Pagina 39 van 61

Geplaatst: 04.09.2008 - 17:59
door rsnhakan
Ik wist echt niet wat jullie bedoelden? Ik heb geen verstand van die turbo's... Alleen wat ik weet is dat ze power leveren.

Geplaatst: 04.09.2008 - 18:10
door Bart
Hakan, beetje logisch nadenken ;-)

Turbo draait erg veel toeren, en als je dan ineens de smering stop zet, draait hij nog steeds veel toeren maar dan zonder smering. Vergelijk het maar met een automotor zonder olie.

Geplaatst: 04.09.2008 - 18:24
door Ireentje
Mannen heel erg bedankt voor de uitleg. Zal dus inderdaad of het laatste stukje rustig rijden (wordt moeilijk ;)) Of inderdaad nog 5 minuten in de auto blijven zitten.

Fijn dat ik jullie toch heb ::D

Geplaatst: 04.09.2008 - 18:38
door hans98
Volgens mijn dealer was het gewoon even na het parkeren 10-20 wachten zodat de turbo zijn ergste hitte kan afvoeren en in ieder geval tot stilstand kan komen. Als je full-pull aan komt rijden met je Hartog tuning en meteen na stilstand je motor afzet kan het zijn dat de turbo nog draait terwijl de oliedruk *ploep* wegvalt.

@ Hakan: Wist u dat...
- Het rotor toerental van een diesel motor turbo een snelheid kan behalen van 200.000 toeren per minuut waardoor de vanen van het compressorwiel een snelheid behalen van ongeveer 1350 km. per uur.
- Een turbo rotor van 20.000 toeren per minuut tot over 150.000 toeren per minuut accelereert in minder dan 1 seconde.

Geplaatst: 04.09.2008 - 18:56
door rsnhakan
Nooit geweten wat een turbo allemaal doet.. Maar toch bedankt voor de informatie!

Geplaatst: 04.09.2008 - 21:10
door Bart
Hakan, zo kun je hier ontzettend veel leren. Mooi toch?
hans98 schreef:Volgens mijn dealer was het gewoon even na het parkeren 10-20 wachten zodat de turbo zijn ergste hitte kan afvoeren en in ieder geval tot stilstand kan komen. Als je full-pull aan komt rijden met je Hartog tuning en meteen na stilstand je motor afzet kan het zijn dat de turbo nog draait terwijl de oliedruk *ploep* wegvalt.
Precies Hans. Ik wacht heus geen 5 minuten (lijkt me ook geen haalbare kaart), maar gewoon 10-20 seconden om de turbo uit te laten razen. Staat bij ons zelfs in het boekje dat we van de leasemaatschappij krijgen als bestuurder van een lease-auto.

Geplaatst: 05.09.2008 - 10:06
door kmser
Oei, zal er dan de laatste kms voor ik thuis ben moeten opletten om minder gas te geven. (maar dat stuk is altijd zo leeg).

Geplaatst: 05.09.2008 - 10:55
door Bart
Gisteren 2200 km op de teller gezet, en eens wat steviger tot de 3000 tpm doorgetrokken. Lekker!!!!

Geplaatst: 05.09.2008 - 11:05
door hans98
Ik rij nu een weekje in een D5 en dat is *absoluut* anders dan een T5, hoewel koppel nagenoeg hetzelfde is. Het lijkt wel of het veel rauwer en bruter is. Bij de T5 heb je een constante duw die er redelijk subtiel inkomt, bij de D5 heb je in elke versnelling weer een nieuwe por in je rug die er *KNAL!* in komt zetten; ik denk dat dat het gevoel van kracht versterkt.

Als ik voor een stoplicht pedal to the metal do en het is regenachtig dan gaat in de tweede versnelling het traction control lampje ook weer even knipperen en volgens mij zag ik 'm zelfs in de derde versnelling een keer voorbij komen! (in een lange bocht de snelweg op)

Geluid is ook grappig, net of je in een boot rijdt :-)

Kortom, heerlijke auto, ik snap je enthousiasme helemaal Koots!

Geplaatst: 05.09.2008 - 11:12
door Bart
Tja, hij zal nooit zo zacht draaien als een benzine 5-cilinder, maar het geluid is wel fenomenaal! Als ik 's ochtends wegrijd met koude motor (dus heel rustig aan) kun je de ploffen van de cilinders zowat tellen, lijkt dan wel een oudere Amerikaanse V8... bobbobbob :D

Geplaatst: 05.09.2008 - 11:17
door rsnhakan
Waneer ga je tot de 5000 tpm dan :D?

Geplaatst: 05.09.2008 - 11:44
door bert67
rsnhakan schreef:Waneer ga je tot de 5000 tpm dan :D?
Dat doe je niet snel met een diesel hoor! Heeft totaal geenzin, alleen maar rook en kabaal. Bij 3,5 tot 4000 toeren schakel je door en dan ben je al behoorlijk aan het gassen.

Geplaatst: 05.09.2008 - 12:08
door rsnhakan
Mijn vader ging met onze oude V50 wel tot 5000 tpm.. 2.0D

Geplaatst: 05.09.2008 - 13:23
door Bart
En dan nog een verbruik van 4.8 l/100 km halen? Knap....

Geplaatst: 05.09.2008 - 14:13
door Paul
Heel knap...

Geplaatst: 05.09.2008 - 14:14
door NOS
logisch

Geplaatst: 05.09.2008 - 15:28
door rsnhakan
Koots schreef:En dan nog een verbruik van 4.8 l/100 km halen? Knap....
Het was 4.6L/100km, dat doet die alleen bij heel snel optrekken, omdat we soms naast een leuke bmw, volvo, opel, toyota staan.... en die willen ons inhalen, maar mijn vader kan daar niet tegen, dus gaat die vol gas.. Maar hij rijdt echt waar heel rustig, alleen met optrekken is die wel wild :wink:

Geplaatst: 05.09.2008 - 18:34
door Fredhead
Blijf het nog steeds knap vinden.
Ik ga nooit verder dan 4500 toeren, rijd op de snelweg wel lekker door, maar haal dat verbruik echt niet.

Vanmorgen wel een optimistische computer, gaf 800 kilometer aan tot een lege tank :D

Geplaatst: 05.09.2008 - 18:57
door Paul
Mijne was optimistisch, 1080km tot lege tank! :)

Geplaatst: 05.09.2008 - 19:12
door Fredhead
Die is wel heel erg ja :D