Bover schreef: ↑23.06.2023 - 08:49
raspaardje schreef: ↑08.06.2023 - 12:04
Met EGR dichtzetten/wegschrijven heb je geen roet meer door je inlaatspruitstuk én minder roetvorming door je uitlaattraject.
Maar er zijn nog genoeg andere onderdelen die speling kunnen vertonen/stuk kunnen gaan waardoor er overmatige roetvorming kan plaatsvinden.
Waardoor het roerfilter teveel belast wordt en eerder stuk gaat.
Ik vroeg me af hoe je een "overmatig" aan roet kunt krijgen als je de EGR dicht zet. Immers de grootste vervuiler is toch het EGR traject meen ik?
Wat een gedoe blijft dat roet-tellen...
Even terug naar de basis, zie
https://www.autoblog.nl/nieuws/techniek ... -egr-96800
NOx uitstoot moet omlaag -> EGR als technische oplossing
Maar met die oplossing heb je meer roetvorming -> roetfilter als technische oplossing
Als je de EGR werking uitschakelt blijft niet alleen je motor schoner (lees: de roet koekt niet je inlaatspruitstuk dicht) maar zit er ook minder roet in de nieuwe uitlaatgassen. Omdat simpelweg de verbranding mooier is met alleen maar schone aangezogen lucht ipv ook met een deel inerte uitlaatgas. Op die manier komt er minder roet in je roetfilter terecht, er is simpelgezegd minder roet dat tijdens een regeneratie verbrand hoeft te worden. En dus heb je minder asvorming in je roetfilter, deeltjes die niet verbrand kunnen worden en die uiteindelijk zorgen dat een roetfilter dichtslibt/niet meer schoongebrand kan worden.
Overmatige roetvorming vindt plaats wanneer de verbranding niet optimaal is:
1. Roetdeeltjes ontstaan door de onvolledige verbranding van dieselbrandstof -> aangekoekte roet in je inlaatspruitstuk zorgt dat de motor minder lucht krijgt. Met als gevolg dus een onvolledige verbranding.
2. De kwaliteit van de brandstof, bijvoorbeeld het zwavelgehalte, heeft invloed op het ontstaan van deze deeltjes. -> wellicht heb je minder roet in je uitlaatgassen met een premium brandstof.
3. De inspuitdruk van diesel is bepalend voor de vorming van fijnstofdeeltjes -> wanneer je injectoren niet meer juist functioneren (druppelen bijv. ipv sproeien) heb je al een niet optimale verbranding en dus meer roetvorming.
Als je je EGR dichtzet stop je het aankoeken. Maar die reeds aangekoekte zooi zorgt wellicht dus ook voor extra roetvorming.
Ik denk dat Fred het bij het juiste eind heeft door te stellen dat een niet meer functionerend roetfilter en defecte injectoren de grootste veroorzakers zijn.
In het eerste geval wil je eigenlijk wel weten of daar een achterliggende oorzaak is; lees: waardoor is dat roetfilter stuk gegaan?