Pagina 4 van 7

Vraag over brandstof

Geplaatst: 15.12.2024 - 19:09
door raspaardje
Stoyanov schreef: 15.12.2024 - 18:33
raspaardje schreef: 15.12.2024 - 17:25 Denk niet dat octaan 98 heel veel bijdraagt aan de levensduur van een 3-cilinder. Die is toch al beperkt.
Leg eens uit a.u.b.
Een 3-cilinder moet harder werken dan een motor met meer cilinders, komt doorgaans de levensduur niet ten goede.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 15.12.2024 - 19:19
door OGA244
Niet meer toeren dan een T4 en n heel redelijk koppel bij een laag toerental ..

Een BMW i8 had ook een 1.5 3 cilinder, maar dan van 231pk

Vraag over brandstof

Geplaatst: 15.12.2024 - 19:32
door Fredhead
Hangt er maar net vanaf met welke marges de motoren gebouwd zijn inderdaad.

Hier thuis hebben we 1 driecilinder en die gaat z'n 65e jaar in 🤪

Vraag over brandstof

Geplaatst: 15.12.2024 - 19:34
door lint
Dat is iets met appels met peren vergelijken😎

Vraag over brandstof

Geplaatst: 15.12.2024 - 19:38
door OGA244
Levensduur van een 3 cilinder was de twijfel, echt niet nodig..

Vraag over brandstof

Geplaatst: 15.12.2024 - 19:45
door FLITS34
Urbexpeditie schreef: 16.11.2024 - 19:56
dimitripb schreef: 16.11.2024 - 18:28
Dat oliemaatschappijen roepen dat je beter de duurdere benzine kan tanken is natuurlijk logisch. Deskundigen omschrijven de chemie en fysica achter een hoger octaangetaal. Dat wil nog niet zeggen dat iedere motor “beter loopt” met een hoger octaangetal. Niemand heeft nog nooit objectief kunnen aantonen dat de benzinemotoren van de XC40 (die geoptimaliseerd zijn voor E10) beter lopen met E5. Het zit vooral tussen de oren.
Toch wel Dimitripb. Je hele verhaal wordt onderuit gehaald door Volvo zelf. Dit staat op de website van Volvo:

Petrol
Updated 17/10/2024
It is important to use the correct fuel during refuelling. Petrol is available with different octane ratings that are adapted for different types of driving.
Only use petrol from well-known producers. Never use fuel of dubious quality. Petrol must fulfil the EN 228 standard.

Identifier for petrol
P5-1846-All-Decal petrol
Decal on the inside of the fuel filler flap.
The identifier in accordance with the CEN standard EN16942 is located on the inside of the fuel filler flap, and will be on corresponding fuel pumps and their nozzles at filling stations throughout Europe by 12 October 2018 at the latest.

These are the identifiers that apply for current standard fuels in Europe. Petrol with the following identifiers may be used in cars with petrol engine.

P5-1646-x90-Sticker E5 for petrol
E5 is a petrol with maximum 2.7% oxygen and maximum 5 volume % ethanol.

P5-1646-x90-Sticker E10 for petrol
E10 is a petrol with maximum 3.7% oxygen and maximum 10 volume % ethanol.


Important
Fuel that contains up to 10 percent by volume ethanol is permitted.
EN 228 E10 petrol (max 10 percent by volume ethanol) is approved for use.
Ethanol higher than E10 (max. 10 percent by volume ethanol) is not permitted, e.g. E85 is not permitted.
Octane rating

RON 95 can be used for normal driving.
RON 98 is recommended for good power and low fuel consumption.
An octane rating lower than RON 95 must not be used.
When driving in temperatures above +38 °C (100 °F), fuel with the highest octane rating is recommended for adapted performance and fuel economy.



Important
Use only unleaded petrol to avoid damaging the catalytic converter.
Fuel containing metallic additives must not be used.
Do not use any additives which have not been recommended by Volvo.

Bron: https://www.volvocars.com/uk/support/ca ... 510a1da719
Ik denk dat je 2 zaken door elkaar haalt. RON 95 in the UK ( waar je de info vandaan hebt gehaald, zie je linkje) heeft een octaangehalte van 91 en in nederland is het laagste octaangehalte 95 voor de “goedkope” Euro brandstof.
Als Volvo UK een octaangehalte van 91 als minimale eis heeft, zitten we in Nederland met een gehalte van 95 al royaal boven het minimale.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 15.12.2024 - 19:53
door FLITS34
RON 98 UK is equivalent aan “ons” octaangehalte van 94, dat ter aanvulling

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 01:28
door BBQ KING
FLITS34 heeft helemaal gelijk! In de USA hebben ze nog veel lagere octaangehaltes, daar is het maximum 92 octaan en rijden er toch vele duizenden Volvo's met tonnen aan miles op de klok. Erg verwarrend allemaal, maar de hoge octaangehaltes met overeenkomstige prijzen zijn allemaal bedoeld om de maatschappijen te spekken. Gewoon Euro 95 tanken is meer dan voldoende en je niet laten verleiden met mooie berichten van de benzine maatschappijen.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 07:00
door RZA
Het gaat niet om 'octaangehalte', maar het 'octaangetal' ;-)

Voor mij niks anders dan 98 in m'n auto's, maar dat is omdat ik ze doorgaans ook laten tunen. 95 volstaat natuurlijk voor normaal gebruik.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 08:46
door wurtel
BBQ KING schreef: 16.12.2024 - 01:28 FLITS34 heeft helemaal gelijk! In de USA hebben ze nog veel lagere octaangehaltes, ...
In de USA wel, niet in de UK zoals FLITS34 beweert.
https://www.brayleys.co.uk/news/a-uk-guide-to-fuel

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 10:26
door Hans Eilander
raspaardje schreef: 15.12.2024 - 19:09 Een 3-cilinder moet harder werken dan een motor met meer cilinders, komt doorgaans de levensduur niet ten goede.
Is dat niet puur afhankelijk van je rijstijl, en wat je vraagt/vergt van de 3 cilinder? Ik denk wanneer je er normaal mee omgaat, dit niet echt uitmaakt qua kortere levensduur. De tijd zal het leren.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 10:29
door Hans Eilander
OGA244 schreef: 15.12.2024 - 09:05 Hoeveel sneller is jouw T2 daardoor nu?
Als ik dat vergelijk met de prestaties van de VW, heb ik met E5 te tanken, ipv 129 nu pakweg 140 pk. En dat merk je best wel hoor. :lol: :lol:

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 10:31
door Hans Eilander
Mastiff schreef: 15.12.2024 - 09:42
Hans Eilander schreef: 14.12.2024 - 23:04 Maar uit die test bleek, dat de Performance van 98 behoorlijk beter was, dan van 95.
Wat was er beter dan?
De performance, lees: Zowel meer vermogen (ca 10%) en meer koppel. (pk,s en Nm)

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 10:37
door RZA
Ik heb m'n vorige BMW op rollenbank gehad met eerst 95 en daarna met 98; max vermogen met remap zat met 95 op 280 pk en ging met 98 in de tank over de 300pk.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 10:52
door Hans Eilander
RZA schreef: 16.12.2024 - 10:37 Ik heb m'n vorige BMW op rollenbank gehad met eerst 95 en daarna met 98; max vermogen met remap zat met 95 op 280 pk en ging met 98 in de tank over de 300pk.
Dat bedoel ik dus. Dit is dus geen broodje aap, maar het gevolg van meten. (bewezen)

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 11:09
door RZA
Is zeker geen broodje aap nee. Maar wel met de nuance dat het vermogensverschil bij mij het gevolg was van het op de rollenbank afstellen op eerst 95, en daarna op 98. De tuner, BR-Performance, verwachtte al een verschil in vermogen, maar niet dat het zo groot zou zijn. Ik denk dat, zonder het aanpassen van de ecu, en enkel 98 ipv 95 tanken, een wat minder groot verschil in vermogen geeft.

Maar de racerij wordt ook niet voor niets vaak 102 gebruikt.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 11:35
door FLITS34
Hans Eilander schreef: 16.12.2024 - 10:52
RZA schreef: 16.12.2024 - 10:37 Ik heb m'n vorige BMW op rollenbank gehad met eerst 95 en daarna met 98; max vermogen met remap zat met 95 op 280 pk en ging met 98 in de tank over de 300pk.
Dat bedoel ik dus. Dit is dus geen broodje aap, maar het gevolg van meten. (bewezen)
Dat is geen bewijs, maar een bewering. Laat de uitdraai van de rollenbank maar eens zien……..

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 11:54
door RZA
Ik keek nog even naar m'n post op BMW forum en verschil was zelfs bijna 40pk. De dyno uitdraaien staan er niet meer op omdat foto's niet meer werden ondersteund, maar er wordt wel naar verwezen. Voor de technische uitleg over mijn 'bewering' verwijs ik naar wat de technicus van BR-Performance (autoriteit op dit gebied) er over zegt. Misschien overtuigt die uitleg je wel ;-)

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 12:23
door FLITS34
Ok, maar dat is een heel ander verhaal. Er wordt dan gesproken over een speciaal getunede auto, die dan helemaal wordt aangepast op een soort brandstof.
Het is niet zo dat een standaard auto zonder aanpassingen (tuning) dan meer vermogen zou krijgen bij een brandstof met een hoger octaangetal dan voorgeschreven door de fabrikant. Zelfs met Euro 95 kan je door speciale tuning meer pk’s uit je motor halen, maar of dat nou zo slim is?!?
Het komt de duurzaamheid van je motor in ieder geval niet ten goede.

Vraag over brandstof

Geplaatst: 16.12.2024 - 12:25
door OGA244
Bij normaal gebruik is E5 weggegooid geld, dat haal ik eruit