Pagina 5 van 5

Geplaatst: 15.03.2009 - 21:19
door Jolly Breeze Racing
Als je afremt op de versnelling wordt de brandstof toevoer afgesloten, volgens mij, daarom kom je op 0,0

Geplaatst: 15.03.2009 - 21:20
door Fredhead
Nooit geweten, zal er een volgende keer eens op letten

Geplaatst: 15.03.2009 - 22:29
door arnoud
Staat zelfs in je instructieboekje volgens mij, maar ja, dat leest toch niemand :-)

Geplaatst: 16.03.2009 - 08:44
door egidius
ik kom op 7.5l/100km, mijn vader heeft er nu een weekend mee gereden door omstandigheden
en hij heeft een rustigere rijstijl, verbruik...7.5l :p
dus ik ga ervan uit dat ik hem er niet onder zal krijgen

Geplaatst: 16.03.2009 - 12:09
door Fredhead
arnoud. schreef:Staat zelfs in je instructieboekje volgens mij, maar ja, dat leest toch niemand :-)
Ik heb een instructiemap :D
Had geen boekje bij mijn auto en via internet een exemplaar uitgeprint, al is die nogal groot uitgevallen

Geplaatst: 16.03.2009 - 12:13
door Pritchard
@fredhead: past het nog in je handschoenenkastje? :)

Geplaatst: 16.03.2009 - 12:16
door Fredhead
Zelfs dat niet, het is een flink pakket geworden :)

Geplaatst: 16.03.2009 - 20:15
door huut
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat de brandstoftoevoer wordt afgesloten. Je motor valt dan toch uit en die zou je dan opnieuw moeten starten als je weer gas gaat geven. Een start/stop-systeem zoals bv bmw heeft zit toch echt niet op de v50 en zoiets zul je toch moeten hebben wil de brandstoftoevoer geheel worden afgesloten.

Geplaatst: 16.03.2009 - 20:52
door arnoud
huut schreef:Kan me eigenlijk niet voorstellen dat de brandstoftoevoer wordt afgesloten. Je motor valt dan toch uit en die zou je dan opnieuw moeten starten als je weer gas gaat geven. Een start/stop-systeem zoals bv bmw heeft zit toch echt niet op de v50 en zoiets zul je toch moeten hebben wil de brandstoftoevoer geheel worden afgesloten.
Zie bijvoorbeeld hier: http://www.volvocars.com/nl/tools/Owner ... fault.aspx
Door te remmen gaat telkens energie verloren - bedenk maar eens hoe warm de remmen kunnen worden. Probeer de kinetische energie zoveel mogelijk te benutten. Rem op de motor bij het naderen van een rood licht. Het motormanagement van uw Volvo onderbreekt de brandstoftoevoer bij het remmen op de motor. Hierdoor slijten de remmen niet alleen minder, ook de emissie wordt beperkt en het rijcomfort neemt toe.

Geplaatst: 16.03.2009 - 21:02
door huut
Inderdaad nooit geweten. Is mijn volvo nog moderner dan ik al dacht. Hoe lang zal de volvo dit dan volhouden. Kan me bijvoorbeeld voorstellen dat honderd meter voor een stoplicht nog wel kan, maar dat een kilometer bergafwaarts de auto op een gegeven moment toch weer brandstof nodig heeft om niet af te slaan.

Geplaatst: 16.03.2009 - 21:05
door ewing
Met een zeer rustige rijstijl behaal ik nu een gemiddelde van 1 op 17,3 (volgens BC 4,9l/100km). Ik rij door de week veel spitsverkeer en in het weekend veelal snelwegkilometers.

Geplaatst: 16.03.2009 - 21:12
door arnoud
huut schreef:Inderdaad nooit geweten. Is mijn volvo nog moderner dan ik al dacht. Hoe lang zal de volvo dit dan volhouden. Kan me bijvoorbeeld voorstellen dat honderd meter voor een stoplicht nog wel kan, maar dat een kilometer bergafwaarts de auto op een gegeven moment toch weer brandstof nodig heeft om niet af te slaan.
Waarom? Je hebt zwaartekracht, en zo lang de cilinders blijven bewegen... Daarom blijf je wel brandstof verbruiken als je je koppeling intrapt, want dan moet voorkomen worden dat de motor afslaat.

Geplaatst: 17.03.2009 - 00:39
door motorfret
je auto zal nooit afslaan: zet 'm maar 's in de 3e versnelling, rij 2000 toeren en laat het gas los...

zodra je toerental onder de 1000 tpm komt, begint hij zelf ineens weer te rollen cq gas te geven.

Geplaatst: 17.03.2009 - 02:14
door Stevys88
We dwalen af maar is de file is dat ook heerlijk.

Gewoon in zijn 2 zetten en rustig de koppeling laten opkomen, is veel fijner dan steeds 1-2-1-2-1 e.d.

Geplaatst: 17.03.2009 - 23:06
door arnoud
Nog fijner: datzelfde met een Powershift automaat... Hoef je ook daar niet om te denken, gewoon gas los laten en verder nergens om denken. Het terugschakelen voel je niet eens. En tegen de tijd dat het verkeer voor je weer harder begint te rollen geef je een beetje gas bij. Heeeeerlijk.

Geplaatst: 18.03.2009 - 05:50
door Cocky
ik vind het toch raar dat als je in neutraal uitbolt, hij soms nog 3 .. 5 liter per honderd aanduid. Op dat moment verbruik je nochtans niet meer dan op momenten dat je stationair staat te draaien.. Volgens mij zit er achter de "momenteel verbruik" mysterie gewoon een wiskundig matrixje dat bij benadering weergeeft wat het verbruik zou moeten zijn bij bepaalde snelheid/belasting/toerental/etc. Mijn gemiddeld verbruik strookt immers NOOIT met wat ik bereken aan de pomp (en ik bereken het altijd, uit nieuwsgierigheid).

Waarom steken ze er niet gewoon een flowmetertje tussen (als electro/regelspecialist weet ik dat daar heel fijne instrumentjes tussen zitten tegenwoordig), dan is de waarde on screen nooit fout en kan een veel accurater gemiddelde berekend worden!

Geplaatst: 22.03.2009 - 14:32
door eds
gemiddeld rond de 7 tot 7,5 ltr/100km, volgens boordcomputer.
in deze regio komt het regelmatig voor dat ik de 40km/uur gemiddeld niet haal op een tank.

al met al valt mij niet tegen.

Geplaatst: 22.03.2009 - 15:36
door Fredhead
Laatste tank was 1 op 13,5.
Stukje beter dan het ritje naar Belgiƫ :)

Geplaatst: 22.03.2009 - 21:08
door sanco
Heb er dinsdag es effe mijn best voor gedaan: een lange snelwegrit vanuit het noorden naar het westen en terug, zo'n 115-120 op de Tom aangehouden (bij inhalen wel even mee met de linkerstrook naar 125-130: ik heb zelf ook een hekel aan rijdende blokkades op links) en na terugkomst de tank direkt weer tot aan de nok gevuld: 1 op 19,75 was de exacte score. Donderdag zelfde verhaal, na een langere rit weer een tank bijna leeg, met een score van om en nabij 1 op 19,5 Ik geef toe, het kostte me soms wat moeite om het vol te houden, maar het kan dus wel degelijk! Als je er echt voor zou gaan zitten en bijv. bij inhalen niet meegaat met links is er nog veel meer mogelijk volgens mij, maar dat heeft niet zoveel meer met sociaal rijgedrag te maken denk ik, en daar pas ik voor.
O ja, mijn Alpin winterbanden dragen hierin weldegelijk nog een steentje bij...