Pagina 32 van 73
Geplaatst: 31.10.2011 - 21:06
door rsnhakan
Heb net iets meer dan 200km gemaakt. Jeetje, gaat echt snel! Eenmaal onderweg is er geen stoppen meer aan.
Ik merk erg veel verschil in het rijgedrag tussen de zomerbanden en de winterbanden. Het lijkt net of je zweeft met de winterbanden. Even een lichte stuurbeweging maken en je voelt precies wat de wielen doen. En dat is heel anders dan wat ik gewend ben van de zomerbanden. Daar voel je het niet zo. (in positieve zin)
Het lijkt net of je harder door de bochten kunt met de winterbanden, aangezien ik niet echt kan voelen of de banden het moeilijk hebben of niet. Je merkt het pas als de achterkant raar gaat doen.
Geplaatst: 31.10.2011 - 21:17
door olson
rsnhakan schreef:
Het lijkt net of je harder door de bochten kunt met de winterbanden, aangezien ik niet echt kan voelen of de banden het moeilijk hebben of niet. Je merkt het pas als de achterkant raar gaat doen.
Blijven we wel netjes rijden?

Geplaatst: 31.10.2011 - 21:21
door rsnhakan
olson schreef:rsnhakan schreef:
Het lijkt net of je harder door de bochten kunt met de winterbanden, aangezien ik niet echt kan voelen of de banden het moeilijk hebben of niet. Je merkt het pas als de achterkant raar gaat doen.
Blijven we wel netjes rijden?

Ja hoor. Even in een bocht de nieuwe banden uitgeprobeerd. Ook op een verlaten terrein wat met de banden gespeeld. Het valt mij ook op dat bij een droog wegdek je aardig snel grip verliest. Dat betekent dat ik ongeveer voor 3 kwart het rempedaal intrap. Is dat normaal?
En uh... ik ben nog jong weetje

Ik rij vast en zeker iets sportiever dan dat jullie doen.
Geplaatst: 31.10.2011 - 21:23
door bart simpson
:? gebruikt je vader nu jouw fiets?
Geplaatst: 31.10.2011 - 21:27
door rsnhakan
bart simpson schreef::? gebruikt je vader nu jouw fiets?
Uh, laat hem dat niet horen
Maar als hij van het werk komt, pak ik meestal de auto. (heb ik al een paar weken niet gedaan en moest er even tussenuit)
Geplaatst: 31.10.2011 - 21:27
door olson
Lekker gassen met dat hok. Daar is ie voor gemaakt
Heb nog een vraagje over de navigatie: hoe worden files weergegeven?
Krijg je een lijstje van files in de buurt of wordt de route rood aangegeven zoals in google maps?
Geplaatst: 31.10.2011 - 21:28
door rsnhakan
olson schreef:Lekker gassen met dat hok. Daar is ie voor gemaakt
Heb nog een vraagje over de navigatie: hoe worden files weergegeven?
Krijg je een lijstje van files in de buurt of wordt de route rood aangegeven zoals in google maps?
Ik heb niet zo vaak in de file gestaan maar zover ik kan herinneren wordt een file met een zwarte streep aangegeven. En je krijgt steeds de melding of je een andere route wilt kiezen. (vaak langer!)
Geplaatst: 01.11.2011 - 07:06
door Paul
Maar jij pakt die auto even voor een avond en je doet 200km. Waar ben je heen geweest? Heb je een vriendinnetje verweg?
Geplaatst: 01.11.2011 - 07:13
door rsnhakan
Ik pak de auto wanneer ik zin heb. Papa vindt dat goed. Maar auto rijden is een van de dingen wat ik doe in mijn vrije tijd.
Ik ben (zoals gewoonlijk) de snelweg opgegaan en ergens omgedraaid (in de buurt van Apeldoorn) en dan ben ik richting Almelo gegaan. Daarna even naar huis. Weer de auto gepakt en dit keer met mams richting Hengelo. Teller stond op 31889 voordat ik vertrok en na thuiskomst op 32099.
Ik rij echt veel, niet normaal voor mijn leeftijd. Heb dan ook geluk dat ik geen brandstof betaal. Anders had ik natuurlijk niet zo veel gereden als dat ik nu doe. Heb er nu zo'n 35.000 opzitten sinds half februari.
Geplaatst: 01.11.2011 - 08:24
door least
rsnhakan schreef:olson schreef:Lekker gassen met dat hok. Daar is ie voor gemaakt
Heb nog een vraagje over de navigatie: hoe worden files weergegeven?
Krijg je een lijstje van files in de buurt of wordt de route rood aangegeven zoals in google maps?
Ik heb niet zo vaak in de file gestaan maar zover ik kan herinneren wordt een file met een zwarte streep aangegeven. En je krijgt steeds de melding of je een andere route wilt kiezen. (vaak langer!)
Files worden met een rode of oranje pijl van een bepaalde lengte aangegeven, gelet op de richting, de lengte en intensiteit !
Geplaatst: 01.11.2011 - 08:44
door EVV
rsnhakan schreef:olson schreef:rsnhakan schreef:
Het lijkt net of je harder door de bochten kunt met de winterbanden, aangezien ik niet echt kan voelen of de banden het moeilijk hebben of niet. Je merkt het pas als de achterkant raar gaat doen.
Blijven we wel netjes rijden?

Ja hoor. Even in een bocht de nieuwe banden uitgeprobeerd. Ook op een verlaten terrein wat met de banden gespeeld. Het valt mij ook op dat bij een droog wegdek je aardig snel grip verliest. Dat betekent dat ik ongeveer voor 3 kwart het rempedaal intrap. Is dat normaal?
En uh... ik ben nog jong weetje

Ik rij vast en zeker iets sportiever dan dat jullie doen.
Sommige mensen wil er niet aan, maar uit verschillende testen blijkt dat winterbanden alleen beter zijn dan normale banden bij echt winterse omstandigheden (=sneeuw/ijs op de weg), je hebt dat nu zelf ondervonden. Zelfs rond het vriespunt is het verschil niet zo groot als de banden handelaren ons willen doen geloven.
Geplaatst: 01.11.2011 - 08:48
door Hans oet Twent
rsnhakan schreef:Ik merk erg veel verschil in het rijgedrag tussen de zomerbanden en de winterbanden. Het lijkt net of je zweeft met de winterbanden. Even een lichte stuurbeweging maken en je voelt precies wat de wielen doen. En dat is heel anders dan wat ik gewend ben van de zomerbanden. Daar voel je het niet zo. (in positieve zin)
Het lijkt net of je harder door de bochten kunt met de winterbanden, aangezien ik niet echt kan voelen of de banden het moeilijk hebben of niet. Je merkt het pas als de achterkant raar gaat doen.
Grote vriend...... Het is nog geen 10 graden of kouder. In pricipe functioneerd een winterband pas lekker als het onder de +/- 7graden is. Of je zweeft kan ik niet beoordelen maar dat lijkt me niet goed. Ik heb nooit het 'zweef' gevoel gehad terwijl mijn auto's op winter schoeisel stonden.
Dat je harder met winterbanden door de bocht kan is bullshit. Je kan even hard door de bocht. Dat wil ik je nog wel een keer laten zien..... ha ha ha.
« olson » :« rsnhakan » :
Het lijkt net of je harder door de bochten kunt met de winterbanden, aangezien ik niet echt kan voelen of de banden het moeilijk hebben of niet. Je merkt het pas als de achterkant raar gaat doen.
Blijven we wel netjes rijden?
Ja hoor. Even in een bocht de nieuwe banden uitgeprobeerd. Ook op een verlaten terrein wat met de banden gespeeld. Het valt mij ook op dat bij een droog wegdek je aardig snel grip verliest. Dat betekent dat ik ongeveer voor 3 kwart het rempedaal intrap. Is dat normaal?
«
Grip verlies je wel wat op een droog wegdek. Rubber is zachter dus dat zou meer moeten gummen en gillen. Het oppervlakte rubber wat nu in contact staat met het wegdek is wellicht minder dan je gewent was. Bovenien is het compunt zachter en dat geeft het 'zweverige' gevoel. Een zomerband stuurt strakker, mede door het harder compount. Daarom hebben auto's in de sport met droog weer zo min mogelijk profiel zodat ze zoveel mogelijk contact met het wegdek houden. Dus meer grip. Helaas gaat dat verhaal niet op als het gaat regenen. Dan moet je er dus voor zorgen dat je genoeg waterafvoer hebt. En dat ga verschil ga je met veel water op de weg met een regenband heeeel goed merken.
Een winterband had in het verleden ook een snelheidsindicator. Je kon er minder hard mee ploffen. Tegenwoordig is dat niet vaak meer het geval. Ze hebben nagenoeg allemaal een hoge snelheidsindicator. Stel dat je auto 210 kan, en de winterband heeft een indicator Q tot maximaal 160km/h dan ben je verplicht, althans bij de oosterburen en hier kan het ook wel handig zijn, om een sticker op je dashboard te plakken waarop je de maximale snelheid van 160 km/h kan zien.
Oftewel;
Ja het karakter van de auto gaat veranderen zodra je er ander zomer/winter schoeisel onderlegt. Persoonlijk vond ik de Passat met winterschoeisel net ff wat lekkerder rijden dan met zomer. (Beide 225/45-17) Maar dat had ook te maken met het straffe onderstel van die auto. De V70 gaat op een maatje kleiner, Winter 205/55-16, Zomer 225/45-17.
Hoe de Mondeo het gaat doen.... Na volgende week dan moet ik wat kunnen weten.
Geplaatst: 01.11.2011 - 09:15
door rsnhakan
Bedankt voor je uitleg Han

Heel duidelijk!
Geplaatst: 01.11.2011 - 09:25
door 945i
Hakan, hou er gewoon rekening mee dat het enige moment dat je voordeel van de winterbanden hebt, is het moment waarop het sneeuwt en/of er sneeuw of ijs op de weg ligt. Tot die tijd gewoon rekening houden met remweg en het winterprofiel icm. het zachtere rubber. (dwz. afstand houden!!)
Geplaatst: 01.11.2011 - 09:29
door EVV
De ADAC heeft een test gedaan met winterbanden in "warm" weer. Desnoods even in Google translate stoppen voor de vertaling.
Geplaatst: 01.11.2011 - 09:37
door 945i
Ik bedoel maar...
Geplaatst: 01.11.2011 - 10:20
door rsnhakan
We konden beter nog een week of 2-3 wachten.. maar ach ja. Hopen dat het snel sneeuwt
Winterbanden.. de naam zegt het al!
Geplaatst: 01.11.2011 - 10:28
door fmgillis
Die zullen het nu zwaar te verduren hebben.
Zonde, ik wacht toch liever tot het echt koud wordt voor ik ze wissel.
Geplaatst: 01.11.2011 - 10:45
door rsnhakan
Ze moeten toch "ingereden" worden voor de optimale prestaties in de winter. (en ik hoop dat die snel zal komen en verdwijnen)
Geplaatst: 01.11.2011 - 13:31
door Hans oet Twent
Hakan, banden hoef je niet in te rijden. Hoe "harder" je nu (in)rijdt.... hoe sneller ze slijten en hoe slechter de prestaties in de winter..... Enniewee dat zal je dit jaar niet gaan merken wellicht volgend jaar als het profiel fors minder is geworden. onder de 4mm profiel wordt de band niet meer als winterband waardig erkent. Je kunt dan nog wel doorrijden in de zomer totdat ze echt op zijn.