Effert schreef:Zijn de velgen die Lex! onder zijn mooie zwarte 480 heeft zitten orgineel?
Ik heb deze velgen zelf ook onder mijn 480 en vroeg mij dit af omdat deze in de documentatie nergens terug te vinden zijn (480register).
Evert
Ja dat zijn originele Volvo velgen, en ik heb nog nooit een tweede Volvo gezien met dezelfde velgen. Die van mij zijn nog vrij mooi, zitten wel wat kleine plekjes op maar voorlopig ga ik ze nog niet opnieuw laten coaten. Ik vind ze ook erg mooi staan, en krijg er ook nog wel 's opmerkingen over. En volgens mij heeft Reilif ook nog wel 's spijt betuigd dat hij ze aan me verkocht heeft
@lex
Ja ze zijn inderdaad mooi strak, wat betreft de vormgeving.
Die van mij zijn alleen niet meer zo mooi maar van de winter gaan de winterbanden er op en dan kunnen de Vega velgen opgeknapt worden (dan zal het weer een heel ander gezicht zijn)
Maar leuk om nog een 480 tegen te komen met deze velgen
Kun je daar eens wat over uit leggen dan? Ben wel héél benieuwd eigenlijk. Ken de diverse 480's wel, is het niet dat deze door Volvo Nederland zelf gebouwd is of iets dergelijke?
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT
wat moet ik er over vertellen? gebouwd in juli 1986, als echte voorserie auto, direct na productie omgebouwd tot Groep A, met volledige ondersteuning van Volvo Cars (hoe kom je anders aan een voorserie). Ingezet door Volvo Belgium met als bezielende leider de toenmalig technisch directeur van Volvo Belgium. Ingezet tijdens Groep A races, eerst met Williams motor, met het beschikbaar komen van de 1.7 turbo overgestapt op deze motor. FIA gehomologeerd, dus volledig goedgekeurd op alle aanpassingen. Van buiten is het nog een echte 480, technisch, mechanisch en elektronisch is er geen vergelijking meer te maken met een 480. Het 1.7 turboblok is van buiten nog gelijk aan een standaardblok, van binnen is geen enkel onderdeel hetzelfde, met als uitzondering de kleppen.
Ook een leuk weetje: het team heeft heel lang geëxperimenteerd met luchtfilters en airboxen. Tegenwoordig zijn de zgn open-air-filters erg populair (K&N enz), het toepassen van een dergelijk filter levert een statisch positief verschil op, echter, dynamisch verliest een dergelijk filter tot 10pk ten opzichte van de originele airbox. De originele airbox maakt met succes gebruik van het ram-air-effect. Blok levert bijna 200pk op de voorwielen en bijna 300Nm, eveneens op de voorwielen. Wagen weegt met alle vloeistoffen (incl 100liter brandstof) 910kg.
Ik lees hier soms dingen waarvan ik denk "kendet?", over Volvo 400's met 180pk die ver over de 240kmh zouden halen, deze haalt dat iig niet, ondanks meer vermogen en minder gewicht. Het is met name het acceleratie- en deceleratie-vermogen wat een racewagen snel maakt, hiet zitten iig erg knappe stoppers op, er passen voor alleen 16 inch velgen op om een indruk te geven
Erg mooi dat Paris blue icm de Vega's! Wat erg mooi op deze kleur staat zijn heldere sidemarkers. De oranje kleur doet een beetje afbreuk aan het geheel vind ik. Maar ja, zie ze maar eens te vinden.....