Kleppen stellen

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Ludo
6th Gear member

ja hoor, al verschillende met dit motortype zien voorbij komen.
zowel zonder als met flashlube, km standen van méér dan 1,5 ton zonder kleppen stellen zonder probleem.
voor de prijs van de flashlube moet je het niet laten, is altijd veiliger.
en
2nd Gear member

V70 2.4 Aut. 140pk, Vialle LPI, bouwjaar Dec. 2000, 278000 km
Samoerai
2nd Gear member
Contacteer:

Bij mijn s60 (zelfde lpg + motor) staat op het klepdeksel dat deze bij 118.000 km gesteld zijn, kan natuurlijk schijn zijn maar ik denk wel dat het klopt
Afbeelding
paulbrouwer
1st Gear member

Ik ben nieuw op dit forum... en heb een V70 classic met een 2.4 motor. Ik heb LPI laten inbouwen bij km stand 159.000 en er inmiddels 31.000 km mee gereden. Ook gebruik ik Flaslube. 7.000 km geleden heb ik mijn klepspeling gemeten (dus bij km stand 183.000);

Cilinder #1 Cil #2 Cil #3 Cil #4 Cil #5
L R L R L R L R L R
Uit 0,45/0,42 0,45/0,45 0,45/0,45 0,45/0,45 0,50/0,50
In 0,22/0,22 0,25/0,22 0,25/0,25 0,25/0,25 0,25/0,25

Ik meet de speling volgend jaar nog wel een keer. Verder heb ik de speling gemeten in/uit van iedere cilinder op het BDP van de compressieslag. (je steekt een lange schroevendraaien in het bouogiegat en je tornt een wiel (wat aan 1 kant van de grond staat met de versnelling ingeschakeld en alle bougies los) totdat de schroevendraaien zijn hoogste punt bereikt. Kun je dan tussen in en uitlaatkleppen eem voelermaat steken dan is dat de compressieslag en kun je betrouwbaar meten.

Inderdaad ik hoor bij de Volvo garages dat LPI S60's terugkomen met een motorstoring (aangegeven door management) omdat er een slechte verbranding is t.g.v. te kleine klepspeling. Genoemde km standen zijn dan tussen de 50.000 en 100.000. Ik weet dan niet om welke motoren het gaat. Inmiddels zijn er wel weer andere motoren dan in mijn 2.4 Classic denk ik omdat ik van m'n LPI inbouwer hoor dat er ook kunstof inlaatspruitstukken gebruikt worden. Mijn blok heeft de torx inspectieboutjes nog. Dus of alle klepsituaties hetzelfde zijn dat weet ik niet.

Mijn motor is een B5244S2....

Hartelijke groet, groet Paul :P
Gast

paulbrouwer schreef:Verder heb ik de speling gemeten in/uit van iedere cilinder op het BDP van de compressieslag. (je steekt een lange schroevendraaien in het bouogiegat en je tornt een wiel (wat aan 1 kant van de grond staat met de versnelling ingeschakeld en alle bougies los) totdat de schroevendraaien zijn hoogste punt bereikt. Kun je dan tussen in en uitlaatkleppen eem voelermaat steken dan is dat de compressieslag en kun je betrouwbaar meten.
Goede methode. =D>
Doe dit dan wel in de draairichting van de motor, om straks verschillen in meetwaarden te voorkomen.
En draai niet terug als je net voorbij het BDP bent.
Door de variabele kleptiming kan je mogelijk enige afwijking op de (inlaat) gemeten waarden krijgen.
Hoewel dit niet veel zal zijn.
Gast

paulbrouwer schreef:ik hoor bij de Volvo garages dat LPI S60's terugkomen met een motorstoring (aangegeven door management) omdat er een slechte verbranding is t.g.v. te kleine klepspeling. Genoemde km standen zijn dan tussen de 50.000 en 100.000. Ik weet dan niet om welke motoren het gaat. Inmiddels zijn er wel weer andere motoren dan in mijn 2.4 Classic denk ik omdat ik van m'n LPI inbouwer hoor dat er ook kunstof inlaatspruitstukken gebruikt worden. Mijn blok heeft de torx inspectieboutjes nog. Dus of alle klepsituaties hetzelfde zijn dat weet ik niet.
Mijn motor is een B5244S2....
Voor zover ik weet zijn de motoren op het gebied van de kleppen (nog) niet anders. B5244S2.... motoren.
Hopelijk gaat Volvo weer over naar hydraulisch.
paulbrouwer
1st Gear member

Bedankt voor je reactie! Ik zal hier rekening mee houden.
Verder wat de Flashlube betreft; de instructie is dat per liter brandstof er 1 cc Flashlube gebruikt moet worden. Edoch, dat is een 4-cilinder indicatie. Het verbruik bij een 5-cilinder zou toch meer moeten zijn niet? Ik stel de Flashlube "royaal" af. Het is toch geen exact systeem. Het maakt nogal verschil of je snelweg of binnendoor rijdt (gemiddelde vacuum is anders) en de buitentemperatuur heeft ook invloed. Hoe dunner de Flashlube des te sneller passeert dit het regelventiel. Het toevoerslangetje van de Flashlube is gemonteerd direct na de gasklep (in stromingsrichting gezien). De afstand tussen de eerste cilinder (distr.zijde) en de 5e scheelt nogal. Mogelijk zie ik dat terug in m'n gemeten spelingen. De 1e cilinder staat wat krapper dan de 5e.

Tot horens, gr Paul
Gast

Speling zou ik me niet druk over maken, het gemiddelde is gewoon goed.
Opgegeven waarden zijn immers;
in: 0,20 ± 0,03
uit: 0,40 ± 0,03

Flashlube heb ik geen ervaring mee.
Heb je foto's hoe dit gemonteerd is en dan met name op het inlaat spruitstuk?
paulbrouwer
1st Gear member

AlexV70 schreef:Speling zou ik me niet druk over maken, het gemiddelde is gewoon goed.
Opgegeven waarden zijn immers;
in: 0,20 ± 0,03
uit: 0,40 ± 0,03

Flashlube heb ik geen ervaring mee.
Heb je foto's hoe dit gemonteerd is en dan met name op het inlaat spruitstuk?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
paulbrouwer
1st Gear member

Nog een foto
paulbrouwer
1st Gear member

Zie het zwarte slangetje dat aan de bedrading van de LPI injectoren zit met een ty-wrap. Er zit een T-stukje tussen het witte onderdrukslangetje dat richting een sensor gaat. Aan dat T-stukje zit het zwarte slangetje van de Flashlube.
Ramon&Ramon
7th Gear member

prachtig :)
paulbrouwer
1st Gear member

ps, in plaats van Flashlub kun je ook liqui-moly gebruiken. Voor LPI/CNG etc..
Kijk op www.liqui-moly.de

Schützt die Ventile des Motors und verhindert Überhitzung im Bereich des Zylinderkopfes. Die ausgewählte Additiv-Kombination, sorgt für optimale Schmierung, sowie eine saubere Verbrennung. Teure Reparaturen und Motorschäden werden dadurch verhindert. Hält die Leistung des Fahrzeugs aufrecht und verhindert Kompressionsverluste. Ventilschutz für Gasfahrzeuge enthält keine metallorganischen Verbindungen und entwickelt keine schädlichen Einflüsse auf Katalysatoren.
Einsatz: Für alle gasbetriebenen Benzinmotoren geeignet, die mit LPG oder CNG betankt werden.

Kost minder dan de Flashlube. Is wat minder vicoos dus het goede verbruik even opnieuw afregelen.

gr Paul
Gast

Mooie foto's!
En waar zit de aansluiting op het inlaatspruitstuk?
paulbrouwer
1st Gear member

Zie tekst laatste foto ... waar het witte slangetje via het T-stukje het spruitstuk in gaat. Het is een bestaande aansluiting waar de Flashlube bij is gekomen...
Gast

paulbrouwer schreef:Zie tekst laatste foto ... waar het witte slangetje via het T-stukje het spruitstuk in gaat. Het is een bestaande aansluiting waar de Flashlube bij is gekomen...
Sorry, ik was te snel. Had niet gezien dat er al een 7e pagina achter zat! :oops:

Prachtig opgelost.
Beter als een nieuw gat boren en blijkbaar geeft het geen storingen ivm de sensor.
scania164
1st Gear member

Hallo
Bij mijn vader zitten de uitlaat kleppen op +- 0.18 a 0.20
Kan hij hier nog lang mee rijden?
Hij is een rustige rijder met alleen zeer lange stukkken.

Gr chris
Ramon&Ramon
7th Gear member

beetje strak vindt je niet?
Snel stellen lijkt mij!
Gast

Ik sluit mij aan bij de vorige spreker.

De klepspeling bij koude motor (± 20°) moet zijn:
Inlaatklep : 0,20 ± 0,03 mm
uitlaatklep : 0,40 ± 0,03 mm

Dus met die uitlaat kleppen niet langer wachten. Voor LPG zou ik gaan naar 0,45.
Hoe waren trouwens de inlaatkleppen?
capslock
2nd Gear member

AlexV70 schreef:Goede methode. =D>
Doe dit dan wel in de draairichting van de motor, om straks verschillen in meetwaarden te voorkomen.
En draai niet terug als je net voorbij het BDP bent.
Door de variabele kleptiming kan je mogelijk enige afwijking op de (inlaat) gemeten waarden krijgen.
Hoewel dit niet veel zal zijn.
Alex, misschien een stomme vraag :oops: , maar waar kan ik de draairichting terug vinden? Ik zie in de foto dat je het wiel hebt verwijderd en de krukaspoelie zichtbaar hebt gemaakt. Is de draairichting aan de krukaspoelie op de foto rechtsom (wijzers v klok mee)?

Trouwens een handig plankje voor de stoters heb je gemaakt. Simpel, maar doeltreffend. Zou mening volvo dealer de stoters op voorraad hebben?
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”