Pagina 33 van 56

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 20.11.2021 - 10:40
door diesel01
Bekende verhuurder van die aanhanger, mooi spul en super strak onderhouden.
Aanhangertje is een peuleschil voor de XC.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 20.11.2021 - 21:36
door DB200
Aanhangertje heeft een laadbak van 2 x 5 en de XC speult ermee, idd goed adres voor aanhangerverhuur.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 21.11.2021 - 11:20
door Bover
DB200 schreef: 20.11.2021 - 21:36 Aanhangertje heeft een laadbak van 2 x 5 en de XC speult ermee, idd goed adres voor aanhangerverhuur.
Gewicht is nooit groot ding, echter de luchtweerstand is een ander ding maar die heb je niet met een platte aanhanger

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 21.11.2021 - 14:36
door Fredhead
Tot een bepaald gewicht wel inderdaad.
Toen ik de Dexta begin dit jaar ophaalde woog het complete span achter de auto 2800 kilo en dat merkte je met optrekken en remmen wel.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 21.11.2021 - 17:10
door Bover
ha ha bijna 3T is wel een een dingetje en hoogte ga je wind vangen. Mijn zwaarste caravan ooit woog 1680kg en in praktijk 1800 kg en dan met de XC70 was dat ook een combi van meer dan 3,5 ton. Dat was zeker in Noorwegen heuveltje op en af wel werken voor de getunende D5

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 21.11.2021 - 21:26
door Msuidgeest
Veel koppel bij lagere toerentallen is erg prettig rijden.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 22.11.2021 - 14:03
door Bover
Msuidgeest schreef: 21.11.2021 - 21:26 Veel koppel bij lagere toerentallen is erg prettig rijden.
ja grappig heb ik ook in de bergen hier lage toeren, maar schakel dan met de hand terug omdat in de vijf omhoog met 55km u er een machtig gegrom te voorschijn komt maar of dat nu goed is voor de geartronic?

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 24.11.2021 - 11:44
door Fredhead
Zowel niet voor de bak als voor de motor.
De bak krijgt veel voor z'n kiezen en doordat de motor weinig toeren maakt is er ook maar weinig koeling doordat de waterpomp ook langzaam draait.

Tijdje terug stond de Pajero met de tabdemasser op de weegbrug. Was leeg al goed voor 3300+ kilo

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 24.11.2021 - 15:16
door Kees Jan
En vergeet ook niet dat bij lagere toerenrtallen er een minder robuuste smeerfilm van motorolie wordt opgebouwd omdat de onderdelen met lagere snelheid langs elkaar bewegen.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 28.12.2021 - 21:29
door DB200
Laat ik er maar geen doekjes omwinden. Ik vind mijn Volvo duur in onderhoud. Maar vandaag werd ik twee zaken gewaar, waardoor een en ander wel in perspectief wordt geplaatst. En wist ik gelijk ook al weer waarom ik verre wil blijven van VAG.

Ik had ooit een VW Golf II diesel uit 1986. Die auto had een onverwoestbare carrosserie maar mechanisch meer technische problemen dan dat een zwerfhond vlooien heeft. Altijd was er wel iets dat kapot ging. En dan die allerbelabberste service van VW dealer Wittebrug. Zelfs de meest arrogante ober in Parijs kan op het gebied van het schofferen van klanten nog iets leren van dit bedrijf. Na het afdanken van de Golf in 2002 heb ik met mezelf afgesproken nooit meer een Volkswagen te rijden.

Wat ons niet weerhield om in 2008 een nieuwe Skoda aan te schaffen. Skoda toen was eigenzinnig en stond relatief los van VAG. En dit wagentje doet het nog steeds, straks alweer 14 jaar.

Maar ja, hoe gaat dat na verloop van tijd. De herinneringen vervagen, de positieve emoties blijven hangen. Het feit bijvoorbeeld dat ik met mijn Golfje een rondje rond de Arc de Triomphe heb gereden (zonder deuken). Ik heb twee VAG lease auto’s gehad, een Audi en een VW. Waarbij de gevoelens van onbehagen uit de periode van de VW Golf bij tijd en wijle tijdens de leaseperiode weer terugkwamen. Maar ook weer wegebben naarmate de tijd weer verstrijkt.

Maar vandaag kwamen ze in één keer weer terug.

Ik deed een kop koffie bij een bekende. Die vertelde mij dat één van de koplampen van zijn (werk)Audi A6 lek was. De enige mogelijkheid was vervangen door een nieuwe. Dat kost – houd je vast – 3.500 euro. Dat is 600 euro meer dan dat al het onderhoud van mijn XC70 afgelopen jaar heeft gekost.

Tijdens het verwisselen van een lampje van onze Skoda zag ik dat de afdichting afbrokkelde (zwarte afdichting op de foto). Dus op naar de Skoda dealer. Ahum, tegenwoordig VW dealer want Skoda heeft zijn dealernetwerk tot op het bot gesaneerd. Deze afdichting kon ik krijgen als ik een kabelboom voor het achterlicht zou bestellen. Los niet leverbaar. Pfoei, lekker duurzaam zeg. Ik koop een kabelboom voor 2 afdichtingen, zet de afdichtingen over en smijt de kabelboom in de container. Dat gaan we niet doen dus.

Lang verhaal kort: ik weet weer helemaal waarom ik niets te maken wil hebben met VAG en ben tevreden met mijn (toch wel) dure maar betrouwbare, comfortabele en veilige Volvo.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 29.12.2021 - 08:35
door Fredhead
Kan je die afdichting niet opmeten en een passende O-ring gebruiken?

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 29.12.2021 - 16:00
door lint
Dat lijkt mij een slimme oplossing en wel weer lekker duurzaam bezig.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 29.12.2021 - 18:48
door Bover
Kijk hier hebben de definitie van een Volvo blijde rijder ook al kost onderhoud drie mille per jaar. ( is dat elke jaar zo? )
Zou wel grappig zijn om dat te scheiden in materiaal kosten en arbeidsloon.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 30.12.2021 - 21:48
door flevodirk
Klopt, Volvo's zijn niet echt goedkoop in onderhoud. Vooral als dat bij de officiële dealer gebeurt (wat helemaal prima is natuurlijk).
Bij de ANWB kan je gewoon de autokosten uitrekenen en ik schrok wel wat toen ik die berekeningen deed, vooraf aan de aankoop van van mijn V70 dit jaar.. Die kwam op 800/900euro per maand aan totale kosten.

Maar ik kan zelf ook nog wat en ga waarschijnlijk voor de moeilijke dingen toch weer naar de generieke garage (een zzp-er) ipv de dealer, ook voor mijn "moderne" V70. (Vergeleken met de ouwe S60 vind ik hem aardig modern).
Ik heb zelf in 2021 de oliewissel, filters en de bougies gedaan en hij heeft de rest van de controle, airco en remservice en de remblokken achter gedaan. (Achter kan ik zelf (nog) niet, want elektronische handrem en mijn Vida 2014 herkent mijn auto niet (te nieuw) om die in de servicestand te zetten.
Dus dit jaar 300 a 400 euro oid kwijt aan standaard onderhoud. Maar het kan zomaar een keer duurder uitvallen hoor. Ondertussen rijden we wel in fijne, veilige bakken, dat is ook wat waard.
Bovenstaande beschouw ik zelf als normale autokosten, grote reparaties heb ik niet gehad met mij auto en jij dus wel dit jaar? (Ik heb terug zitten lezen tot de zomer, maar niet zo 123 gevonden...)

Met de S60 heb ik ook wel eens een pechjaar gehad en flinke reparaties gehad, maar dat heb je snel met een oudere auto.. Ik hoop voor je dat 2022 geen dure reparaties heeft, maar gewoon lekker rijden met de XC70.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 30.12.2021 - 21:56
door Jelmer de Jong
Achter kan je ook prima zelf. Motor terug draaien met een losse 9/12V batterij of de motor demonteren en de zuiger met de hand terugdraaien. 'Kalibratie' is niet meer dan een paar keer de parkeerrem aan/uit zetten nadat je met de voet op de rem getrapt hebt. Als bougies gelukt zijn is dit ook gesneden koek!

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 30.12.2021 - 22:05
door DB200
Onderhoud afgelopen jaar 2021:
4x zomerbanden Michelin
4x winterbanden Michelin
1x automaatspoeling
1x beurt
nieuwe schijven en blokken voor de achterremmen
divers gesnuister als APK, VOC abo, poetsmiddelen, lampjes, Bardahl injecteurreiniger

Eigenlijk geen gekke zaken, dit hoort allemaal bij normaal onderhoud.

Behalve dan een compleet nieuw linkervoorportier en een nieuwe voorruit. Maar daar zaten verder geen kosten aan die voor mijn rekening waren :-).

@Ferdi: ik ga idd met een schuifmaat even de O-ring opmeten.
Ik heb voor de Skoda nog wel even een nieuwe rubber mattenset besteld. Die kunnen niet zo goed tegen vrouwenhakken. En ja, dan gooi ik dus 3 goede weg. Maar goed, bij welke autofabrikant bestaat de mogelijkheid om alleen een mat voor de bestuurder te bestellen?

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 31.12.2021 - 08:26
door Fredhead
Nergens inderdaad, zelfs niet op het grote www.
Onderhoud is niets geks, de banden zijn qua kosten een uitschieter maar daar ben je voorlopig ook weer vanaf.

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 31.12.2021 - 12:31
door Bover
feitelijk mag je sommige kosten ook over meerdere jaren boeken ook privé en dan valt het niet in extreem maar juist in "gewoon" onderhoud. :)

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 03.01.2022 - 09:25
door flevodirk
Mbt de automatten. Daar heb ik me ook al eens aan geërgerd; dat vaak alleen de bestuurdersmat slijt, maar je altijd een complete set moet kopen!
In mijn geval zitten er gemiddeld 1x per kwartaal een paar kinderen/anderen op de achterbank, dus die matten slijten nooit en voelt het niet goed om die bijna ongebruikt te moeten vervangen.

Bij Mattenonline.nl kon je wel voor 10 euro extra 1 of 2 extra bestuurdersmatten bestellen -bij de set van 4 dus- dat heb ik dan ook gedaan voor de S60.
Dit zijn dus niet de originele Volvo matten, maar komen redelijk in de buurt als je de velours versie besteld.

Voor de V70 heb ik een rubberen mattenset erbij gekregen en die gebruik ik voor de winter, dus slijt de mat aan de bestuurderskant iets minder snel :-) (het is uitstel van executie, ik weet het 😇 )

De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200

Geplaatst: 13.01.2022 - 17:53
door DB200
Ik lees net dat zeer waarschijnlijk de V90CC niet de opvolger gaat worden van mijn XC70 als ik de 500.000km heb bereikt:
Ben schreef: 13.01.2022 - 15:45 Volvo Cars voert grondige wijzigingen door in het productgamma voor modeljaar 2023. .......
Dat betekent dat alle benzinevarianten komen te vervallen, inclusief de Volvo V90 Cross Country.
viewtopic.php?p=1727644#p1727644