de zomer komt er weer aan, caravanspiegels.....

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

24AB2 schreef:al met al : word tijd dat eveneens op dit gebied alles wat word aangepast aan de huidige tijd / techniek
Lijkt me geen discussie die op een auto forum gevoerd moet worden
vin940
4th Gear member

bart simpson schreef:
24AB2 schreef:al met al : word tijd dat eveneens op dit gebied alles wat word aangepast aan de huidige tijd / techniek
Lijkt me geen discussie die op een auto forum gevoerd moet worden
Mee eens, mij ging het erom hoe je het beste je spiegels kan gebruiken. En welke nu het fijnste zijn, wil het graag weten omdat ik voor iemand zijn Caravan weg moet brengen. Dus probeer hier een beetje achter te komen wat nu het beste is.
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

7th Gear member

Zoals beloofd een paar fotootjes:

Afbeelding

Zo zit de spiegel aan de auto. ff de kap open en je lepelt ze zo om je spatbord heen. Ze zitten meteen in de goede stand, dus geen verstellen nodig!

Afbeelding

Zo zit ie onder de motorkap.

Afbeelding

Dit is het zicht in de spiegels links. Ze zitten netjes boven elkaar!

Afbeelding

Het zicht rechts. En de buuf! Haha!

Ik heb de autospiegels een stuk naar beneden gesteld zodat ik goed de caravan wielen kan volgen zodat ik ruim genoeg langs stoepjes ed rij. De caravanspiegels staan op de caravan en een klein stukje er achter gericht. Ze hebben een ruim zicht!
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Gast

Spiegels staan toch een eind van je af.
Ik heb in het verleden al eens (kort) gereden met dergelijke spiegels en ik vond dit niet prettig.
Vooral met achteruit rijden vond ik het afstand inschatten minder.
Patsim
2nd Gear member

Ja, zo had ik het nog niet bekeken.
Vind het fijner als de caravanspiegels langs de gewone autospiegels hangen en niet 1 meter naar voren.
En op jouw manier, AlexV70, zitten ze als een huis en verschuiven ze nog geen millimeter.
De autospiegels klappen ook niet kompleet naar binnen als je b.v. een vrachtwagen tegenkomt.
Met achteruitrijden zijn de hoeken van de caravan idd iets beter in te schatten als de spiegels wat dichterbij zitten.
En ik denk dat je met het spiegelen ongemerkt toch vlugger in de rechterautospiegel kijkt, dan in de rechter spatbordspiegel, want die zit toch op een ongewone plaats (in de voorruit).
En ik gebruik met solo auto mijn rechterautospiegel meer als mijn binnenspiegel.
Daarom vind ik het fijner als de caravanspiegels aan de autospiegels hangen.
Je ziet dan toch meer in één oogopslag in beide spiegels.
Links heb je dat probleem minder met de spatbordspiegel, want daar heb je ze wel in één oogopslag.
Fiat Uno 45(1984)
Fiat Tipo 1.4 i.e.(1990)
Fiat Tempra 1.6 i.e.(1992)
Renault Laguna 3.0 V6(1994)
Renault Espace III 2.0 16V(2000)
Renault Grand Espace IV 2.0 T 16V(2003)

Volvo S60 2.0 T Edition(2005) Afbeelding
Mitsubishi Colt 1.5 d'Azur(2006) Afbeelding
biertje1150
1st Gear member

Hoop gelezen hier over alle voor en nadelen, is er ook iemand die een 250 cm caravan heeft en wat voor spiegels daar voor gebruikt (spatbordspiegels lijken me niks)
Ik heb nu special mirror met de langste stengels die er zijn en kan nog maar net langs de caravan kijken, terwijl ze trillen als een gek.
En met een beetje tegenwind komen ze vanzelf naar binnen, dus ik zal ook wat moeten verzinnen om dat te verhelpen, vond alleen het daarvoor bestemde stangetje met zuignap knap duur ( € 29,- p/st ).
Die oplossing met het boutje ga ik ook eens proberen, want ik heb er laatst nog net 1 kunnen grijpen.
Wie verandering ervaart als tegenwind loopt de verkeerde kant op
V70 - EditionII - Barents Blue Pearl - Eurus - Menoxcontrol
vin940
4th Gear member

Tarman T schreef:Zoals beloofd een paar fotootjes:

Afbeelding

Zo zit de spiegel aan de auto. ff de kap open en je lepelt ze zo om je spatbord heen. Ze zitten meteen in de goede stand, dus geen verstellen nodig!

Afbeelding

Zo zit ie onder de motorkap.

Afbeelding

Dit is het zicht in de spiegels links. Ze zitten netjes boven elkaar!

Afbeelding

Het zicht rechts. En de buuf! Haha!

Ik heb de autospiegels een stuk naar beneden gesteld zodat ik goed de caravan wielen kan volgen zodat ik ruim genoeg langs stoepjes ed rij. De caravanspiegels staan op de caravan en een klein stukje er achter gericht. Ze hebben een ruim zicht!
Tarman,

Bedankt voor de uitleg, en zie dit wel zitten. Mooie en duidelijk foto's top man! :D
Een dag niet gereden in een Volvo, is niet geleefd.
VOLVO 940 2.3 TURBO B230FK 2315CC 99KW

AlexV70 schreef:
Hans oet Twent schreef:
AlexV70 schreef:Die traanplaat op de dissel is dat origineel?
Alex,
Nee dat heb ik gedaan uit puur gemak. De standaard plaatjes zijn te zwak om er op te kunnen staan of zitten. Vandaar dta ik eea zo gemaakt heb. Werkt perfect! Kan het je aanraden. Ook bij schoonmaken is het errug handig
gr Han(s) 8)
Ik zat er ook aan te denken namelijk, idd erggg handig.
Hoe heb je die traanplaat vast gezet? Boren in chassis mag en kan namelijk niet.
Heb je de traanplaat laten buigen of is deze even groot als de dissel?
Heb je er misschien een duidelijke foto van?
Hé Hans,

Het heeft even geduurd maar de traanplaat zit er bij mij ook op.
Ik heb nog wel een hoekijzertje erbij onder gezet, om het doorzakken te voorkomen.
Ook vooraan omdat ik daar een gat moest maken voor het neuswiel.
De traanplaat even om laten buigen en het geheel met caravankit vast gezet.
Wordt ook onder de disselbak geklemd en voor onder het kunststoffen afschermkap.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans oet Twent
8th Gear member

Alex,
Das Strak wark! Keurig man dat is nog eens netsjes. SUPER!
Bover
8th Gear member

Ik heb nu een caravan van 2.50m breed
Ramp met spiegels omdat ze zo ver uit moeten staan.
Klappen steeds om.

Waar-de-loos!
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Gast

Je bedoelt dat de originele spiegel naar binnen komt? Dat klopt ook met minder brede spiegels. :wink:
Momenteel plak ik aan de voorzijde van de spiegel een stuk ducktape op het zwarte gedeelte van de spiegel.
Hierdoor komen ze niet naar binnen.
Ook zijn er zuignappen te koop met een kabeltje eraan naar de spiegel.
Zelf ben ik daar niet zo kapot van.

Ik wil nog uitzoeken of ik doormiddel van een gaatje boren, aan de onderzijde, de spiegel klem kan zetten met een pin.
wim de jong
5th Gear member
Contacteer:

Als je de link goed leest die vin940 geeft over de wettelijke eisen, staat er:
De wettelijke eisen aan spiegels zijn:

ze moeten verstelbaar zijn. (de linker autospiegel vanaf de bestuurdersstoel)
ze mogen niet gemakkelijk uit de ingestelde stand kunnen raken.
ze mogen niet verder uitsteken dan nodig is om het vereiste gezichtsveld te halen.
Hieruit blijkt dat de meeste spiegels, gemonteerd op het scherm niet toegestaan zijn. Je kan ze niet van binnenuit verstellen.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20

C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Hans oet Twent
8th Gear member

AlexV70 schreef:Special Mirror heb ik ook.
Op mijn oude V70 (2002) ging dat perfect, maar op mijn 2005 (MY 2006) was het iets minder.
Deze spiegelkap is totaal anders van vorm, waardoor de bevestigingsband om de (Volvo) spiegel wil/kan wegglijden.
Heb ik als volgt opgelost, onderin de spiegel van Volvo zit een (ontwatering) gaatje.
In de bevestigingsband van Special Mirror, zit vlak bij de "haak" een gaatje.
Dit gaatje komt nagenoeg overeen met de plaats van het gaatje in de (Volvo) spiegel.
Dus in het gaatje van de bevestigingsband een boutje geplaatst.
Dit boutje vast gezet met een moertje en vervolgens met ducktape afgeplakt.

Hierdoor kan de bevestigingsband niet meer verschuiven en zal je de opzetspiegel ook niet verliezen.
Er zijn vast ook andere oplossingen TE KOOP, maar dit had ik liggen. :P
Zie ook de foto’s
Alex,
Ik heb het geprobeerd en gemonteerd. Echter de spiegel raakt aan de bovenkant de bevestiging van de caravanspiegel. maw ik kan de spiegel vd auto niet meer verstellen sterker nog de bevestiging drukt het glas achterover zeg maar waardoor ik geen goed beeld heb in de auto spiegel.
Hoe heb jij dat?
Gast

Ik kan de spiegel zelfs nog iets naar onderen stellen, zodat ik meer zicht heb op de banden in de bochten.
Hans, heb je misschien foto's gemaakt van jouw probleem?
Mogelijk heeft jouw Special Mirror een andere bevestiging.
Misschien heb je toch een andere spiegelkap dan ik heb (ik geen knipperlichten in de spiegel).

Ik denk dat ik wel een oplossing weet, eerst even foto's zien. :wink:
Gast

Hans, foto's ontvangen. Volgens mij is het probleem dat bij jou de bevestigingsteun kantelt waardoor hij tegen de spiegel komt.

Oplossing:
Als je de spiegel erop zet moet je de bevestigingschroeven zover mogelijk losdraaien dat ze net niet afvallen (1 à 2 slagen).
De "span"banden moet je dus zo instellen dat de je spiegel net over de rand kan trekken.
Goed kijken of de rubberdopjes mooi recht op de spiegelkap komen.
Als je de schroeven hebt aangedraaid steken ze net wel en niet buiten de schroefdoppen.

Bij jou steekt het schroefdraad op de foto dus veel te ver uit.
Hans oet Twent
8th Gear member

Ik ga d'r morgen mee aan de slag.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Bijna een C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Hans oet Twent
8th Gear member

Hans oet Twent schreef:Ik ga d'r morgen mee aan de slag.
Ik ben d'r oet. De rand van de spiegel is erg krap. Ik bedoel het spiegelglas ligt niet echt ver binnen in het spiegelhuis. Waardoor de bovenste rand van het spiegelglas de klem van de caravanspiegel raakt.

Alex inderdaad de bovenste klem lag scheef op de spiegel omdat er nog ruimte tussen zit. De klem is te ruim bemeten zeg maar. Ik heb de ruimt opgevuld met een stukje extra rubber. En voor zover mijn technische oog het kan zien zou het nu goed moeten zijn.

Ik kan nog niet bepalen wat de tegenwind voor een effect heeft. De spiegels lopen qua vorm wel enigszins scherp af. Dus de kans dat ze eraf gaan wobbelen zou theoretisch gezien tot de optie's behoren. Echter er zit achter de banden vand e opzetspiegel overal fietsband die het wegelijden zou moeten kunnen voorkomen. Op de Passat verschuiven ze in ca 3500 km van de Zwedentrip geen millimeter.
Ik zal morgen een foto toevoegen.

Ben benieuwd. Overigens de zoektcht naar een nieuwe of gebruikte set EMUK spiegels is een waar drama. Nieuw worden ze voor mijn Volvo niet meer geproduceerd.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Bijna een C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
Hans oet Twent
8th Gear member

Hans oet Twent schreef:
Hans oet Twent schreef:Ik ga d'r morgen mee aan de slag.
Ik ben d'r oet. De rand van de spiegel is erg krap. Ik bedoel het spiegelglas ligt niet echt ver binnen in het spiegelhuis. Waardoor de bovenste rand van het spiegelglas de klem van de caravanspiegel raakt.

Alex inderdaad de bovenste klem lag scheef op de spiegel omdat er nog ruimte tussen zit. De klem is te ruim bemeten zeg maar. Ik heb de ruimte opgevuld met een stukje extra rubber. En voor zover mijn technische oog het kan zien zou het nu goed moeten zijn.

Ik kan nog niet bepalen wat de tegenwind voor een effect heeft. De spiegels lopen qua vorm wel enigszins scherp af. Dus de kans dat ze eraf gaan wobbelen zou theoretisch gezien tot de optie's behoren. Echter er zit achter de banden van de opzetspiegel overal fietsband die het wegelijden zou moeten kunnen voorkomen. Op de Passat verschuiven ze in ca 3500 km van de Zwedentrip geen millimeter.
Ik zal morgen een foto toevoegen.

Ben benieuwd. Overigens de zoektcht naar een nieuwe of gebruikte set EMUK spiegels is een waar drama. Nieuw worden ze voor mijn Volvo niet meer geproduceerd.
De foto's
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
“Carpe Diem”

Gast

Ziet er netjes uit. Nu heb je ook minder kans op beschadigingen.
Gast

Mijn buurman zag mijn traanplaat op en wilde dit ook graag.
Dus vandaag even bezig geweest. Dit is een Bürstner met een BPW onderstel.

Nmm is het goed gelukt. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”