Jouw verzekering:Markoes schreef:Even voor de duidelijkheid allemaal.
Het probleem is eigenlijk dat niemand mij precies vertellen kan hoe het allemaal in zijn werk gaat.
De verzekeraar schakelt een expert in. Deze expert doet een “marktverkennend”onderzoek. Of te wel hij kijkt op internet wat een gelijkwaardige auto van dat type en bouwjaar/ staat van onderhoud /uitrusting moet kosten. De omvang van de schade wordt in onderling overleg vastgesteld.
Als jullie er niet uit komen, moet je even in de voorwaarden kijken onder het kopje “regeling van de schade” . Daar staat waarschijnlijk zoiets als dat bij verschil van mening, jij (op eigen kosten?) een eigen deskundige aanwijst. Bij verschil van mening tussen de beide deskundigen, benoemen zij gezamenlijk een derde deskundige. Zijn schadevaststelling moet binnen de grenzen van beide taxaties blijven en zijn oordeel is bindend. De kosten van de derde deskundige zijn voor rekening van de verzekeraar. Als verzekerde volledig in het gelijk wordt gesteld zal de verzekeraar de kosten van de door de verzekerde ingeschakelde deskundige eveneens vergoeden.
De verzekering van de garagist:
Als het goed is heeft de garagist een verzekering die dekking biedt tegen/voor schade aan voertuigen van cliënten die aan hem zijn toevertrouwd. Let wel, dit is een aansprakelijkheidsverzekering. De garagist moet dus aansprakelijk zijn. Het simpele feit dat jouw auto bij de garagist is ontvreemd, maakt de garagist niet automatisch aansprakelijk. Hem moet wel een verwijt kunnen worden gemaakt. Uit jouw verhaal maak ik op dat de sleutels in de kluis waren opgeborgen en dat deze bij de inbraak is opengebroken. Daarnaast stond jouw auto achter een hek. Meer dan dat kan de garagist niet doen om als een goed huisvader voor jouw auto te zorgen. Aansprakelijkheid lijkt mij niet gegeven.
Sommige verzekeraar bieden een “buiten schuld”dekking. Dit betekent dat als de garagist niet aansprakelijk is, dat de garagist toch een beroep op zijn verzekering kan doen. De expert zal de schade op basis van dagwaarde vaststellen (het marktverkennend onderzoek dus). Overigens alleen de garagist kan een beroep doen op die polis.