Pagina 5 van 6
Geplaatst: 25.08.2010 - 11:44
door jan weemering
Kan iemand mij trouwens even uitleggen wat het verschil is tussen een geartronic (een automatische bak, waarbij je zel ook kunt schakelen als ik het goed omschrijf) en een powershiftbak ??
Geplaatst: 25.08.2010 - 12:58
door BlackcurrantV70
Bij een powershiftbak kan je ook zelf schakelen hoor.
Het verschil ligt in het pricipe van de werking, mij is verteld door de dealer dat een powershift eigenlijk beschouwd moet worden als een manuele bak die hydraulisch bediend wordt.
Het voordeel zou zijn, geen powerdip bij overschakelen, zachter overschakelen en lager verbruik dan geartronic.
Als ik had geweten dat Volvo met een eigen 2.0 diesel (D3) met geartronic kwam dit jaar, had ik verleden jaar geen C70 2.0D (PSA motor) met powershift (Ford bak) gekocht.
Ik hoop alleen dat nu na de afstoot van Volvo door Ford we binnen x aantal jaren geen problemen krijgen met beschikbaarheid van onderdelen die Ford leverde voor onze C70....
Geplaatst: 25.08.2010 - 13:14
door Discovery
jan weemering schreef:Kan iemand mij trouwens even uitleggen wat het verschil is tussen een geartronic (een automatische bak, waarbij je zel ook kunt schakelen als ik het goed omschrijf) en een powershiftbak ??
Powershift is een dubbele koppeling automaat(
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbelekop ... ellingsbak) en de geartronic is heeft een enkele koppeling.
Geplaatst: 28.08.2010 - 18:58
door jan weemering
Discovery schreef:jan weemering schreef:Kan iemand mij trouwens even uitleggen wat het verschil is tussen een geartronic (een automatische bak, waarbij je zel ook kunt schakelen als ik het goed omschrijf) en een powershiftbak ??
Powershift is een dubbele koppeling automaat(
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbelekop ... ellingsbak) en de geartronic is heeft een enkele koppeling.
Thanks!
Bij VAG heeft men weinig problemen met dit soort bakken zover ik weet.
Geplaatst: 16.09.2010 - 21:34
door BlackcurrantV70
nogmaals naar de dealer geweest, bak uitgelezen, niks te vinden.
Nu wordt binnenkort de bakolie nogmaals vervangen voor onderzoek van de olie.
Oh hadden we maar geen Powershift gekocht.....
Geplaatst: 19.09.2010 - 19:49
door vdotinga
Ivo,
een paar weken geleden had ik hier ook last van. Ik was bij vrienden in Zuid Duitsland en wou de C70 keren (deze vrienden wonen in een doodlopende straat), zodat ik bij vertrek niet eerst nog moest keren. Na het achteruit steken, duurde het ook zeker 5 seconden voordat ik weer vooruit kon rijden.
Tot nu toe was het bij mij eenmalig en ik hoop ook dat het hierbij blijft. Mocht dit echter vaker gebeuren, ga ik hier zeker een melding over maken bij mijn dealer.
Geplaatst: 20.09.2010 - 09:29
door BlackcurrantV70
Volgende week maandag hebben we weer een afspraak om de olie te vervangen van de bak, Volvo Keulel wil een staal van die olie voor onderzoek.
Ik begin steeds meer en meer zin te krijgen om een deal te vragen om de auto in te ruilen voor een C70 D3 met geartonic....
Geplaatst: 25.09.2010 - 09:53
door robemer
Ik heb ondertussen 10000 km op de klok en gelukkig het probleem van Ivo nimmer gehad.
Wel merk ik soms dat de bak "aan het denken is", voornamelijk als ik uit een bocht kom en vol gas geef.....duurt dan 2 seconden voordat er reactie komt.
REcent de bak laten resetten maar kan niet zeggen dat dit euvel over is..... toch maar laten tunen???
Geplaatst: 25.09.2010 - 17:14
door spooky202
Na tuning doet ie dat ook nog hoor

Althans, bij mij wel. Hoewel... 2 seconden is wel erg lang.
Ik denk dat dat komt omdat de bak juist over wilde schakelen naar een hogere versnelling en dan tijd nodig heeft om juist terug te schakelen.
Geplaatst: 18.10.2010 - 11:12
door BlackcurrantV70
vdotinga,
Nog problemen gehad met de powershift ?
Net nog eens contact gehad met de dealer, ze gaan Volvo contacteren om onze volledige bak onder garantie te vervangen, wordt vervolgd...
Geplaatst: 18.10.2010 - 11:54
door vdotinga
Ivo
Tot op heden geen problemen meer gehad. Is gelukkig ook nog maar 1 keer voorgekomen. Ik heb echter wel een hele mooie aanbieding gekregen om mijn C70 in te ruilen voor een C70 D3 Geartronic Summum. Om de problemen die jij nu hebt met de Powershift voor te zijn, denk ik dat ik maar op deze aanbieding in ga.

Geplaatst: 18.10.2010 - 12:05
door Gast
Ik heb even ingelezen, je bent bijna een jaar verder en eigenlijk geen steek verder.
Ik hoop voor je dat het met een nieuwe bak beter wordt, want het koude weer komt er weer aan.
Geplaatst: 19.10.2010 - 19:21
door BlackcurrantV70
vdotinga, das wel een erg drastische maatregel !
Ben benieuwd of mijn dealer me ook dergelijk voorstel gaat doen...
Geplaatst: 20.10.2010 - 19:42
door vdotinga
Ivo,
tsja..vorige maand heb ik voor een collega de diplomatieke/militaire prijslijst voor opgevraagd bij Diplomatic/Military Sales en toen gelijktijdig maar eens gevraagd hoeveel ik voor mijn C70 zou krijgen, als ik de C70 op een C70 zou inruilen. Nu blijk dat de dealer een heel goed bod deed. Dit bod tezamen met de huidige diplomatieke/militaire aanbiedingen zorgen er wel voor dat het op dit moment heel aantrekkelijk is om hierop in te gaan.

Geplaatst: 20.10.2010 - 19:51
door BlackcurrantV70
Zal ik dan toch nog snel terug in het leger gaan ?
Ik wacht nog effe af tot ze de bak wisselen als het dan nog niet opgelost is, kan ik de vraag nog stellen.
Geplaatst: 22.11.2010 - 20:24
door Frederik Welvaert
In het andere topic heb ik gelezen dat je huidige C70 wordt ingeruild voor een nieuwe D3 GT.
Maar is het eigenlijk al geweten wat nu precies het probleem met de powershift veroorzaakt? Want behalve jouw verhaal ik hoor eigenlijk geen slechte ervaringen met een powershift...
Ik las ergens dat het kan komen doordat de auto nog niet volledig stilstaat en de automaat wacht totdat de assen niet meer draaien alvorens te schakelen. Als dat echt het probleem is zou ik er bvb perfect mee kunnen leven, want ik heb toch de gewoonte om de auto dmv de rem volledig tot stilstand te brengen alvorens vooruit te rijden.
Geplaatst: 22.11.2010 - 20:37
door BlackcurrantV70
De echte oorzaak is nog niet gekend, eerst was het wegens te koud buiten, dan wegens te dike bakolie (is dan vervangen door dunnere, zonder resultaat), dan electronische sturing module vervangen, zonder resultaat.
Uiteindelijk wou de dealer de hele bak nog vervangen, maar dit was op een andere C70 ook geprobeerd en dat had ook niet geholpen..heb dus eieren voor mijn geld gekozen en een nieuwe D3 geartronic gekocht.
Wij wachtten telkens tot de auto volledig stilstaat alvorens van R naar D te schakelen, maar het probleem blijft zich regelmatig voordoen.
Geplaatst: 16.01.2011 - 08:13
door Paul
Gisteravond op een verjaardag een XC60 rijder gesproken. Was helemaal enthousiast over zijn 2.0T, maar er was toch al wat gebeurd na 4000km.... de versnellingsbak vernieuwd. Dit omdat het heel lang duurde voordat hij in zijn 1 optrok.
Nieuwe bak, probleem opgelost.
Geplaatst: 16.01.2011 - 15:08
door BlackcurrantV70
Ook een Powershift ?
Geplaatst: 16.01.2011 - 15:27
door The Volvoboy
Denk 't wel. Volgens mij is de 2.0T niet met Geartronic te bestellen
Ik vind trouwens dat je een goede keuze hebt gemaakt, Ivo. Een D3 is echt veel fijner dan een 2.0D
