Geplaatst: 10.10.2006 - 16:30
chippen kan best, je moet er alleen met verstand mee om gaan.
Bij een D5 vind ik 230 pk en 460 NM wel wat veel worden...
Wij hebben nu een XC70 D5, ook geschipt (oude D5, 198 pk, 435 NM). Nu bijna 170.000 km, alles nog perfect in orde. We hebben wel pas geschipt na het inlopen, ik geloof pas bij 20kkm... Dat is wel aan te raden... (enginemanagement heeft volgens mij een speciaal inloop programma, met chip erop niet meer)...
Verbruik is omlaag gegaan.
Trouwens, er is zon discussie of de onderdelen verschillen per motor versie. het lijkt mij zeeeer stug als volvo 2 of 3 verschillende versies gaat maken. kijk maar naar de oude redblocks, zeer veel zaken precies hetzelde voor de 100 of 200 pk versies. Zoek het ff met vadis op, de bestelnummers van de krukaslagers, nokkenassen, zuigers, het blok zelf...
Maar, de D5 is ook als marinemotor verkrijgbaar, dan is ie 190 pk! (penta D3)
op en schip wordt de motor een stuk zwaarder dan belast dan in een auto, denk daar wel aan. Uren lang 4000 rpm draaien is geen probleem neem ik aan. Ook de betrouwbaarheid is een stuk belangrijker.
Volvo motoren zijn erg stevig, zo zijn sommige volvo automotoren ook vrijgegeven voor het gebruik in vliegtuigen....
Over de stevigere onderdelen voor snellere modellen. Denk eens na, hoe duur en ingewikkeld zou het zijn om 4 verschillende sterktes versnellingsbakken te hebben...
Ik zou wel kijken naar bijvoorbeeld de koppeling enzo, die zouden ze best slapper kunnen maken voor de 130 pk versie.
al met al, ik zou chippen, maar met verstand er gebruik van maken.... rustig warmrijden, misschien vaker olie verversen, misschien betere uitlaat zodat de motor de warmte beter kwijtkan, na gebruik laten afkoelen etc etc
Bij een D5 vind ik 230 pk en 460 NM wel wat veel worden...
Wij hebben nu een XC70 D5, ook geschipt (oude D5, 198 pk, 435 NM). Nu bijna 170.000 km, alles nog perfect in orde. We hebben wel pas geschipt na het inlopen, ik geloof pas bij 20kkm... Dat is wel aan te raden... (enginemanagement heeft volgens mij een speciaal inloop programma, met chip erop niet meer)...
Verbruik is omlaag gegaan.
Trouwens, er is zon discussie of de onderdelen verschillen per motor versie. het lijkt mij zeeeer stug als volvo 2 of 3 verschillende versies gaat maken. kijk maar naar de oude redblocks, zeer veel zaken precies hetzelde voor de 100 of 200 pk versies. Zoek het ff met vadis op, de bestelnummers van de krukaslagers, nokkenassen, zuigers, het blok zelf...
Maar, de D5 is ook als marinemotor verkrijgbaar, dan is ie 190 pk! (penta D3)
op en schip wordt de motor een stuk zwaarder dan belast dan in een auto, denk daar wel aan. Uren lang 4000 rpm draaien is geen probleem neem ik aan. Ook de betrouwbaarheid is een stuk belangrijker.
Volvo motoren zijn erg stevig, zo zijn sommige volvo automotoren ook vrijgegeven voor het gebruik in vliegtuigen....
Over de stevigere onderdelen voor snellere modellen. Denk eens na, hoe duur en ingewikkeld zou het zijn om 4 verschillende sterktes versnellingsbakken te hebben...
Ik zou wel kijken naar bijvoorbeeld de koppeling enzo, die zouden ze best slapper kunnen maken voor de 130 pk versie.
al met al, ik zou chippen, maar met verstand er gebruik van maken.... rustig warmrijden, misschien vaker olie verversen, misschien betere uitlaat zodat de motor de warmte beter kwijtkan, na gebruik laten afkoelen etc etc