Pagina 5 van 5

Geplaatst: 10.10.2006 - 16:30
door JW240
chippen kan best, je moet er alleen met verstand mee om gaan.

Bij een D5 vind ik 230 pk en 460 NM wel wat veel worden...

Wij hebben nu een XC70 D5, ook geschipt (oude D5, 198 pk, 435 NM). Nu bijna 170.000 km, alles nog perfect in orde. We hebben wel pas geschipt na het inlopen, ik geloof pas bij 20kkm... Dat is wel aan te raden... (enginemanagement heeft volgens mij een speciaal inloop programma, met chip erop niet meer)...
Verbruik is omlaag gegaan.

Trouwens, er is zon discussie of de onderdelen verschillen per motor versie. het lijkt mij zeeeer stug als volvo 2 of 3 verschillende versies gaat maken. kijk maar naar de oude redblocks, zeer veel zaken precies hetzelde voor de 100 of 200 pk versies. Zoek het ff met vadis op, de bestelnummers van de krukaslagers, nokkenassen, zuigers, het blok zelf...

Maar, de D5 is ook als marinemotor verkrijgbaar, dan is ie 190 pk! (penta D3)
op en schip wordt de motor een stuk zwaarder dan belast dan in een auto, denk daar wel aan. Uren lang 4000 rpm draaien is geen probleem neem ik aan. Ook de betrouwbaarheid is een stuk belangrijker.

Volvo motoren zijn erg stevig, zo zijn sommige volvo automotoren ook vrijgegeven voor het gebruik in vliegtuigen....

Over de stevigere onderdelen voor snellere modellen. Denk eens na, hoe duur en ingewikkeld zou het zijn om 4 verschillende sterktes versnellingsbakken te hebben...
Ik zou wel kijken naar bijvoorbeeld de koppeling enzo, die zouden ze best slapper kunnen maken voor de 130 pk versie.

al met al, ik zou chippen, maar met verstand er gebruik van maken.... rustig warmrijden, misschien vaker olie verversen, misschien betere uitlaat zodat de motor de warmte beter kwijtkan, na gebruik laten afkoelen etc etc

Geplaatst: 10.10.2006 - 19:41
door Bover
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
Kijk maar even hier.
Je schrijft:
Maar, de D5 is ook als marinemotor verkrijgbaar, dan is ie 190 pk! (penta D3)
op en schip wordt de motor een stuk zwaarder dan belast dan in een auto, denk daar wel aan. Uren lang 4000 rpm draaien is geen probleem neem ik aan. Ook de betrouwbaarheid is een stuk belangrijker. Einde citaat

Marine motoren lopen max 3000 toeren. Met rompsnelheiden van de scheepjes vaak minder. ( 1500-2200t )
Bover

Geplaatst: 10.10.2006 - 19:59
door JW240
Bover schreef:http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
Kijk maar even hier.
Je schrijft:
Maar, de D5 is ook als marinemotor verkrijgbaar, dan is ie 190 pk! (penta D3)
op en schip wordt de motor een stuk zwaarder dan belast dan in een auto, denk daar wel aan. Uren lang 4000 rpm draaien is geen probleem neem ik aan. Ook de betrouwbaarheid is een stuk belangrijker. Einde citaat

Marine motoren lopen max 3000 toeren. Met rompsnelheiden van de scheepjes vaak minder. ( 1500-2200t )
Bover

toch waar he (mastermovies quote :-P )

http://www.volvo.com/volvopenta/global/ ... rd/d3-190/

D3-190 specification
Propshaft kW/hp 134/182
Crankshaft kW/hp 140/190
Rated rpm 4000
No of cyl 5
Displacement litres/cui 2.4/146

PDF-je op de site ook beschikbaar, interessant!

4000 rpm rated speed...

Geplaatst: 11.10.2006 - 00:03
door edraket
Bover schreef:http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php ... highlight=
Kijk maar even hier.
Je schrijft:
Maar, de D5 is ook als marinemotor verkrijgbaar, dan is ie 190 pk! (penta D3)
op en schip wordt de motor een stuk zwaarder dan belast dan in een auto, denk daar wel aan. Uren lang 4000 rpm draaien is geen probleem neem ik aan. Ook de betrouwbaarheid is een stuk belangrijker. Einde citaat

Marine motoren lopen max 3000 toeren. Met rompsnelheiden van de scheepjes vaak minder. ( 1500-2200t )
Bover
Bedoel jij misschien de schroefsnelheid? Waarom zou het motortoerental bij marine motoren beperkt zijn op 3000 rpm? Er zit volgens mij ook een reductie bak tussen.

Geplaatst: 11.10.2006 - 10:44
door Bover
Dag Ed,

het klopt. wat een toerental. Zal wel wat demping bij moeten komen....
4000t maakt een boel herrie en trillingen..
Vermoed dat via depers en trillingsdempers de boel in de prakltijk gedempt wordt.

Ik heb eerder in de beroepsvaart gezeten vandaar.

bob

Geplaatst: 23.11.2007 - 11:45
door Volvoman30
Chippen kan absoluut geen kwaad maar houdt rekening met :

1. gebeurt het door een bedrijf dat verstand van zaken heeft en een goede
reputatie heeft?

2. thermische belasting van de motor : oftewel goed warm rijden & na laten draaien.

3. onderhoud & interval aanpassen, de motorcomponenten moeten harder werken. Flushen met Forte, Diesel System Cleaner gebruiken, etc.

4. brandstof tanken bij witte pomp met hun restjesbrandstof zou ik helemaal afraden, daarmee help je je common rail zeker naar de kloten

De levensduur van de motor wordt ernstig gekort als bovenstaande niet in acht wordt genomen..

Geplaatst: 23.11.2007 - 13:17
door V480-S60
Zooo heee,
Dat is omhoogschoppen van een Topic.

Alles is hier al gezegd. Daarnaast is er nu een apart Tuning topic.