Pagina 37 van 67

Geplaatst: 28.07.2013 - 16:41
door s60magic
Continental sport contact 5 zo te zien, heeft deze ook een velgrandbescherming.

Geplaatst: 28.07.2013 - 17:27
door Paul
Heel goed dat hij je oude heeft ingeruild, achteraf ook beter kunnen doen in Leeuwarden.

Geplaatst: 28.07.2013 - 22:32
door EV70S
s60magic schreef:Continental sport contact 5 zo te zien, heeft deze ook een velgrandbescherming.
Nee, Continental ContiSportContact 3 zie foto. Volgens 'Volvo velgen specialist' is de ContiSportContact 5 op een Ixion geen geslaagde combinatie, niet goed geschikt. Had iets met de velgrandbescherming te maken waardoor de band juist niet lekker op de Ixion komt te liggen.

Geplaatst: 28.07.2013 - 22:38
door EV70S
Bogiebiker schreef:Super vette velgen zit ook over deze na te denken Leeuwarden is te doen maar wat zijn de kosten ?
Beste is om zelf even te bellen of mailen, altijd zeer snel reactie gehad en goed geholpen, inruil hangt vast ook af van het reeds op voorraad verkregen aantal Thia en Sadia velgen....

Geplaatst: 28.07.2013 - 22:46
door sandervd
JeroenV60PHID schreef:EV70S: heb je ook foto's van de voor en achterwielen (terwijl in niet op de brug is)? Ben wel benieuwd hoe deze set de wielkasten vult.
Zie dit draadje Jeroen: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... 45#1193345

Geplaatst: 28.07.2013 - 22:48
door EV70S
sandervd schreef:
JeroenV60PHID schreef:EV70S: heb je ook foto's van de voor en achterwielen (terwijl in niet op de brug is)? Ben wel benieuwd hoe deze set de wielkasten vult.
Zie dit draadje Jeroen: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... 45#1193345
Heb jij 235/45 of 235/40? Ziet er kleiner / dunnere band uit.

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=57791

Geplaatst: 28.07.2013 - 22:50
door sandervd
240/40.

Geplaatst: 28.07.2013 - 22:55
door EV70S
245/40 waarschijnlijk? Heb ik ook onder de S60 Rdesign gehad als winterband, eigenlijk V70 maat. Ging prima en inderdaad iets kleiner in diameter. 15,5mm verschil in diameter is 7,75mm verschil in bandhoogte. Niks mis mee!

Geplaatst: 28.07.2013 - 22:58
door RoaldH
EV70S schreef:245/40 waarschijnlijk? Heb ik ook onder de S60 Rdesign gehad als winterband, eigenlijk V70 maat. Ging prima en inderdaad iets kleiner in diameter. 15,5mm verschil in diameter is 7,75mm verschil in bandhoogte. Niks mis mee!
Ik heb ook deze maat. Nauwelijks afwijking met de originele wielen.

Geplaatst: 28.07.2013 - 23:00
door sandervd
EV70S schreef:245/40 waarschijnlijk? Heb ik ook onder de S60 Rdesign gehad als winterband, eigenlijk V70 maat. Ging prima en inderdaad iets kleiner in diameter. 15,5mm verschil in diameter is 7,75mm verschil in bandhoogte. Niks mis mee!
Ja, je hebt gelijk! Met een setje Michelin Pilot Sport 3's.

Geplaatst: 29.07.2013 - 07:27
door Paul
Dus ik had het goed gezien ;-)

Maar wel met de juiste loadindex?

Geplaatst: 29.07.2013 - 07:56
door JeroenV60PHID
Waarom heb je geen 245/45 genomen?

Geplaatst: 29.07.2013 - 12:13
door Nagie
Heb jij een telefoonnummer van dealer in Leeuwarden? Ik ben op zoek naar een setje Thia's of Sadia's om mijn winterbanden op te kunnen monteren.
Geweldige auto heb je, bijna zelfde config als ikzelf heb. Alleen de kleur van mij PIH is Cristal White.

Geplaatst: 29.07.2013 - 12:33
door VOLVOC
Ik neem aan www.volvovelgen.com. Daar staan meerdere sets waaronder Thia.. En is de specialist im Volvo Velgen

Geplaatst: 29.07.2013 - 12:39
door Ben
Wanneer je het forum een beetje volgt weet je dat Volvovelgen een van de trouwe adverteerders is.

Geplaatst: 29.07.2013 - 13:08
door Walter
Superfunky schreef: Mooi dat zij inmiddels het papierwerk af hebben. Hieruit blijkt maar weer (zoals ik als maanden zeg) dat die hele " LI97/98 Volvo-voorschrift-discussie" onzin is!
19 inch met LI 93 is prima en 18 inch lager dan 97 ook. Het is simpelweg: de dealer mag je niet afleveren op banden met lagere LI, maar alles wat je er zelf onder gooit met LI93 of hoger is ok.
De route die je moet gaan is dus: dealer levert (evt. op papier) af op standaard velg/band. Vervolgens worden de standaard velgen/banden vervangen door degene die je wilt. Zolang LI minimaal 93 is, is 't ok.
beetje gevaarlijke uitspraak. Geen idee hoe het juridisch in NL ligt, maar als er minimaal LI97 is voorgeschreven en wie dan ook schroeft er banden met een lagere LI onder, sta jij dan garant voor iedereen die bv schade door een klapband niet van de verzekering vergoedt krijgt omdat de banden niet voldoen aan de Nederlandse homologatie?

Geplaatst: 29.07.2013 - 13:56
door JeroenV60PHID
Over de LI discussie. Gewoon banden nemen in de maat 245/45/18, daar zijn voldoende banden te krijgen met de juiste LI. Kijk maar eens op autobandenmarkt.nl, ook de bekende merken leveren met LI = 100.

Geplaatst: 30.07.2013 - 20:35
door RoaldH
sandervd schreef:
EV70S schreef:245/40 waarschijnlijk? Heb ik ook onder de S60 Rdesign gehad als winterband, eigenlijk V70 maat. Ging prima en inderdaad iets kleiner in diameter. 15,5mm verschil in diameter is 7,75mm verschil in bandhoogte. Niks mis mee!
Ja, je hebt gelijk! Met een setje Michelin Pilot Sport 3's.
Ik heb Dunlop SportMAXX RT op de Ixion's en ben daar zeer tevreden mee.

Geplaatst: 30.07.2013 - 23:12
door Superfunky
Walter schreef:
Superfunky schreef: Mooi dat zij inmiddels het papierwerk af hebben. Hieruit blijkt maar weer (zoals ik als maanden zeg) dat die hele " LI97/98 Volvo-voorschrift-discussie" onzin is!
19 inch met LI 93 is prima en 18 inch lager dan 97 ook. Het is simpelweg: de dealer mag je niet afleveren op banden met lagere LI, maar alles wat je er zelf onder gooit met LI93 of hoger is ok.
De route die je moet gaan is dus: dealer levert (evt. op papier) af op standaard velg/band. Vervolgens worden de standaard velgen/banden vervangen door degene die je wilt. Zolang LI minimaal 93 is, is 't ok.
beetje gevaarlijke uitspraak. Geen idee hoe het juridisch in NL ligt, maar als er minimaal LI97 is voorgeschreven en wie dan ook schroeft er banden met een lagere LI onder, sta jij dan garant voor iedereen die bv schade door een klapband niet van de verzekering vergoedt krijgt omdat de banden niet voldoen aan de Nederlandse homologatie?
Ik sta nergens garant voor en ik ben ook niet mijn broeders hoeder, maar ik heb me wel in de materie verdiept en me laten informeren door RDW, 4 APK keurmeesters en één van onze juristen. Ik heb het al eens uitgelegd, maar doe het met liefde nog een keer:

Het enige dat juridisch leidend is, is de wet. Een autofabrikant maakt (voor zover ik weet) niet de wet. De wetgever schrijft voor dat een auto met een maximale aslast van 1248 kg, voorzien hoort te zijn van banden die 624 kg kunnen verdragen. Dat "verdragen" wordt gedefinieerd als: "bij maximale lading, maximale snelheid en maximale bandenspanning, mag de band het niet begeven". 624kg hoort bij een LI van 92, maar gebruikelijk (maar niet noodzakelijk) is een hogere LI te nemen, dus daarom zeg ik LI93.

Los van het feit dat je dus never ever een klapband bij een LI93 zult krijgen vanwege het gegeven dat je een te lage LI zou hebben gemonteerd, is voor een verzekeraar enkel deze juridische norm van belang. Wat een fabrikant bedacht heeft of "voorschrijft" is irrelevant.

Waarom homologeert Volvo deze auto dan met een zo'n idioot hoge LI? (immers, een LI97 hoort bij een ruim 200kg hogere aslast dan de maximale aslast vd PiH). Geen idee. Iedereen die het weten kan geeft hetzelfde antwoord: onzin.

De RDW geeft informatie die is samen te vatten als:
Een fabrikant bepaalt de specs waarmee zij een auto op de weg/markt willen brengen. Wanneer deze specificatie aan de normen voldoet, wordt hiervoor een typegoedkeuring afgegeven en dan is dat de specificatie waarmee de auto door de fabrikant aan een klant verkocht mag worden. De RDW (of andere EU vakbroeders) beoordelen niet of die specificatie de juiste is, zij beoordeelt enkel of zij binnen de normen is. Feit is dat de fabrikant de auto alleen aan de klant mag verkopen volgens deze typegoedkeuring.
Jij verwart dit begrip m.i. met "voorschrijven". Ik ben van mening dat het niet zozeer voorgeschreven is, het is hoe Volvo de auto ter homologatie aangeboden heeft. Zij moet zich houden aan de specificaties van deze homologatie, maar of dat nou de minimale of optimale specificatie van de auto is, is maar zeer de vraag. Het zou bijvoorbeeld zo kunnen zijn dat er één land is in Europa (of waar dan ook), waar aanvullende eisen aan de LI worden gesteld. Dan zou het zomaar kunnen dat Volvo geen extra typegoedkeuringen wil aanvragen en de homologatie heeft aangevraagd voor alle markten op basis van deze ene markt met aangescherpte normen.

Goed, terug naar de RDW. Als een auto na levering aangepast wordt, wordt dit door de RDW niet als onjuiste gekwalificeerd mits het voertuig blijft voldoen aan de normen zoals door de wet (en dus niet zoals door de fabrikant) gesteld.

Dit is hoe het is en ik zie dus ook niet wat er gevaarlijk is aan mijn uitspraak. Denk dat ieder voor zich maar moet uitmaken waar hij zich prettig bij voelt.
Ben je het type van "always on the safe side", dan volg je Volvo en monteer je traktorbanden. Ben je meer van het: "hij moet af tot in de puntjes (en ik ben de ketser)", dan volg je Heico en monteer je 245/35/19 met LI93.
Ik doe 't nooit met een rubber, dus ik weet wat ik kies :) :)

Geplaatst: 31.07.2013 - 10:19
door RoaldH
Superfunky schreef:Ben je het type van "always on the safe side", dan volg je Volvo en monteer je traktorbanden. Ben je meer van het: "hij moet af tot in de puntjes (en ik ben de ketser)", dan volg je Heico en monteer je 245/35/19 met LI93.
Ik doe 't nooit met een rubber, dus ik weet wat ik kies :) :)
:salute:

Dat was ook een van de redenen dat ik perse stoere wielen met sportief rubber wilde hebben. Omdat het toch de gezinsauto is heb ik voor "platte" 245/40/18 banden gekozen. Die zijn overigens wel LI97 (maar hoorde van de Duitse dealer dat hij LI95 ook wel had aangedurfd. Ik vind het wel raar dat sommige mensen geen andere wielen durven te monteren op een MY13, omdat Volvo hiervoor geen "officiële set" aanbiedt, maar wel voor de MY14.