Pagina 5 van 8

Geplaatst: 06.12.2007 - 22:05
door Oceanracer
Waarom zou een bandenfabrikant er voordeel bij hebben om meerdere types aan banden te ontwikkelen? Je verkoopt er niet 1 band meer door. De andere (zomer) set slijt immers niet als de winterset er onder ligt. Voor iedere winterband die je verkoopt, duurt het dus langer voor je weer een zomerband kunt verkopen.

Geplaatst: 06.12.2007 - 22:05
door 945i
Laat je niet meeslepen door de hype, denk zelf na. :wink:

Geplaatst: 06.12.2007 - 22:08
door arnoud
Oceanracer schreef:Waarom zou een bandenfabrikant er voordeel bij hebben om meerdere types aan banden te ontwikkelen? Je verkoopt er niet 1 band meer door. De andere (zomer) set slijt immers niet als de winterset er onder ligt. Voor iedere winterband die je verkoopt, duurt het dus langer voor je weer een zomerband kunt verkopen.
Dat denk ik wel. Mensen die bewust twee keer per jaar van band wisselen zullen waarschijnlijk op dat moment eerder geneigd zijn om een band die anders nog even doorgereden had te vervangen.

Geplaatst: 06.12.2007 - 22:10
door 945i
Precies, zo werkt dat.

Geplaatst: 06.12.2007 - 22:12
door arnoud
Aan de andere kant weet ik ook dat ik op mijn vorige banden eigenlijk te lang ben doorgereden :P

Geplaatst: 06.12.2007 - 22:13
door +++t blijft behelpen+++
Neeeehhh das niet waar.

Fabrikanten weten wel degelijk dat er verschillende compounds nodig zijn om optimaal te kunnen presteren.
(overigens net als dat er warm weer en koud weer asfalt is, maar daar doe je niks aan tussentijds)
En in sommige landen zijn winterbanden verplicht.

Geplaatst: 06.12.2007 - 22:14
door Oceanracer
Ik denk daarom juist het tegenover gestelde. Je kunt de banden bij wijze van spreken tot de draad afrijden (eigenlijk dus tot 1.6 mm) en halverwege het seizoen de banden (zelf even) wisselen en de versleten banden + velgen afleveren bij de voordeligste bandenboer die er weer een nieuw setje omheen legt. Op deze manier kun je de banden effectiever gebruiken.

Geplaatst: 06.12.2007 - 22:17
door arnoud
1.6mm is in ons natte klimaat eigenlijk ook niet verantwoord lijkt me?

Zijn er überhaupt 17" (225/45/17) winterbanden?

Anders maar in de zomer op 18" en 's winters op 17 :-)

Geplaatst: 06.12.2007 - 22:18
door 945i
+++t blijft behelpen+++ schreef: En in sommige landen zijn winterbanden verplicht.

Natuurlijk, in die landen zijn de omstandigheden daar ook naar....

Hier is het in de winter voor 90% gewoon nat.
En dan ben je met winterbanden gewoon slecht af. (ivm de zomerband, die een veel betere waterafvoer heeft)

Geplaatst: 06.12.2007 - 22:21
door +++t blijft behelpen+++
945i schreef:
+++t blijft behelpen+++ schreef: En in sommige landen zijn winterbanden verplicht.

Natuurlijk, in die landen zijn de omstandigheden daar ook naar....

Hier is het in de winter voor 90% gewoon nat.
En dan ben je met winterbanden gewoon slecht af. (ivm de zomerband, die een veel betere waterafvoer heeft)

mee eens!

Geplaatst: 06.12.2007 - 22:24
door Oceanracer
arnoud. schreef:1.6mm is in ons natte klimaat eigenlijk ook niet verantwoord lijkt me?

Zijn er überhaupt 17" (225/45/17) winterbanden?

Anders maar in de zomer op 18" en 's winters op 17 :-)
Ben ik helemaal met je eens. Maar ik bepaal de regels natuurlijk ook niet. Ik rij zelf niet met banden met minder dan 3 mm. Maar dat was voor dat ik overstapte naar 2 sets al niet anders. De stalen velgen kreeg ik er destijds trouwens gratis bij, dus die set banden heeft mij helemaal niets extra gekost. Sterker nog: De winterbanden waren goedkoper dan de zomerbanden.

Bij Michelin leveren ze in elk geval alle types winterbanden ook in 17".

Geplaatst: 06.12.2007 - 22:27
door NOS
Zijn er ook winterbanden voor op de fiets? :D

Geplaatst: 06.12.2007 - 22:29
door Oceanracer
Waarom in de winter op de fiets als er Volvo met stoelverwarming is. :D

Geplaatst: 06.12.2007 - 22:31
door Paul
Ja Arnoud die zijn er :-) Zitten met Pegasus velgjes onder de S60 van de vader van mijn vriendin!

Geplaatst: 06.12.2007 - 22:32
door arnoud
NOS schreef:Zijn er ook winterbanden voor op de fiets? :D
Spijkerbanden :lol:

Geplaatst: 06.12.2007 - 22:34
door +++t blijft behelpen+++
NOS schreef:Zijn er ook winterbanden voor op de fiets? :D
nee is niet nodig, want de druk op het asfalt is veel hoger dan bij een autoband

(kg/m²)
en de snelheid lager
(ooit wel eens last van aqua planing gehad op de fiets in de regen?)
enne 1x bonen eten of erwtensoep en ik heb zadelverwarming
:D

Geplaatst: 06.12.2007 - 22:37
door 945i
@ Oceanracer, heb jij nou het gevoel zo na de laatste dagen, veiliger onderweg te zijn op je winterbanden?
Al eens je ABS getest op een nat wegdek? :shock:
Al eens aquaplanning meegemaakt?

Onder alle omstandigheden moet je je snelheid aanpassen aan de situatie, dat is duidelijk.
Maar het gaat in die 5 maanden ook om die meter die je net te kort komt voor dat fietsje.....

Als het dan een keer sneeuwt, dan wissel je toch even :wink:

Geplaatst: 06.12.2007 - 22:41
door NOS
@+++t blijft behelpen+++: aquaplanning zeker meegemaakt, ik vraag het me eigenlijk van die druk per cm2 af, ik kan me voorstellen dat er op een autoband meer druk staat dan op mijn fietsbandjes.
Niks mis met bonen en erwtensoep :D

Geplaatst: 06.12.2007 - 22:49
door 945i
Op en fiets wordt je gewicht + de fiets, verdeeld over twee (smalle) bandjes.
Bij een auto wordt het gewicht verdeeld over vier wielen, die ook nog eens een groter contact vlak hebben.

één autoband= 10 fietsbanden...(schatting )

Geplaatst: 06.12.2007 - 22:51
door +++t blijft behelpen+++
Een keer aan je natuurkunde leraar vragen NOS

Reken het oppervlak van een grote brede autoband wat de grond raakt maar eens uit, doe dat x4 en verdeel het gewicht van de auto daarover.

en dan bij een fiets met zijn smalle bandjes..


Dan weet je ook meteen de reden waarom een auto mx 3.0 bar nodig heeft en een racfiets wel tot 7 bar gaat.