ja hoor, al verschillende met dit motortype zien voorbij komen.
zowel zonder als met flashlube, km standen van méér dan 1,5 ton zonder kleppen stellen zonder probleem.
voor de prijs van de flashlube moet je het niet laten, is altijd veiliger.
Kleppen stellen
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 12.06.2006 - 11:30
- Locatie: Antwerpen
V70 2.4 Aut. 140pk, Vialle LPI, bouwjaar Dec. 2000, 278000 km
- Samoerai
- 2nd Gear member
- Berichten: 64
- Lid geworden op: 14.08.2006 - 17:32
- Locatie: druten
- Contacteer:
Bij mijn s60 (zelfde lpg + motor) staat op het klepdeksel dat deze bij 118.000 km gesteld zijn, kan natuurlijk schijn zijn maar ik denk wel dat het klopt

-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 18.10.2006 - 21:45
Ik ben nieuw op dit forum... en heb een V70 classic met een 2.4 motor. Ik heb LPI laten inbouwen bij km stand 159.000 en er inmiddels 31.000 km mee gereden. Ook gebruik ik Flaslube. 7.000 km geleden heb ik mijn klepspeling gemeten (dus bij km stand 183.000);
Cilinder #1 Cil #2 Cil #3 Cil #4 Cil #5
L R L R L R L R L R
Uit 0,45/0,42 0,45/0,45 0,45/0,45 0,45/0,45 0,50/0,50
In 0,22/0,22 0,25/0,22 0,25/0,25 0,25/0,25 0,25/0,25
Ik meet de speling volgend jaar nog wel een keer. Verder heb ik de speling gemeten in/uit van iedere cilinder op het BDP van de compressieslag. (je steekt een lange schroevendraaien in het bouogiegat en je tornt een wiel (wat aan 1 kant van de grond staat met de versnelling ingeschakeld en alle bougies los) totdat de schroevendraaien zijn hoogste punt bereikt. Kun je dan tussen in en uitlaatkleppen eem voelermaat steken dan is dat de compressieslag en kun je betrouwbaar meten.
Inderdaad ik hoor bij de Volvo garages dat LPI S60's terugkomen met een motorstoring (aangegeven door management) omdat er een slechte verbranding is t.g.v. te kleine klepspeling. Genoemde km standen zijn dan tussen de 50.000 en 100.000. Ik weet dan niet om welke motoren het gaat. Inmiddels zijn er wel weer andere motoren dan in mijn 2.4 Classic denk ik omdat ik van m'n LPI inbouwer hoor dat er ook kunstof inlaatspruitstukken gebruikt worden. Mijn blok heeft de torx inspectieboutjes nog. Dus of alle klepsituaties hetzelfde zijn dat weet ik niet.
Mijn motor is een B5244S2....
Hartelijke groet, groet Paul
Cilinder #1 Cil #2 Cil #3 Cil #4 Cil #5
L R L R L R L R L R
Uit 0,45/0,42 0,45/0,45 0,45/0,45 0,45/0,45 0,50/0,50
In 0,22/0,22 0,25/0,22 0,25/0,25 0,25/0,25 0,25/0,25
Ik meet de speling volgend jaar nog wel een keer. Verder heb ik de speling gemeten in/uit van iedere cilinder op het BDP van de compressieslag. (je steekt een lange schroevendraaien in het bouogiegat en je tornt een wiel (wat aan 1 kant van de grond staat met de versnelling ingeschakeld en alle bougies los) totdat de schroevendraaien zijn hoogste punt bereikt. Kun je dan tussen in en uitlaatkleppen eem voelermaat steken dan is dat de compressieslag en kun je betrouwbaar meten.
Inderdaad ik hoor bij de Volvo garages dat LPI S60's terugkomen met een motorstoring (aangegeven door management) omdat er een slechte verbranding is t.g.v. te kleine klepspeling. Genoemde km standen zijn dan tussen de 50.000 en 100.000. Ik weet dan niet om welke motoren het gaat. Inmiddels zijn er wel weer andere motoren dan in mijn 2.4 Classic denk ik omdat ik van m'n LPI inbouwer hoor dat er ook kunstof inlaatspruitstukken gebruikt worden. Mijn blok heeft de torx inspectieboutjes nog. Dus of alle klepsituaties hetzelfde zijn dat weet ik niet.
Mijn motor is een B5244S2....
Hartelijke groet, groet Paul

Goede methode. =D>paulbrouwer schreef:Verder heb ik de speling gemeten in/uit van iedere cilinder op het BDP van de compressieslag. (je steekt een lange schroevendraaien in het bouogiegat en je tornt een wiel (wat aan 1 kant van de grond staat met de versnelling ingeschakeld en alle bougies los) totdat de schroevendraaien zijn hoogste punt bereikt. Kun je dan tussen in en uitlaatkleppen eem voelermaat steken dan is dat de compressieslag en kun je betrouwbaar meten.
Doe dit dan wel in de draairichting van de motor, om straks verschillen in meetwaarden te voorkomen.
En draai niet terug als je net voorbij het BDP bent.
Door de variabele kleptiming kan je mogelijk enige afwijking op de (inlaat) gemeten waarden krijgen.
Hoewel dit niet veel zal zijn.
Voor zover ik weet zijn de motoren op het gebied van de kleppen (nog) niet anders. B5244S2.... motoren.paulbrouwer schreef:ik hoor bij de Volvo garages dat LPI S60's terugkomen met een motorstoring (aangegeven door management) omdat er een slechte verbranding is t.g.v. te kleine klepspeling. Genoemde km standen zijn dan tussen de 50.000 en 100.000. Ik weet dan niet om welke motoren het gaat. Inmiddels zijn er wel weer andere motoren dan in mijn 2.4 Classic denk ik omdat ik van m'n LPI inbouwer hoor dat er ook kunstof inlaatspruitstukken gebruikt worden. Mijn blok heeft de torx inspectieboutjes nog. Dus of alle klepsituaties hetzelfde zijn dat weet ik niet.
Mijn motor is een B5244S2....
Hopelijk gaat Volvo weer over naar hydraulisch.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 18.10.2006 - 21:45
Bedankt voor je reactie! Ik zal hier rekening mee houden.
Verder wat de Flashlube betreft; de instructie is dat per liter brandstof er 1 cc Flashlube gebruikt moet worden. Edoch, dat is een 4-cilinder indicatie. Het verbruik bij een 5-cilinder zou toch meer moeten zijn niet? Ik stel de Flashlube "royaal" af. Het is toch geen exact systeem. Het maakt nogal verschil of je snelweg of binnendoor rijdt (gemiddelde vacuum is anders) en de buitentemperatuur heeft ook invloed. Hoe dunner de Flashlube des te sneller passeert dit het regelventiel. Het toevoerslangetje van de Flashlube is gemonteerd direct na de gasklep (in stromingsrichting gezien). De afstand tussen de eerste cilinder (distr.zijde) en de 5e scheelt nogal. Mogelijk zie ik dat terug in m'n gemeten spelingen. De 1e cilinder staat wat krapper dan de 5e.
Tot horens, gr Paul
Verder wat de Flashlube betreft; de instructie is dat per liter brandstof er 1 cc Flashlube gebruikt moet worden. Edoch, dat is een 4-cilinder indicatie. Het verbruik bij een 5-cilinder zou toch meer moeten zijn niet? Ik stel de Flashlube "royaal" af. Het is toch geen exact systeem. Het maakt nogal verschil of je snelweg of binnendoor rijdt (gemiddelde vacuum is anders) en de buitentemperatuur heeft ook invloed. Hoe dunner de Flashlube des te sneller passeert dit het regelventiel. Het toevoerslangetje van de Flashlube is gemonteerd direct na de gasklep (in stromingsrichting gezien). De afstand tussen de eerste cilinder (distr.zijde) en de 5e scheelt nogal. Mogelijk zie ik dat terug in m'n gemeten spelingen. De 1e cilinder staat wat krapper dan de 5e.
Tot horens, gr Paul
Speling zou ik me niet druk over maken, het gemiddelde is gewoon goed.
Opgegeven waarden zijn immers;
in: 0,20 ± 0,03
uit: 0,40 ± 0,03
Flashlube heb ik geen ervaring mee.
Heb je foto's hoe dit gemonteerd is en dan met name op het inlaat spruitstuk?
Opgegeven waarden zijn immers;
in: 0,20 ± 0,03
uit: 0,40 ± 0,03
Flashlube heb ik geen ervaring mee.
Heb je foto's hoe dit gemonteerd is en dan met name op het inlaat spruitstuk?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 18.10.2006 - 21:45
AlexV70 schreef:Speling zou ik me niet druk over maken, het gemiddelde is gewoon goed.
Opgegeven waarden zijn immers;
in: 0,20 ± 0,03
uit: 0,40 ± 0,03
Flashlube heb ik geen ervaring mee.
Heb je foto's hoe dit gemonteerd is en dan met name op het inlaat spruitstuk?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 18.10.2006 - 21:45
Nog een foto
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 18.10.2006 - 21:45
Zie het zwarte slangetje dat aan de bedrading van de LPI injectoren zit met een ty-wrap. Er zit een T-stukje tussen het witte onderdrukslangetje dat richting een sensor gaat. Aan dat T-stukje zit het zwarte slangetje van de Flashlube.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
prachtig 

-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 18.10.2006 - 21:45
ps, in plaats van Flashlub kun je ook liqui-moly gebruiken. Voor LPI/CNG etc..
Kijk op www.liqui-moly.de
Schützt die Ventile des Motors und verhindert Überhitzung im Bereich des Zylinderkopfes. Die ausgewählte Additiv-Kombination, sorgt für optimale Schmierung, sowie eine saubere Verbrennung. Teure Reparaturen und Motorschäden werden dadurch verhindert. Hält die Leistung des Fahrzeugs aufrecht und verhindert Kompressionsverluste. Ventilschutz für Gasfahrzeuge enthält keine metallorganischen Verbindungen und entwickelt keine schädlichen Einflüsse auf Katalysatoren.
Einsatz: Für alle gasbetriebenen Benzinmotoren geeignet, die mit LPG oder CNG betankt werden.
Kost minder dan de Flashlube. Is wat minder vicoos dus het goede verbruik even opnieuw afregelen.
gr Paul
Kijk op www.liqui-moly.de
Schützt die Ventile des Motors und verhindert Überhitzung im Bereich des Zylinderkopfes. Die ausgewählte Additiv-Kombination, sorgt für optimale Schmierung, sowie eine saubere Verbrennung. Teure Reparaturen und Motorschäden werden dadurch verhindert. Hält die Leistung des Fahrzeugs aufrecht und verhindert Kompressionsverluste. Ventilschutz für Gasfahrzeuge enthält keine metallorganischen Verbindungen und entwickelt keine schädlichen Einflüsse auf Katalysatoren.
Einsatz: Für alle gasbetriebenen Benzinmotoren geeignet, die mit LPG oder CNG betankt werden.
Kost minder dan de Flashlube. Is wat minder vicoos dus het goede verbruik even opnieuw afregelen.
gr Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 18.10.2006 - 21:45
Zie tekst laatste foto ... waar het witte slangetje via het T-stukje het spruitstuk in gaat. Het is een bestaande aansluiting waar de Flashlube bij is gekomen...
Sorry, ik was te snel. Had niet gezien dat er al een 7e pagina achter zat! :oops:paulbrouwer schreef:Zie tekst laatste foto ... waar het witte slangetje via het T-stukje het spruitstuk in gaat. Het is een bestaande aansluiting waar de Flashlube bij is gekomen...
Prachtig opgelost.
Beter als een nieuw gat boren en blijkbaar geeft het geen storingen ivm de sensor.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
beetje strak vindt je niet?
Snel stellen lijkt mij!
Snel stellen lijkt mij!
Ik sluit mij aan bij de vorige spreker.
De klepspeling bij koude motor (± 20°) moet zijn:
Inlaatklep : 0,20 ± 0,03 mm
uitlaatklep : 0,40 ± 0,03 mm
Dus met die uitlaat kleppen niet langer wachten. Voor LPG zou ik gaan naar 0,45.
Hoe waren trouwens de inlaatkleppen?
De klepspeling bij koude motor (± 20°) moet zijn:
Inlaatklep : 0,20 ± 0,03 mm
uitlaatklep : 0,40 ± 0,03 mm
Dus met die uitlaat kleppen niet langer wachten. Voor LPG zou ik gaan naar 0,45.
Hoe waren trouwens de inlaatkleppen?
- capslock
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
- Locatie: Utrecht
Alex, misschien een stomme vraag :oops: , maar waar kan ik de draairichting terug vinden? Ik zie in de foto dat je het wiel hebt verwijderd en de krukaspoelie zichtbaar hebt gemaakt. Is de draairichting aan de krukaspoelie op de foto rechtsom (wijzers v klok mee)?AlexV70 schreef:Goede methode. =D>
Doe dit dan wel in de draairichting van de motor, om straks verschillen in meetwaarden te voorkomen.
En draai niet terug als je net voorbij het BDP bent.
Door de variabele kleptiming kan je mogelijk enige afwijking op de (inlaat) gemeten waarden krijgen.
Hoewel dit niet veel zal zijn.
Trouwens een handig plankje voor de stoters heb je gemaakt. Simpel, maar doeltreffend. Zou mening volvo dealer de stoters op voorraad hebben?
V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km