Pagina 5 van 10

Geplaatst: 31.12.2009 - 13:31
door Ramon&Ramon
Vandaar dat het bij de dealers steeds stiller wordt:):)

Geplaatst: 31.12.2009 - 16:04
door Wolfs XC
Bij onze XC70 is de distributieriem vervangen met de volgende onderdelen: tandriem (274338), riemspanner (30638277), poelie (8630590), kap (1397381) en pakking (8636753). Geen waterpomp omdat dat niet nodig was.....

Nu alles gelezen te hebben gaat het toch irritant kriebelen. Ik lees nu ook dat eigenlijk alle draaiende poelies vervangen zouden moeten worden en de multiriem ook?

De auto heeft sinds november 2008 toen de riem vervangen is 18.000km gereden. Normaal gesproken moet de riem om de 150.000km of 5 jaar vervangen worden. Aan de km's zullen wij niet komen (zullen er max 100.000 in 5 jaar zijn) dus over 4 jaar zijn we qua jaren aan de beurt.

Gezien het feit dat wij niet heel veel rijden zouden jullie de waterpomp dan alsnog laten vervangen met eventueel de multiriem en overige poelie's???

Geplaatst: 31.12.2009 - 21:31
door s3wage
Ik zou dat ook wel willen weten want bij mij zijn laatst de kleppen gestelt en meteen de distributie vervangen.(+-230.000)

Maar niet de multiriem en de waterpomp(en de andere dingen die hier worden genoemd)?

Geplaatst: 01.01.2010 - 10:39
door Firefox
Ik heb het vermoeden dat er qua onderhoud enig verschil zit tussen wat Volvo voorschrijft en wat "het veld" uitvoert op basis van ervaring. Als garage X een aantal nare ervaringen heeft met kapotte waterpompen na het vervangen van de distributie zijn ze sneller geneigd deze mee te vervangen.
Als garage Z deze ervaring niet deelt, nooit problemen heeft gehad zal deze minder snel tot vervanging van extra delen overgaan want dat heeft invloed op de prijs.

De klant welke goedkoop klaar wil zijn gaat op zoek naar garage A en de klant welke niets aan het toeval wil overlaten gaat naar garage X.
Er is overigens geen enkele garantie dat een oude waterpomp kapot loopt net zo min als dat een nieuwe pomp niet kapot gaat.

Geplaatst: 01.01.2010 - 13:20
door Ramon&Ramon
Het komt vaak voor dat een waterpomp stuk loopt na een distributieriemwissel,de spanning op de lagers van de pomp veranderd namelijk bij een nieuwe riem en spanner.
Het gaat er niet om of de ene garage er meer problemen mee heeft dan de andere,het gaat er om wat men vanaf fabriek adviseerd!
De kosten van een waterpomp wegen niet op tegen de kosten van een dure cilinderkop reparatie wanneer de pomp vastloopt,verkeerde zuinigheid dus!

Geplaatst: 01.01.2010 - 13:52
door Firefox
Het klopt inderdaad dat pompen wel eens kapot lopen als de spanning op de riem verandert. En volgens mij had ik al geschreven dat mijn eigen pomp ook al rauw liep. Maar getuige de verhalen hier op het forum zijn er klaarblijkelijk ook pompen die gewoon de 300K voldraaien.

Zeg je in je tweede zin nu dat Volvo zelf adviseert om de waterpomp te vervangen bij een distributiewissel?
Ik vindt het dan erg vreemd dat er telkens weer dicussie over ontstaat en dat er dealers zijn die de pomp wel vervangen en dat de andere dealer het onzin vindt.

En voor wat betreft de kosten ga ik helemaal met je mee. Een waterpomp kost minder dan een nieuwe kop.
Maar ook daarom had ik in mijn eerdere post het geheel vrijblijvende advies gegeven om toch vooral de waterpomp mee te vervangen bij een distributiewissel.

Geplaatst: 01.01.2010 - 14:17
door Ramon&Ramon
Wat betreft de dealers,daar zit nogal is verschil tussen de een en de andere.
Daar is hier al veel over geschreven.
Zolang er nog dealers zijn die beweren dat je geen kleppen kunt stellen van een Bi-Fuel van 2003,heb ik van sommige geen hoge pet op.

Geplaatst: 01.01.2010 - 14:56
door Firefox
Maar dat zou dus betekenen Ramon dat er prutsers tussen zitten die technische adviezen welke nota bene door de fabrikant worden uitgevaardigd
domweg negeren.
Dat zo iets gebeurt op het niveau van een universeel bedrijf is nog een keer te begrijpen. Maar op dealerniveau is toch wel zeer bedenkelijk dunkt mij.

Geplaatst: 01.01.2010 - 15:18
door Wolfs XC
Ramon&Ramon schreef:Het komt vaak voor dat een waterpomp stuk loopt na een distributieriemwissel,de spanning op de lagers van de pomp veranderd namelijk bij een nieuwe riem en spanner.
Het gaat er niet om of de ene garage er meer problemen mee heeft dan de andere,het gaat er om wat men vanaf fabriek adviseerd!
De kosten van een waterpomp wegen niet op tegen de kosten van een dure cilinderkop reparatie wanneer de pomp vastloopt,verkeerde zuinigheid dus!
Hoe lang zijn ze hier mee bezig Ramon?

Multiriem en overige poelie's ook vervangen? Kortom wat gaat dit kosten denk jij?

Geplaatst: 01.01.2010 - 19:38
door s3wage
Ik deel de vraag van Wolfs XC ! maar bij mij is laatst de distri al vervangen met kleppenstellen dus is het niet super veel werk om alles nu weer los te halen om ook de waterpomp en muliriem te vervangen ?

Geplaatst: 01.01.2010 - 20:25
door piotrV70
s3wage schreef:Ik deel de vraag van Wolfs XC ! maar bij mij is laatst de distri al vervangen met kleppenstellen dus is het niet super veel werk om alles nu weer los te halen om ook de waterpomp en muliriem te vervangen ?
Dat is net zoveel werk. Daarom altijd de waterpomp vervangen. Voor de kosten van die pomp kun je het ook niet laten.

Geplaatst: 01.01.2010 - 20:34
door s3wage
Shit man waarom heb mijn volvo specialist hem dan niet meteen ff meevervangen ?

Geplaatst: 02.01.2010 - 00:40
door Ramon&Ramon
Firefox schreef:Maar dat zou dus betekenen Ramon dat er prutsers tussen zitten die technische adviezen welke nota bene door de fabrikant worden uitgevaardigd
domweg negeren.
Dat zo iets gebeurt op het niveau van een universeel bedrijf is nog een keer te begrijpen. Maar op dealerniveau is toch wel zeer bedenkelijk dunkt mij.

De term prutsers heb ik niet gebruikt,het is vaak de desinterresse die meespeelt!
Er zijn gelukkig ook veel goede dealers!

Geplaatst: 02.01.2010 - 13:22
door Firefox
De term prutsers komt heb ik gebruikt en dat zijn het in mijn beleving dan ook. Iemand die auto's verkoopt van weet ik veel hoeveel geld en niet de moeite neemt om zich te verdiepen in wat een fabrikant voorschrijft voor wat betreft onderhoud kan ik weinig waardering voor opbrengen.

Natuurlijk zijn er goede dealers met echte vakmensen in dienst, gelukkig maar.............

Geplaatst: 02.01.2010 - 16:54
door s3wage
s3wage schreef:Shit man waarom heb mijn volvo specialist de waterpom dan niet meteen ff meevervangen met de distri ?
Ze willem me toch niet op kosten jagen hoop ik ?

Geplaatst: 03.01.2010 - 16:29
door Carfreak
Toch nog even reageren op het verhaal over de veranderde spanning op de lagers van de waterpomp bij vernieuwing van de distributie. Mijn monteur geeft aan dat de spanning niet veranderd omdat hij deze eerst opmeet en daarna exact dezelfde spanning toepast bij montage van de nieuwe riem.

Klinkt mij als a-technisch persoon redelijk aannemelijk. Maar het zal altijd wel een welles/niettes onderwerp blijven :D

Geplaatst: 03.01.2010 - 16:52
door Gast
Carfreak schreef:Mijn monteur geeft aan dat de spanning niet veranderd omdat hij deze eerst opmeet en daarna exact dezelfde spanning toepast bij montage van de nieuwe riem.
:P :lol:
Prachtig verhaal, .......... in tijden niet zulke onzin gelezen. :wink:
Maar dit zal je juist niet willen; dezelfde spanning als de oude riem.
Deze heeft namelijk al even mee gedaan en zal hierdoor slappere spanning hebben.
Je wil de juiste spanning en die zal bij een nieuwere riem dus iets hoger zijn en ja dit kan gevolgen hebben voor de draaiende delen.

Geplaatst: 03.01.2010 - 16:59
door Wolfs XC
AlexV70 schreef:
Carfreak schreef:Mijn monteur geeft aan dat de spanning niet veranderd omdat hij deze eerst opmeet en daarna exact dezelfde spanning toepast bij montage van de nieuwe riem.
:P :lol:
Prachtig verhaal, .......... in tijden niet zulke onzin gelezen. :wink:
Maar dit zal je juist niet willen; dezelfde spanning als de oude riem.
Deze heeft namelijk al even mee gedaan en zal hierdoor slappere spanning hebben.
Je wil de juiste spanning en die zal bij een nieuwere riem dus iets hoger zijn en ja dit kan gevolgen hebben voor de draaiende delen.
Moet inderdaad niet veel gekker worden!

Geplaatst: 03.01.2010 - 17:10
door Ramon&Ramon
Carfreak schreef:Toch nog even reageren op het verhaal over de veranderde spanning op de lagers van de waterpomp bij vernieuwing van de distributie. Mijn monteur geeft aan dat de spanning niet veranderd omdat hij deze eerst opmeet en daarna exact dezelfde spanning toepast bij montage van de nieuwe riem.

Klinkt mij als a-technisch persoon redelijk aannemelijk. Maar het zal altijd wel een welles/niettes onderwerp blijven :D

Dit is geen wellus nietus onderwerp,het verhaal van je monteur is een broodje aap verhaal,compleet onmogelijk,of hij is de war met een fiets ketting,dat kan natuurlijk ook.:):)

Geplaatst: 03.01.2010 - 17:16
door s3wage
Kun je dat draaiende deel vd waterpomp niet smeren ofzo ?