Nog even een interessante link over de SOH testen:
https://vmn-amt.imgix.net/uploads/2024/ ... 2-2024.pdf
Citaat uit dat rapport m.b.t. Aviloo:
Bijna 60% van de Aviloo Flash-testresultaten heeft een afwijking tussen -2,2% en 1,9% ten opzichte van de OEM-test.
Dit betekent dat bij een OEM SoH-waarde van 90% de Aviloo-test in 59% van de gevallen een resultaat tussen 88,3%
en 92% oplevert. De gemiddelde afwijking van de Aviloo-test ten opzichte van de OEM-test is -0,16%.
In 6,25% van de geteste voertuigen was de afwijking ten opzichte van de OEM-waarde groter dan 10%.
Dat bevestigt wel mijn vermoeden dat er sprake kan zijn van een (in sommige gevallen aanzienlijke) foutmarge (ook al is de SOH van de fabrikant ook nooit 100% nauwkeurig).
En goed om te weten dat Aviloo een tweetal verschillende testen heeft: Flashtest (voor bedrijven) en Premium (voor particulieren). Wat de afwijkingen zijn van die laatste weet ik niet.
Ook wel interessant om te lezen dat Europa fabrikanten voorschrijft om met een standaard meet en rapportage methode te komen:
Medio 2023 heeft de Europese Commissie nieuwe wetgeving aangenomen met parameters voor het bepalen van de gezondheidstoestand van elektrische voertuigbatterijen. Voertuigfabrikanten moeten voortaan de gezondheidstoestand meten en rapporteren volgens de ‘State of Certified Energy’ (SoCE) en de ‘State of Certified Range’ (SoCR). Deze gegevens worden berekend en aangeleverd op basis van vastgestelde standaarden, wat van belang is omdat er geen standaarddefinitie voor de SoH bestaat..........De nieuwe verordening geldt vanaf eind 2026 voor nieuwe typegoedkeuringen en vanaf eind 2027 voor alle nieuw verkochte voertuigen.......