Pagina 5 van 8
Geplaatst: 05.02.2009 - 21:08
door P.K.
Wie is Pascal? :-k
Maar wat ik me even afvroeg:
Wat bepaalt nou eigenlijk het lichtbeeld? De vorm van de reflector of het glas van de unit?
:thegraduate:
Geplaatst: 05.02.2009 - 21:11
door Roderic E34T
Ik heb in mijn BMW ook Xenon zitten. De lichtopbrengst is zoveel beter als OEM!!
Ga dus ook een setje voor de 440 kopen...
Geplaatst: 05.02.2009 - 21:19
door 460volvo
P.K. schreef:Wie is Pascal? :-k
Maar wat ik me even afvroeg:
Wat bepaalt nou eigenlijk het lichtbeeld? De vorm van de reflector of het glas van de unit?
:thegraduate:
Wie pascal is weet ik ook niet.
Het lichtbeeld wordt bepaald door de lamp+reflector+koplampglas. Bij heldere koplampglazen alleen door de lamp en reflector.
Dat de lamp ook in het rijtje staat, is omdat de goedkope import lampen gewoon geen fatsoenlijk beeld geven.
Een doffe reflector zorgt ervoor dat het licht bijna niet weerkaatst wordt, dus een slechte opbrenst. Er zijn heel veel verschillende reflectors, met allemaal andere eigenschappen. Koplampglazen kunnen eigenlijk niet stuk, of ook deze moeten dof uitslaan.
Geplaatst: 05.02.2009 - 22:15
door P.K.
Okee duidelijke uitleg 460Volvo!
Maar stel dat je de reflector van een héél moderne auto in de lampunit van een Volvo plaatst.
(En dan heb ik 't nog niet eens over het erin krijgen.)
Wat gebeurt er dan qua lichtbeeld? Helemaal in de war door de tekening in het glas?
Beetje aan het brainstormen heur! :mrgreen:
Geplaatst: 05.02.2009 - 22:18
door bartdep
Ik heb zelf nu Philips X-treme power maar overtuigd ben ik nog niet. Hij straalt wel erg ver naar reflecterende objecten (tot op 700 meter), maar het lichtvlak voor je auto vind ik nog steeds te beperkt. Ik heb de koplampen laten testen (misschien stonden ze te laag), maar het was in orde, echter NADAT ze schoon gemaakt waren. Dat maakte volgens de monteur voor het lichtbeeld erg veel uit. Ik had ze echter nog een week geleden schoon gemaakt, dus ik maak ze nu elke week even schoon, misschien dat het iets helpt.
Als ik groot licht op zet heb ik overigens (i.t.t. eerst) wel superlicht. Er zaten eerst General-electric lampjes in. Originele van volvo?
Geplaatst: 06.02.2009 - 15:09
door brittje
de topic begon op pagina één bij Dragunov86, en werd afgesloten met alvast "bedankt Pascal" dus vandaar.
Geplaatst: 06.02.2009 - 15:44
door Iroll
Wat ook veel scheelt is alle contacten en stekkertjes van het lichtcircuit schoonmaken met contactspray en weer bevestigen door wat vaseline op de conatcten te spuiten. Er is veel spanningsverlies in de loop der jaren ontstaan door oxidatie v.d. contacten. Vergeet de relais niet, even eruit trekken en ook de stekkers daarvan onder handen nemen. Daarna een set Philips extreme erin en je weet niet wat je meemaakt. En dat xenon langer meegaat moet je maar afwachten. Ik heb ook veel verhalen gelezen over de goedkopere versies, die geven er na een jaar ofzo de brui aan.
Geplaatst: 06.02.2009 - 16:52
door Wiebe
Doe alsjeblieft geen Xenon erin.. Ik zag vandaag ook een 440 staan met Xenon erin en ik werd meteen blind!
Geplaatst: 06.02.2009 - 17:41
door Blade
Heb sinds 15min ook xenon in de auto ! Wat een licht komt er uit die lampen zeg ! Lichtbeeld is echt ruk, maar mijn reflectors zijn ook helemaal dof. Heb ze laag afgesteld, en verblind zo (hopelijk) niemand.
Denk wel als je nieuwe koplampen erin zet, je lichtbeeld perfect is.
Geplaatst: 06.02.2009 - 18:07
door P.K.
Wiebe schreef:Doe alsjeblieft geen Xenon erin.. Ik zag vandaag ook een 440 staan met Xenon erin en ik werd meteen blind!
Zo bedoel je: :dead: ?
Geplaatst: 07.02.2009 - 01:08
door evanmandos2
K heb inmiddels ook xenon in de 440 en in de frudsel mondeo, heb nog nooit een signaal gehad, omdat ik lampjes gewoon keurig recht vooruit zet(ook na afstellen garage staan ze vaak wat (te) scheel), en op 2% i.p.v. de vereiste 1% of aanbevolen 1,5%(voor veel koplampen).
met 2% heb je nog altijd een dimlichtbundel van 50 meter op de lichtkegel zelf, wat echt ruim genoeg is en je zult nooit iemand verblinden hoor!
de verblinders die je vaak ziet zijn of pruts0rs die hun lampen al sinds de oorlog niet afgesteld hebben, maar ook mensen die hun lampen op 1,0% exact hebben gesteld zonder bestuurder en lading, tsjah, dan komt je lichtbundel ietsje omhoog, en met xenon verblind je dan direct!!!
ook is uiteraard lampenglaasjes goed schoonhouden erg belangrijk.
Ow ja, ik stel lampjes overigens altijd op een vlak plein, auto waterpas checken, iemand achter het stuur en merktekens op een rechte garagedeur...
Krijg altijd complimenten van monteurs(zelfs een keer een dealer en een apk-mannetje) dat mijn lampjes zo goed staan. gezond verstand en een potlood doet meer dan ongezond verstand(of luiheid) en een lichtbak....
Geplaatst: 07.02.2009 - 01:18
door evanmandos2
mightyspawn schreef:Gaat niet om de lampen maar de reflectoren, maar die kunnen de temp ook wel aan. Die paar watt extra maakt ook niet uit.
vergis je niet! de meeste 'rally' 100/80 watt lampen zijn op een iets andere manier inelkaar geperst, waardoor de warmteafgifte niet mooi in een 60 graden hoekje vooruit gaat, hierdoor is het vaak een grotere warmtevermeerdering dan je qua wattage zou verwachten. daanraast produceren fabrikanten hun koplampen zo nauwgezet goedkoop dat een kleine vehoging in temperatuur(vooral stadsverkeer) al gevolgen kan hebben. hoewel volvo kennende(indertijd) zou het bij hun wel eens wat lomper ontwikkeld kunnen zijn, en dus meer marge voor extra hitte kunnen hebben.
Geplaatst: 12.02.2009 - 21:39
door FoxOx
Philips Xtreme is aan te bevelen,
geeft echt een berg meer licht en zijn op zich redelijk goed geprijsd....
Heb ze zelf in mijn Renault Clio gehad en dat scheelde echt veel!
Geplaatst: 12.03.2009 - 11:19
door johan1989
ik zit er over te denken om VisionPlus of X-treme power aan te schaffen.
wat is dan eigenlijk dat H1,H4,H7??
Geplaatst: 12.03.2009 - 12:00
door Iroll
In je koplamp zit de H4 en in de mistlampen H3. De H(alogeen) aanduiding geeft de verschillende maten en aansluitingen van de lampen aan. De ene H past dus niet in de andere.
Let erop dat je halogeen lampjes nooit met je blote vingers aan het glas vastpakt. Dat verkort de levensduur flink door het laagje vet en zuur wat je vingers op het glas achterlaat. Dus je moet ze met een tissue of schoondoekje vastpakken bij het plaatsen.
Geplaatst: 12.03.2009 - 12:18
door 440rijder
Ik heb onlangs voor de APK 1 refelctor laten vervangen, en nu heb ik opeens een lichtbundel die voorheen niet aanwezig was. Reflectoren zijn nog wel de grootste factoren in de oudere auto's denk ik. Meer Watt erin schroeven is dan niet heel zinvol omdat 80% van je licht niet goed van de reflector afkomt (en dus warmte wordt op de reflector...die slechter wordt, die warmer wordt...etc.)
Geplaatst: 12.03.2009 - 12:22
door johan1989
Iroll schreef:In je koplamp zit de H4 en in de mistlampen H3. De H(alogeen) aanduiding geeft de verschillende maten en aansluitingen van de lampen aan. De ene H past dus niet in de andere.
Let erop dat je halogeen lampjes nooit met je blote vingers aan het glas vastpakt. Dat verkort de levensduur flink door het laagje vet en zuur wat je vingers op het glas achterlaat. Dus je moet ze met een tissue of schoondoekje vastpakken bij het plaatsen.
Het is dus niet zo dat H1 meer watt heeft dan H4 bijvoorbeeld?
Waar zijn H1 en H7 voor dan?
Mistlampen heb ik niet ingebouwd, vind ik niet mooi bij een 460.
Geplaatst: 12.03.2009 - 13:22
door Iroll
Het is dus niet zo dat H1 meer watt heeft dan H4 bijvoorbeeld?
De ene past gewoon niet in de andere. De lampen kan je in verschillende wattages vinden, daar zegt de Hx aanduiding niets over. De Hx zegt alleen iets over de fitting en lamp waar die in moet. De H4 heb je bijv in 55/60watt maar ook in 80/100watt. De fitting, reflector en het glas is specifiek ontworpen voor een type Hx lamp.
Waar zijn H1 en H7 voor dan?
Voor andere type lampen en fitting, lijkt me logisch toch? Ze passen iig niet in de 400serie. Als een fitting is ontworpen voor een H4 kan er alleen maar een H4 lamp in etc.
Geplaatst: 12.03.2009 - 13:27
door johan1989
je bent een held
Geplaatst: 12.03.2009 - 17:13
door mightyspawn
Verder is h4 bisexueel en is H1 en h7 dat niet.
Oftewel groot en dimlicht in 1 lamp.