Onderhoud is inmiddels gedaan. De uitlaatbeugel was aan een kant al afgebroken, dus daar was ik niet te vroeg mee!
Wat me nu na een tijdje rijden opvalt is dat vooral met starten de kleppen te horen zijn. Ik leg direct de link met de shell olie die ik nu gebruikt heb ipv de castrol die ik normaliter gebruik. Komt iemand dit bekend voor? Of zit ik nu gewoon te hikken tegen het klepstoter probleem alom bekend?
Ik hoor nu de kleppen dus wat meer tikken en vooral bij koude start is dit goed te horen. Het ploppen herken ik vooralsnog niet.
Iemand hier wat op te melden die met beide olien ervaring heeft?
Zelf onderhoud doen
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Nu staat hij op 190000 km. Maar of dat het verschil komt door schone vs vervuilde olie betwijfel ik. Ik ververs om de plm 15000 km de olie.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 01.11.2009 - 19:12
- Locatie: Warnsveld
Als jij het nieuwe type V70 hebt (met de heupjes) dan rij jij met een Ford motor... en deze heeft geen hydraulische klepstoters meer.. dus in theorie zou er geen verschil mogen zijn tussen voor en na olie verversen... of olie merk A of B... als je het oude model hebt (Volvo motor) dan kan de olie wel degelijk van invloed zijn... maar dan zou het tikken na +/- 30 sec wel weg moeten zijn!!!Thijs schreef:Onderhoud is inmiddels gedaan. De uitlaatbeugel was aan een kant al afgebroken, dus daar was ik niet te vroeg mee!
Wat me nu na een tijdje rijden opvalt is dat vooral met starten de kleppen te horen zijn. Ik leg direct de link met de shell olie die ik nu gebruikt heb ipv de castrol die ik normaliter gebruik. Komt iemand dit bekend voor? Of zit ik nu gewoon te hikken tegen het klepstoter probleem alom bekend?
Ik hoor nu de kleppen dus wat meer tikken en vooral bij koude start is dit goed te horen. Het ploppen herken ik vooralsnog niet.
Iemand hier wat op te melden die met beide olien ervaring heeft?
Frans...
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Ford motor?Frans_v70 schreef:Als jij het nieuwe type V70 hebt (met de heupjes) dan rij jij met een Ford motor... en deze heeft geen hydraulische klepstoters meer.. dus in theorie zou er geen verschil mogen zijn tussen voor en na olie verversen... of olie merk A of B... als je het oude model hebt (Volvo motor) dan kan de olie wel degelijk van invloed zijn... maar dan zou het tikken na +/- 30 sec wel weg moeten zijn!!!Thijs schreef:Onderhoud is inmiddels gedaan. De uitlaatbeugel was aan een kant al afgebroken, dus daar was ik niet te vroeg mee!
Wat me nu na een tijdje rijden opvalt is dat vooral met starten de kleppen te horen zijn. Ik leg direct de link met de shell olie die ik nu gebruikt heb ipv de castrol die ik normaliter gebruik. Komt iemand dit bekend voor? Of zit ik nu gewoon te hikken tegen het klepstoter probleem alom bekend?
Ik hoor nu de kleppen dus wat meer tikken en vooral bij koude start is dit goed te horen. Het ploppen herken ik vooralsnog niet.
Iemand hier wat op te melden die met beide olien ervaring heeft?
Frans...
Die 5 cilinders zijn gewoon van Volvo hoor,met of zonder hydraulische stoters,niks van Ford bij..
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Ik heb de D5, dat is een Volvo motor. Het tikken wordt ook wel minder, maar gaat niet helemaal weg.
Net bij de dealer geweest en het verhaal voorgelegd. De monteur had ervaring met de stukke klepstoters maar vond mijn motor gewoon lekker draaien en vond het niet verdacht. Daar gaan we dan maar even van uit. Wat het zou kunnen zijn is dat ik iets dunnere olie gebruik als wat Volvo tegenwoordig voorschrijft. Bij de dealer gaat er tegenwoordig 5W30 in, ook van shell.
Ik rij weer wat gerustgestelder in de rondte!
Net bij de dealer geweest en het verhaal voorgelegd. De monteur had ervaring met de stukke klepstoters maar vond mijn motor gewoon lekker draaien en vond het niet verdacht. Daar gaan we dan maar even van uit. Wat het zou kunnen zijn is dat ik iets dunnere olie gebruik als wat Volvo tegenwoordig voorschrijft. Bij de dealer gaat er tegenwoordig 5W30 in, ook van shell.
Ik rij weer wat gerustgestelder in de rondte!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 397
- Lid geworden op: 17.06.2007 - 00:05
- Locatie: Noord Nederland
Dit was mij ook opgevallen op mijn laatste nota. Even nagevraagd bij de chefmonteur die aangaf dat hier een schrijven van Volvo over geweest was.Bij de dealer gaat er tegenwoordig 5W30 in, ook van shell.
De 185 Pk D5 hoeft dus niet persé meer op 0W30 maar mag ook 5W30.
(officiële Volvo-dealer)
Volvo XC60 My17
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik rijd ook met de Shell olie, voorheen Castrol. Geen verschil kunnen waarnemen in motorloop. Misschien dat je er nu meer op let? Hoeveel km heeft je auto nu gelopen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Hij staat nu op 190000 Ed. Dus jij hebt geen verschil kunnen merken, hmm. Ik ben laatst ook over gestapt van de dure shell naar gewone BP diesel. Wellicht dat beiden samen dit resultaat geven. En wat wellicht ook scheelt is dat hij veel "scherper" klinkt met de kap open als je er voor staat.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Toch weer wat verontrust over het naar mijn idee luider wordende tikken. Ik vertrouw het maar niet en ben weer naar de dealer gegaan. Dit keer in dronten, omdat het duidelijke tikken echt goed hoorbaar is bij warme motor. De man achter de balie liep meteen met me mee om te luisteren en vond dit niet verontrustend. De kapotte motoren lieten een veel hardere slag horen, scheller van de kleppentrein.
Het is voor mij nog niet goed genoeg, helemaal omdat hij melde dat het nouwelijks voorkomt. Ik lees en hoor hier toch hele andere berichten.
Morgen uit het werk toch nog maar eens hier bij de dealer langs, kijken wat er gezegd wordt.
Misschien maak ik me ook wel helemaal gek hoor, maar dat tikken aan de linker kant hoort volgens mij gewoon niet uit een motor met hydraulische stoters..
Hier een filmpje met geluid:
.
Het is voor mij nog niet goed genoeg, helemaal omdat hij melde dat het nouwelijks voorkomt. Ik lees en hoor hier toch hele andere berichten.
Morgen uit het werk toch nog maar eens hier bij de dealer langs, kijken wat er gezegd wordt.
Misschien maak ik me ook wel helemaal gek hoor, maar dat tikken aan de linker kant hoort volgens mij gewoon niet uit een motor met hydraulische stoters..
Hier een filmpje met geluid:
.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik hoor gewoon een diesel lopen. Niks bijzonders volgens mij. Thijs doe die klep dicht en ga km's maken
Even zonder dollen, een diesel maakt gewoon veel geluid. Ik zou me niet teveel zorgen maken. Kan ook iets zijn wat gewoon mee resoneert. Heb al eens meegemaakt dat iemand dacht dat zijn D5 was overleden, bleek de afdekkap mee te resoneren. Als de auto goed rijdt zou ik me geen zorgen maken.

Even zonder dollen, een diesel maakt gewoon veel geluid. Ik zou me niet teveel zorgen maken. Kan ook iets zijn wat gewoon mee resoneert. Heb al eens meegemaakt dat iemand dacht dat zijn D5 was overleden, bleek de afdekkap mee te resoneren. Als de auto goed rijdt zou ik me geen zorgen maken.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Thijs schreef:Toch weer wat verontrust over het naar mijn idee luider wordende tikken. Ik vertrouw het maar niet en ben weer naar de dealer gegaan. Dit keer in dronten, omdat het duidelijke tikken echt goed hoorbaar is bij warme motor. De man achter de balie liep meteen met me mee om te luisteren en vond dit niet verontrustend. De kapotte motoren lieten een veel hardere slag horen, scheller van de kleppentrein.
Het is voor mij nog niet goed genoeg, helemaal omdat hij melde dat het nouwelijks voorkomt. Ik lees en hoor hier toch hele andere berichten.
Morgen uit het werk toch nog maar eens hier bij de dealer langs, kijken wat er gezegd wordt.
Misschien maak ik me ook wel helemaal gek hoor, maar dat tikken aan de linker kant hoort volgens mij gewoon niet uit een motor met hydraulische stoters..
Hier een filmpje met geluid:
.
Rij maar is een keer langs als je in de buurt van Utrecht bent,daar zitten de echte.

Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
MarioC70, Thanks voor je aanbod Mario! Ik kom niet echt in die buurt maar als dat zo zal zijn wil ik graag gebruik maken van je aanbod!
edraket, Een diesel maakt geluid, eensch! Maar een motor met hydraulische klepstoters moet je niet horen tikken, ben je het daar mee eens?
edraket, Een diesel maakt geluid, eensch! Maar een motor met hydraulische klepstoters moet je niet horen tikken, ben je het daar mee eens?
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
De vraag is of het de klepstoters wel zijn. Dus nee, ik ben het daar niet mee eens.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
Je kunt ook wachten tot het mis gaat... 
Dan weet je precies wat het is,zei mijn buurman vorige week,nou,hij weet het dus nu,klepbediening afgebroken,motor kan in de oud ijzerbak,er zitten bij twee zuigers gaten in..
De cilinderkop is dusdanig beschadigd dat je de kleppen er met een beitel uit moet hakken..
Een Volvo specialist had gezegd,doen ze allemaal...

Dan weet je precies wat het is,zei mijn buurman vorige week,nou,hij weet het dus nu,klepbediening afgebroken,motor kan in de oud ijzerbak,er zitten bij twee zuigers gaten in..
De cilinderkop is dusdanig beschadigd dat je de kleppen er met een beitel uit moet hakken..
Een Volvo specialist had gezegd,doen ze allemaal...
Ik bekijk het vanuit de praktijk,niet vanuit een boekje.
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Thijs vroeg of een motor met hydraulische stoters niet mag tikken. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat het niet van de stoters hoeft te komen. 100% met mario eens dat je wel moet zoeken waar het vandaan komt.
Hoelang wil je nog met de auto blijven rijden Thijs? Of ben je al op zoek naar iets anders?
Hoelang wil je nog met de auto blijven rijden Thijs? Of ben je al op zoek naar iets anders?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Thijs
- 7th Gear member
- Berichten: 5492
- Lid geworden op: 29.03.2008 - 01:49
- Locatie: Lelystad
Planning was nog een jaar of acht Ed.. :? In dat opzicht moet ik het ook gewoon aanpakken, laat dat duidelijk zijn. Als ik de auto nu in zou ruilen is de afschrijving torenhoog en het te investeren bedrag dus ook. Maar je zal net zien dat dan ook het dual mass vliegwiel ineens komt :roll:
Eerst maar op niet al te lange termijn laten luisteren naar iemand die wat meer weet waar ik het over heb. Ik heb twee keer een aanbod liggen, ga daar asap gebruik van maken denk ik maar!
Eerst maar op niet al te lange termijn laten luisteren naar iemand die wat meer weet waar ik het over heb. Ik heb twee keer een aanbod liggen, ga daar asap gebruik van maken denk ik maar!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Een tweemassavliegwiel komt nooit ineens... 
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race