Geen verkeersinfo bij Sensus

Over de RTI navigatiesystemen van Volvo
Gebruikersavatar
Franswa
5th Gear member
Berichten: 1200
Lid geworden op: 05.01.2007 - 16:46
Locatie: Z-Holland

Vandaag toevallig bij de dealer in Hillegom geweest en zij hebben nog niet over een oplossing gehoord.
V40 T3R Polar + Sport GT
Broersky
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 15.09.2021 - 19:53

Ben nu bij de volvo dealer voor APK en direct maar even gevraagd over Sensus probleem bij de monteur. Ze zijn ermee bekend en hoj zei dat bij de volgende update via de kaarten op de site van volvo het probleem verholpen zou moeten zijn.
Hij zei wel: " pak wel geheel de kaart europa en niet telkens de kleine kaartjes en een stick met grote min 50 GB en 32 fat"!
Niet via de wifi aan huis uploaden naar je auto, maar met de usbstick in de auto en met draaiende motor of evt tijdens het rijden uploaden.
Nou zag ik gisteren dat morgen 3/7 de nieuwe update klaar staat.
Voor wat het waard is.
Gebruikersavatar
Kick
5th Gear member
Berichten: 1694
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Aan boord van de Kasper Ohm

Broersky schreef: 02.07.2025 - 15:31 Nou zag ik gisteren dat morgen 3/7 de nieuwe update klaar staat
Waar zie je dat staan? Geef eens een linkje aub?
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
Gebruikersavatar
V52
2nd Gear member
Berichten: 239
Lid geworden op: 16.11.2014 - 09:08
Locatie: Aelse

Kick schreef: 02.07.2025 - 16:46
Broersky schreef: 02.07.2025 - 15:31 Nou zag ik gisteren dat morgen 3/7 de nieuwe update klaar staat
Waar zie je dat staan? Geef eens een linkje aub?
https://www.volvocars.com/nl/support/do ... pa/europa/
V40 T3 2017 Nordic+ Mussel Blue 17" Segomo
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
Broersky
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 15.09.2021 - 19:53

Kick schreef: 02.07.2025 - 16:46
Broersky schreef: 02.07.2025 - 15:31 Nou zag ik gisteren dat morgen 3/7 de nieuwe update klaar staat
Waar zie je dat staan? Geef eens een linkje aub?
Klik op onderstaande link van volvo site en alles wordt uitgelegd.
https://www.volvocars.com/nl/support/do ... pa/europa/
dimitripb
4th Gear member
Berichten: 616
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Broersky schreef: 02.07.2025 - 15:31 pak wel geheel de kaart europa en niet telkens de kleine kaartjes en een stick met grote min 50 GB en 32 fat"!
Niet via de wifi aan huis uploaden naar je auto,
Iets zegt me dat je iets op de mouw gespeld is. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de RTTI alleen gerepareerd wordt als je heel Europa installeert. En dan enkel via de USB stick en niet via wifi. Daarnaast vraag ik me sowieso af of er met die kaart update meer wordt geüpdatet dan alleen het kaartmateriaal.
Gebruikersavatar
-KJ-
5th Gear member
Berichten: 1205
Lid geworden op: 01.03.2016 - 20:22

Er staat niet dat RTTI alleen maar wordt gerepareerd als je heel Europa via USB installeert, dat is wat jij er uit opmaakt.
Het is altijd aan te bevelen om heel Europa te installeren, dat gaat namelijk sneller dan losse landen. En USB is stabieler dan een draadloze verbinding.
Tom_XC60
2nd Gear member
Berichten: 55
Lid geworden op: 23.12.2024 - 23:23

Tja, ik heb ook mijn bedenkingen dat het downloaden van de kaart dit oplost... Heel Europa? Waarom dan?

Ik heb geen Windows of Mac maar alleen Linux, dus ik kan het niet eventjes uitproberen. Ik lees hier wel of het echt werkt voor ik de PC van de buurman ga lenen)
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2368
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

Broersky schreef: 02.07.2025 - 15:31 Nou zag ik gisteren dat morgen 3/7 de nieuwe update klaar staat.
Voor wat het waard is.
Eh, versie 1510 is gisteren 01-07-2025 gepubliceerd, volgende update is gepland voor 21-08-2025.

Laat ik nou met vorige week de voorgaand versie via USB hebben geïnstalleerd, die bood i.i.g. nog geen oplossing. Ga deze ook zsm. installeren, ben benieuwd of het idd. de oplossing brengt, maar ben nog wat sceptisch….
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Gebruikersavatar
Kick
5th Gear member
Berichten: 1694
Lid geworden op: 23.01.2011 - 15:43
Locatie: Aan boord van de Kasper Ohm

Jers3n schreef: 02.07.2025 - 17:48 Ga deze ook zsm. installeren, ben benieuwd of het idd. de oplossing brengt, maar ben nog wat sceptisch….
Laat het even weten!
XC60 2017 T5 Luminous Sand Polar+ Luxury Edition Automaat
V70 2016 Seashell Metallic T4 Dynamic Edition Automaat
V70 2006 Magic Pearl Blue 170pk Sport Edition II Automaat
S70 2.5 105 pk LPG/G3 Automaat
940 2.4 LPG/G3 Automaat
740 GL 2.5 diesel
244 LPG Automaat
240 GL 2.4 Automaat
240 superauto! Saved my life!
VolvoNaut
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 14.04.2025 - 19:07

Sensus Navigation 2016
Europa: 57 GB
Gepubliceerd: 01/07/2025
Versie: 1510
Geplande update: 21/08/2025
https://www.volvocars.com/nl/support/do ... pa/europa/

Sensus Navigation (2014)
Europa: 21 GB
Gepubliceerd: 24/04/2025
Versie: 32319059
https://www.volvocars.com/nl/support/do ... ca/europa/

Sensus 2011
Europa: 22 GB
Gepubliceerd: 03/12/2020
Versie: V30.20.03
https://www.volvocars.com/nl/support/do ... 21/europa/

Sensus 2011 en Sensus Navigation (2014) geven geen geplande update datum. Dit suggereert een einde aan de ondersteuning voor de oudere systemen. Vraag me dus af of de RTTI überhaupt nog terugkomt voor systemen van vóór 2019.
2018 V60 D4 R-Design
Broersky
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 15.09.2021 - 19:53

Goedemorgen.
Ga hem vandaag erop zetten. De monteur kwam er zelf mee dat het ook via de grote kaart (lees Europa) update kon.
Ik ben positief gestemd, maar hou er ook rekening mee dat het nog niet werkt.
Heb ik iig de nieuwste kaarten.
🙏🙏🙏

Hier nogmaals de link:
https://www.volvocars.com/nl/support/do ... pa/europa/
Gebruikersavatar
Melisse
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 07.08.2024 - 12:57
Locatie: Tullepetaonestad

Ben beniewd of dit de RTTI weer tot leven brengt. Heb zo mijn twijfels....
Volvo V60 B3 R-Design | Crystal White Pearl | 2021
Gebruikersavatar
Infinitysnek
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 05.01.2024 - 19:31

Net de update geïnstalleerd, helaas is de verbinding met de RTTI niet hersteld
Volvo V60 T6 Recharge
Gebruikersavatar
MisterNick
2nd Gear member
Berichten: 97
Lid geworden op: 20.05.2024 - 10:40
Locatie: Deventer

Dat dit via een kaart update opgelost kan worden klopt niet. In de kaart update zitten kaart gegevens die Volvo afneemd van Here Maps. Dat staat dus los van de verkeersinformatie die ze ontvangen van Inrix. Kaart updates bevatten geen logica voor het Sensus systeem, enkel en alleen kaarten.
Volvo V60 T6 Twin Engine R-Design Fusion Red (2020)
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 3913
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

Best wel amateuristisch, dit allemaal...
Als Volvo dit echt serieus aanpakt dan zouden dealers hier toch op een gelijke wijze over geïnformeerd moeten worden?

Kluitje, riet, bezigheidstherapie, zo maar wat worden die me te binnen schieten...
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Broersky
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 15.09.2021 - 19:53

Kreeg zojuist dit bericht op de mail. Dus wss met die kaart is weer een goedmakertje.


"Hartelijk dank voor uw bericht.
Het spijt ons te horen dat u nog steeds problemen ondervindt met de Real Time Traffic Information (RTTI). We begrijpen dat dit erg vervelend is en willen u hiervoor onze oprechte excuses aanbieden.

Inmiddels is de oplossing waarschijnlijk gevonden en zijn onze collega' s in Zweden deze op de verschillende modellen aan het testen. Zodra er meer duidelijkheid is wordt de Volvo-dealer als eerste geïnformeerd. Zij kunnen u dan ook verder begeleiden, mocht dit nodig zijn.

Wij hopen u hiermee zo goed mogelijk te hebben geïnformeerd en danken u hartelijk voor uw geduld en vertrouwen in deze situatie."
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7792
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Broersky schreef: 02.07.2025 - 15:31 Ben nu bij de volvo dealer voor APK en direct maar even gevraagd over Sensus probleem bij de monteur. Ze zijn ermee bekend en hoj zei dat bij de volgende update via de kaarten op de site van volvo het probleem verholpen zou moeten zijn.
Hij zei wel: " pak wel geheel de kaart europa en niet telkens de kleine kaartjes en een stick met grote min 50 GB en 32 fat"!
Niet via de wifi aan huis uploaden naar je auto, maar met de usbstick in de auto en met draaiende motor of evt tijdens het rijden uploaden.
Nou zag ik gisteren dat morgen 3/7 de nieuwe update klaar staat.
Voor wat het waard is.
:lol: :lol:
Ja…. Via een kaartupdate wordt dit opgelost….. :lol:
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Broersky
1st Gear member
Berichten: 16
Lid geworden op: 15.09.2021 - 19:53

teebee schreef: 03.07.2025 - 12:57
Broersky schreef: 02.07.2025 - 15:31 Ben nu bij de volvo dealer voor APK en direct maar even gevraagd over Sensus probleem bij de monteur. Ze zijn ermee bekend en hoj zei dat bij de volgende update via de kaarten op de site van volvo het probleem verholpen zou moeten zijn.
Hij zei wel: " pak wel geheel de kaart europa en niet telkens de kleine kaartjes en een stick met grote min 50 GB en 32 fat"!
Niet via de wifi aan huis uploaden naar je auto, maar met de usbstick in de auto en met draaiende motor of evt tijdens het rijden uploaden.
Nou zag ik gisteren dat morgen 3/7 de nieuwe update klaar staat.
Voor wat het waard is.
:lol: :lol:
Ja…. Via een kaartupdate wordt dit opgelost….. :lol:

Vraagje.
Ben je wel eens positief. Telkens als iemand iets post zie ik neg reacties van jou.
Blondereus
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 03.07.2025 - 12:01

Snarfie schreef: 02.07.2025 - 09:43 Navraag bij Volvo nederland vandaag 02-07-2025,
"Hartelijk dank voor uw bericht.

Het betreurt ons te vernemen dat u problemen ondervindt met de RTTI ( Real Time Trafic Information)

Naar is gebleken betreft het een vrij complex internationaal probleem. Onze collega’s in Zweden werken samen met onze externe leverancier hard aan een oplossing. De moeilijkheid daarbij is dat het geen generaal probleem is dat alle auto’s treft. Onderzoek moet uitwijzen waarom de ene auto wel door de storing wordt getroffen en andere auto’s niet. Het positieve is dat het niet specifiek aan de instellingen in uw auto ligt, maar dat de storing dus door het internationale systeem wordt veroorzaakt.

Graag hadden wij u een tijdsindicatie geboden waarop de storing zou zijn verholpen, maar helaas kunnen wij dat op dit moment niet overzien. Wij zijn hierin afhankelijk van onze externe partner."

Ook de vraag gesteld dat er schijnbaar een fix zou moeten zijn maar daar was het antwoord op, wij hebben nog geen oplossing.
Dus dan ben ik benieuwd hoe zit het nu? Bij mij werkt het nog steeds niet.
Ze gebruiken al een standaard tekst bij Volvo. Is ook vermoeiend al die klachten persoonlijk beantwoorden, niet wetende wat er aan de hand is. Ik heb het gevoel dat we aan een lijntje gehouden worden. En dan nog durven roepen 'Het zit in ons bedrijfs-DNA om altijd te streven naar duurzame en veilige (auto)mobiliteit'.

Onderstaande reactie kreeg ik op 21 mei 2025


Hartelijk dank voor uw bericht.

Het betreurt ons te vernemen dat u problemen ondervindt met de RTTI (Real Time Trafic Information)
Naar is gebleken betreft het een vrij complex internationaal probleem. Onze collega’s in Zweden werken samen met onze externe leverancier hard aan een oplossing. De moeilijkheid daarbij is dat het geen generaal probleem is dat alle auto’s treft. Onderzoek moet uitwijzen waarom de ene auto wel door de storing wordt getroffen en andere auto’s niet. Het positieve is dat het niet specifiek aan de instellingen in uw auto ligt, maar dat de storing dus door het internationale systeem wordt veroorzaakt.

Graag hadden wij u een tijdsindicatie geboden waarop de storing zou zijn verholpen, maar helaas kunnen wij dat op dit moment niet overzien. Wij zijn hierin afhankelijk van onze externe partner.

Wij vertrouwen erop u hiermee correct te hebben geïnformeerd en wensen u namens Volvo alvast een fijne dag toe.

Med vänliga hälsningar
Plaats reactie

Terug naar “Navigatie van Volvo”