Zelf onderhoud doen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Onderhoud is inmiddels gedaan. De uitlaatbeugel was aan een kant al afgebroken, dus daar was ik niet te vroeg mee!
Wat me nu na een tijdje rijden opvalt is dat vooral met starten de kleppen te horen zijn. Ik leg direct de link met de shell olie die ik nu gebruikt heb ipv de castrol die ik normaliter gebruik. Komt iemand dit bekend voor? Of zit ik nu gewoon te hikken tegen het klepstoter probleem alom bekend?
Ik hoor nu de kleppen dus wat meer tikken en vooral bij koude start is dit goed te horen. Het ploppen herken ik vooralsnog niet.
Iemand hier wat op te melden die met beide olien ervaring heeft?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Hoor je niet gewoon het verschil oude olie vs nieuwe olie?

Nieuwe olie is mi in het begin wat dunner, ook bij koude motor.

Hoeveel km sta je inmiddels?

Marc
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Nu staat hij op 190000 km. Maar of dat het verschil komt door schone vs vervuilde olie betwijfel ik. Ik ververs om de plm 15000 km de olie.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Frans_v70
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 01.11.2009 - 19:12
Locatie: Warnsveld

Thijs schreef:Onderhoud is inmiddels gedaan. De uitlaatbeugel was aan een kant al afgebroken, dus daar was ik niet te vroeg mee!
Wat me nu na een tijdje rijden opvalt is dat vooral met starten de kleppen te horen zijn. Ik leg direct de link met de shell olie die ik nu gebruikt heb ipv de castrol die ik normaliter gebruik. Komt iemand dit bekend voor? Of zit ik nu gewoon te hikken tegen het klepstoter probleem alom bekend?
Ik hoor nu de kleppen dus wat meer tikken en vooral bij koude start is dit goed te horen. Het ploppen herken ik vooralsnog niet.
Iemand hier wat op te melden die met beide olien ervaring heeft?
Als jij het nieuwe type V70 hebt (met de heupjes) dan rij jij met een Ford motor... en deze heeft geen hydraulische klepstoters meer.. dus in theorie zou er geen verschil mogen zijn tussen voor en na olie verversen... of olie merk A of B... als je het oude model hebt (Volvo motor) dan kan de olie wel degelijk van invloed zijn... maar dan zou het tikken na +/- 30 sec wel weg moeten zijn!!!

Frans...
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Frans_v70 schreef:
Thijs schreef:Onderhoud is inmiddels gedaan. De uitlaatbeugel was aan een kant al afgebroken, dus daar was ik niet te vroeg mee!
Wat me nu na een tijdje rijden opvalt is dat vooral met starten de kleppen te horen zijn. Ik leg direct de link met de shell olie die ik nu gebruikt heb ipv de castrol die ik normaliter gebruik. Komt iemand dit bekend voor? Of zit ik nu gewoon te hikken tegen het klepstoter probleem alom bekend?
Ik hoor nu de kleppen dus wat meer tikken en vooral bij koude start is dit goed te horen. Het ploppen herken ik vooralsnog niet.
Iemand hier wat op te melden die met beide olien ervaring heeft?
Als jij het nieuwe type V70 hebt (met de heupjes) dan rij jij met een Ford motor... en deze heeft geen hydraulische klepstoters meer.. dus in theorie zou er geen verschil mogen zijn tussen voor en na olie verversen... of olie merk A of B... als je het oude model hebt (Volvo motor) dan kan de olie wel degelijk van invloed zijn... maar dan zou het tikken na +/- 30 sec wel weg moeten zijn!!!

Frans...
Ford motor?
Die 5 cilinders zijn gewoon van Volvo hoor,met of zonder hydraulische stoters,niks van Ford bij..
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Ik heb de D5, dat is een Volvo motor. Het tikken wordt ook wel minder, maar gaat niet helemaal weg.

Net bij de dealer geweest en het verhaal voorgelegd. De monteur had ervaring met de stukke klepstoters maar vond mijn motor gewoon lekker draaien en vond het niet verdacht. Daar gaan we dan maar even van uit. Wat het zou kunnen zijn is dat ik iets dunnere olie gebruik als wat Volvo tegenwoordig voorschrijft. Bij de dealer gaat er tegenwoordig 5W30 in, ook van shell.
Ik rij weer wat gerustgestelder in de rondte!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Diesel70
3rd Gear member
Berichten: 397
Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:05
Locatie: Noord Nederland

Bij de dealer gaat er tegenwoordig 5W30 in, ook van shell.
Dit was mij ook opgevallen op mijn laatste nota. Even nagevraagd bij de chefmonteur die aangaf dat hier een schrijven van Volvo over geweest was.

De 185 Pk D5 hoeft dus niet persé meer op 0W30 maar mag ook 5W30.
(officiële Volvo-dealer)
Volvo XC60 My17
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Als het maar aan de voorwaarden voldoet van A5/B5
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik rijd ook met de Shell olie, voorheen Castrol. Geen verschil kunnen waarnemen in motorloop. Misschien dat je er nu meer op let? Hoeveel km heeft je auto nu gelopen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Hij staat nu op 190000 Ed. Dus jij hebt geen verschil kunnen merken, hmm. Ik ben laatst ook over gestapt van de dure shell naar gewone BP diesel. Wellicht dat beiden samen dit resultaat geven. En wat wellicht ook scheelt is dat hij veel "scherper" klinkt met de kap open als je er voor staat.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Toch weer wat verontrust over het naar mijn idee luider wordende tikken. Ik vertrouw het maar niet en ben weer naar de dealer gegaan. Dit keer in dronten, omdat het duidelijke tikken echt goed hoorbaar is bij warme motor. De man achter de balie liep meteen met me mee om te luisteren en vond dit niet verontrustend. De kapotte motoren lieten een veel hardere slag horen, scheller van de kleppentrein.
Het is voor mij nog niet goed genoeg, helemaal omdat hij melde dat het nouwelijks voorkomt. Ik lees en hoor hier toch hele andere berichten.
Morgen uit het werk toch nog maar eens hier bij de dealer langs, kijken wat er gezegd wordt.

Misschien maak ik me ook wel helemaal gek hoor, maar dat tikken aan de linker kant hoort volgens mij gewoon niet uit een motor met hydraulische stoters..

Hier een filmpje met geluid:


.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik hoor gewoon een diesel lopen. Niks bijzonders volgens mij. Thijs doe die klep dicht en ga km's maken :D

Even zonder dollen, een diesel maakt gewoon veel geluid. Ik zou me niet teveel zorgen maken. Kan ook iets zijn wat gewoon mee resoneert. Heb al eens meegemaakt dat iemand dacht dat zijn D5 was overleden, bleek de afdekkap mee te resoneren. Als de auto goed rijdt zou ik me geen zorgen maken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Thijs schreef:Toch weer wat verontrust over het naar mijn idee luider wordende tikken. Ik vertrouw het maar niet en ben weer naar de dealer gegaan. Dit keer in dronten, omdat het duidelijke tikken echt goed hoorbaar is bij warme motor. De man achter de balie liep meteen met me mee om te luisteren en vond dit niet verontrustend. De kapotte motoren lieten een veel hardere slag horen, scheller van de kleppentrein.
Het is voor mij nog niet goed genoeg, helemaal omdat hij melde dat het nouwelijks voorkomt. Ik lees en hoor hier toch hele andere berichten.
Morgen uit het werk toch nog maar eens hier bij de dealer langs, kijken wat er gezegd wordt.

Misschien maak ik me ook wel helemaal gek hoor, maar dat tikken aan de linker kant hoort volgens mij gewoon niet uit een motor met hydraulische stoters..

Hier een filmpje met geluid:


.

Rij maar is een keer langs als je in de buurt van Utrecht bent,daar zitten de echte. :)
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

MarioC70, Thanks voor je aanbod Mario! Ik kom niet echt in die buurt maar als dat zo zal zijn wil ik graag gebruik maken van je aanbod!

edraket, Een diesel maakt geluid, eensch! Maar een motor met hydraulische klepstoters moet je niet horen tikken, ben je het daar mee eens?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De vraag is of het de klepstoters wel zijn. Dus nee, ik ben het daar niet mee eens.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
MarioC70
6th Gear member
Berichten: 4809
Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
Locatie: Utrecht

Je kunt ook wachten tot het mis gaat... :)
Dan weet je precies wat het is,zei mijn buurman vorige week,nou,hij weet het dus nu,klepbediening afgebroken,motor kan in de oud ijzerbak,er zitten bij twee zuigers gaten in..
De cilinderkop is dusdanig beschadigd dat je de kleppen er met een beitel uit moet hakken..
Een Volvo specialist had gezegd,doen ze allemaal...
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Thijs vroeg of een motor met hydraulische stoters niet mag tikken. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat het niet van de stoters hoeft te komen. 100% met mario eens dat je wel moet zoeken waar het vandaan komt.

Hoelang wil je nog met de auto blijven rijden Thijs? Of ben je al op zoek naar iets anders?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Planning was nog een jaar of acht Ed.. :? In dat opzicht moet ik het ook gewoon aanpakken, laat dat duidelijk zijn. Als ik de auto nu in zou ruilen is de afschrijving torenhoog en het te investeren bedrag dus ook. Maar je zal net zien dat dan ook het dual mass vliegwiel ineens komt :roll:

Eerst maar op niet al te lange termijn laten luisteren naar iemand die wat meer weet waar ik het over heb. Ik heb twee keer een aanbod liggen, ga daar asap gebruik van maken denk ik maar!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Een tweemassavliegwiel komt nooit ineens... :wink:
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Thijs
7th Gear member
Berichten: 5492
Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
Locatie: Lelystad

Maar eens begint het :wink:
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”