Pagina 38 van 67
Geplaatst: 31.07.2013 - 10:25
door JeroenV60PHID
Met de stoere wielen ben ik het helemaal eens maar ik zit zelf te denken aan de hogere banden. Niet zo zeer vanwege het conform maar ik vind de vulling van de wielkast bij de platte band niet voldoende. Of je moet ook nog gaan verlagen.
Roald: heb jij nog foto's van je auto hier staan? Kon ze niet zo snel vinden.
Geplaatst: 31.07.2013 - 10:34
door Superfunky
JeroenV60PHID schreef:Met de stoere wielen ben ik het helemaal eens maar ik zit zelf te denken aan de hogere banden. Niet zo zeer vanwege het conform maar ik vind de vulling van de wielkast bij de platte band niet voldoende. Of je moet ook nog gaan verlagen.
Roald: heb jij nog foto's van je auto hier staan? Kon ze niet zo snel vinden.
Voor 18 inch ben ik dat met je eens. Voor 19 niet, daar max 40 hoogte nemen, maar 35 icm met het verlagen is absoluut de bom! Dan zit de wielkast als een maatpak.
Geplaatst: 31.07.2013 - 10:41
door Walter
Is er ook niets in de wetgeving voorzien over het voldoen aan de homologatie? Maw, auto is gehomologeerd met x en y, als je daar wijzigingen in aanbrengt, voldoe je niet meer aan de homologatie en dus aan de wet? Ik vraag het maar even want zo ver reikt mijn kennis gewoon niet.
Geplaatst: 31.07.2013 - 10:42
door RoaldH
Geplaatst: 31.07.2013 - 10:43
door RoaldH
Superfunky schreef:Voor 18 inch ben ik dat met je eens. Voor 19 niet, daar max 40 hoogte nemen, maar 35 icm met het verlagen is absoluut de bom! Dan zit de wielkast als een maatpak.
Ik zou ook liever de auto 1 à 2 cm laten zakken om de wielkasten beter te laten vullen. Maar er zijn geen vervangende veren toch?
Geplaatst: 31.07.2013 - 10:46
door RoaldH
Walter schreef:Is er ook niets in de wetgeving voorzien over het voldoen aan de homologatie? Maw, auto is gehomologeerd met x en y, als je daar wijzigingen in aanbrengt, voldoe je niet meer aan de homologatie en dus aan de wet? Ik vraag het maar even want zo ver reikt mijn kennis gewoon niet.
Ik weet dat in Frankrijk en Duitsland die regels veel strenger worden gehanteerd dan in NL.
Geplaatst: 31.07.2013 - 10:48
door Montalbano
Wat is het probleem van een hoge LI eigenlijk? Verschil in rijcomfort? Het is toch geen kwestie van of ze er wel of niet zijn volgens mij?
Geplaatst: 31.07.2013 - 11:21
door JeroenV60PHID
Montalbano schreef:Wat is het probleem van een hoge LI eigenlijk? Verschil in rijcomfort? Het is toch geen kwestie van of ze er wel of niet zijn volgens mij?
Nadeel was/is dat de keuze beperkt wordt. Helemaal in de 2x5/40/18 maat waren er niet veel banden die een LI van 97 of hoger hebben.
In de 2x5/45/18 zijn er meer banden die aan de LI voldoen, dus voor mij nog een reden om hiervoor te gaan.
Geplaatst: 31.07.2013 - 11:27
door RoaldH
Montalbano schreef:Wat is het probleem van een hoge LI eigenlijk? Verschil in rijcomfort? Het is toch geen kwestie van of ze er wel of niet zijn volgens mij?
Het lijkt me dat de "bandwang" harder moet zijn om meer gewicht te kunnen dragen. En hoe harder de "bandwang" hoe geringer het rijcomfort is.
Geplaatst: 31.07.2013 - 11:57
door JeroenV60PHID
RoaldH schreef:Montalbano schreef:Wat is het probleem van een hoge LI eigenlijk? Verschil in rijcomfort? Het is toch geen kwestie van of ze er wel of niet zijn volgens mij?
Het lijkt me dat de "bandwang" harder moet zijn om meer gewicht te kunnen dragen. En hoe harder de "bandwang" hoe geringer het rijcomfort is.
en dat is bij een kleinere hoogte (plattere band) lastiger te realiseren dan bij een hogere band.
Geplaatst: 31.07.2013 - 12:15
door Superfunky
Walter schreef:Is er ook niets in de wetgeving voorzien over het voldoen aan de homologatie? Maw, auto is gehomologeerd met x en y, als je daar wijzigingen in aanbrengt, voldoe je niet meer aan de homologatie en dus aan de wet? Ik vraag het maar even want zo ver reikt mijn kennis gewoon niet.
Nope, de fabrikant moet homologeren, anders mag hij een product niet op de markt brengen. Het is zijn toelating om te mogen verkopen.
Daarna gelden alleen de wettelijke normen. Die zijn soms gelijk aan de homologatie specs, soms milder (maar uiteraard nooit zwaarder, want dan krijgt de fabrikant geen typegoedkeuring). Dit is o.a. ook de reden waarom de meeste fabrikanten voor de homologatie boven de wettelijke normen zitten.
Auto's uit Azië zitten vaak dichter bij de wettelijke norm, waarbij Chinezen er zelfs vaak onder zitten en daarom geen toelating in Europa krijgen.
Zo werkt het. Er zijn geen wettelijke bepalingen die verwijzen naar homologatie van de fabrikant. Dat zou ook vreemd zijn, de normen worden door de wetgever gesteld, niet door een fabrikant. Ook niet als die normen strenger zijn dan de wettelijke bepalingen.
Uiteraard zullen fabrikanten zich in garantieclaims wel beroepen op hun eigen normen. Daarom is bijvoorbeeld een zwaardere aanhanger dan toegelaten niet handig, want dat zou tot motorschade kunnen leiden en dan heb je in eerste aanleg weinig te claimen, maar t.a.v. van velgen (mits juiste steek etc) en banden kan ik mij geen enkele garantieschadeclaim voorstellen die zou kunnen worden afgewezen omdat je andere dan de fabrikantenspecs hebt gemonteerd.
Geplaatst: 31.07.2013 - 12:34
door Superfunky
RoaldH schreef:Montalbano schreef:Wat is het probleem van een hoge LI eigenlijk? Verschil in rijcomfort? Het is toch geen kwestie van of ze er wel of niet zijn volgens mij?
Het lijkt me dat de "bandwang" harder moet zijn om meer gewicht te kunnen dragen. En hoe harder de "bandwang" hoe geringer het rijcomfort is.
Niet echt. Sterkte van de band wordt bepaald door het ijzerwerk en in veel minder mate door de dikte van de wang en al helemaal niet door de hardheid. De dikte van de wang is van invloed op het rijcomfort en de wegligging. Hoe dikker de wang, hoe meer lucht in de band, dus hoe meer comfort. Maar ook: hoe slechter de wegligging.
Als je wel eens een filmoje van een werkende band hebt gezien dan zie je dat in een bocht het loopvlak van een band met een hoge wang veel verder naast de velg komt te staan dan een band met een lage wang (en dat soms echt over veel centimeters, je weet niet wat je ziet). Dit is het zogenaamde zweven dat je voelt in een rap genomen bocht bij de meeste auto's. Hoe comfortabeler (lees: soepeler of slapper) de vering en hoe dikker de wang, hoe meer de auto zal zweven. Als je bijvoorbeeld vindt dat je auto dit te veel doet, kun je dunnere wangen monteren, dat heeft soms al hele aardige effecten.
Dat was ook mijn enige echte commentaar op de V60 toen ik proef gereden heb. In rap genomen bochten zet de auto zich steeds opnieuw. Hij "hapt" als het ware de bocht. Daar houd ik niet van. Ik wil dat een auto snarstrak z'n spoor houdt en als hij gaat, dan moet hij wegschuiven en niet gaan happen. Dat bereik je met stugge veren en dunne wangen.
Geplaatst: 31.07.2013 - 13:34
door Bluemagics
SF, eigenlijk moet je een nieuw bedrijf beginnen....
SuperFunkyTuning ofzo.

Geplaatst: 31.07.2013 - 13:45
door RoaldH
Bluemagics schreef:SF, eigenlijk moet je een nieuw bedrijf beginnen....
SuperFunkyTuning ofzo.

Misschien word ik wel zijn eerste klant.
Geplaatst: 31.07.2013 - 13:51
door RoaldH
Superfunky schreef:Dat was ook mijn enige echte commentaar op de V60 toen ik proef gereden heb. In rap genomen bochten zet de auto zich steeds opnieuw. Hij "hapt" als het ware de bocht. Daar houd ik niet van. Ik wil dat een auto snarstrak z'n spoor houdt en als hij gaat, dan moet hij wegschuiven en niet gaan happen. Dat bereik je met stugge veren en dunne wangen.
Oke, volledig herkenbaar. Ik merk al een duidelijk verschil bij het insturen tussen de standaard tractorbanden en de sportieve plattere banden die ik nu gemonteerd heb. Nog steeds niet te vergelijken met een M onderstel. Maar t.z.t. wil ik eens kijken naar andere dempers en veren.
Geplaatst: 31.07.2013 - 18:44
door s60magic
Kan er dan onder de Bor 235-40r19 ? In vergelijking met de 235-45r18 ?
Geplaatst: 31.07.2013 - 22:12
door Superfunky
s60magic schreef:Kan er dan onder de Bor 235-40r19 ? In vergelijking met de 235-45r18 ?
Ja, dat kan, maar ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de PiH bij die maat zal kunnen aanlopen. De demperuitslag moet 10mm begrensd worden. Om de Bor te kunnen monteren zul je dus moeten aanpassen. Je kunt de veerweg begrenzen, maar dat kan gevaarlijk zijn in extreme omstandigheden. Zou ik dus niet doen. Om die reden is het dus zaak dat Heico met een set gaat komen. Naar verluid zijn ze hard bezig en is het een kwestie van weken, geen maanden.
Ik heb geen info of dit ook voor de 245/35/19 geldt.
Ff geduld, ik mag aannemen dat na de zomer naast Heico meerdere specialisten met gewchikte sets gaan komen. Zal m'n vrinden bij Koni ook weer eens polsen.
Geplaatst: 31.07.2013 - 22:18
door EV70S
Superfunky schreef:s60magic schreef:Kan er dan onder de Bor 235-40r19 ? In vergelijking met de 235-45r18 ?
Ja, dat kan, maar ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat de PiH bij die maat zal kunnen aanlopen. De demperuitslag moet 10mm begrensd worden. Om de Bor te kunnen monteren zul je dus moeten aanpassen. Je kunt de veerweg begrenzen, maar dat kan gevaarlijk zijn in extreme omstandigheden. Zou ik dus niet doen. Om die reden is het dus zaak dat Heico met een set gaat komen. Naar verluid zijn ze hard bezig en is het een kwestie van weken, geen maanden.
Ik heb geen info of dit ook voor de 245/35/19 geldt.
Ff geduld, ik mag aannemen dat na de zomer naast Heico meerdere specialisten met gewchikte sets gaan komen. Zal m'n vrinden bij Koni ook weer eens polsen.
De bron ken ik wel

en had er graag 235/40R19 onder gelegd maar was te laat met Bor bestellen.
Kan geen probleem zijn om op een PIH deze maat te leggen want 235/45R18 is maar ca. 1,5 mm afwijkend van een 235/40/19 wiel. Ik denk dat de 'verlagingswaarschuwing' alleen voor een standaard geveerde S/V60 kan gelden want als 235/45/18 goedgekeurd is dan past 245/40/19 ook zonder aanpassing.
Door de grotere diameter is de wielkast beter gevuld (voor/boven/achter 12mm dichter tegen de rand) maar bij 19 inch zou de auto nog wel iets naar beneden moeten voor een mooi optisch geheel.
Geplaatst: 31.07.2013 - 22:24
door Bogiebiker
Net bij een dealer 8 plugins zien staan 7 ervan op Sadia 's. Dat wordt dus echt andere Velgen .
Geplaatst: 01.08.2013 - 12:19
door v60pih
Superfunky schreef: ....
Uiteraard zullen fabrikanten zich in garantieclaims wel beroepen op hun eigen normen. ..., maar t.a.v. van velgen (mits juiste steek etc) en banden kan ik mij geen enkele garantieschadeclaim voorstellen die zou kunnen worden afgewezen omdat je andere dan de fabrikantenspecs hebt gemonteerd.
En omdat jij het niet weet is het gerechtvaardigd om afwijkende loadindex banden onder de auto te gooien.
Als je een klapband krijgt en er ligt een te lichte loadindexband onder dan mag jij gaan bewijzen dat het daar niet door komt. Auto in de vangrail, kindertjes naar het ziekenhuis, andere auto geramd, etc.
We hebben dit al een paar pagina's eerder gehad.
Je hebt geen idee wat overwegingen van een fabrikant zijn om zwaardere eisen te stellen dan de WET. Maar 1 ding is zeker, het mag.
Wat je wel weet is dat je problemen krijgt met diezelfde WET als je bewust niet doet dan wat de leverancier voorschrijft.
En jij bent dol op problemen en geschillen (dat is je brood tenslotte) en ik niet. Problemen en geschillen kosten mij bakken met geld en zijn in dit geval ook helemaal niet nodig...