Pagina 40 van 56
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 28.12.2022 - 11:27
door raspaardje
DB200 schreef: ↑27.12.2022 - 21:32
Ik heb ook de vraag gesteld in welk geval er een goede kans is om niet door de test te komen. De keurmeester noemde twee zaken: korte ritjes en rustig rijden. In beide gevallen verloopt het regeneratieproces dan volgens hem niet optimaal en wordt het roetfilter overmatig belast.
Wat extra uitleg van een ervaringsdeskundige hier...
Korte ritjes: het roetfilter zit volgens de parameters sneller vol (lees: met heel veel snelwegverkeer kan ik 1500 km tussen een regeneratie rijden, alleen maar korte ritjes misschien de helft), wordt daardoor vaker schoongebrand. Dat levert meer belasting voor het roetfilter op. Bovendien is de kans groot dat een regeneratie wordt afgebroken wanneer de motor wordt uitgezet.
Rustig rijden: wanneer tijdens het regenereren de motor nauwelijks belast wordt bepaalt het algoritme dat de regeneratie niet optimaal heeft plaatsgevonden. En dus wordt het roetfilter door het regeneratiealgoritme niet op compleet schoongebrand gezet. Met als gevolg dat ook hierdoor het filter vaker geregenereerd gaat worden.
Conclusie: het is van belang dat je weet wanneer het filter gaat regenereren. Laat dat nu in heel veel auto's niet zichtbaar zijn...
Rijpatroon: veel lange stukken geeft de grootste kans op onafgebroken regeneraties en bovendien is de roetvorming dan laag.
Die paar keer doorhalen doen niks met de roet, je blaast het echt niet door het filter heen.
Hier alweer 130k km gereden na groot onderhoud (oa. nieuw roetfilter, verse injectoren, revisieturbo, inlaatspruitstuk schoon) en mijn chromen uitlaatsierstukken blijven nog steeds mooi chroom ipv roetzwart.
Ik heb er in april 2023 bij de APK wel vertrouwen in met mijn euro 4.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 28.12.2022 - 11:37
door diesel01
Mijn broer heeft een 308 diesel uit 2015, veel ritjes in de stad, kinderen van en naar school, laatst iemand geholpen met verhuizen waarbij het korte stukjes waren met start/stop.
Langere stukken worden met max 100 in het uur gedaan en zo snel mogelijk naar de 6 versnelling.
Hij heeft nu 2x de wegenwacht erbij gehad omdat de auto in noodloop gaat en als een malle begint te roken, verstopt roetfilter was in beide gevallen het probleem.
De volgende zal voor hun weer een benzine worden.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 28.12.2022 - 12:26
door Bover
Tja een beetje huiveren als ik die roetfilter onderwerpen lees. De D5 euro 5 is afgesteld AF fabriek op lage rpm dat is dus vaak onder de 1500rpm. Mijn ritten zijn vaak kort enkele reis 18-20km. Je kunt nergens zien dat er regeneratie plaatsvindt want dan zou je doorrijden.
Gelukkig hier nog geen deeltjes tester maar ja dqt is een kwestie van tijd.
Vraag wat maakt het verschil roet uitstoot bij merk diesel en andere diesel. De laatste keren rij ik echt een andere richting op "à km enekele reis voor de eerste merkpomp omdat ik denk dat beter is dan de supermarchee diesel.
De vorige eigenaar heeft 70.000KM altijd supermarkt diesel getankt dus ....ben ik niet te laat.....
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 28.12.2022 - 13:28
door raspaardje
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 28.12.2022 - 13:28
door Fredhead
Bover schreef: ↑28.12.2022 - 12:26
Tja een beetje huiveren als ik die roetfilter onderwerpen lees. De D5 euro 5 is afgesteld AF fabriek op lage rpm dat is dus vaak onder de 1500rpm. Mijn ritten zijn vaak kort enkele reis 18-20km. Je kunt nergens zien dat er regeneratie plaatsvindt want dan zou je doorrijden.
Gelukkig hier nog geen deeltjes tester maar ja dqt is een kwestie van tijd.
Vraag wat maakt het verschil roet uitstoot bij merk diesel en andere diesel. De laatste keren rij ik echt een andere richting op "à km enekele reis voor de eerste merkpomp omdat ik denk dat beter is dan de supermarchee diesel.
De vorige eigenaar heeft 70.000KM altijd supermarkt diesel getankt dus ....ben ik niet te laat.....
De basisdiesel is voor 99,9% gelijk.
Zo'n supermarkt zal restpartijen opkopen van de grotere merken en daar hun pompen mee bevoorraden.
De "premium" diesel zit een reiniger in en verder verschilt die ook niet ontzettend.
Korte stukjes/lage toeren is zelfs voor een diesel zonder roetfilter funest.
Ik had vroeger ook een collega die zo reed en bij de apk ging de monteur altijd eerst volgas de snelweg over omdat de roetmeting anders kansloos was.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 28.12.2022 - 13:41
door raspaardje
En mijn extra parameters, geïntegreerd in de BC, om de status van het roetfilter te monitoren.
DSC_0579.jpg
- Door het algoritme berekende vulgraad van het filter (40%)
- Aantal gereden km na laatste regeneratie (520 km)
- Voltooiingspercentage tijdens regeneratie (0% want ten tijde van de foto was het filter niet aan het regenereren)
Ik weet precies wanneer mijn filter moet regenereren en zorg er dan ook voor dat ik deze regenatie niet afbreek en doe onder ideale omstandigheden (constante belasting op de snelweg).
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 28.12.2022 - 13:57
door Bover
Tja het is ieder geval iets om mee aan de slag te gaan. Ze hebben mij verteld dat de "roetfilterbehandeling" zoals ik bij de V70 gedaan heb, niet noodzakelijk is bij de Euro 5....ik twijfel toch een beetje of dat geen herhaling behoeft...
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 28.12.2022 - 14:10
door raspaardje
Bover schreef: ↑28.12.2022 - 12:26
Tja een beetje huiveren als ik die roetfilter onderwerpen lees. De D5 euro 5 is afgesteld AF fabriek op lage rpm dat is dus vaak onder de 1500rpm. Mijn ritten zijn vaak kort enkele reis 18-20km. Je kunt nergens zien dat er regeneratie plaatsvindt want dan zou je doorrijden.
Gelukkig hier nog geen deeltjes tester maar ja dqt is een kwestie van tijd.
Vraag wat maakt het verschil roet uitstoot bij merk diesel en andere diesel. De laatste keren rij ik echt een andere richting op "à km enekele reis voor de eerste merkpomp omdat ik denk dat beter is dan de supermarchee diesel.
De vorige eigenaar heeft 70.000KM altijd supermarkt diesel getankt dus ....ben ik niet te laat.....
Absoluut geen ideale ritjes voor een diesel; na 20 km is de motor niet eens op bedrijfstemperatuur.
En dus hoge belasting voor het roetfilter met vaker regenereren tot gevolg.
Dure brandstof tanken is duurder dan af en toe een flesje reiniger toevoegen (injectoren, DPF en diesel conditioner, allen van Forte).
De additieven in dure brandstof hebben een reinigende werking. Ik doe het met de goedkoopste diesel die ik kan vinden op mijn route (Tamoil in Zaltbommel) en flesjes. En dat gaat al heel lang goed met de APK in april 2023 hopelijk als bevestiging...

Als ik afkeur heb gaat de diesel eruit en komt er een MX-5 ND 1.5 GT-M.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 28.12.2022 - 19:20
door lint
De broer van Tom gebruikt zijn dieselauto onder suboptimale omstandigheden en dan weet je dat er problemen komen zoals beschreven.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 28.12.2022 - 19:49
door GerardV70
Ik doe al enige jaren elke duizend km de auto in een lagere versnelling (bij mij de GT) op ongeveer 3500 toeren en dat ongeveer 10 - 15 km.
Ook mijn auto geeft geen indicatie wanneer er geregenereerd wordt. Tot op heden geen roetproblemen.
Dit werd mij ook al naderhand aangeraden door Raymond van TPR bij een Powerflush vd automaat.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 28.12.2022 - 20:08
door steven.vuylsteke
Bover schreef: ↑28.12.2022 - 12:26
Je kunt nergens zien dat er regeneratie plaatsvindt want dan zou je doorrijden.
Dit kun je wel met die Nexas dongle uitlezen ofja, alvast tonen hoeveel km sinds de laatste regeneratie en dan springt hij plots op 0 voor een hele tijd tot hij weer begint te tellen. Ik neem aan dat die km de regeneratie tijd is.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 28.12.2022 - 20:17
door Bover
Steven bedankt ga ik kijken meld me als gevonden is en werkt
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 28.12.2022 - 22:32
door Rolandk
Bij mijn ex XC70 D5 (MY13) wist ik dat ‘ie ging regenereren als ineens het actuele brandstofverbruik significant toenam. Je hoorde dan ook dat ‘ie meer ging koelen (fan) en wat zwaarder klonk. Meestal was het na zo’n 700 à 1000 km.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 29.12.2022 - 12:20
door DB200
@RolandK: zo houd ik ook in de gaten wanneer de auto regenereert. En als hij bezig is met regenereren en ik ben al op mijn bestemming, dan rijd ik nog even een blokje om totdat de regeneratie klaar is. Men zal dan toch even moeten wachten. Om mij te helpen nul ik dagteller T2 altijd na een regeneratie, dus als de T2 dagteller 600km gaat aangeven, ben ik extra waakzaam op de regeneratie.
@Diesel01: Dit was ik vergeten om te melden maar men gaf het advies om bij een warme motor goed door te trekken bij het invoegen op de snelweg (= wat jij altijd doet als ik me niet vergis?).
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 29.12.2022 - 12:27
door Ludo
Het is hier niet de geschikte plaats voor dit soort 'geneuzel',

maar het laatste woord zal ook nog niet gezegd zijn over de nieuwe meetmethode.
Feit is wel dat ik eergisteren ben goedgekeurd met de V50 D3, dit ondanks dat ik het laatste jaar weinig km gemaakt heb, bijna enkel woon/werk (21km) en gewoon met het verkeer mee.
Ligt het dan dus toch werkelijk aan de auto/motor, of de meetapparatuur?.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 29.12.2022 - 13:16
door raspaardje
Gefeliciteerd, dat als eerste...
Hoeveel km heb je op de teller en welk onderhoud heb je gepleegd?
Een auto waarvan het filter al een keer vervangen is en bijv. de injectoren al een keer gereinigd/vernieuwd zijn zal uiteraard een grotere kans hebben te slagen dan een auto die geen onderhoud omtrent een zuivere verbranding heeft gehad.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 29.12.2022 - 13:22
door diesel01
DB200 schreef: ↑29.12.2022 - 12:20
@RolandK: zo houd ik ook in de gaten wanneer de auto regenereert. En als hij bezig is met regenereren en ik ben al op mijn bestemming, dan rijd ik nog even een blokje om totdat de regeneratie klaar is. Men zal dan toch even moeten wachten. Om mij te helpen nul ik dagteller T2 altijd na een regeneratie, dus als de T2 dagteller 600km gaat aangeven, ben ik extra waakzaam op de regeneratie.
@Diesel01: Dit was ik vergeten om te melden maar men gaf het advies om bij een warme motor goed door te trekken bij het invoegen op de snelweg (= wat jij altijd doet als ik me niet vergis?).
Zeker, vanavond even naar de oosterburen, buikje V-power er in en rijden maar.
Ik heb met de V90 ook helemaal geen problemen, 3 januari mag hij naar binnen voor nieuwe filters, olie en ander onderhoud.
Service 2.0 gaat hij niet krijgen, updates doen we niet hij loopt en functioneert goed en dat houden we zo.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 29.12.2022 - 13:25
door Bover
Yep een handboek voor de diesel regenereren zou handig zijn....ik begrijpdat elke 600km de procedure regenereren zich meld....tja dat doortrekken ik ben zo snel dat dat doortrekken in è
7 seconden de max snelheid overscheid, helpt in lagere versnelling hoger toerental dan? MIsschien apart topic openen hiervoor?
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 29.12.2022 - 14:08
door raspaardje
Bover schreef: ↑29.12.2022 - 13:25
Yep een handboek voor de diesel regenereren zou handig zijn....ik begrijpdat elke 600km de procedure regenereren zich meld....tja dat doortrekken ik ben zo snel dat dat doortrekken in è
7 seconden de max snelheid overscheid, helpt in lagere versnelling hoger toerental dan? MIsschien apart topic openen hiervoor?
Voor iedere diesel is dat anders natuurlijk.
Hoe groot is je roetfilter bijvoorbeeld.
En hoe ziet je rijpatroon eruit
Ik heb geen geloof in af en toe in de toeren doortrekken, de motor wordt daar nauwelijks warmer door en je blaast het roet echt niet door het filter. Ja, als ie barstjes vertoont, dan wel natuurlijk...

Maar dan ga je hoogstwaarschijnlijk niet door de keuring komen.
Wel een tijd lang hoog in de toeren rijden zoals GerardV70 inbrengt. Dat zorgt voor echt hete uitlaatgassen waardoor de roet vanzelf verbrandt maar ook een verhoogde kans op start van een regeneratie als je geen kijk hebt op de regeneratiecyclus.
De XC70 2.4D4 AWD Polestar van DB200
Geplaatst: 29.12.2022 - 15:09
door PGV90
Sorry, ook even dit topic vervuilen met mijn ongevraagde mening.....
Volgens mij is 2 x 20 km per dag niet eens zo slecht (is al weer beter dan ritjes van slechts 5 km), zolang je ook maar af en toe een langere rit maakt en 1 of 2x per jaar een goede vakantie rit van meer dan een paar uur - zeker dan wordt alles weer eens goed warm.
Dit geldt trouwens net zo goed voor benzine motoren.