raspaardje schreef: ↑26.01.2026 - 11:41
wasbeer2006 schreef: ↑26.01.2026 - 11:24
raspaardje schreef: ↑24.01.2026 - 14:16
Eerste ontvangst lijkt heel positief, hopelijk laten de rijtesten straks hetzelfde beeld zien. Inclusief een conclusie dat de elektromotoren wat efficiënter zijn geworden en je met normaal rijden dik onder de 20kW/100km kan uitkomen.
Ik heb nu zelf een paar maanden ervaring met electrisch rijden. Als je je aan de snelheid houd en het boven de 4 a 5 graden is moet je onder de 20kw kunnen komen, maar er dik onder? Mogelijk vanaf een graad of 10 a 15
Gisteren bv in 4 graden 2x 96 kilometer gereden met cruise op 122 en 10km 80km weg 5 km stad en circa 80 snelweg, bijna niet hoeven te remmen. Heen 22,4 en terug 21,4 met waarschijnlijk een auto die een stuk meer aero is, zomerbanden en luchtvering die hem bijna op het asphalt legt.
Met de V60 zat ik na bijna 4 jaar op 6.8l/100km inclusief vakanties wat een 20% van de kilomters was met dakkoffer en fiets achterop. Ik zit nu vanaf begin november, koude periode en een gelijke rijstijl op 19.6 kw/h over 5200km
De huidige Geely elektromotoren blinken simpelweg niet uit in efficiëntie.
Rijd je dus je dagelijkse km in een ander patroon of met andere temperaturen dan hoe de WLTP-test in elkaar steekt dan kan de afwijking theorie vs. praktijk best groot zijn.
810 km in theorie met 21" velgen, de optionele 22" snoept daar al wat vanaf.
De EX60 lijkt echter nieuwe elektromotoren te krijgen, hoe groot wordt hiermee de afwijking theorie vs. praktijk?
Het zou gewoon erg lekker zijn om onderweg naar de sneeuw met 130 km/h als kruissnelheid 450-500 echte km over te houden (100% naar 0% batterij).
Als je dan 20-80% batterij aanhoudt dan zou de overgebleven actieradius zomaar overeen kunnen komen met het pauzeritme.
Eens, het hangt er ook vanaf hoe je laadstops uitkomen. Maar als je 130 wilt rijden ga uit van 25 tot 30kw station/suv/omstandigheden bij koude tempraturen. Dan moet je toch richting accu,s van 125kw. Maargoed die komen eraan.
Ik ga er gewoon vanuit dat ik in de zomer elke 2 uur en een 250km sta te laden bij 130km/h. Als er langzaamrijdend verkeer is onder de 100, ja dan red ik makkelijk 400km tussen de laadstops. Ik heb nog bijna niet boven de 10 graden gereden dus weet niet hoe hard het gaat.
Luchtweerstand is het probleem bij 5 graden is die 8% hoger dan 25 graden, de verwarming van een auto kost bijna niets dat denkt iedereen, maar is niet waar ik gebruik een 800 a 900w per uur aan alle niet rijsystemen, dus ook audio, stoel verwarming, verlichting.
Daarnaast geeft een koude accu meer weerstand.