Pagina 5 van 5
Geplaatst: 31.08.2009 - 10:20
door Oceanracer
Het is idd alleen de kogel zelf die anders is. Het probleem is echter dat de dealers de kogels niet los willen leveren.
Geplaatst: 31.08.2009 - 10:25
door BlackcurrantV70
Ik stel me toch wat vragen i.v.m. jullie commentaren over het al dan niet testen van schokdempers tijdens de levensduur van de wagen en voor een 2de handse aankoop.
in Belgie worden de schokdempers op elke auto getest met de auto op een trilplaatachtig apparaat tijdens de verplichte jaarlijkse technische controle (zoals APK in NL), alleen gebeuren de jaarlijkse keuringen in Belgie bij een onafhankelijke instantie en niet bij de dealer.
Na de test geeft de testbank zelfs het vereschil in demping tussen de linker en rechter demper in %.
Worden de schokdempers in NL tijdens de APK niet getest ?
Geplaatst: 31.08.2009 - 10:33
door Oceanracer
De schokdempers mogen hier niet lekken (visuele controle) maar de werking zelf maakt dus geen deel onderdeel uit van de APK-keuring.
Geplaatst: 31.08.2009 - 21:13
door Emielskey
ik zit mee te lezen en had een vraagje: Is niveauregeling nu het zelfde als FourC? of is het iets anders. eigenlijk wil ik gewoon weten of nivomats onder een V70 met FourC kunnen. ('05)
Geplaatst: 31.08.2009 - 21:20
door Oceanracer
FourC is een zgn dynamisch chassis en op geen enkele wijze te vergelijken met nivomat.
Geplaatst: 31.08.2009 - 21:35
door Emielskey
Oceanracer schreef:FourC is een zgn dynamisch chassis en op geen enkele wijze te vergelijken met nivomat.
nee klopt, ik wist even niet hoe de drie termen (nivomat, niveauregeling, FourC) zich onderling verhouden. Maar ik kan denk ik concluderen dat FourC en Nivomat niet samen gaan.
Geplaatst: 31.08.2009 - 21:47
door Oceanracer
Dat lijkt me inderdaad de juiste conclusie.

Geplaatst: 31.08.2009 - 21:58
door Emielskey
Oceanracer schreef:Dat lijkt me inderdaad de juiste conclusie.

(beetje off-topic)
maarrrr is het dan zo dat FourC wel aan levelling doet? bijvoorbeeld: zware spullen achterin, toch horizontale auto?
Geplaatst: 31.08.2009 - 22:00
door Oceanracer
Dat zeker! Het is echt het summum onder je Volvo. Maar het is zoooooooo vreselijk duur...

Geplaatst: 31.08.2009 - 22:02
door bart simpson
nee, zeker niet! Four-C levelt absoluut niet, het is een dempingssysteem en geen levelingsysteem
Geplaatst: 31.08.2009 - 22:05
door Emielskey
Oceanracer schreef:Dat zeker! Het is echt het summum onder je Volvo. Maar het is zoooooooo vreselijk duur...

wooh gaaf! want ik heb dat onder mijn T5! uit '05

.......die ik nog niet heb.....

want het afleveren duurt nu al bijna 2 maanden. (vakantie ertussen, gas in laten bouwen, enz, enz.)
maar ik vervoer regelmatig wat zwaardere spullen (keyboards, ik ben muzikant) en was me aan het oriënteren op nivomats, maar dat is dus niet nodig.
edit: Dus niet bart?
Geplaatst: 31.08.2009 - 22:10
door bart simpson
echt niet idd, volvo ontraadt Four-C icm een trekhaak (dat staat ook in iedere prijslijst)
Geplaatst: 31.08.2009 - 22:10
door Oceanracer
Huh? Nou word ik even in de war gebracht, Bart. FourC is toch dat systeem waarmee je 3 (?) verschillende standen hebt die betrekking hebben op de hoogte (en uiteraard ook demping) van de auto. Het zou dan toch niet zo zijn dat je daarnaast ook nog nivomats nodig hebt om de boel op niveau te houden bij belading?
Geplaatst: 31.08.2009 - 22:11
door Emielskey
hier op pagina 65 staat wat over Load Dependent Control, maar ik vermoed dat dat inderdaad gaat om het stijver worden van de veren, en niet meer tegendruk geven zodat de auto level blijft...
http://www.volvoclub.org.uk/tech/2004r/R5-Four-C.pdf
ik denk helaas pindakaas voor mij dan.
Geplaatst: 31.08.2009 - 22:12
door bart simpson
het combineren van beiden kan niet, die 3 standen klopt idd maar ben je zwaar beladen hangt een auto met four-C aanzienlijk door
Geplaatst: 31.08.2009 - 22:15
door Oceanracer
Wat een apart systeem dan, want er zitten afzonderlijk sensoren waarmee e.e.a. makkelijk te levelen valt. Goh, dan is het toch wat minder summum dan ik dacht.

Geplaatst: 01.09.2009 - 15:20
door Voorn
Ik ben blij met mijn Nivomats die ik er net heb onder laten plaatsen

Geplaatst: 01.09.2009 - 23:05
door VolvoFaBulous
het combineren van beiden kan niet, die 3 standen klopt idd maar ben je zwaar beladen hangt een auto met four-C aanzienlijk door
Bij de Standaarduitrusting van de V70 2.5T AWD staat dat deze is voorzien van Automatische niveauregeling én een Dynamic chassis. :?:
Dit is natuurlijk niet het Four-C systeem, maar blijkbaar wel Dynamic.
Ik weet overigens niet wat ik hieronder zou moeten verstaan hoor!
Maar blijkbaar gaat deze combinatie wel samen.
Geplaatst: 01.09.2009 - 23:59
door degids
Dat vind ik wel een goeie vraag! Hoe onderscheidt een dynamic chassis zich ten opzichte van een normaal (V70) chassis? Ik neem aan dat bij een normaal chassis ook geen bladveren gemonteerd zijn..

Geplaatst: 02.09.2009 - 09:08
door bart simpson
het is stugger, niet lager