V60 D6 AWD Plug-In Hybrid Electric Silver
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Haha, sorry. Voorganger idd!
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
De ACC weergave in het Hybrid thema is idd beter. Maar de e-boost meter in performance is veel duidelijker dan de bubbeltjes in hybrid. Bovendien zie je zowel gebruik als regeneratie. Daarnaast vind ik de getekende analoge snelheidsmeter in hybrid wel mooi, maar niet in 1 oogopslag duidelijk. Op de een of andere manier moet ik altijd even focussen op die meter voordat tot me doordringt hoe hard ik precies rij. De digitale weergave in performance is niet zo mooi, maar wel in 1 oogopslag duidellijk.rsnhakan schreef: Het hybrid thema toont iets meer informatie dan performance. Namelijk bij het gebruik van ACC de snelheid van je tegenligger. Ook kun je zien hoe vol je accu is. De e-boost meter is hier in de vorm van bubbeltjes en als je goed kijkt gaat er een licht blauwe streep tot aan het midden van het scherm.
En uiteraard heb je in performance de toerenteller.
Dus al met al, na 7 maanden en 24000 km, en regelmatig wisselen van thema ben ik uitgekomen op performance als meest informatieve stand.
Laatst gewijzigd door IkeV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- jvov60
- 4th Gear member
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38
Helemaal mee eens. Zeker ook wat de op een of andere manier slecht afleesbare km-teller in de hybrid stand betreft.IkeV70 schreef:De ACC weergave in het Hybrid thema is idd beter. Maar de e-boost meter in performance is veel duidelijker dan de bubbeltjes in hybrid. Bovendien zie je zowel gebruik als regeneratie. Daarnaast vind ik de getekende analoge snelheidsmeter in hybrid wel mooi, maar niet in 1 oogopslag duidelijk. Op de een of andere manier moet ik altijd even focussen op die meter voordat tot me doordringt hoe hard ik precies rij. De digitale weergave in performance is niet zo mooi, maar wel in 1 oogopslag duidellijk.rsnhakan schreef: Het hybrid thema toont iets meer informatie dan performance. Namelijk bij het gebruik van ACC de snelheid van je tegenligger. Ook kun je zien hoe vol je accu is. De e-boost meter is hier in de vorm van bubbeltjes en als je goed kijkt gaat er een licht blauwe streep tot aan het midden van het scherm.
En uiteraard heb je in performance de toerenteller.
Dus al met al, na 7 maanden en 24000 km, en regelmatig wisselen van thema ben ik uitgekomen op performance als meest informatieve stand.
Vind Performance ook verreweg het fraaiste en handigste. Dan wel in de contrast stand zodat het wat minder fel rood is.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
vaudi, nee, nog geen nieuwe update gehad. Waar ik eigenlijk benieuwd naar ben, als jullie in de AWD stand rijden met een accu actieradius van 10 km en met een snelheid van 100. Als jullie dan vol gas geven (geen kickdown), voel je dat de motor dan inhoudt na 3000 toeren? Heeft dit wellicht te maken met dat er te weinig energie in de accu zit?
IkeaV70, ben het met je eens vwb het aflezen van de snelheid. Het thema Elegance vind ik helemaal niets toevoegen. Zal Volvo ooit met nieuwe thema's komen?
IkeaV70, ben het met je eens vwb het aflezen van de snelheid. Het thema Elegance vind ik helemaal niets toevoegen. Zal Volvo ooit met nieuwe thema's komen?
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Vandaag geprobeerd met 20 km accu actieradius. In de AWD stand nog steeds inhouden in vooral de 4e versnelling. Als ik hem handmatig in z'n 4 zet, lijkt die minder krachtig maar houdt hij niet in. Vreemd
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Gisteren de ProDrive cursus gehad. Hier verteld men echt wat anders dan dat er in Beesd is verteld.
- ProDrive zegt: accu zo veel mogelijk leeg rijden en opladen met de SAVE stand. (voor onze route van 120 km) Volvo zegt: accu zo min mogelijk leeg rijden en tussentijds veel opladen.
- ProDrive zegt: in de Pure stand wordt de olie en koelwater verwarmt. Als je 's morgens weg rijdt, in Pure of Hybrid rijden. Bij het invoegen naar de snelweg veel gas geven zodat de motor even goed warm kan worden en de olie door de motor loopt. Zo verbruik je ook minder elektriciteit, omdat je er minder lang over doet om op snelheid te komen. Volvo: in AWD naar de snelweg om de motor alvast op te warmen en daarna eventueel overschakelen naar Pure. Koelwater wordt verwarmt maar olie niet.
En zo heb ik nog een aantal voorbeelden. Wie heeft nou gelijk?
- ProDrive zegt: accu zo veel mogelijk leeg rijden en opladen met de SAVE stand. (voor onze route van 120 km) Volvo zegt: accu zo min mogelijk leeg rijden en tussentijds veel opladen.
- ProDrive zegt: in de Pure stand wordt de olie en koelwater verwarmt. Als je 's morgens weg rijdt, in Pure of Hybrid rijden. Bij het invoegen naar de snelweg veel gas geven zodat de motor even goed warm kan worden en de olie door de motor loopt. Zo verbruik je ook minder elektriciteit, omdat je er minder lang over doet om op snelheid te komen. Volvo: in AWD naar de snelweg om de motor alvast op te warmen en daarna eventueel overschakelen naar Pure. Koelwater wordt verwarmt maar olie niet.
En zo heb ik nog een aantal voorbeelden. Wie heeft nou gelijk?
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29612
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Ik mag aannemen dat de producent van de PIH, Volvo dus, het beste weet hoe hun product zo optimaal mogelijk presteert.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Wat Hakan aanhaalt is de mening en het rijgedrag van de PIH productspecialist van Volvo NL. Een niet onbelangrijke mening natuurlijk, maar het is niet zo dat Volvo NL actief het beschreven gedrag aanraadt aan PIH berijders. Ik vind het zelf nogal suf: je maakt een auto die bomvol zit met elektronica en state-of-the-art regelsystemen, en dan moet je zelf handmatig zorgen dat je de motor warm rijdt. En er zit niet eens een motortempertuurmeter in. Ik rij gewoon op Pure naar de snelweg, en ik zie wel wanneer de diesel erbij komt. Natuurlijk wacht ik wel even voordat ik hem daarna doortrek naar 240 km/u. Maar om die "koude" start bij 100 km/u maak ik me geen zorgen.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
- jvov60
- 4th Gear member
- Berichten: 978
- Lid geworden op: 04.01.2013 - 20:38
ProDrive zegt soms maar wat naar mijn idee. Het is geen wetenschap bij die lui.
Afhankelijk van wie het zegt bij Volvo, zeggen ze soms ook maar wat... Het zou allemaal wel wat duidelijker en eenduidiger mogen.
Dus gezond verstand gebruiken en met RichieB eens: rustig aan (als je tenminste 5 jaar lang wilt doorrijden), maar ook niet overdrijven met voorzichtigheid zou ik zeggen.
Afhankelijk van wie het zegt bij Volvo, zeggen ze soms ook maar wat... Het zou allemaal wel wat duidelijker en eenduidiger mogen.
Dus gezond verstand gebruiken en met RichieB eens: rustig aan (als je tenminste 5 jaar lang wilt doorrijden), maar ook niet overdrijven met voorzichtigheid zou ik zeggen.
Voor mij geen Volvo for life meer.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
De laatste (XC60 II) is weg.
Nu naar volledig EV bij een merk met Duitse verfijning.
Veel plezier hier met prachtige Volvo's en misschien tot later.
- Poni
- 3rd Gear member
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 06.11.2013 - 00:31
Eerlijk gezegd vond ik niet dat er in Beesd volmondig werd ingestemd met de vraag of de auto in aanloop naar de snelweg warm gereden moest worden.
Ik vond de reactie wat onduidelijk.
Ik ben het ook helemaal eens met Ritchie's reactie.
Zelf zie ik er ook weinig in om. De auto warm te rijden en dan de snelweg op te gaan waar je vervolgens enige tijd elektrisch rijdt (Hybrid of Pure) om al die opgewekte warmte weer te verliezen. Komt me vrij zinloos voor.
Overigens had "mijn" Prodrive instructeur zeker geen voorkeur voor bijladen in Save mode, gezien het erg hoge diesel verbruik.
Ik vond de reactie wat onduidelijk.
Ik ben het ook helemaal eens met Ritchie's reactie.
Zelf zie ik er ook weinig in om. De auto warm te rijden en dan de snelweg op te gaan waar je vervolgens enige tijd elektrisch rijdt (Hybrid of Pure) om al die opgewekte warmte weer te verliezen. Komt me vrij zinloos voor.
Overigens had "mijn" Prodrive instructeur zeker geen voorkeur voor bijladen in Save mode, gezien het erg hoge diesel verbruik.
Poni
2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
2013 Volvo V60 PIH MY14 Seashell Grey, Beachwood leder
2008 Volvo S40 2.0 Summum
2006 Volvo S80 V8 Summum - 2005 Volvo S80 T6 Summum - 1999 Volvo S80 T6 - 1997 Volvo V40 1.8 Europa
1992 Volvo 780 V6 Bertone - 1988 Volvo 760 GLE - 1990 Volvo 780 Bertone
1981 Volvo 262C Bertone - 1972 Volvo 1800ES - 1966 Volvo 121S
- Jeroen
- 5th Gear member
- Berichten: 1592
- Lid geworden op: 20.10.2009 - 18:58
- Contacteer:
Ik rij ook gewoon in Pure weg en wanneer de stroom op is dan gaat we verder op diesel, ga hier niet over nadenken.
Dat hebben ze ga ik vanuit in Zweden gedaan.
Onderweg bijladen doe ik als luxe, vindt het heerlijk om op stroom door een stand te rijden.
Een vrij standaard ritje van mij is van regio Breda naar Zandvoort, 130 km, rij weg met volle accu.
Ergens onderweg is de stroom op en dan verder op diesel.
Vlak voor ik de A5 oprij gaat de save knop aan en dan kan ik heerijk door Haarlem heen op stroom.
Is niet zuiniger wel fijner.
Dat hebben ze ga ik vanuit in Zweden gedaan.
Onderweg bijladen doe ik als luxe, vindt het heerlijk om op stroom door een stand te rijden.
Een vrij standaard ritje van mij is van regio Breda naar Zandvoort, 130 km, rij weg met volle accu.
Ergens onderweg is de stroom op en dan verder op diesel.
Vlak voor ik de A5 oprij gaat de save knop aan en dan kan ik heerijk door Haarlem heen op stroom.
Is niet zuiniger wel fijner.
Volvo XC60 D5 Summum > Volvo V60 D6 Pure Limited > Volvo XC90 T8 Inscription > Volvo V60 T6 Inscription > op naar een nieuw auto avontuur...
Fototopic - Website fotografie - Facebook
Fototopic - Website fotografie - Facebook
- Superfunky
- 5th Gear member
- Berichten: 1231
- Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24
Ik heb sinds een paar weken Dashcommand met een OBD II stekker. Ik kan dus de koelwatertemperatuur zien en moet zeggen dat me daar 2 zaken aan opvallen:Poni schreef: Eerlijk gezegd vond ik niet dat er in Beesd volmondig werd ingestemd met de vraag of de auto in aanloop naar de snelweg warm gereden moest worden.
Ik vond de reactie wat onduidelijk.
Ik ben het ook helemaal eens met Ritchie's reactie.
Zelf zie ik er ook weinig in om. De auto warm te rijden en dan de snelweg op te gaan waar je vervolgens enige tijd elektrisch rijdt (Hybrid of Pure) om al die opgewekte warmte weer te verliezen. Komt me vrij zinloos voor.
Overigens had "mijn" Prodrive instructeur zeker geen voorkeur voor bijladen in Save mode, gezien het erg hoge diesel verbruik.
- de temperatuur gaat zeer snel omhoog als je op diesel rijdt
- en ook weer rap naar beneden wanneer je elektrisch verder gaat
Nu is het natuurlijk K dat de olietemperatuur tot op heden niet uitgelezen kan worden, want dat zou een betere indicatie zijn, maar roeiend met de riemen die ik heb zou ik zeggen:
Warm rijden heeft niet heel veel zin tenzij het je zinvol lijkt voor de rit die volgt. Logisch lijkt het om zodra je dieselt, dit een paar kilometer rustig aan te doen, dan is 'tie aardig warm. Houd 10 km aan, dan zit je save, zeg ik op basis van wat ik voorbij zie komen op het scherm.
- Superfunky
- 5th Gear member
- Berichten: 1231
- Lid geworden op: 26.02.2013 - 00:24
Echt een levensgenieter he, die Jeroen!Jeroen schreef: Onderweg bijladen doe ik als luxe, vindt het heerlijk om op stroom door een stand te rijden.

- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Ik rij de PIH ook niet warm, maar zet een stukje voor de invoegstrook (500m à 1km) de AWD stand aan, als ik toch weet dat ik een lange rit ga maken. Dan klinkt de D5 minder metalig bij het invoegen, dan wanneer ie koud aan de slag moet.Superfunky schreef:Ik heb sinds een paar weken Dashcommand met een OBD II stekker. Ik kan dus de koelwatertemperatuur zien en moet zeggen dat me daar 2 zaken aan opvallen:Poni schreef: Eerlijk gezegd vond ik niet dat er in Beesd volmondig werd ingestemd met de vraag of de auto in aanloop naar de snelweg warm gereden moest worden.
Ik vond de reactie wat onduidelijk.
Ik ben het ook helemaal eens met Ritchie's reactie.
Zelf zie ik er ook weinig in om. De auto warm te rijden en dan de snelweg op te gaan waar je vervolgens enige tijd elektrisch rijdt (Hybrid of Pure) om al die opgewekte warmte weer te verliezen. Komt me vrij zinloos voor.
Overigens had "mijn" Prodrive instructeur zeker geen voorkeur voor bijladen in Save mode, gezien het erg hoge diesel verbruik.
- de temperatuur gaat zeer snel omhoog als je op diesel rijdt
- en ook weer rap naar beneden wanneer je elektrisch verder gaat
Nu is het natuurlijk K dat de olietemperatuur tot op heden niet uitgelezen kan worden, want dat zou een betere indicatie zijn, maar roeiend met de riemen die ik heb zou ik zeggen:
Warm rijden heeft niet heel veel zin tenzij het je zinvol lijkt voor de rit die volgt. Logisch lijkt het om zodra je dieselt, dit een paar kilometer rustig aan te doen, dan is 'tie aardig warm. Houd 10 km aan, dan zit je save, zeg ik op basis van wat ik voorbij zie komen op het scherm.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
Ik heb ook een Prodrive training gehad. Het was alleen jammer dat die medewerker aanzienlijk minder PIH ervaring had dan ik.RoaldH schreef: [
…., als ik toch weet dat ik een lange rit ga maken. Dan klinkt de D5 minder metalig bij het invoegen, dan wanneer ie koud aan de slag moet.
Maar ik heb em in zijn waarde gelaten.
De olie en het koelwater zou in Pure de motor opwarmen. Daardoor kon je bij het oprijden van de snelweg het pedaal lekker diep in kunnen trappen.
Je versnelt dan tot de gewenste snelheid op diesel. Om vervolgens weer zuiging op EV te kunnen rijden. Helemaal niet schadelijk voor de motor.
Ja op die manier haal je ook wel de 50 km. Echter je gebruikt dan wel een stevige slok diesel erbij.
Mijn technische hart hoort daarbij een lelijke metaalachtige brom uit de motor komen. Dit overtuigd mij van het feit dat de motor nog koud is en ongelofelijk op zijn donder krijgt. Niet doen dus als de motor je lief is.
Bij warme motor verloopt dit proces totaal anders en gaat vele malen smeuïger dan met koude….
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Alleen, zoals SF aangeeft koelt de motor vrij snel weer af. Dus je moet eigenlijk op de snelweg continue op diesel rijden om de motor te sparen.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk