Pagina 5 van 7
Geplaatst: 30.07.2007 - 16:00
door bart simpson
De 1.6 en 1.8 benzines en de 1.6D hebben ALTIJD kleinere remschijven dan de 2.4, de 2.0D/2.0B en de T5, de kleinere motoren staan std. op 15" velgen, dat is een maat waarmee de grotere motoren niet te krijgen zijn.
Geplaatst: 30.07.2007 - 16:06
door Edgar
bart simpson schreef:Dat tunen je Volvo veiliger zou gaan maken is zo'n beetje het meest tegenstrijdige wat ik ooit gehoord heb, Volvo's met kleinere motoren hebben vrijwel altijd ook altijd kleinere remmen, maar daar hoor je doorgaans geen tuner over.
Mag je mij uitleggen waarom je grotere remmen nodig hebt???
Meer trekkracht Nm's.. en meer PK's... ok hij trekt sneller op... heb je géén betere remmen voor nodig... Hij kan beter een caravan of dergelijke trekken... je topsbelheid zal echt niet véél sneller worden... Dus ik zie niet waarvoor de remmen groter moeten zijn...
Of ik nu van 120KM/u naar 0 km/u ga met een getunden auto of niet maakt niet uit...
Groeten!
Geplaatst: 30.07.2007 - 16:14
door bart simpson
Als je zelf niet begrijpt dat hogere vermogens een grotere remcapaciteit vragen heeft het in het geheel geen zin om het ueberhaupt uit gaan te leggen.
De RDW eist zelfs (best heel serieuze) herkeuringen na vermogenstoenames van (naar ik meen) > 40% waarbij ook (juist?) de remcapaciteit getest wordt.
Onderbemeten remmen geven een afkeur c.q. ongeldig kentekenbewijs.
Geplaatst: 30.07.2007 - 16:48
door patrice
hallo
ok grotere vermogens moeten grotere remmen hebben, maar dat die 1.6 d kleinere remmen heeft dan een 2.0 d zal ik later nog is controleren...
het heeft volgens mij niets met de velgen te maken als je het mij vraagt... maar waar ik niet zeker van ben, zwijg ik liever tot ik het zeker weet, ben het gaan opzoeken in de caracteristieken van wagen in zowel volvo site, als volvo boekje en daar spreken ze niet over... dus?!
maar om terug te komen op de auto van edgar: je gaat mij toch niet zeggen dat een standaard auto met 110 pk die nu na chiptuning ongeveer een 140 pk heeft nu ineens minder goed gaat afremmen, ik denk niet dat edgar met zijn wagen op circuit ga rijden of dergelijke en dat het een snelheidsmonster is op de weg, want daarom koop je toch ook niet een v50 1.6d, die paar arme pk's die er nu bij zijn zullen hem enkel dienen om sneller een trage auto of een vrachtwagen voorbij te steken... en daar heb je de remen toch niet voor nodig.
je moet ook weten dat standaard remmen op eenders welke wagen gemaakt zijn om minimum de wagen + 4 inzitenden + eventueel een aanhangwagen te kunnen afremmen : met andere woorden een totaal gewicht van 3200 kg op de weg, als hij dus alleen of met een of twee man in zijn wagen zit zal dat wel lukken om met zijn 140 paarden tot rust te komen, en aangezien je met een aanhangwagen toch niet snel kunt rijden zullen zijn remmen nooit, maar dan ook nooit merken dat er nu 30 paarden meer zitten onder de motorkap..., en wat keuringen en herkeuringen betreft die mogen van mijn part de maan op, want die zijn er toch juist om hun zakken te vullen, ze zouden beter die oude rammelkarren controleren die de weg ONVEILIG maken ipv een splinternieuwe volvo eigenaar te K....! want je kunt het draaien of keren hoe je ook wilt edgar's volvo is nu ineens geen bmw m5 geworden!
bart simpson schreef:Als je zelf niet begrijpt dat hogere vermogens een grotere remcapaciteit vragen heeft het in het geheel geen zin om het ueberhaupt uit gaan te leggen.
De RDW eist zelfs herkeuringen na vermogenstoenames van (naar ik meen) > 40% waarbij ook (juist?) de remcapaciteit getest wordt.
Geplaatst: 30.07.2007 - 16:59
door bart simpson
Wat jij nu vind over die keuringen is niet zo heel belangrijk, die keuringen hebben alleen een wettelijke achtergrond, voldoe je er met je nieuwe Volvo niet aan volgt er OOK afkeur.
Geplaatst: 30.07.2007 - 17:01
door Pritchard
Wel jammer dat het geen M5 geworden is, anders liet ik de mijne direct tunen

Geplaatst: 30.07.2007 - 17:24
door patrice
ik ook, maar wel porsche remmen, want die bmw m5 remmen zijn zeker niet de beste die er bestaan, na 3 of 4 keer goed door remmen staan ze heet en heb je fading tot en met...autotje heeft natuurlijk wel 507 pk en geen 110 pk's!
Pritchard schreef:Wel jammer dat het geen M5 geworden is, anders liet ik de mijne direct tunen

Geplaatst: 30.07.2007 - 17:35
door patrice
wettelijke achtergrond, dat is het juist wetjes maken is gelijk aan geld maken, maar zolang ze er niets van weten over die chiptuning hebben ze dan ook geen maagpijn, en geloof mij maar als ik zeg dat het zakkenvullers zijn, ik spreek uit ervaring, ik weet heel goed hoe het daar in elkaar zit (bij de meeste keurings toch) , ze halen het geld waar het zit, en waar ze weten dat er geen geld zit komen ze er ook geen zoeken!
juist nog 1 vraagje: wat vind je nu het ergste:
1/ dat er 65 % van de bestuurders NOOIT hun bandenspanning controleren
2/ dat edgar een chipke in zijn wagen heeft zitten!
mss ben je wel bij die 65% bestuurders, weet je dat een auto tot 30% meer remafstand nodig heeft bij te weinig of te veel spanning!
maar dat controleren ze bij de keuring toch niet (in belgië toch niet), want daar zitten ze toch niet mee in dat je daarna een klapband heb, kun je nog wat betalen aan de carrossier en de bandenspecialist, en maken ze nog een beetje geld...
einde gesprek wat mij betreft, en opgepast ik respecteer ieders mening, zelfs als ik niet altijd akkoord ben!
bart simpson schreef:Wat jij nu vind over die keuringen is niet zo heel belangrijk, die keuringen hebben alleen een wettelijke achtergrond, voldoe je er met je nieuwe Volvo niet aan volgt er OOK afkeur.
Geplaatst: 30.07.2007 - 17:41
door bart simpson
Het is mij bekend dat ze in Belgie met heel veel niet zitten, dat is hier het verhaal ook niet.
De bandenspanning (waarbij je 100% gelijk hebt) is hier het verhaal ook niet.
In Nederland gelden wetten en regels die in uw land mogelijk niet gelden, daarom kan een Nederlander ze nog niet negeren.
Geplaatst: 30.07.2007 - 23:28
door Edgar
Je begrijpt precies wat ik bedoel Patrice, mijn auto is géén raceauto geworden en of nou 100 rijdt met een chipie of zonder en ik moet remmen... maakt toch géén verschil....
Geplaatst: 31.07.2007 - 07:43
door bart simpson
Edgar schreef:Je begrijpt precies wat ik bedoel Patrice, mijn auto is géén raceauto geworden en of nou 100 rijdt met een chipie of zonder en ik moet remmen... maakt toch géén verschil....
dat zeggen mensen die een 5 cilinder D van 126 pk naar 226 pk hebben laten oppeppen ook, alleen wordt die op de remvertraging toch echt afgekeurd door de RDW.
Geplaatst: 31.07.2007 - 09:02
door Edgar
De RDW hoort ook alles af te keuren wat niet onder de type-goedkeuring valt...
Maar leg mij het verschil nou is uit... remmen bij 100 km/u met 140PK of met 109PK.....

Maakt... niks uit...
Waarom de remmen groter zijn bij een D5 tegen over een 1.6D zit hem waarschijnlijk eerder in het gewicht van de auto dan in het vermogen...
Maar nogmaals ik ben een leek en sta open voor je uitleg en niet een verwijzing naar de RDW...
Groeten Edgar
Geplaatst: 31.07.2007 - 09:22
door bart simpson
Volvo monteerd zelf al grotere remmen op "vermogendere" motoren, dat heeft niet zo zeer met een wagengewicht van doen als wel met de betere prestaties die daardoor mogelijk zijn.
Je pept de prestaties op, o.a. de top en de acceleratie nemen toe, alleen de vertraging die daarbij nodig zou kunnen zijn laat je zoals de was (gebaseert op 109pk's) dat zou je op kunnen breken.
Bij een typegoedkeuring bestaat er een link tussen vermogen en vertraging, de RDW onderzoekt dat elke dag in Lelystad, een 140pk diesel met onderbemeten remmen krijgt geen goedkeuring en een verwijzing naar de RDW is derhalve niet zo heel vreemd.
Geplaatst: 31.07.2007 - 10:15
door Edgar
bart simpson schreef:Volvo monteerd zelf al grotere remmen op "vermogendere" motoren, dat heeft niet zo zeer met een wagengewicht van doen als wel met de betere prestaties die daardoor mogelijk zijn.
Je pept de prestaties op, o.a. de top en de acceleratie nemen toe, alleen de vertraging die daarbij nodig zou kunnen zijn laat je zoals de was (gebaseert op 109pk's) dat zou je op kunnen breken.
Bij een typegoedkeuring bestaat er een link tussen vermogen en vertraging, de RDW onderzoekt dat elke dag in Lelystad, een 140pk diesel met onderbemeten remmen krijgt geen goedkeuring en een verwijzing naar de RDW is derhalve niet zo heel vreemd.
Hmm :roll: ik ben niet echt overtuigt :roll: ... Ik snapt je punt, en wil je best op een aantal punten gelijk geven. Maar ik blijf erbij dat als in mijn geval grotere remmen die nodig zijn
Je geeft ook aan dat tuners die vertellen dat in sommige (of wat jij zou zeggen alle) gevallen de remmen aangepast moeten worden..
Mijn tuner, (HartogTuning) doet dit zeker wel, maarrr gaat verder, niet alleen de remmen maar de gehele auto zo hij beoordelen en goed moeten bevinden voor een tuning! Wat dacht je van het onderstel... als je je auto extreem laat tunen en er flink mee gaat scheuren is dat ook zekers van belang!
Maar goed eindeloze discussie die eigenlijk erg aan het afwijken is van het topic

Geplaatst: 31.07.2007 - 11:21
door aggadomo
Nog effe voor de duidelijkheid: de lagere motorversies van de v50 hebben wel degelijk kleinere remschijven.
En ja, dit heeft ook te maken met de maat van de velgen; de kleinste velgenmaat die bv op de 1.6d mogelijk is is niet mogelijk op de 2.0 d omdat de remmen net iets te groot zijn op de 2.0d en dan tegen de velgen zouden schuren.
Geplaatst: 31.07.2007 - 21:55
door vOlOv
Wellicht een beetje late reactie, maar waarom een 1.6D tunen (geld uitgeven) als er een 2.0D naast staat in de showroom in Belgie voor 1500 Euri meer!
Heb je alle remmen, wielen en weet ik veel wat nog meer aan 'extra' dingen onderhuids tbv de extra pk's die er opgeschroeft zitten en wellicht wel of niet handig zijn, waar ze in Göteborg echt wel over nagedacht hebben lijkt me dus schroef er maar op, er zomaar bij, incl garantie! (<---Te lange zin? :scratch: )
Zou het toch graag eens horen van iemand in deze discussie.
Geplaatst: 31.07.2007 - 22:00
door bart simpson
En niet te vergeten de 6 bak die sommigen als een absolute pré zien
Geplaatst: 31.07.2007 - 22:12
door vOlOv
bart simpson schreef:En niet te vergeten de 6 bak die sommigen als een absolute pré zien
Was ik idd nog vergeten terwijl ik er zelf dagelijks in zit te roeren

!
Of is het de 12 euro belasting verschil per maand? Maar dat kan het volgens mij niet zijn, dat betalen sommige al aan verzekeringspremie/garantie voor !mobieltjes! (wat vind ik weer wel echt zonde geld is trouwens, maar goed.)
Het moet toch iets anders zijn, ik ben lost. Ben nog steeds nieuwsgierig :roll:
Geplaatst: 01.08.2007 - 01:53
door mikeynl
2.0 D rulezzzzz
enne - over die remmen.... was het niet E = 1/2 mv^2?
En dan gaat het toch over delta V?
Dus van 240 naar 0 ipv 120 naar 0 of zoiets?
0X
Geplaatst: 01.08.2007 - 06:35
door Edgar
Voor 1500 euri meer... altijd de 2.0D nemen idd
