Opnieuw trillen
Geplaatst: 07.05.2021 - 16:05
Dan heb ik net als teebee een unieke V60 

Welkom op Volvo-Forum.nl - Het forum voor alle Volvoliefhebbers
https://www.volvo-forum.nl/
Hoop ik met andere banden straks ook te kunnen zeggen..Risrael schreef: ↑07.05.2021 - 15:21Ik heb ook een T5. Ik ben geen rustige rijder en trek vaak ook stevig op maar heb er absoluut geen last van.RZA schreef: ↑07.05.2021 - 10:38 Dat naar de zijkant trekken bij vol gas heb ik ook; denk dat het (bij T5) door torque steer ivm dwarsgeplaatste motor icm fwd komt. Al eerder hier wat erover gepost: https://volvo-forum.nl/viewtopic.php?f=178&t=86532
Wist niet of dit bij iedereen het geval is, zoja bevestigd dit de mogelijkheid wat ik denk dat het is, verschil in vermogen/koppel op de voorassen... (Torq steer wat RZA aanhaalt)Larsvanderkaa schreef: ↑07.05.2021 - 07:59 Wat ik wel kan melden is dat de auto bij fullpower sowieso naar rechts trekt en volgens mij is dan bij de meeste?!
Blijf het een beetje vreemd verhaal vinden maar laat me verrassen wat dit dan is? Zou dan denken aan verschil in lengte aandrijfassen aangepast, hoek wielen tov auto o.i.d. of gewoon een modificatie in de bak die men liever niet voor een hoop Volvo eigenaren zou willen uitvoeren.Symtom schreef: ↑07.05.2021 - 10:06 Zoals je aangaf zijn banden velgen naven etc etc niet de primaire oorzaak. Dit zit in het chassis weten we nu. Omdat daar een aanpassing aan gedaan is af fabriek. Hopelijk hoor ik nog wat dat is. Hoe wel ik weinig hoop heb dat je dit toch nog naderhand kunt modificeren.
Volgens mij ga je de banden niet onrond/uit ballans brengen met een temperatuur verschil in de banden. Alleen de grip en de druk in de banden maar dan praat je in een extreme situatie over enkele tiende van een bar. Geloof ik niet zo.
Ik pretendeer ook nergens dat ik de banden verdenk, voor mijn gevoel zit het ook eerder in andere zaken mbt chassis oid. Het trad alleen dan op bij koude motor, koude banden op bepaald stuk asfalt. De auto is enorm gevoelig voor onbalans. Het trillen van de banden zoals ik dat herken van voorgaande auto's kun je daarmee ook niet vergelijken. Komt vanuit de hele auto zo lijkt. Zoontje was gewoon in een soort paniek toen we dat voelden samen, alsof de hele auto vibreerde zeg maar.EVO500 schreef: ↑07.05.2021 - 16:38Volgens mij ga je de banden niet onrond/uit ballans brengen met een temperatuur verschil in de banden. Alleen de grip en de druk in de banden maar dan praat je in een extreme situatie over enkele tiende van een bar. Geloof ik niet zo.
Na wat rijden gaat er een wel een groot verschil zijn in de temperatuur van de motor en daar hebben we hem weer de bak.
Uit de reacties bevestigd mij steeds meer, dat bij de mensen waar het zich voor doet, nog steeds hoofdverdachte, de bak of de torque (vectoring) steer naar de assen welke ook vervolgens verkeerd afgesleten banden veroorzaakt bij de wat stevige rijders.
Interessante analyse! Overigens ben ik ook erg benieuwd wat nu precies die 'mysterieuze' aanpassing aan het chassis is voor de MJ eind 2020 begin 2021 (post van Symtom gisteren).EVO500 schreef: ↑06.05.2021 - 22:56 Misschien een domme post maar probeer mee te denken, maar vindt analytisch problemen oplossen leuk
Heb het topic, welke al lang speelt, eens vandaag van voor tot achter gelezen (pfff)
Valt me de volgende dingen op:
- Uitlijnen velgen met daarbij het balanceren van de banden is (soms) een tijdelijke oplossing.
Maar zie hier forum leden die dus de velgen van een niet trillende auto de velgen overzetten op hun auto dit nog steeds hetzelfde effect heeft.
Mijn conclusie --> Dan kan dit dus niet in de velgen/banden/uitlijning zitten en is dit niet de primaire oorzaak, enkel tijdelijke oplossing.
- Vervangen van motor steunen/ draagarmen / Nieuwe naven
Veel leden geen resultaat. Verder zou dit dan ook direct merkbaar moeten zijn en niet weer mogen terug komen na 7000km. Lees daar geen (langdurige) positieve verhalen over dus is dit niet de oorzaak, enkel tijdelijke oplossing.
Mijn conclusie --> Onderstel en spelingen in draagarmen/ rectiestangen sluit ik uit.
- Soms van de ene op de andere dag dit probleem terug. Misschien wat Lood op de velg.
Mijn conclusie --> Zou een loodje kunnen zijn met HEEL veel gewicht maar dat gaat alleen op voor zeer afwijkende velgen. Zeer onwaarschijnlijk.
- T6/T8 zie ik (bijna) geen klachten. Als ik hier bedenk dat deze enkeling dan misschien wel een onbalans of uitlijning fout heeft sluit ik deze uit.
Verder niet onbelangrijk. Elektromotor helpt mee tot 130 en is een stuk zwaarder en word dus meegeholpen in de aandrijving tot deze snelheid.
Het probleem doet zich met name voor bij snelheden tussen 110 en 135.
Mijn conclusie --> probleem is bij hen dus een stuk minder en niet echt merkbaar of hinderlijk door gewicht en hulp van elektromotor.
Probleem moet zich dan ook voor afspelen.
Als ik alles afvink blijft er niet veel over..
Vermogens verschil naar de voorassen.
Ik zou denken aan een BAK, aansturingen probleem wbt verschil van vermogen/koppel naar voorassen wat of direct of na verloop een probleem gaat opleveren op de banden en de trillingen.
Mocht het bij zich voordoen meld ik me![]()
Als ik dit zo lees vermoed ik toch dat er verschillende fenomenen zijn die we allemaal aan dezelfde trilling associëren. De trilling bij 65 heb ik absoluut niet. En zeker hoor ik er geen geluiden bij en is het zeker niet zo alsof het lijkt of je over een geribbelde witte lijn rijdt. Als ik dit lees zou ik toch meteen terug gaan naar de dealer. Ik denk dat je een ander probleem hebt.Benassi schreef: ↑12.05.2021 - 16:01 sinds twee weken eigenaar van een 2021 T6 recharge, vorig weekend eerste keer lange rit tegen op de snelweg gemaakt en ja hoor, hier ook last van trillingen
65 en 117 kmph zijn de exacte snelheden waarop er een duidelijke trilling met bijbehorend geluid merkbaar is, net alsof je over een geribbelde witte lijn rijdt. bij 65 is het ook merkbaar laagfrequent(er) en bij 117 hoogfrequent. pure, power,hold,hybrid heeft allemaal geen invloed, ook eens tot 140 gegaan en dan motor afgezet om uit te bollen, opnieuw dezelfde trilling bij 117. het moet dus aan de wielen liggen. ken je dat gevoel als je iemand ziet rijden met een scheve wieldop? zo voelt het ook exact aan.
ben benieuwd of dit door de wielen opnieuw te balanceren opgelost geraakt, omdat er hier gezegd wordt dat 2021 modellen en recharge modellen beide minder gevoelig zouden zijn voor dit probleem, terwijl het zich toch overduidelijk voordoet.
Jammer, maar als er nieuwe leverancier is moeten dan "oude" identieke reservedelen ook weer van de oude leverancier komen ? men moet toch kunnen zien dat het een identiek onderdeel isJelmer de Jong schreef: ↑08.05.2021 - 13:50 Tientallen onderdelen die andere nummers hebben gekregen vanaf een bepaalde productiedatum, komt vaker voor en kan zoiets simpels zijn als een andere leverancier voor hetzelfde artikel.
Begin al maar na te vragen of jouw dealer over een HUNTER ROADFORCE balanceermachine beschikt, zoniet moet je er één zoeken die dat wel heeft.Benassi schreef: ↑12.05.2021 - 16:01 sinds twee weken eigenaar van een 2021 T6 recharge, vorig weekend eerste keer lange rit tegen op de snelweg gemaakt en ja hoor, hier ook last van trillingen
65 en 117 kmph zijn de exacte snelheden waarop er een duidelijke trilling met bijbehorend geluid merkbaar is, net alsof je over een geribbelde witte lijn rijdt. bij 65 is het ook merkbaar laagfrequent(er) en bij 117 hoogfrequent. pure, power,hold,hybrid heeft allemaal geen invloed, ook eens tot 140 gegaan en dan motor afgezet om uit te bollen, opnieuw dezelfde trilling bij 117. het moet dus aan de wielen liggen. ken je dat gevoel als je iemand ziet rijden met een scheve wieldop? zo voelt het ook exact aan.
ben benieuwd of dit door de wielen opnieuw te balanceren opgelost geraakt, omdat er hier gezegd wordt dat 2021 modellen en recharge modellen beide minder gevoelig zouden zijn voor dit probleem, terwijl het zich toch overduidelijk voordoet.
Inderdaad een ander verhaal dan de hier veel veelbesproken trilling tussen 120-140 km/u. Wat Benassi hier beschrijft - vooral ook bij lage snelheid 65 km/u - zou wel eens een defecte band kunnen zijn. Inderdaad, zo snel mogelijk terug naar de dealer.Risrael schreef: ↑12.05.2021 - 16:26Als ik dit zo lees vermoed ik toch dat er verschillende fenomenen zijn die we allemaal aan dezelfde trilling associëren. De trilling bij 65 heb ik absoluut niet. En zeker hoor ik er geen geluiden bij en is het zeker niet zo alsof het lijkt of je over een geribbelde witte lijn rijdt. Als ik dit lees zou ik toch meteen terug gaan naar de dealer. Ik denk dat je een ander probleem hebt.Benassi schreef: ↑12.05.2021 - 16:01 sinds twee weken eigenaar van een 2021 T6 recharge, vorig weekend eerste keer lange rit tegen op de snelweg gemaakt en ja hoor, hier ook last van trillingen
65 en 117 kmph zijn de exacte snelheden waarop er een duidelijke trilling met bijbehorend geluid merkbaar is, net alsof je over een geribbelde witte lijn rijdt. bij 65 is het ook merkbaar laagfrequent(er) en bij 117 hoogfrequent. pure, power,hold,hybrid heeft allemaal geen invloed, ook eens tot 140 gegaan en dan motor afgezet om uit te bollen, opnieuw dezelfde trilling bij 117. het moet dus aan de wielen liggen. ken je dat gevoel als je iemand ziet rijden met een scheve wieldop? zo voelt het ook exact aan.
ben benieuwd of dit door de wielen opnieuw te balanceren opgelost geraakt, omdat er hier gezegd wordt dat 2021 modellen en recharge modellen beide minder gevoelig zouden zijn voor dit probleem, terwijl het zich toch overduidelijk voordoet.
Ik heb onder V60 Michelins zitten maar het geluid vind ik meevallen. Onder mijn voorgaande V70 had de dealer ooit Michelins gezet en die vond ik ook luidruchtig. Zeker in de bochten. Toen deze was ingeruild heeft de nieuwe eigenaar er 17 inch velgen onder gezet omdat hij de 18 inch te veel herrie vond maken. Ik was dus blijkbaar niet alleen in dit verhaal. Ik denk toch dat het kan verschillen per batch.Larsvanderkaa schreef: ↑14.05.2021 - 18:42 Trillen blijft weg vooralsnog (1500km). Irriteer me alleen mateloos aan de geluidsproductie van de Michelins.
Dealer gaat dinsdag kijken en verdenkt een lager, maar ik zet in op de banden!
Ik ben benieuwd!