Vorige week nieuwe uitlaat einddemper gemonteerd , vorige was na 3,5 jaar helemaal verrot die kwam bij USN Centuri vandaan .
Soms iets meer betalen is uiteindelijk goedkoper.
Re: Zelf onderhoud doen
Geplaatst: 05.02.2014 - 01:33
door Toysoldier
Heren, ik ben de eerste 20 pagina's aan het lezen geweest.
Ik wil eerdaags mijn olie en filter gaan wisselen bij mijn S60 D5 163pk van 2002 met 290.000 op de teller.
Welke olie ga ik daarvoor nodig hebben?
Ik lees een aantal verschillende dingen daarover, en ik zou graag iets meer zekerheid hebben daarover.
Van de ene kant wou ik de auto bij de Volvo neerzetten, maar ik heb er een hekel aan als ik iemands auto moet lenen, moet fietsen, of what so ever.
Liefst doe ik het lekker op een vrije zaterdag, zodat ik mijn auto niet hoef te missen.
En het verschil in prijskaartje natuurlijk.
Hoewel ik absoluut niet wil besparen op de olie.
Is er verschil in filters, of kan ik deze bij een willekeurige autozaak (Heuts, Brezan) bestellen?
Ik heb geen idee hoe lang de huidige olie in de auto zit, deze kan 2.000 km oud zijn, of 100.000, dat ligt aan de vorige eigenaar.
Dat het pas ververst was wil ik best geloven, maar zeker weten doe ik het pas als ik het zelf vervang.
Re: Zelf onderhoud doen
Geplaatst: 05.02.2014 - 10:29
door Musicus
Ik ben geen monteur, maar kan je wel vertellen wat ik al jaren doe.
Een D5 uit 2002 heeft geen roetfilter, dus er hoeft geen speciale A5/B5 olie in. Volgens mij had je die niet eens in 2002.
Ik gebruik al jaren lang gewone 10W-40 halfsynthetisch met een interval van 20.000. De auto heeft nu 420.000 gereden en is nog in prima staat.
De oliefilter die ik gebruik komt niet van Volvo, maar volgens mij van Mann.
Maar als je auto altijd vol synthetische olie heeft gehad zou ik dit wel aanhouden…
Ik zou dan kiezen voor de specificaties die Volvo voorschrijft. Dus 5W-30 of 5W-40
Kijk maar wat je doet met deze informatie.
Re: Zelf onderhoud doen
Geplaatst: 05.02.2014 - 14:41
door Toysoldier
Thanks, ik denk dat ik dan inderdaad houd aan wat Volvo voorschrijft.
Wat er momenteel inzit weet ik niet, helaas.
Dat is overigens zeker, dat er geen roetfilter in zit?
Re: Zelf onderhoud doen
Geplaatst: 05.02.2014 - 15:09
door Musicus
Misschien een after-market filter die er door Volvo onder is gezet. Dat heb ik ook.
Maar deze is half open en niet zelf genererend zoals bij de latere modellen. Daardoor zijn de eerste versies over het algemeen ook zuiniger.
Re: Zelf onderhoud doen
Geplaatst: 05.02.2014 - 18:17
door JeroenSpock
Af fabriek zit er zeker weten geen roetfilter onder. Aftermarket kan wel, is te zien bij RDW. De mijne heeft ook zo'n ding.
Re: Zelf onderhoud doen
Geplaatst: 05.02.2014 - 20:16
door Suijkerland
wat ik weet minimum maat 25 mm.
Re: Zelf onderhoud doen
Geplaatst: 05.02.2014 - 22:29
door Diesel70
Volgens de RDW heb je geen (retro)roetfilter.
Voor de olie gewoon de specificaties van Volvo aanhouden. Moet voldoen aan de eis ACEA B4. Volgens mij zit er een sticker onder je motorkap waar het op staat.
Oliefilter maakt niet heel veel uit. Er zit maar een paar euro tussen een originele van Volvo en een ander merk. Mijn persoonlijke voorkeur gaat da uit naar origineel.
Ik weet zo alleen even niet meer hoe het oliefilter vast zit bij de "oude" D5 motor.
Waarschijnlijk met een dop maatje 36.
JeroenSpock, weet jij dat zo?
Re: Zelf onderhoud doen
Geplaatst: 06.02.2014 - 02:43
door Toysoldier
Top info heren, ik heb een aantal liters Kroon-Oil Specialsynth 5W40 in de winkelwagen staan bij Winparts, en zal morgen even het luchtfilter opmeten.
Rest me alleen de vraag welke oliefilter ik van die website mag bestellen?
Voor degenen die met me mee willen kijken; www.winparts.nl en dan Volvo S60 - 2000.07-??? - 2.4D5 163 PK, of kenteken 30JFVL
Wederom thanks alvast!
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten, of zitten er aftappluggen op verborgen plekken?
Ik verwacht deze vrij snel te vinden zodra ik onder de auto sta, en verder lijken me er geen bijzonderheden aan een oliewissel, toch?
Re: Zelf onderhoud doen
Geplaatst: 06.02.2014 - 08:52
door JeroenSpock
Dop 36 voor het filter, klopt.
Filter koop je bij de dealer met witte rubber ring en carterstop voor 12 of 13 euro.
Olie heb ik tot nu toe uit Duitsland gehaald, 7 euro per liter. Ik dacht dat dit hem was, kan iemand dat bevestigen? Deze is goedkoper namelijk, heb ik ook geen flesje meer staan.
Maar eigen olie, altijd goed natuurlijk.
Auto op de brug, dan heb je die carterplug zo te pakken. Auto even warm rijden, dan stroomt het er beter uit. Ondertussen het filter vervangen, nieuwe er in, nieuwe ring om de carterstop en weer dichtdraaien. Zou zonde zijn als de nieuwe olie er net zo hard weer uit komt
Re: Zelf onderhoud doen
Geplaatst: 06.02.2014 - 11:06
door Toysoldier
Filter inderdaad opgehaald bij de dealer, zit de witte rubberen ring bij, en een kleine voor de plug.
Meteen gevraagd welke olie hun voorschreven en dat was Q8 Excel 5W40, die overigens bij de dealer behoorlijk overpriced is
Na ff zoeken heb ik dus nu de olie thuis en een filter.
Overigens wist de dealer me iets over km-standen te vertellen dat ik liever niet hoorde.
In 2006 stond de teller op 210.000, nu 8 jaar later staat deze op 289.000.
Van de ene kant zou het kunnen, als ik de laatste APK gegevens erbij pak, en datum waarop ik hem gekocht heb, enz. enz.
Maar waarom zou je die wegenbelasting neertellen als je niet met de auto rijd?
Voor dat gevalletje ga ik maar eens op zoek naar een NAP aangesloten bedrijf dat me een uitdraai wil maken.
Re: Zelf onderhoud doen
Geplaatst: 06.02.2014 - 11:16
door jpwg001
Maar wat is er mis met de kilometerstanden? Vertrouw je ze niet?
Re: Zelf onderhoud doen
Geplaatst: 06.02.2014 - 11:53
door edraket
10.000 km per jaar met een diesel kan niet uit, ik zou daar ook argwaan van krijgen.
Re: Zelf onderhoud doen
Geplaatst: 06.02.2014 - 12:16
door jpwg001
Veel mensen rijden een diesel omdat ze prettig vinden. Veel Turkse mensen ook... Maar ik snap idd je achterliggende gedachte.
Re: Zelf onderhoud doen
Geplaatst: 06.02.2014 - 13:19
door Toysoldier
Heb een nette uitdraai gekregen van de auto, en de laatste paar jaar is er inderdaad gewoon weinig mee gereden.
Daarvóór is ie lease geweest en heeft ie dus wel zijn km's gemaakt.
Ik heb er vertrouwen in
Heb meteen een set gekocht rondom de multi-riem.
Gezien hier iets wat piept, inspuiten helpt maar kort, dus vervangen staat op de planning.
Re: Zelf onderhoud doen
Geplaatst: 06.02.2014 - 13:24
door MN-NL
Ik denk dat je met een gebruikte diesel zoals deze al aardig break-even draait bij dit soort km-standen. Daarbij zal de auto in 2006 met ruim 2 ton op de klok aantrekkelijk zijn geweest qua aanschafprijs. Daarbij opgeteld een voorkeur voor dieselrijden en voila!
Marc
(die een XC rijdt van vrijwel 10 jaar oud met 125k op de klok - met dank aan dit forum van de eerste eigenaar overgenomen . Prima wagen!)
Re: Zelf onderhoud doen
Geplaatst: 06.02.2014 - 13:36
door Toysoldier
Dat is inderdaad een goede beredenering.
Zo had ik het nog niet bekeken.
Re: Zelf onderhoud doen
Geplaatst: 06.02.2014 - 13:55
door mad
Thijs schreef:
Toch weer wat verontrust over het naar mijn idee luider wordende tikken. Ik vertrouw het maar niet en ben weer naar de dealer gegaan. Dit keer in dronten, omdat het duidelijke tikken echt goed hoorbaar is bij warme motor. De man achter de balie liep meteen met me mee om te luisteren en vond dit niet verontrustend. De kapotte motoren lieten een veel hardere slag horen, scheller van de kleppentrein.
Het is voor mij nog niet goed genoeg, helemaal omdat hij melde dat het nouwelijks voorkomt. Ik lees en hoor hier toch hele andere berichten.
Morgen uit het werk toch nog maar eens hier bij de dealer langs, kijken wat er gezegd wordt.
Misschien maak ik me ook wel helemaal gek hoor, maar dat tikken aan de linker kant hoort volgens mij gewoon niet uit een motor met hydraulische stoters..
Hier een filmpje met geluid:
.
Loopt een (bijna) nieuwe diesel ook niet zo...? Vind een nieuwe diesel en zet 'm ernaast.. ?!
N.B. Laat je niet gek maken. Op het forum komen meestal "de problemen" naar boven en worden onderstreept.
Er rijden er duizenden rond zónder problemen....
Re: Zelf onderhoud doen
Geplaatst: 06.02.2014 - 19:04
door kuupertie
Geluid zou ik me geen zorgen over maken. Ik ben ervaringsspecialist mbt verontrustende geluiden. Een tuimelaar probleem gaat gepaard met een bonk...in plaats van een tik.
80dkm in 8 jaar is gemiddeld 200 KM per week. Stel dat de auto dagelijks gebruikt zou zijn: 5 dagen heen en weer = 20 KM per rit.
Dat vind ik wel verontrustend. Of de stand klopt of niet. Mijn D5 was na 20KM net warm.
Re: Zelf onderhoud doen
Geplaatst: 07.02.2014 - 08:56
door Cygnus
kuupertie schreef:
80dkm in 8 jaar is gemiddeld 200 KM per week. Stel dat de auto dagelijks gebruikt zou zijn: 5 dagen heen en weer = 20 KM per rit.
Dat vind ik wel verontrustend. Of de stand klopt of niet. Mijn D5 was na 20KM net warm.
Stel dat de auto een keer per week wordt gebruikt....., Die van mij rijdt alleen in het weekend, staat zomers vijf weken in de haven. met gemiddeld twee ritten per jaar naar de Alpen (1000km non stop) kom ik dan op 12 tot 15k per jaar.