Pagina 5 van 5
Geplaatst: 09.02.2009 - 12:52
door bartv70
bart simpson schreef:Hoe zit het met je profieldiepte voor & achter?
(alleen een achterdifferentieel is overigens al € 3.000,--
Hoi Bart,
Ik ben niet super technisch onderlegd, maar meen je dat
verschil in profiel diepte voor en achter (max. een paar mm) er voor kan zorgen dat het AWD systeem aan gort draait?
Hoe sterk is dat systeem dan bij veelvuldig rijden op onverhard?
Zit er niet juist een differentieel op om verschillende draaisnelheden van de wielen op te heffen.
Kun je uitleggen wat de bottleneck van het AWD is?
Hebben de AWD versies de zelfde aandrijflijn als de XC of is dit meer op "terreinrijden" berekend.
Geplaatst: 11.02.2009 - 08:50
door bartv70
Iemand anders die mijn vragen van hierboven kan beantwoorden??

Geplaatst: 11.02.2009 - 09:07
door mad
bartv70 schreef:Iemand anders die mijn vragen va hierboven kan beantwoorden??

1. Wielen worden bij elke beurt gewisseld van voor naar achter v.v. om profieldiepte gelijk te houden. Bij vervanging moeten dus ook alle 4 de banden worden vervangen. Als de profieldiepte zeer verschillend is, is dat dus niet gebeurd. Of je daarmee de boel aan gort draait weet ik niet, maar deze (onderhous)regel is niet voor niets ingevoerd.
2. Ik rijd veelvuldig onverhard (Roemenië) en heb geen énkel probleem. Zelfs als onverhard rijden tientallen km's lang is en er géén grote kuilen (> 4 cm diep) in zicht zijn rijd ik 80-100 km/uur op onverharde wegen, gravel, modder, stenen. Geen probleem. Wél regelmatig alle rubbers en voorwielophanging (laten) controleren/ vervangen, maar dat is logisch, moet uit de lengte of de breedte. En mijn Michelins zijn ongeëvenaard.
Op de andere vragen heb ik geen antwoord...
Geplaatst: 11.02.2009 - 09:47
door Hans
En het gaat om het "oude" AWD systeem. Vanaf 2002 (meen ik) is het nieuwe systeem eronder gekomen waarbij de verschillende profieldieptes minder belangrijk zijn.
Geplaatst: 13.02.2009 - 11:55
door Dries77
Misschien kan je hier dat kenteken ook ff posten om andere kopers te waarschuwen?
Geplaatst: 13.02.2009 - 12:00
door Casimir
Mooie garantie regeling hebben ze daar bedacht, maar volgens mij conflict deze met het Burgelijk Wetboek.
Garantie kan niet afgekocht worden. Die heb je gewoon.
Niet helemaal juist... Je kan perfect een garantieovereenkomst sluiten die de voorziene wettelijke (lees: Europese) garantie uitbreidt. Zulke overeenkomsten kunnen perfect als wederprestatie voorzien in betaling van een bepaalde geldsom.
Geplaatst: 14.02.2009 - 14:42
door C 30 T5
bartv70 schreef:Hoi Bart,
Ik ben niet super technisch onderlegd, maar meen je dat
verschil in profiel diepte voor en achter (max. een paar mm) er voor kan zorgen dat het AWD systeem aan gort draait?
Hoe sterk is dat systeem dan bij veelvuldig rijden op onverhard?
Zit er niet juist een differentieel op om verschillende draaisnelheden van de wielen op te heffen.
Kun je uitleggen wat de bottleneck van het AWD is?
Hebben de AWD versies de zelfde aandrijflijn als de XC of is dit meer op "terreinrijden" berekend.
De bottleneck zit bij de oude uitvoering in de visco koppeling. Hier zitten de vooras en achteras in met op het uiteinde schoepjes op de as, deze draaien als het ware vrij rond in een vloeistof. Als de achteras nu stil wordt gehouden ( voorwielen draaien door ) wordt deze vloeistof warm door de schoepjes die erdoorheen draaien, de eigenschap van de vloeistof is hoe warmer hoe dikker, wel je raad het al hoe meer slip voor tov achter hoe meer achter mee gaat doen.
Hier zit nl ook het probleem met de profieldiepte, asl dit niet gelijk is draaien de schoepjes niet op dezelfde snelheid en wordt de vloeistof warm em ja warm is meer weerstand en meer weerstand is weer warmer enz enz.
Bij terein rijden wordt het korstondig gebruikt, bij ongelijk profiel altijd.
begrijpt iemand dit nog ?
Geplaatst: 01.04.2009 - 22:32
door C 30 T5
godfried schreef:vandaag bij dealer geweest,
conclusie:
bus naar haakse overbrenging is versleten , tanden afgebroken ..?..
en daarom voor 95 % kans dat ook de haakse overbrenging zelf ook gesneuveld is.
kosten geraamd op 1800 euro als de haakse overbrenging ook vervangen dient te worden ( alleen al 1240 voor de haakse overbrenging)
echt balen. Na 3000 km en 6 maanden.
Heb een afspraak gemaakt met de volvo specialist waar ik haar gekocht heb, hopelijk en waarschijnlijk zal hier het kostenplaatje lager zijn.
Op een ander diagnose hoef ik niet te rekenen denk ik.
Hoewel de dealer niets opengeschroefd heeft......
O ja hydraulische modulator eenheid moet ook vervangen worden, ofwel ABS pomp, zit vast.
Kost nog eens hetzelfde....
Vandaag schijnt de meest depresieve dag van het jaar te zijn.. Hoezo ?
Als er iemand tips en of dezelfde problemen heeft gehad ?
Het is al een tijdje geleden maar nu heb ik een foto van een nieuwe bus en een versleten bus. Voor degene die hier intresse voor/in hebben.
Van de niiuwe zijn de tanden spitser als van de versleten, ongeveer de helft kleiner geworden.
nieuw.

oud

Geplaatst: 01.04.2009 - 22:44
door Gast
Zooooo, hoe is het met tanden van wat daarin komt?
Geplaatst: 01.04.2009 - 22:47
door C 30 T5
zo op het oog niets aan te zien ,morgen weet ik meer

Het was net 17.00 uur :shock:
Geplaatst: 02.04.2009 - 11:49
door volvov70r
En misschien ook wel een interessante vraag: waar blijft al dat "gruis"...
Geplaatst: 02.04.2009 - 23:06
door C 30 T5
Hakse overbrening is er nu ook onderuit en de tanden zijn ook een stukafgesleten / kleiner geworden, zodra de nieuwe er is probeer ik ook weer wat foto's te maken met de GSM
Het gruis of slijpsel blijft in de bus zitten er zit namelijk geen olie bij, in de oude bus kun je op de keering nog wat slijpsel zien zitten,In de nieuwe zit de keering nog niet in
Geplaatst: 04.04.2009 - 12:30
door C 30 T5
Nu met foto.
nieuw

oud met slijpsel :shock:

Geplaatst: 29.05.2009 - 07:03
door Satwilly
Heb je ook info waarom de haakse overbrenging vaak als gevolg vande slijtage van de bus stuk gaat?
Geplaatst: 07.06.2009 - 18:05
door Johan s60
De oude bus is ook nog eens gescheurd (rechts onder)
Geplaatst: 29.07.2009 - 22:07
door Veezeventig
Misschien heb ik er over heen gelezen, MAAR ik ben wel eens benieuwd wie die volvo "specialist" is!!