Geen verkeersinfo bij Sensus

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
Jers3n
5th Gear member

Tom_XC60 schreef: 13.04.2025 - 07:19 Zijn er ook mensen bij wie de RTTI wél in Sense werkt, of heeft iedereen het probleem?
Zie ook mijn eerdere berichten hierboven, ik rij niet veel, en gisteren waren er geen files onderweg (en heb het zo ingesteld dat alleen drukte wordt getoond, ‘groene wegen’ dus niet) Maar vorige week zaterdag en afgelopen woensdag werkte het bij mij gewoon (Sensus, internetverbinding via iPhone hotspot). De juiste drukte werd getoond, alternatieve route voorgesteld.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Willy.VdW
4th Gear member

Tom_XC60 schreef: 13.04.2025 - 07:19 Zijn er ook mensen bij wie de RTTI wél in Sense werkt,..
In onze XC40 is er RTTI info. Maar in onze XC90 niet.
2018 XC90 T5 - 2024 XC40 T2
volvo318
1st Gear member

Bij mij werkt het niet ( meer) sinds 2 weken. Dacht aanvankelijk dat het aan mij lag en heb alles weer naar fabrieksinstellingen teruggezet, maar helaas nog steeds geen verkeersinformatie op mijn navigatie Sensus Systeem.

We houden moed en wachten rustig af.

Vg
Robert
Volvo XC60 T8 2020
wasbeer2006
5th Gear member

Bij mij werkt het ook nogsteeds niet.

Ik vroeg me af, was het geen abonnement van 3 jaar bij en daarna betaald?
Wellicht dat het mis is gegaan met een licentie oid.

Heel raar dat je dit niet snel oplost
-V60 B4 7dct R design wit
Tom_XC60
2nd Gear member

volvo318 schreef: 13.04.2025 - 11:49 Bij mij werkt het niet ( meer) sinds 2 weken. Dacht aanvankelijk dat het aan mij lag en heb alles weer naar fabrieksinstellingen teruggezet, maar helaas nog steeds geen verkeersinformatie op mijn navigatie Sensus Systeem.

We houden moed en wachten rustig af.

Vg
Robert
Volvo XC60 T8 2020
Kun je alléén navigatie resetten? Hoe doe je dat?))
Ab S
5th Gear member

wasbeer2006 schreef: 13.04.2025 - 15:55 Bij mij werkt het ook nogsteeds niet.

Ik vroeg me af, was het geen abonnement van 3 jaar bij en daarna betaald?
Wellicht dat het mis is gegaan met een licentie oid.

Heel raar dat je dit niet snel oplost
Nee, niet bij Sensus. Bij mij wordt het in ieder geval na een servicebeurt weer voor een jaar verlengd
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Jers3n
5th Gear member

Ab S schreef: 13.04.2025 - 19:24 Nee, niet bij Sensus. Bij mij wordt het in ieder geval na een servicebeurt weer voor een jaar verlengd
Wat verlengd wordt bij een beurt is Volvo-On-call, dat staat los van de verkeersinfo.
RTTI (verkeersinfo met rode, oranje/gele en evt. groene wegen) werkt alleen als Sensus verbonden is met internet (dus als het wereldbolletje links boven te zien is).
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
volvo318
1st Gear member

Tom_XC60, Neen, volgens mij kan je de sensus navigatie niet resetten. heb hele sensus gereset naar fabrieksinstellingen via systeem
dimitripb
4th Gear member

Tom_XC60 schreef: 13.04.2025 - 07:19 Het feit dat de app wél RTTI toont, en de XC60 niet, doet mij vermoeden dat het probleem ten minst gedeeltelijk toch bij Volvo ligt...
Die conclusie valt niet zomaar te trekken. Ik denk dat de app gebruik maakt van een nieuwere api omdat apps constant geüpdatet kunnen worden. INRIX kan aan hun kant een fout hebben gemaakt waardoor de API van Sensus geen informatie meer krijgt.
Jers3n
5th Gear member

Sensus besturingssysteem kent ook geen ‘over the air update’. Dus als er in de auto niks gewijzigd is, zit het probleem inderdaad aan de verzend kant van de informatie. En laat INRIX nou de ‘verzender’ van die informatie zijn. Daar zit Volvo echt niet tussen (Zou ik als Volvo zijnde ook echt niet willen)
Daarbij is RTTI gewoon via Europese wet- en regelgeving georganiseerd, deze realtime-data wordt ook door vele andere afgenomen/gebruikt, ook andere navigatiesystemen los of ingebouwd.
Het gestandaardiseerde RTTI berichtenverkeer wordt door een met internet verbonden Sensus rechtstreeks opgeprikt, gaat m.i. niet via Volvo.

Hier nog een gevonden stukje over RTTI en Sensus (zal ook vast ergens in een instructieboekje staan): https://volvoinfotainmentsysteem.wordpress.com/rtti/
Tom_XC60
2nd Gear member

dimitripb schreef: 14.04.2025 - 12:31 .....
INRIX kan aan hun kant een fout hebben gemaakt waardoor de API van Sensus geen informatie meer krijgt.
Klinkt best plausibel. Dat het zo lang duurt, betekent wellicht dat Inrix de voorgaande API versie niet zo maar meer wil ondersteunen. Dat zou dan contractuele discussie Volvo versus Inrix betekenen. Inrix zal wellicht niet zo genegen zijn Volvo tegemoet te komen omdat Volvo op Google is overgestapt.

Blijft jammer dat we hier moeten speculeren en dat er geen officiële informatie is...

Class action one of these days ?;))
MisterNick
2nd Gear member

Ervaring hebbende met software als programmeur zijnde. De kans is idd best aanwezig dat Volvo Sensus op een manier aangeroepen werd die Inrix niet meer wil onderhouden. Dit soort wijzigingen zijn vrij standaard in de software wereld. Probleem zal er hier wel inzitten dat Inrix weet dat Volvo al naar een ander systeem is overgestapt en dus niet wil investeren. Tegelijkertijd zal Volvo het sensus development team afgeschaald hebben i.v.m. het Google systeem en dus geen capaciteit hebben voor grotere aanpassingen.

Een andere gedachte, als bovenstaand de situatie is zijn er enkele mogelijke uitkomsten.

1. Volvo gaat op een andere manier RTTI oplossen.
2. Inrix gaat toegeven en de oude manier weer ondersteunen.
3. Volvo gaat toegeven en grotere wijzigingen maken aan de navigatie om de nieuwe methodiek te ondersteunen.

In scenario 1 en 3 is het goed mogelijk dat er flinke veranderingen komen in de navigatie. Mogelijk met extra voordelen maar ook zeker goed mogelijk dat er nadelen aan hangen.

In scenario 1 is het ook mogelijk dat ze een bedrijf inhuren om de navigatie compleet anders te doen. Zelf data van een partij als Inrix is namelijk niet echt meer van deze tijd. De meeste auto merken nemen een all in one navigatie oplossing af bij bijvoorbeeld Here, Google, TomTom of maken een zelfbouw op basis van hun api’s. Op dit moment is Sensus een combi van een oudere versie van Here en de data van Inrix.

Alles valt of staat hier met wat is het goedkoopst en is acceptabel voor onze klanten (wij dus).

Allemaal speculatief natuurlijk
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design Fusion Red (2020)
wasbeer2006
5th Gear member

Maar het klinkt inderdaad niet onlogisch wat je schrijft
-V60 B4 7dct R design wit
Jers3n
5th Gear member

Klopt klinkt niet onlogisch, maar hoe kan het dan dat het bij een aantal nog wel gewoon werkt?

Speelt MY (wellicht ook afhankelijk van model) mogelijk een rol?
(Vanaf bepaald MY RTTI icm Sensus via nieuwere manier van communicatie/aanroepen? Al lijkt me dat niet echt logisch maar goed zoiets is met 3G/4G ook gebeurd)
Daarnaast is INTIX is voor zover ik kan vinden geen kleine speler in het aanbieden van RTTI informatie. Zo toch ook vreemd zijn als het dan het alleen bij (bepaalde) Volvo’s met Sensus speelt, maar zou wel kunnen.
MisterNick
2nd Gear member

Jers3n schreef: 14.04.2025 - 20:58 Klopt klinkt niet onlogisch, maar hoe kan het dan dat het bij een aantal nog wel gewoon werkt?

Speelt MY (wellicht ook afhankelijk van model) mogelijk een rol?
(Vanaf bepaald MY RTTI icm Sensus via nieuwere manier van communicatie/aanroepen? Al lijkt me dat niet echt logisch maar goed zoiets is met 3G/4G ook gebeurd)
Daarnaast is INTIX is voor zover ik kan vinden geen kleine speler in het aanbieden van RTTI informatie. Zo toch ook vreemd zijn als het dan het alleen bij (bepaalde) Volvo’s met Sensus speelt, maar zou wel kunnen.
Dat is een goed punt. Er zal ergens wel een reden moeten liggen waarom het niet werkt. Ik verwacht dat Sensus verder niet verschilt op navigatie niveau tussen de auto’s.

Wat overigens dan wel weer goed kan is dat er een probleem is gevonden waarbij Inrix zegt dat ligt bij Volvo en Volvo zegt dat ligt bij Inrix. Het zou zelfs kunnen zijn dat het om een software ontwerp fout gaat en Volvo wellicht iets niet goed geïmplementeerd heeft.
VolvoNaut
Starter

Blijkbaar heeft toch niet iedereen last van dit euvel. Bij mijzelf, V60 uit 2018, ontvang ik sinds de laatste week van maart geen verkeersinformatie meer.
2018 V60 D4 R-Design
MisterNick
2nd Gear member

Ik heb wel een theorie, ik lees dat voornamelijk 2020 MY en eerder er last van hebben. Wellicht dat er iets anders is tussen die modellen en de nieuwere auto's toch wel. Ik heb een theorie:

Er kan gebruik gemaakt zijn van een type authenticatie systeem (voor de koppeling) waarbij er beveiligde sleutels gegeneerd zijn met een verloopdatum. Deze gaan dan vaak voor x tijd mee voordat ze vernieuwd moeten worden. Dit geldt overigens ook met certificaten. Het zou kunnen dat alle modellen tot een bepaald moment een oudere digitale sleutel/certificaat hebben gekregen om te gebruiken voor het leggen van de verbinding. 9/10 keer als een koppeling plots stop met werken is het iets in die richting.
MisterNick
2nd Gear member

Coincidence? I think not
Screenshot_20250414_214639.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sjoerd1979
Starter

In ieder geval blijft het wel erg vervelend. je route wordt dus ook niet meer gewijzigd. Mijn V60 2019 is net weer naar de dealer geweest en ook daar waren ze bekent met het probleem en dat ze geen info hadden over de status. Wel vertelden ze mij dat MY niet van invloed was...... Hij was nog niet "te oud" :-D :-D

Overigens, was het niet zo dat een fabrikant 10 jaar ondersteuning van de systemen in een voertuig moet garanderen? of haal ik nu iets door elkaar.....
Volvo V60 D3 2019

Volvo V60 I 6-2012 Kinetic
MisterNick
2nd Gear member

Sjoerd1979 schreef: 14.04.2025 - 22:29 In ieder geval blijft het wel erg vervelend. je route wordt dus ook niet meer gewijzigd. Mijn V60 2019 is net weer naar de dealer geweest en ook daar waren ze bekent met het probleem en dat ze geen info hadden over de status. Wel vertelden ze mij dat MY niet van invloed was...... Hij was nog niet "te oud" :-D :-D

Overigens, was het niet zo dat een fabrikant 10 jaar ondersteuning van de systemen in een voertuig moet garanderen? of haal ik nu iets door elkaar.....

De systemen van de auto vallen in ieder geval onder de garantie. Verder is er ook iets als wettelijke garantie, of beter gezegd, volgens de wet moet een product deugdelijk zijn en mag er verwacht worden dat deze in het geval van een auto logische leeftijd kan bereiken zonder grote problemen. Dit betekent ook dit de onderliggende systemen moeten blijven functioneren want als dat niet het geval is kan dat mogelijk dat onverwachtse waarde vermindering lijden op je auto en nadelen in het gebruik.

Je mag er dus in principe vanuit gaan dat je volvo uit 2019 toch wel tot minimaal 2025 redelijke ondersteuning moet blijven ontvangen zolang.

Bovenstaand is wat ik begrepen heb in ieder geval. Overigens is aanspraak maken op die zogenaamde wettelijke garantie vaak nog wel een dingetje.
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”