Pagina 5 van 5

Geplaatst: 24.02.2007 - 11:19
door Paul
Weet je wat hier overigens dan eigenlijk heel gek aan is.
Ik wist het al hoor van het met stadlichten rijden, maar valt het jullie op dat de nieuwere audi modellen met autmatische lichtsensor overdag met stadslicht rijdt en achter geen licht voert.
Vervolgens zodra de sensor het te donker vindt het licht aan doet (wat overigens ook in mijn 206 zit)

En ook weet iedereen dat het verboden is met mistlicht te rijden. Nu zie je wel eens een mercedes een bocht nemen en dan gaat er 1 mistlamp aan. Nu was mijn huisgenoot toevallig bij de dealerpresentatie van de nieuwe E, toen zei MB ook. Ja we weten dat het verboden is met mistlampen te rijden, maar in de wet hebben ze het over 2 mistlampen en tsja. Bij ons brandt er maar eventjes 1 lamp.

Geplaatst: 24.02.2007 - 12:34
door Oceanracer
En de Ford S-max dan? Die heeft ook van die rare lampjes boven in de bumper branden. Het lijken net mistlampen, maar daarvoor zitten ze weer te hoog en zijn ze niet fel genoeg.

Geplaatst: 24.02.2007 - 20:00
door Battlecruiser
Zijn dat geen dagrijlichten. Die hebben 20W-lampjes.

Het leuke van de oudere Volvo's is trouwens dat je de stadslichtjes kan vervangen door die 20W-lampjes, omdat de Zweden al lange tijd dagrijlichten standaard op een Volvo hebben, waar hier op het continent de 5w-stadslichtjes gebruikelijk zijn. De units zijn daar nl. geschikt voor gemaakt.

Geplaatst: 24.02.2007 - 20:10
door Oceanracer
En die 20 Watt lampjes, gaan dan niet om de haverklap kapot dan? Als ik namelijk in mijn achterlichten 10 Watt lampjes doe ipv de 5 Watt zijn die ook sneller defect omdat de warmte niet goed wordt afgevoerd.

Geplaatst: 24.02.2007 - 20:24
door williewortel
Paul schreef: wel eens een mercedes een bocht nemen en dan gaat er 1 mistlamp aan.
Volgens mij neemt bij mercedes de mistlamp de functie van richtingaanwijzer over als het lampje defect is.

Geplaatst: 24.02.2007 - 20:26
door Oceanracer
En als bij een Benz de remmen niet meer functioneren, neemt dan de airbag de functie over van rem-parachute? :)

Geplaatst: 11.03.2007 - 23:28
door S60 170pk Lpi
Oceanracer schreef:En als bij een Benz de remmen niet meer functioneren, neemt dan de airbag de functie over van rem-parachute? :)
Hahaaaaaaaahaaa :laughing8:

Pfffffffff... je kunt ook een paar theelichtjes in de koplamp zetten!!!

Waar gaat dit over??? Wie rijdt er nu in godsnaam nog met stadlicht rond?
Overdag dimlicht aan om gezien te worden, en bij duisternis om tevens zelf te kunnen zien waar je rijdt!!

De discussie over stadslichten is niet meer van deze tijd. Vroeger reden er niet zoveel auto's als nu in ons landje, en bovendien gingen ze toen nog niet zo snel.

Geplaatst: 12.03.2007 - 07:31
door Oceanracer
S60 170pk Lpi schreef: Wie rijdt er nu in godsnaam nog met stadlicht rond?
Hier in de provincie, minstens 10%!

Geplaatst: 12.03.2007 - 20:03
door Battlecruiser
Oceanracer schreef:En die 20 Watt lampjes, gaan dan niet om de haverklap kapot dan? Als ik namelijk in mijn achterlichten 10 Watt lampjes doe ipv de 5 Watt zijn die ook sneller defect omdat de warmte niet goed wordt afgevoerd.
Nee hoor, ik heb jaren in een 740 en 940 die 20w lampjes gedaan (en toch ook nog het dimlicht aan, gna gna). Nauwelijks lampjes hoeven wisselen. En het waren de goedkoopste lampjes die ik maar kon krijgen bij de Gamma.

Maar achterlichten? Die zijn NIET gemaakt voor 10w, maar voor 5w. De stadslichten aan de voorzijde zijn gemaakt voor 20w.

Geplaatst: 12.03.2007 - 20:40
door IkeV70
Zijn we er nu al uit? Is rijden met uitsluitend stadslicht (overdag en goed zicht) nu wel of niet verboden?

Geplaatst: 12.03.2007 - 21:01
door Oceanracer
Ik blijf bij mijn stelling: Er staat niet in de wet dat het is verboden om met stadslicht te rijden. Ook staat er niet in de wet vermeld dat stadslicht uitsluitend mag worden gebruikt als parkeerlicht. Wanneer dimlicht niet is verplicht, is uitsluitend stadslicht toegestaan.

Geplaatst: 12.03.2007 - 21:07
door VolvoRob
Van al deze energie hadden de lampjes van Olav minstens 2 jaar kunnen branden.... Trouwens nog een tip Olav, in aanvulling op de eerder tips over het verwijderen van "overbodige" accessoires om zodoende het gewicht te verminderen: ben kritisch bij je bandenkeuze, dat scheelt ook al een hoop! Verder maar geen muziek meer spelen in de auto, de achterruit-verwarming niet meer aanzetten en reeds bij 2500 RPM schakelen naar volgende versnelling. Enfin, zo kan ik nog een serie zaken opnoemen, maar de boodschap is m.i. duidelijk hoop ik.

Geplaatst: 12.03.2007 - 22:26
door paQ
Oceanracer schreef:Ik blijf bij mijn stelling: Er staat niet in de wet dat het is verboden om met stadslicht te rijden. Ook staat er niet in de wet vermeld dat stadslicht uitsluitend mag worden gebruikt als parkeerlicht. Wanneer dimlicht niet is verplicht, is uitsluitend stadslicht toegestaan.
ik sluit me hier uiteraard bij aan ;)

Geplaatst: 13.03.2007 - 19:59
door olav
VolvoRob schreef:Van al deze energie hadden de lampjes van Olav minstens 2 jaar kunnen branden.... Trouwens nog een tip Olav, in aanvulling op de eerder tips over het verwijderen van "overbodige" accessoires om zodoende het gewicht te verminderen: ben kritisch bij je bandenkeuze, dat scheelt ook al een hoop! Verder maar geen muziek meer spelen in de auto, de achterruit-verwarming niet meer aanzetten en reeds bij 2500 RPM schakelen naar volgende versnelling. Enfin, zo kan ik nog een serie zaken opnoemen, maar de boodschap is m.i. duidelijk hoop ik.
Zo, ik zal nog eens iets zeggen over het verbruik in combi met de verlichting... een heikel punt, zo (b)lijkt het.
Maar na mijn Volvo 144 is het wel even wennen wat er allemaal is veranderd in de V 70, en ik vond het vooral even vreemd dat ik niet meer zelf mijn lichten uit kan doen. Na al jullie argumenten is mijn visie hierop wel wat veranderd en laat ik het zoals het is. Over slijtage aan mijn lampjes heb ik het nooit gehad, als dat het verschil is tussen wel of niet in deze soort auto's rijden dan klopt het niet helemaal denk ik. Maar voor wat betreft het verhaal verbruik zit er wel wat in. Ik heb altijd begrepen dat het aanzienlijk scheelt wanneer verlichting brandt, airco aanstaat of de stoelverwarming in werking is. En aangezien deze geweldige auto in mijn ogen al genoeg verbruikt, zie ik er de zin niet van in om onnodig meer te verbruiken. Met warm weer een airco, fijn. Met koud weer stoelverwarming, prima. En een muziekje of een keer lekker doortrekken is ook geen straf. Met slecht zicht de lampen aan, geweldig. Maar ik twijfelde even over het nu van de verlichting op klaarlichte dag in combinatie met een dacht ik zo zichtbare zilveren auto. Maar na jullie opmerkingen is me dat nu wel helder en houd ik de dimlichten aan.

En nog even over de stadslichten: aan de voorzijde mag je wit of geel licht voeren, aan de achterzijde rood (achteruitrijdend komt hier wit bij). Er zijn situaties waarin dimlicht verplicht is (donker, slecht zicht, etc), maar volgens mij staat er verder nergens dat je op andere momenten geen licht mag voeren. Niet over dimlicht noch over stadslicht. Alles is beter dan rijden zonder licht is mij hier terdege duidelijk gemaakt (in de eerste reactie werd ik al gewaarschuwd door iemand die nu nog aan het bijkomen is van een soortgelijke opmerking over het uitzetten van je lampen). Dus of het nou iemand is met dimlichten die langs komt, of iemand met stadslichten (en een petje), ik juich het allemaal toe (de één iets luider dan de ander, alhoewel die ander meestal wat meer kaboenk kabaal maakt waardoor de mindere zichtbaarheid van zijn of haar stadslichten weer enigszins wordt gecompenseerd)(misschien verbruikt een kaboenk radio wel minder dan dimlichten, zodat het eigenlijk een economische keuze is die gemaakt wordt...)

Dank voor de reacties, tot op de weg. Als je zo'n zilveren V 70 D5 ziet rijden, met roetfilter, niet te hard optrekkend, tijdig schakelend maar wel met dimlichten, dan zou ik het zomaar kunnen zijn. Groet, Olav.