Pagina 31 van 34

Geplaatst: 23.04.2013 - 11:43
door Thijs
Onderhoud is inmiddels gedaan. De uitlaatbeugel was aan een kant al afgebroken, dus daar was ik niet te vroeg mee!
Wat me nu na een tijdje rijden opvalt is dat vooral met starten de kleppen te horen zijn. Ik leg direct de link met de shell olie die ik nu gebruikt heb ipv de castrol die ik normaliter gebruik. Komt iemand dit bekend voor? Of zit ik nu gewoon te hikken tegen het klepstoter probleem alom bekend?
Ik hoor nu de kleppen dus wat meer tikken en vooral bij koude start is dit goed te horen. Het ploppen herken ik vooralsnog niet.
Iemand hier wat op te melden die met beide olien ervaring heeft?

Geplaatst: 23.04.2013 - 12:07
door MN-NL
Hoor je niet gewoon het verschil oude olie vs nieuwe olie?

Nieuwe olie is mi in het begin wat dunner, ook bij koude motor.

Hoeveel km sta je inmiddels?

Marc

Geplaatst: 23.04.2013 - 12:09
door Thijs
Nu staat hij op 190000 km. Maar of dat het verschil komt door schone vs vervuilde olie betwijfel ik. Ik ververs om de plm 15000 km de olie.

Geplaatst: 23.04.2013 - 14:08
door Frans_v70
Thijs schreef:Onderhoud is inmiddels gedaan. De uitlaatbeugel was aan een kant al afgebroken, dus daar was ik niet te vroeg mee!
Wat me nu na een tijdje rijden opvalt is dat vooral met starten de kleppen te horen zijn. Ik leg direct de link met de shell olie die ik nu gebruikt heb ipv de castrol die ik normaliter gebruik. Komt iemand dit bekend voor? Of zit ik nu gewoon te hikken tegen het klepstoter probleem alom bekend?
Ik hoor nu de kleppen dus wat meer tikken en vooral bij koude start is dit goed te horen. Het ploppen herken ik vooralsnog niet.
Iemand hier wat op te melden die met beide olien ervaring heeft?
Als jij het nieuwe type V70 hebt (met de heupjes) dan rij jij met een Ford motor... en deze heeft geen hydraulische klepstoters meer.. dus in theorie zou er geen verschil mogen zijn tussen voor en na olie verversen... of olie merk A of B... als je het oude model hebt (Volvo motor) dan kan de olie wel degelijk van invloed zijn... maar dan zou het tikken na +/- 30 sec wel weg moeten zijn!!!

Frans...

Geplaatst: 23.04.2013 - 14:22
door MarioC70
Frans_v70 schreef:
Thijs schreef:Onderhoud is inmiddels gedaan. De uitlaatbeugel was aan een kant al afgebroken, dus daar was ik niet te vroeg mee!
Wat me nu na een tijdje rijden opvalt is dat vooral met starten de kleppen te horen zijn. Ik leg direct de link met de shell olie die ik nu gebruikt heb ipv de castrol die ik normaliter gebruik. Komt iemand dit bekend voor? Of zit ik nu gewoon te hikken tegen het klepstoter probleem alom bekend?
Ik hoor nu de kleppen dus wat meer tikken en vooral bij koude start is dit goed te horen. Het ploppen herken ik vooralsnog niet.
Iemand hier wat op te melden die met beide olien ervaring heeft?
Als jij het nieuwe type V70 hebt (met de heupjes) dan rij jij met een Ford motor... en deze heeft geen hydraulische klepstoters meer.. dus in theorie zou er geen verschil mogen zijn tussen voor en na olie verversen... of olie merk A of B... als je het oude model hebt (Volvo motor) dan kan de olie wel degelijk van invloed zijn... maar dan zou het tikken na +/- 30 sec wel weg moeten zijn!!!

Frans...
Ford motor?
Die 5 cilinders zijn gewoon van Volvo hoor,met of zonder hydraulische stoters,niks van Ford bij..

Geplaatst: 23.04.2013 - 14:25
door Thijs
Ik heb de D5, dat is een Volvo motor. Het tikken wordt ook wel minder, maar gaat niet helemaal weg.

Net bij de dealer geweest en het verhaal voorgelegd. De monteur had ervaring met de stukke klepstoters maar vond mijn motor gewoon lekker draaien en vond het niet verdacht. Daar gaan we dan maar even van uit. Wat het zou kunnen zijn is dat ik iets dunnere olie gebruik als wat Volvo tegenwoordig voorschrijft. Bij de dealer gaat er tegenwoordig 5W30 in, ook van shell.
Ik rij weer wat gerustgestelder in de rondte!

Geplaatst: 23.04.2013 - 16:57
door Diesel70
Bij de dealer gaat er tegenwoordig 5W30 in, ook van shell.
Dit was mij ook opgevallen op mijn laatste nota. Even nagevraagd bij de chefmonteur die aangaf dat hier een schrijven van Volvo over geweest was.

De 185 Pk D5 hoeft dus niet persé meer op 0W30 maar mag ook 5W30.
(officiële Volvo-dealer)

Geplaatst: 23.04.2013 - 17:10
door Thijs
Als het maar aan de voorwaarden voldoet van A5/B5

Geplaatst: 25.04.2013 - 23:08
door edraket
Ik rijd ook met de Shell olie, voorheen Castrol. Geen verschil kunnen waarnemen in motorloop. Misschien dat je er nu meer op let? Hoeveel km heeft je auto nu gelopen?

Geplaatst: 26.04.2013 - 10:24
door Thijs
Hij staat nu op 190000 Ed. Dus jij hebt geen verschil kunnen merken, hmm. Ik ben laatst ook over gestapt van de dure shell naar gewone BP diesel. Wellicht dat beiden samen dit resultaat geven. En wat wellicht ook scheelt is dat hij veel "scherper" klinkt met de kap open als je er voor staat.

Geplaatst: 10.10.2013 - 14:31
door Thijs
Toch weer wat verontrust over het naar mijn idee luider wordende tikken. Ik vertrouw het maar niet en ben weer naar de dealer gegaan. Dit keer in dronten, omdat het duidelijke tikken echt goed hoorbaar is bij warme motor. De man achter de balie liep meteen met me mee om te luisteren en vond dit niet verontrustend. De kapotte motoren lieten een veel hardere slag horen, scheller van de kleppentrein.
Het is voor mij nog niet goed genoeg, helemaal omdat hij melde dat het nouwelijks voorkomt. Ik lees en hoor hier toch hele andere berichten.
Morgen uit het werk toch nog maar eens hier bij de dealer langs, kijken wat er gezegd wordt.

Misschien maak ik me ook wel helemaal gek hoor, maar dat tikken aan de linker kant hoort volgens mij gewoon niet uit een motor met hydraulische stoters..

Hier een filmpje met geluid:


.

Geplaatst: 10.10.2013 - 14:59
door edraket
Ik hoor gewoon een diesel lopen. Niks bijzonders volgens mij. Thijs doe die klep dicht en ga km's maken :D

Even zonder dollen, een diesel maakt gewoon veel geluid. Ik zou me niet teveel zorgen maken. Kan ook iets zijn wat gewoon mee resoneert. Heb al eens meegemaakt dat iemand dacht dat zijn D5 was overleden, bleek de afdekkap mee te resoneren. Als de auto goed rijdt zou ik me geen zorgen maken.

Geplaatst: 10.10.2013 - 15:07
door MarioC70
Thijs schreef:Toch weer wat verontrust over het naar mijn idee luider wordende tikken. Ik vertrouw het maar niet en ben weer naar de dealer gegaan. Dit keer in dronten, omdat het duidelijke tikken echt goed hoorbaar is bij warme motor. De man achter de balie liep meteen met me mee om te luisteren en vond dit niet verontrustend. De kapotte motoren lieten een veel hardere slag horen, scheller van de kleppentrein.
Het is voor mij nog niet goed genoeg, helemaal omdat hij melde dat het nouwelijks voorkomt. Ik lees en hoor hier toch hele andere berichten.
Morgen uit het werk toch nog maar eens hier bij de dealer langs, kijken wat er gezegd wordt.

Misschien maak ik me ook wel helemaal gek hoor, maar dat tikken aan de linker kant hoort volgens mij gewoon niet uit een motor met hydraulische stoters..

Hier een filmpje met geluid:


.

Rij maar is een keer langs als je in de buurt van Utrecht bent,daar zitten de echte. :)

Geplaatst: 12.10.2013 - 21:32
door Thijs
MarioC70, Thanks voor je aanbod Mario! Ik kom niet echt in die buurt maar als dat zo zal zijn wil ik graag gebruik maken van je aanbod!

edraket, Een diesel maakt geluid, eensch! Maar een motor met hydraulische klepstoters moet je niet horen tikken, ben je het daar mee eens?

Geplaatst: 14.10.2013 - 13:38
door edraket
De vraag is of het de klepstoters wel zijn. Dus nee, ik ben het daar niet mee eens.

Geplaatst: 14.10.2013 - 13:44
door MarioC70
Je kunt ook wachten tot het mis gaat... :)
Dan weet je precies wat het is,zei mijn buurman vorige week,nou,hij weet het dus nu,klepbediening afgebroken,motor kan in de oud ijzerbak,er zitten bij twee zuigers gaten in..
De cilinderkop is dusdanig beschadigd dat je de kleppen er met een beitel uit moet hakken..
Een Volvo specialist had gezegd,doen ze allemaal...

Geplaatst: 14.10.2013 - 15:53
door edraket
Thijs vroeg of een motor met hydraulische stoters niet mag tikken. Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat het niet van de stoters hoeft te komen. 100% met mario eens dat je wel moet zoeken waar het vandaan komt.

Hoelang wil je nog met de auto blijven rijden Thijs? Of ben je al op zoek naar iets anders?

Geplaatst: 14.10.2013 - 16:58
door Thijs
Planning was nog een jaar of acht Ed.. :? In dat opzicht moet ik het ook gewoon aanpakken, laat dat duidelijk zijn. Als ik de auto nu in zou ruilen is de afschrijving torenhoog en het te investeren bedrag dus ook. Maar je zal net zien dat dan ook het dual mass vliegwiel ineens komt :roll:

Eerst maar op niet al te lange termijn laten luisteren naar iemand die wat meer weet waar ik het over heb. Ik heb twee keer een aanbod liggen, ga daar asap gebruik van maken denk ik maar!

Geplaatst: 14.10.2013 - 19:57
door Oceanracer
Een tweemassavliegwiel komt nooit ineens... :wink:

Geplaatst: 14.10.2013 - 20:04
door Thijs
Maar eens begint het :wink: