Pagina 5 van 6

Geplaatst: 10.07.2008 - 05:13
door ArjenM
Robster480 schreef:@ Arjen: Wacht even; hoe vaak slaat jou motor tijdens het rijden überhaupt af op de snelweg? Laat staan 's nachts..
Zelden gelukkig, heb het met mijn benzine perikelen paar keer gehad, ook 's nachts een keer op de snelweg en op een weg met zijwegen. Contact terugdraaien, contact weer aan zetten, overschakelen op LPG en starten. Ben je weer een paar seconden en soms een paar honderd meter verder. Voel me dan toch niet prettig, er zal maar iemand uit een zijweg komen, of je rijdt op een onverlichte snelweg zonder iemand voor je; zie je ook niet meer waar je heen moet.

Geplaatst: 02.08.2008 - 14:37
door nikske
allemaal goed en wel, maar lijn probleem is nog niet opgelost.

ACHTERZIJDE SCHAKELAAR:
Heb dan maar even heel het boeltje gedemonteerd.
Er staan nummers op de schakelaarsklemmen.
Klem 2, 3, 5, en 7 zijn niet aangesloten (geen klem aanwezig eigenlijk, alleen een gaatje).
2 is intern verbonden met 4, maar maakt niet echt uit.

INWENDIG in de SCHAKELAAR:
In stand 0 is er geen enkele verbinding.
In stand kleine lichten is 4 met 6 verbonden.
In stand grootlicht is 1 met 4 en 6 verbonden.

STEKKER:
aan 1 hangt een blauwe draad,
aan 4 hangt een zwarte draad,
aan 5 hangt een gele draad, maar die draad gaat niet door naar de schakelaar omdat die daar geen klem heeft.
aan 6 hangt een rode draad,
aan 7 hangt een blauw/rode draad maar ook hier geen klem.

volgens mij is er dus een andere schakelaar nodig, maar ik vraag me af of ik niet het een en 't ander kan doorverbinden. Mocht iemand zijn schakelaar kunnen uittesten achteraan, weet ik misschien meer ...

Geplaatst: 02.08.2008 - 15:33
door Blade
Je hoeft alleen maar het gele draadje te verwijderen hoor, dan kan je elke stand kiezen op welk moment ook dat jij wil. Wel blijft het dashboard constant branden.

Geplaatst: 02.08.2008 - 18:20
door nikske
maar die gele draad is niet aangesloten ;)

Ik heb geen DRL en ik wil er wel, voor alle duidelijkheid.

Geplaatst: 02.08.2008 - 21:38
door Iroll
Hier kan je een beschrijving vinden met foto's hoe je day running lights aan te sluiten. Klik op electrical system en daarna op lights:
http://www.volvo-480-europe.org/volvo480/faq/index.php

Geplaatst: 02.08.2008 - 22:08
door nikske
Dankjewel, maar dit is voor een 480. Deze heeft al een andere lichtschakelaar en op het el. schema staan andere kleuren voor de draden naar de schakelaar en bovendien is de schakelaar met meer draden aangesloten.

Ik zal eens wat foto's posten van mijn schakelaar.

Geplaatst: 02.08.2008 - 22:42
door nikske
voila:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

wie weet kan er mij nu iemand nog beter helpen?

en nog even ter vervollediging een stukje uit mijn vorige post:

INWENDIG in de SCHAKELAAR:
In stand 0 is er geen enkele verbinding.
In stand kleine lichten is 4 met 6 verbonden.
In stand grootlicht is 1 met 4 en 6 verbonden.

Geplaatst: 03.08.2008 - 01:29
door haasje
zo te zien heb je een fase 1 (lichtschakelaar), ga maar op zoek naar een nieuwer type lichtschakelaar en het zal (waarschijnlijk) direct werken

Geplaatst: 03.08.2008 - 11:02
door nikske
aha! dankjewel voor deze zeer nuttige tip!

Geplaatst: 04.08.2008 - 19:27
door mightyspawn
Battlecruiser S80 schreef:Ik zie de laatste tijd steeds meer Volvobestuurders in de s chemering, bij tegenlicht, op beboste wegen rijden zonder licht. Allemaal van die lui die hebben zitten prutsen aan de dagrijverlichting onder het motto; ik bepaal zelf wel wanneer ik het licht aandoe.
Nou bij deze kan ik wel melden dat de gemiddelde automobilist dat dus niet goed kan. En dan wordt je door Volvo een handje geholpen en dan haal je die VEILIGHEIDsvoorziening eraf!

Het kost een paar euro per jaar aan een ietsje brandstof extra, waar heb je het over? De lampslijtage is een broodje-aap-verhaal, want lampen die altijd aanstaan slijten in de praktijk van alledag nauwelijks meer dan lampen die af en toe aanstaan (en dat kunnen ze met al die mooie laboratoriumtesten niet benaderen).

Lampen altijd aan is een van de belangrijkste passieve veiligheidsmiddelen die er zijn. Voorkomen van een ongeluk, weet je wel?
En een ongeluk(je) kost vele malen meer dan die paar euro van die lampjes.
Niet alle Volvo's zijn er standaard mee uitgerust. 4 serie is een uitzondering. Dus niet alle vOLVO rijders hebben er aan zitten knoeien.

Mijn 2xx heeft het niet.

Geplaatst: 04.08.2008 - 22:35
door AndorabLe
De eerste modellen van de 480 (en waarschijnlijk ook een aantal andere heel vroege modellen van de 400-serie) hadden geen dagrijverlichting.

Geplaatst: 04.08.2008 - 22:41
door nikske
maar de mijne is van 1995, dus al een facelift van de tweede serie :(

Ikke nie snappe ;)

Geplaatst: 05.08.2008 - 00:10
door haasje
misschien heeft de vorige eigenaar om deze reden er een oude schakelaar ingezet, misschien as oude kapot en vervangen met verkeerde type?

Geplaatst: 05.08.2008 - 18:17
door nikske
Dat zou kunnen, de vorige eigenaar wou misschien DRL uitschakelen :sad1:

mensen,

Geplaatst: 19.08.2008 - 15:00
door goerloek
Als iemand zijn DRL wil uitzetten (zoals ik, want daarom ben ik hier), laat hem dat dan doen. Het is niet aangetoond dat overdag dimlicht voeren per definitie veiliger is. Andere weggebruikers (fietsers en daar hebben we er nogal wat van in NL) kunnen er zelfs onveiliger vanaf komen met alle gevolgen vandien. In Zweden is het een ander verhaal ivm eerder donker en minder fietsers op straat. Zie ook deze link:

http://www.dadrl.org.uk/safety.html

Het scheelt ook nog eens 3% brandstofverbruik. Niet veel zou je denken maar wel een biertje per volle tank.

Dus stop alstublieft met die lastercampagne want DRL is niet verplicht in Nederland. Lees er eerst iets over voordat je gaat spuien wat je denkt alsof je de waarheid in pacht hebt.

En ik heb mijn Volvo ook gekocht omdat hij goedkoop was.

Geplaatst: 19.08.2008 - 18:40
door 440rijder
Ieder heeft recht op een eigen mening, en van een lastercampagne is hier m.i. geen sprake... Als het onderwerp niet bevalt staat het mensen vrij om het niet te lezen of het goedbedoelde advies niet te nemen.
Wellicht is het dichtgooien van het onderwerp (nu de oplossing gegeven is in de thread) ook een manier om het welles-nietes verhaal te stoppen, dan kunnen we allemaal een biertje nemen.

Geplaatst: 19.08.2008 - 18:42
door rene en erica
PROOST

Geplaatst: 19.08.2008 - 19:08
door Headlong
Nu het toch op eens topic vol meningsuitingen wordt ga ook ik mijn steentje bijdragen.

Ik vind het een werelduitvinding, rijdt toch altijd met mijn verlichting aan dus mij is een handeling uit handen genomen... Daarnaast staat het gewoon mooier, een 440 met zn lichten aan.

Geplaatst: 19.08.2008 - 22:14
door mightyspawn
Hehe ja de 4xx rijders vallen wel altijd op moet ik zeggen. Maarem makkelijker is tussen 2 standen inzetten. Doe ik weleens als ik in echt warme landen rij en de lampen wil besparen. Denk dat 30+ graden op de lampen plus de eigen temperatuur ze niet veel goed doet.

Geplaatst: 19.08.2008 - 23:30
door Fat Rat
440pk schreef:Hey, heb je de zoekfunctie niet gevonden? :) lol
En verder ga ik me Battlecruiser S80 mee. Alleen eikels hebben hun verlichting niet altijd aan staan. Onbegrijpelijk dat de politiek dit nog niet verplicht heeft gesteld. Zeker omdat milieudefensie dan roept dat de luchtkwaliteit verslechterd.. :?
Dan moet milieu defensie eens nadenken over hoeveel uitstoot het geeft als weer ambulance, brandweer, politie en traumeheli uit moeten rukken omdat er een ongelukje gebeurt is doordat mensen elkaar niet zagen.
En wat denk je dat het voor de luchtkwaliteit doet om een nieuwe auto te bouwen om die oude te moeten vervangen?? Zeker als het een jonge auto is welke nog maar voor een klein deel afgeschreven was voor wat betreft productie vervuiling.

Maargoed ik wil eigenlijk ook dat ik mijn lampen op 0 uit kan zetten voor die enkele keren dat ik iets aan het prutsen ben, stil sta voor een brug en naar de radio wil luisteren of zoals gezegd de lampen uit wil zetten alvorens te starten.
Dat neemt niet weg dat normaal gesproken mijn licht schakelaar in de dimlicht stand praktisch is vastgeroest. Ze hebben in Zweden niet voor niets bedacht altijd met licht aan te rijden. Vorig jaar had ik bijvoorbeeld bij zeer slecht weer(veel regen en opspattend water) nog in belgie dat ik een mafkees in een zilveren(schutkleur anyone??) auto over het hoofd zag omdat hij geen licht voerde.
Ik moet ook eerlijk bekennen dat als ik even een kort ritje moet doen met een nixan van het werk dat ik dan ook geen licht voer omdat de hoog techno(nietzo??)logischse jappen nogsteeds niet lijken te snappen dat het licht uit moet als je de auto van contact afzet, dit terwijl onze bolides dat al meer dan 20 jaar standaard hebben.