Pagina 5 van 6

Geplaatst: 04.01.2008 - 09:42
door Walter
bart simpson schreef:Hoe verwarrend mijn bijdrage ook moge zijn hij is qua uitleg over de nummerreeksen 500, 600 wel correct.
Alleen zijn deze series naar de buitenwereld S40/V50 en S40/V40 genoemd, dat laatste veroorzaakt de grootste verwarring
klopt hel;emaal. Om het nog verwarrender te maken en om BS verhaal te bekrachtigen: de interne codes voor de modellen die Maurice beschrijft, zijn vaak opgebouwd geweest zoals de 142/144/145. 300 is altijd in 343/344/345 gebleven. En 440 445/464/483, 850 is er in 854 en 855. Alleen dat het middelste getal de cilinders aangeeft, klopt bij de NL geproduceerde modellen niet. Helaas geen 8-pitter ind e 480. Na de 850 raakte men van het pad met de 872, 873, 874, 875 en 876 (C90 coupe, convertible, S70, V70, V70 XC). Maar nog steeds geeft het laatste nummer het aantal protieren weer en het eerste het platform.

Overigens is de hierboven geplaatste 243 een 263: staat op het embleempje op het scherm. Er is ook een dergelijk concept van de 850 geweest, met GLT embleempjes op de D-stijl Deze staat in het boek "The Challenge"

Geplaatst: 04.01.2008 - 09:46
door Walter
wat me overigens verbaasd is dat iedereen een auto ziet als "opvolger van". Misschien is het gewoon een nieuw model, dan hoefte r toch geen logica te zijn???

Geplaatst: 04.01.2008 - 10:46
door euerw
VolvoMafia schreef:wat me overigens verbaasd is dat iedereen een auto ziet als "opvolger van". Misschien is het gewoon een nieuw model, dan hoefte r toch geen logica te zijn???
dat zei ik

Geplaatst: 04.01.2008 - 11:11
door Obelix71
1 Voordeel heeft dit wel hoor.

De gehele model stamboom van Volvo wordt nu wel steeds duidelijker.
Mischien leuk om een apart topic van te maken.

Er was eens.......

Groetjes Richard

Geplaatst: 04.01.2008 - 11:37
door bart simpson
euerw schreef:
VolvoMafia schreef:wat me overigens verbaasd is dat iedereen een auto ziet als "opvolger van". Misschien is het gewoon een nieuw model, dan hoefte r toch geen logica te zijn???
dat zei ik
dat is nu al de 2e keer dat we het eens zijn... kappeh nah!

Geplaatst: 05.01.2008 - 10:41
door pomoek
@bart simpson: Dat is de hatchback prototype (wat ik begrepen heb inderdaad een 263). Ik las een verhaal op wikipedia over de Volvo 243. Zie de link. Op de foto lijkt inderdaad een 200 model te staan met aan de ene kant 2 en aan de andere kant 1 deur. Maar het kan natuurlijk ook een door een Estoniaan in elkaar geknutseld model zijn.

http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_243

Geplaatst: 05.01.2008 - 11:40
door bart simpson
grappig verhaal met een zeer hoog broodje aap gehalte (logistiek overigens volstrekt onmogelijk)

Geplaatst: 06.01.2008 - 00:34
door pomoek
bart simpson schreef:grappig verhaal met een zeer hoog broodje aap gehalte (logistiek overigens volstrekt onmogelijk)
Of toch niet? http://www.album.ee/node/10271927/50055838

en http://www.bilforumet.no/200-serien/183 ... 3-a-6.html

Geplaatst: 06.01.2008 - 09:43
door bart simpson
Dit is geen Volvo die zomaar per ongeluk door een foute instelling op een productielijn ontstaan is, zoals eerder gezegt dat is een logistieke "onmogelijkheid".

Een 2 drs heeft ook een totaal andere botsingsenergieverdeling als een 4 drs, dit product zou dus alleen op dat vlak al een gevaarlijk product geworden zijn daar linker en rechterzijkanten totaal afwijkend deformeren, kan me derhalve van Volvo niet voorstellen zoiets serieus te overwegen laat staan het te bouwen..

Dat iemand dit als "grap" of als "speciaal project" maakt is natuurlijk altijd mogelijk.

Deze zijsprong is in je eigen topic alleen wel tamelijk "off topic" daar dit gedrocht net als de 263 (wat ik ook een gedrocht vind) niets met serieproductie van doen heeft.

Geplaatst: 06.01.2008 - 11:08
door Belg
Das gesproken

Geplaatst: 06.01.2008 - 18:49
door pomoek
@ Bart Simpson: Ben je bekend met het spreekwoord: De pot verwijt de ketel enz.?

Geplaatst: 06.01.2008 - 19:01
door bart simpson
pomoek schreef:@ Bart Simpson: Ben je bekend met het spreekwoord: De pot verwijt de ketel enz.?
Probeer nu vooral "on topic" te blijven, er is hier een hoop correcte informatie aangedragen naar aanleiding van jouw vraag over een 500-600 serie die jou alleen niet helemaal lijkt te passen, verlies jezelf dan nu vooral niet in gezeur en ga ook niet met de brenger van de informatie in discussie.

Geplaatst: 06.01.2008 - 19:35
door pomoek
Bart, wat de informatie betreft die is aangedragen heb je gelijk. Je 2e opmerking slaat nergens op. Ik neem aan dat je doelt op mijn opmerking dat mijn vraag NIET ging over de interne nummering van Volvo. Dat zal ik toch zelf wel het beste weten of niet? Hoe dan ook heb ik je dit al duidelijk uitgelegd. en je 3e opmerking is voor jou eigen rekening. Ik stel wel vast dat je wederom aantoont over een bijzonder kort lontje te beschikken. Als dit topic je niet bevalt, doe mij een plezier en ga je tijd ergens anders aan besteden.

Geplaatst: 07.01.2008 - 18:56
door gertvanderspek
Laten we aardig blijven.
We hoeven elkaar niet af te branden en meningen kunnen verschillen!!!

Bas Simpson legt uit waarom volgens hem het niet kan. Als je het niet mee eens ben oke maar reageer wel netjes.

Als de 243 een officiele productie is dan moet er tocht documentatie zijn lijkt mij!

groeten,

Gert

Geplaatst: 09.01.2008 - 21:06
door Belg
Laat ons nu eens serieus blijven, een merk als volvo gaat toch nooit zoiets als de 243 op de markt brengen. daar was trouwens voor een wagen van die klasse ('in die tijd dan) geen markt voor. Ik denk dat je zeker mag zijn dat dit type ontstaan is door de handigheid (prachtig trouwens) van enkele handigaards.
wat betreft de laatste berichten kan ik zeggen dat ik ook dacht een waarheid te hebben over de logica over de nummering van Volvo. Dat blijkt dus niet te zijn en ik heb er toch wat van opgestoken maar ik moet Gert hierboven wel gelijk gelijk geven; Laten we het gezellig houden en vooral hoffelijk houden.

Geplaatst: 09.01.2008 - 22:05
door Maurice Pierik
Bij de Volvo 240 sedan is een aan elkaar lassen van een 4-deurs zijwand en een 2-deurs zijwand aan de andere zijde best goed mogelijk.
Dak, vloer en dergelijke zijn gelijk. Toch klinkt het als een onwaarschijnlijk verhaal. Maar anekdotes moeten er ook zijn.

Geplaatst: 09.01.2008 - 22:12
door Belg
Je hebt overschot van gelijk. En zulke verhalen maken het model een beetje meer legendarisch.

Geplaatst: 10.01.2008 - 07:58
door bart simpson
Een 264 TE ontstond ook door knip en plakwerk van italianen, die had allen wel eigen plek in Volvo's modellenreeks (de variantcode is mij onbekend)

Geplaatst: 10.01.2008 - 20:14
door Maurice Pierik
Als je refereeert naar de codes die je op het chassisnummer vindt, dan is een 264TE gewoon een 264. De basis voor het 'knip en plak werk' waren echter de tweedeurskoetsen van de 242.

De codenummers met 3-cijfers voor de moderne Volvo's worden toch niet echt in de ontwikkeling van de modellen gebruikt.

De Volvo 440/460/480 was project G15, G14, G13 (Galaxy 1)
De Volvo 850/855 was project G24, G25 (Galaxy 2)
De S40/V40 was project VX
De S60, V70/XC90, S80, XC90 zijn van het P2X platform en de codes waren zo ver ik me herinner: P24, P26E/P26L, P23 en P28.
De C30, S40, V50, C70 zijn van het P1X platform, ik meen P14, P11, P12, P15.

Geplaatst: 10.01.2008 - 20:57
door bart simpson
Maurice Pierik schreef:Als je refereeert naar de codes die je op het chassisnummer vindt, dan is een 264TE gewoon een 264. De basis voor het 'knip en plak werk' waren echter de tweedeurskoetsen van de 242..
ik ken geen nederlandse 264TE, ik vermoed dat na 264 en na de motorvariant er een "speciaal" 2 cijferig nummer staat.
Maurice Pierik schreef:De codenummers met 3-cijfers voor de moderne Volvo's worden toch niet echt in de ontwikkeling van de modellen gebruikt.
nee. maar die staan wel in de variantcodes