Jij doet dit onderhoud volledig zelf? Ben je dan niet bang dat dit invloed op de restwaarde heeft?
Ik ben twee jaar geleden bezig geweest met een mogelijke aankoop van een V60, waar geen onderhoudsboekje bij zat. Het argument was dat de vorige eigenaar het onderhoud ook zelf deed. Ze zouden daar nog een overzichtje van opvragen bij de oude eigenaar. Ik heb destijds toch maar afgezien van die auto, het argument over onderhoud in eigen beheer maakt het dat niet controleerbaar is en ik dus eigenlijk geen idee had van de staat van onderhoud van die auto.
raspaardje meldt zich in een andere subforum - MY2019 V60 T5 R-design
-
nielslu
- 3rd Gear member
Volvo V60 2.0 T5 Momentum (Geartronic) (MY2019), High Performance met Senus
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered
Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018)
Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect
Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
- raspaardje
- 6th Gear member
Het gemakkelijke onderhoud doe ik idd zelf en van de onderdelen heb ik uiteraard aantoonbaar aankoopfacturen. Olie, filters, remmen, dat werk.nielslu schreef: ↑31.12.2025 - 07:11 Jij doet dit onderhoud volledig zelf? Ben je dan niet bang dat dit invloed op de restwaarde heeft?
Ik ben twee jaar geleden bezig geweest met een mogelijke aankoop van een V60, waar geen onderhoudsboekje bij zat. Het argument was dat de vorige eigenaar het onderhoud ook zelf deed. Ze zouden daar nog een overzichtje van opvragen bij de oude eigenaar. Ik heb destijds toch maar afgezien van die auto, het argument over onderhoud in eigen beheer maakt het dat niet controleerbaar is en ik dus eigenlijk geen idee had van de staat van onderhoud van die auto.
Als iemand graag een auto koopt met alleen een afgestempeld boekje moet hij/zij dat lekker zelf weten.
Ik ben een ingenieur die weet hoe de techniek werkt en daar dan ook met respect mee omgaat; als toekomstige koper van mijn auto kan je dat bij particuliere verkoop ervaren.
In 2021 heb ik mijn V50 2.0 benzine binnen een week verkocht aan een monteur die veel aan Volvo's sleutelt; die haalde zijn computer erbij om de auto te checken en kon uiteraard niks vreemds vinden en was onder de indruk van de bijgehouden historie.
In 2024 heb ik mijn vorige daily binnen 3 dagen verkocht. Hetzelfde verhaal.
Uiteraard is van belang dat de verkoopwaarde van mijn auto door het aspect leeftijd een stuk lager is dan de prijzen die je betaalt bij een dealer voor jongere exemplaren.
De verkoopmarkt is dan gewoon anders.
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
- Fredhead
- Geartronic member
Die zijn afgestempeld en wel ook te koop.
Ik zie dan liever een stapel facturen van vervangen onderdelen dan slecht s een boekje met wat stempels.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- raspaardje
- 6th Gear member
En zo heeft idd iedereen zijn voorkeur.
Waarbij ik direct moet zeggen dat ik 4,5 jaar gelden ook liever bij de dealer mijn +- 2 jaar oude V60 met garantie kocht.
Over 5 tot 10 jaar (?) is de kopersmarkt van mijn auto natuurlijk geheel anders.
- raspaardje
- 6th Gear member
De V60 heeft er weer een wintersporttrip op zitten; met 6 volwassen kerels even een paar dagen van de (verse!) sneeuw genieten in Portes du Soleil. Skiën in Châtel, Avoriaz, Morzine en wat kleinere Zwitserse dorpen na het nemen van de Le Mur Suisse of een offpiste afdaling die op hetzelfde punt begint...
Het was weer genieten! De V60 heeft werkelijk geen slag verkeerd geslagen. Peut er in en door. Met bagage van 4 volwassen kerels + 2x skiuitrusting (ski's/skischoenen/skistokken/helmen/airbagrugtassen) is de bagageruimte wel snel gevuld als je geen skidragers of dakkoffer wil gebruiken. De andere skiuitrusting ging dan ook met de andere auto mee. 2 paar ski's had ik door het te krappe skiluik. Ik had liever een in 40:20:40 te delen achterbankleuning gehad want meer dan 2 paar ski's passen dus niet door het skiluik.
Op de heenreis op woensdag was het even +- 10 km oppassen op de Zwiterse snelweg die dreigde bedekt te worden met wat sneeuw, in de bergen waren de wegen daadwerkelijk wit en was het een kwestie van niet te hard remmen, niet te bruusk sturen en uiteraard de snelheid aanpassen. Testen hoeveel grip er is doe je door even wat meer gas te geven en te kijken naar de beweging van de toerenteller...
Op locatie stond de auto in de parkeergarage en hebben we de auto niet hoeven te nemen. Dat wil je eigenlijk ook niet want jeetje, zelfs eind januari heeft Châtel verkeersregelaars nodig om het vele verkeer te begeleiden... Samenloop van goede skicondities, een aantrekkelijk gebied voor dagjesmensen én de vele nieuwe accomodaties/huizen die er in de afgelopen 20 jaar zijn bijgekomen? Terwijl de wegen daarop niet aangepast konden worden. De capaciteit van het skibusnetwerk lijkt op sommige momenten ook volledig benut te zijn.
Op de terugreis op zondag konden we wat meer tempo maken en heb ik hele stukken 160-170 km/h kunnen aanhouden. Soms even >180 km/h.
Dat schoot lekker op, op +- 1,5 uur na toen we in een zgn. Vollsperrung stonden: https://www.derwesten.de/region/nrw-ber ... 76975.html
Na 1u15m werd de gehele file auto voor auto geïnstrueerd te keren op de Autobahn en de vorige oprit als afrit te gebruiken.
De volgende dag besef je bij het lezen van bovenstaand bericht dat je weer blij kan zijn dat iedereen weer heelhuids van een paar zeer intensieve dagen is teruggekomen.
Voor nu rest alleen de V60 schoon te maken en te prepareren voor de volgende skitrip, over 1,5 week alweer...
Want op reis gaan met een schone auto voelt toch erg fijn.
Het was weer genieten! De V60 heeft werkelijk geen slag verkeerd geslagen. Peut er in en door. Met bagage van 4 volwassen kerels + 2x skiuitrusting (ski's/skischoenen/skistokken/helmen/airbagrugtassen) is de bagageruimte wel snel gevuld als je geen skidragers of dakkoffer wil gebruiken. De andere skiuitrusting ging dan ook met de andere auto mee. 2 paar ski's had ik door het te krappe skiluik. Ik had liever een in 40:20:40 te delen achterbankleuning gehad want meer dan 2 paar ski's passen dus niet door het skiluik.
Op de heenreis op woensdag was het even +- 10 km oppassen op de Zwiterse snelweg die dreigde bedekt te worden met wat sneeuw, in de bergen waren de wegen daadwerkelijk wit en was het een kwestie van niet te hard remmen, niet te bruusk sturen en uiteraard de snelheid aanpassen. Testen hoeveel grip er is doe je door even wat meer gas te geven en te kijken naar de beweging van de toerenteller...
Op locatie stond de auto in de parkeergarage en hebben we de auto niet hoeven te nemen. Dat wil je eigenlijk ook niet want jeetje, zelfs eind januari heeft Châtel verkeersregelaars nodig om het vele verkeer te begeleiden... Samenloop van goede skicondities, een aantrekkelijk gebied voor dagjesmensen én de vele nieuwe accomodaties/huizen die er in de afgelopen 20 jaar zijn bijgekomen? Terwijl de wegen daarop niet aangepast konden worden. De capaciteit van het skibusnetwerk lijkt op sommige momenten ook volledig benut te zijn.
Op de terugreis op zondag konden we wat meer tempo maken en heb ik hele stukken 160-170 km/h kunnen aanhouden. Soms even >180 km/h.
Dat schoot lekker op, op +- 1,5 uur na toen we in een zgn. Vollsperrung stonden: https://www.derwesten.de/region/nrw-ber ... 76975.html
Na 1u15m werd de gehele file auto voor auto geïnstrueerd te keren op de Autobahn en de vorige oprit als afrit te gebruiken.
De volgende dag besef je bij het lezen van bovenstaand bericht dat je weer blij kan zijn dat iedereen weer heelhuids van een paar zeer intensieve dagen is teruggekomen.
Voor nu rest alleen de V60 schoon te maken en te prepareren voor de volgende skitrip, over 1,5 week alweer...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- RZA
- 5th Gear member
Lekker man, mooi verslagje! Het blijven heerlijke reiswagens ja.
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- MGF 1.8i || British Racing Green || 2000 || K-maps remap
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- MGF 1.8i || British Racing Green || 2000 || K-maps remap
- raspaardje
- 6th Gear member
Mooi vooruitzicht, geniet ervan!
En ja, daar zijn minder (huftigere?) Nederlanders want het is wat verder rijden....
Ik kijk nu al uit naar de skitrips die we weer buiten de vakantieperiodes kunnen doen.
Nog een paar jaar..
Nu maken we er het beste van en zitten we in een rustig Oostenrijks dorp dat ons toch met een kleine inspanning de gewenste skimogelijkheden biedt. Lees: we rijden 5 minuten (100k km pistes) dan wel 15 minuten (410 km pistes) naar de parkeerplaats.
- Fulaks
- 6th Gear member
Wij ook in maart, hotel Vernel in Sankt Christina, naast Val Gardena/Wolkenstein. Ik heb via ChatGPT gezocht naar de minst drukke week van maart voor het gebied. Wait and see...
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- Bart
- 8th Gear member
Mooi man, de V60 weer lekker gebruikt waar hij goed in is: kilometers vreten. Super dat je ook vaker kunt gaan skiën!raspaardje schreef: ↑04.02.2026 - 14:58 De V60 heeft er weer een wintersporttrip op zitten; met 6 volwassen kerels even een paar dagen van de (verse!) sneeuw genieten in Portes du Soleil. Skiën in Châtel, Avoriaz, Morzine en wat kleinere Zwitserse dorpen na het nemen van de Le Mur Suisse of een offpiste afdaling die op hetzelfde punt begint...
WhatsApp Image 2026-01-28 at 23.20.19.jpeg
Overigens is naar Karinthië oid, of Frankrijk veelal verder rijden dan naar Italië. Is voor ons krap 1000 km, vorig jaar in minder dan 9,5 uur gedaan.
Wel even zwaaien he, wij zijn er dan ook
Mooi vooruitzicht, gaat het weer goed met je rug? Zijn je nog steeds dankbaar voor de tip in Seis
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra Dark - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- Bart
- 8th Gear member
Ben te herkennen aan een knalgele jas, zwarte broek, felgele skischoenen en zwarte helm. Oh ja, en 2 meter lengte 
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
- raspaardje
- 6th Gear member
Ik zeg niet te missen...
Heel veel plezier daar, beiden!
@Bart
Je hebt skiëngebieden in Italië via Oostenrijk (vaak via Brennerpas) en via Zwitserland en Frankrijk (Aostadal). Op reisdagen zit je bij die laatste altijd met de Mont Blanc tunnel.
Maar voor bijna alle skigebieden geldt dat het steeds meer zoekwerk wordt om er zonder vertragingen te komen gedurende vakantieperiodes; voorheen was een vertrek op vrijdag voldoende, nu lukt dat al heel vaak niet meer. Om me heen hoor ik veelal vrijdag of zelfs donderdag als vertrekdag. Met mensen die dan 1 of 2 nachten op geringe afstand van hun eindverblijf een hotel zoeken.
Dit jaar zijn wij door 2 verschillende scholen gedwongen "gewoon" op zaterdag te gaan rijden. En dan hoop ik dat met +- 12u vertrek uit regio Utrecht een aankomst van 20-21u in Oostenrijk mogelijk is.
De ski's (goed hap tot aan belag eruit door offpiste skiën) en V60 zijn er iig na een beurt weer klaar voor...
Heel veel plezier daar, beiden!
@Bart
Je hebt skiëngebieden in Italië via Oostenrijk (vaak via Brennerpas) en via Zwitserland en Frankrijk (Aostadal). Op reisdagen zit je bij die laatste altijd met de Mont Blanc tunnel.
Maar voor bijna alle skigebieden geldt dat het steeds meer zoekwerk wordt om er zonder vertragingen te komen gedurende vakantieperiodes; voorheen was een vertrek op vrijdag voldoende, nu lukt dat al heel vaak niet meer. Om me heen hoor ik veelal vrijdag of zelfs donderdag als vertrekdag. Met mensen die dan 1 of 2 nachten op geringe afstand van hun eindverblijf een hotel zoeken.
Dit jaar zijn wij door 2 verschillende scholen gedwongen "gewoon" op zaterdag te gaan rijden. En dan hoop ik dat met +- 12u vertrek uit regio Utrecht een aankomst van 20-21u in Oostenrijk mogelijk is.
De ski's (goed hap tot aan belag eruit door offpiste skiën) en V60 zijn er iig na een beurt weer klaar voor...
- raspaardje
- 6th Gear member
En terecht natuurlijk. Impact op sluiproute-dorpen is niet gering.
Offpiste feestje in een vallei naast Télésiège L'Écho Alpin in Châtel:
- Bart
- 8th Gear member
Juist daarom zijn wij op zoek gegaan naar hotels die van zondag t/m zondag te boeken zijn. Zo heb je ook de zaterdag ervoor nog om op het gemak de auto in te pakken, en heb je toch minder verkeer op de route. Jouw optie lijkt me ook zeker goed, zo rijd je achter de files aan.raspaardje schreef: ↑09.02.2026 - 10:39 @Bart
- J33Bee
- 5th Gear member
Zeker, maar ik heb wel wat moeite met die bewuste tunnel fasering. Dan gaat de tunnel gewoon bewust dicht, waardoor er enorme files ontstaan. Ik snap dat als het in de tunnels stil staat, dat niet bevorderlijk is, maar vraag me af of het daarom gebeurd.
- J33Bee
- 5th Gear member
Hier ook altijd op zondag. Lekker om 4 uur de wekker en dan de auto in. Eerste 400 km eraf rijden in donker en dan hopen dat de rest mee valt.Bart schreef: ↑09.02.2026 - 13:58
Juist daarom zijn wij op zoek gegaan naar hotels die van zondag t/m zondag te boeken zijn. Zo heb je ook de zaterdag ervoor nog om op het gemak de auto in te pakken, en heb je toch minder verkeer op de route. Jouw optie lijkt me ook zeker goed, zo rijd je achter de files aan.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
Rond de vakantie periodes im Winter is het op de Autobahn altijd druk. Ook omdat er toch heel veel dagjesvolk in het weekend vanuit Bayern/Schwaben naar Oostenrijk/Zwitserland gaan om te skiën. Op zaterdag & zondag ochtend vroeg is het voor de grenze al rete druk. Bussen vol met kids en auto's met ski fanaten die de pistes onveilig maken.
Kanttekening is wel dat dit vaak de gebieden kort over de Oostenrijks of Zwitserse grens betreft. ben je die voorbij dan is je geduld al op en is het vaak nog een paar uur naar jouw bestemming....
Enniehow; DONDERS veel PLEZIER next week of weken zum Schifahren.
Kanttekening is wel dat dit vaak de gebieden kort over de Oostenrijks of Zwitserse grens betreft. ben je die voorbij dan is je geduld al op en is het vaak nog een paar uur naar jouw bestemming....
Enniehow; DONDERS veel PLEZIER next week of weken zum Schifahren.
“Carpe Diem”
Een zwarte XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20, een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”.
Een zwarte C70 T5 Tourer My' 12, een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo".
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Een zwarte XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20, een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”.
Een zwarte C70 T5 Tourer My' 12, een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo".
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge