipv zo hard als het kan.
Dan gaat bij mij de error-modus aan ;-). Ik kan alleen 100-105-110-115 etc... rijden...

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 05.12.2024 - 13:20
door diesel01
137 is het maximum van de PA...
Mijn vrouw roept dan ook altijd..dat kan niet, je kunt hem niet op 133 vastzetten... :lol: echt wel..
En wil ik haar helemaal op de kast hebben wanneer we dan op een bijna lege parking gaan staan voor een kop koffie, de auto met de neus recht tegen de stoep zetten terwijl de parkeerhavens schuin getekend zijn....
Stampvoetend en in staat om haar sleutel uit haar tas te pakken en het ding precies in het vak te zetten.
Ik heb dan koffie en croissant al op en roep, mooi en weer doorrrrr, hahahhaa. :love: :whistle:
Maar wel 30 jaar bij elkaar heur straks in januari.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 06.12.2024 - 08:54
door Bart
diesel01 schreef: 05.12.2024 - 13:20 137 is het maximum van de PA...
Mijn vrouw roept dan ook altijd..dat kan niet, je kunt hem niet op 133 vastzetten... :lol: echt wel..
En wil ik haar helemaal op de kast hebben wanneer we dan op een bijna lege parking gaan staan voor een kop koffie, de auto met de neus recht tegen de stoep zetten terwijl de parkeerhavens schuin getekend zijn....
Stampvoetend en in staat om haar sleutel uit haar tas te pakken en het ding precies in het vak te zetten.
Ik heb dan koffie en croissant al op en roep, mooi en weer doorrrrr, hahahhaa. :love: :whistle:
Maar wel 30 jaar bij elkaar heur straks in januari.
:-D dat is bij ons precies andersom... en toch ook al bijna 29 jaar samen ;-)

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 06.12.2024 - 11:26
door Fulaks
Bart schreef: 05.12.2024 - 11:24
diesel01 schreef: 05.12.2024 - 11:02 Wat ik dan wel anders doe is de hoogte van de max snelheid, zet hem lekker vast op pa met 137km/u ipv zo hard als het kan.
Dan gaat bij mij de error-modus aan ;-). Ik kan alleen 100-105-110-115 etc... rijden...
Ik heb ook die autistische trekjes, heb het ook met geluidsvolume van de TV...

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 06.12.2024 - 16:49
door Hans oet Twent
Graag On-Topic please

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 28.12.2024 - 11:00
door Hans oet Twent
Toch heb ik de neiging om buiten het dorp de accu On-Hold te zetten en op het dure E5 sap te gaan rijden. Zeker met de koudere temperaturen. Lijkt me toch niet oké indien de motor koud is gelijk 100 er mee te gaan rijden. Iets met gevoel voor techniek. Het zal er wel tegen kunnen maar goed het is geen fijn gevoel.(In ieder geval tussen de oren dan)
Bereik op de batterij is nu ook fors minder…..

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 28.12.2024 - 11:16
door Speedyace
Hans oet Twent schreef: 28.12.2024 - 11:00 Toch heb ik de neiging om buiten het dorp de accu On-Hold te zetten en op het dure E5 sap te gaan rijden. Zeker met de koudere temperaturen. Lijkt me toch niet oké indien de motor koud is gelijk 100 er mee te gaan rijden. Iets met gevoel voor techniek. Het zal er wel tegen kunnen maar goed het is geen fijn gevoel.(In ieder geval tussen de oren dan)
Bereik op de batterij is nu ook fors minder…..
Dat gevoel deel ik Hans, ik rij de garage uit op de accu en een stukje in het dorp en daarna zet ik de boel op on-hold en rij de boel rustig warm. Dan zit het maar tussen de oren. :-D

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 28.12.2024 - 11:17
door Gouwe
Bereik in de winter neemt zo maar 30% af, zeker als je niet pre-conditioneren gebruikt.
Ik heb er geen moeite mee om 100 te gaan rijden met koude motor (en 80 of 100 is ook niet een heel groot verschil). Gewoon elektrisch naar de 100 en dan Hold. Motor wordt op die snelheid nauwelijks belast en je ziet dat de auto het toerental eerst vasthoudt op ca. 2200rpm+ (om de kat snel op te warmen?), waarbij de ERAD ook gewoon meewerkt bij eventueel versnellen. Na korte tijd zakt het toerental.
Belangrijker om slijtage te voorkomen lijkt mij dat de motor als deze wordt gebruikt ook goed warm kan worden. Dus met dit weer niet maar 5 km, maar zeker 20 tot 30?

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 28.12.2024 - 12:16
door mga1600
Ik heb laatst een langere rit gereden in hybride stand met de eindbestemming in Google Maps, zodat de stroom optimaal wordt verdeeld. Ik reed toen op 250 km afstand 1:22 benzine en een accu van 16 kWh helemaal leeg. Die laatste was thuis opgeladen @30 ct. per kWh, dus 5 euro aan stroom. Terplekke weer volgeladen ( bij familie en dus ‘ook 5 euro’) en de terugweg had ik hetzelfde beeld: accu precies leeg en 1:22. Die zeg 10 euro aan stroom is het equivalent van ca. 6 liter aan benzine qua prijs. Mijn echte ( aan de pomp gemeten verbruik over 500 km was 22,7 liter benzine. Zou ik die 10 euro stroom naar 6 liter benzine ‘omdenken’ dan is het equivalente verbruik dus 28,7 liter op 500 km geweest ofwel 1:17,4. Maar als ik die stroom zou verrekenen tegen het commerciële tarief van 57 cent zou het plaatje er iets anders uitzien. Want dan was de totale stroomprijs niet 10 maar 18 euro zijn geweest, ofwel de waarde van bijna 10 liter benzine. In dat geval was het equivalente verbruik dus 22,7 + 10=32,7 geweest zijn ofwel 1:15,3. Ook heel netjes trouwens.

Een andere rit, zeer recent, van eveneens ca. 250 km, heb ik omwille van het ‘ experiment’ de hele weg in Powerstand gereden . De accu was bij aankomst gezakt tot een paar km range en het verbruik aan benzine was 1:16,5. Het verrekenen van de 5 euro aan stroomprijs (thuisladen) maakt dat het equivalente verbruik altijd nog bijna 1:14 was. Wat ik heel netjes vind voor zo’n hoge auto - zeker als je in aanmerking neemt dar een deel van de rit ‘‘s avonds na 19.00 plaatsvond en dus sneller werd gereden.

Een kennis van me heeft een XC60B4 en is blij 1 12 te halen op de lange baan, en 1:10 op kortere ritten ondanks een heel rustige rijstijl. Met andere woorden het PIH concept werkt echt….!

Wat ik maar wil zeggen is dat je jezelf zowel rijk als arm kunt rekenen, maar vast staat dat de XC60 LR PIH steeds relatief zuinig is als je je een beetje inhoudt.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 28.12.2024 - 12:45
door remkot5
Mooi topic, ik herken veel rij instellingen/manieren die ik ook vaak gebruik. En de belangrijkste is wanneer ik me niet kan inhouden om weer eens het volle vermogen te gebruiken... eerst de motor goed laat opwarmen in AWD en dan naar Powerrrrr 😀 ik slinger dan ook even de App aan om mijn kw temp te monitoren.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 28.12.2024 - 12:59
door Jstb
Alternatieve maar waarschijnlijk duurdere laadoptie is in power stand rustig rijden dan laad de lege accu voor max 4 km op. Daar kwam ik laatst achter. Bedoeld om die extra power in te kunnen zetten wanneer het gaspedaal daarom vraagt. Die extra accu kilometers gebruik ik dan ook wel om elektrisch een dorp/ stad in of uit te rijden.

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 14.01.2025 - 10:00
door Hans oet Twent
Gisteren zat er nog 8% lading in de accu bij aankomst. Op afstand de standkachel geactiveerd. Auto stond niet aan de laadpaal en moeders stapte na haar dienst een heerlijk verwarmde auto. Zowel aan de laadpaal als zonder bekabeling de standkachel werkt grandioos.

Hoe gaan jullie hier mee om en wat is jullie ervaring?

Plug In Hybride techniek; Hoe gaan we er mee om?

Geplaatst: 14.01.2025 - 10:14
door Gouwe
Jstb schreef: 28.12.2024 - 12:59 Alternatieve maar waarschijnlijk duurdere laadoptie is in power stand rustig rijden dan laad de lege accu voor max 4 km op. Daar kwam ik laatst achter. Bedoeld om die extra power in te kunnen zetten wanneer het gaspedaal daarom vraagt. Die extra accu kilometers gebruik ik dan ook wel om elektrisch een dorp/ stad in of uit te rijden.
Om bij te laden heb je ook de charge knop in je menu. Daar hoef je de powerstand niet voor te gebruiken.