Update klein half jaar verder..
Rij nog steeds met de 1.8 motor. 2.3 motor nog niet nagekeken omdat ik ergens halverwege het jaar besloten heb er een 5 cylinder in te hangen...
Had weer eens wilde plannen en ben uiteindelijk gekomen tot de volgende combinate,
2.35 CC 5 cylinder turbo motor, boring 81.5 mm en een slag van 90 mm..
Ja dat is ouderwetse 5 cylinder shit.. :twisted:
De reden is dat een deel van de motor eerder zijn werk heeft gedaan in een S70,
welke ik voor de C30 gereden heb.
De krukas, drijfstangen en zuigers leven voort in de nieuwe motor.
Als onderblok is een 2004 RN 2.0 turbo motor gebruikt en deze is helemaal RNC aangepast. De RNC kop inclusief de motorsteun zoals deze in C30's zit komt van een 2.4 motor.
Aan de krukas hangt een enkele massa vliegwiel zoals gebruikt in het '97 model S en V70. Een S60R koppelingsplaat moet het overbrengen naar de bak.
De versnellingsbak is een 5 bak M56 uit een V50, dit om reden dat ook de versnellingsbak aangepaste ophanging heeft om in een S40/V50 of C30 te kunnen passen.
De bak is voorzien van een sper differentieel welke eerder zijn werk in een rode Volvo 850 heeft gedaan.
Na de voorbereiding en het bewerken van het blok heeft het project even op zijn gat gelegen omdat er iets anders tussendoor kwam,
Ben na deze onderbreking een beetje in een Volvo dip terecht gekomen waar ik eigenlijk niet meer van bekomen ben maar heb de moed wel weer kunnen verzamelen om het C30 project weer op te pakken en ben inmiddels met motor op een punt dat deze in de auto geplaatst zou kunnen worden.
Alle delen om de motor in de motorruimte te hangen liggen klaar,
Alleen de dynamo, een deel van het brandstof systeem en een deel van de uitlaat moeten nog uitgewerkt worden.
Auto had al op de brug moeten staan maar dat is er dus nog niet van gekomen.
Door de Volvo dip zal er binnenkort misschien wel weer even een pauze ingelast worden, de witte V70 gaat er uit en er komt geen Volvo voor terug, maar heb me wel ten stelligste voorgenomen in Januari het C30 project verder af te bouwen met als doel de auto in het voorjaar weer over de Nürburgring te kunnen jagen.
Zal tzt wel weer een update plaatsen.