XC70 2.4D GT Momentum in de praktijk

Plaats reactie
sanco
5th Gear member

Hoi, allemaal. Juist terug van een weekje skieen in Oostenrijk en daarmee de eerste echte snelweg kilometers en sneeuw ervaring opgedaan.
Zonder in detail op de diverse opmerkingen hier in te willen gaan: Er gaat niets boven 4wd in bergachtig of sneeuwrijk gebied. Voor normale NL omstandigheden vind ik 2wd echter toereikend, en heb ik persoonlijk de afweging gemaakt dat ik het extra gewicht en verbruik (lees exploitatiekosten) niet vind opwegen tegen het hebben van 4wd. Dat je wel voor een XC kiest is puur vanwege uiterlijk en instap- en zithoogte. De XC oogt toch heel anders dan een "normale" V70 (waar overigens niets mis mee is, in de basis zelfde auto immers). Zo maakt een ieder zijn eigen afwegingen.
De heenreis vorige week vrijdag was hopeloos met erg veel sneeuw onderweg. Nabij Ulm reden we regelmatig door een verse laag van 5-10cm, en dan merk je wat een paar nieuwe winterbanden doen. De vrachtwagens stonden al geparkeerd om de kettingen alvast te zoeken....
Ik had de nieuwe centrax bovenin de koffer klaarliggen, maar zover is het gelukkig niet gekomen. Wel thuis even geoefend, ze liggen er snel om, maar hoe deze dingen op hun plek blijven in bochten... het zal wel bewezen zijn, maar ik prefereer toch gewoon een ketting rondom....

In het dorp (Ischgl) zelf ook geen enkel probleem gehad om bij het appartement te komen. In de steile delen is een automaat best fijn: iets meer gas en je gaat gewoon rustig van je plek...

Gisteravond terug konden de autobaan kilometers heerlijk ontspannen worden weggetikt, met een gemiddeld 150km/u op de cruise (met hier en daar een uitschieter waar het kon) over een bijna verlaten A7 terug naar het noorden. Dan merk je waar de echte kracht ligt van deze auto. Ondanks de hier en daar wel wat kritische verhalen (vooral uit het verleden waarschijnlijk) over koersvastheid en wat zoekerig en deinend gedrag, heb ik de auto als erg prettig ervaren, ook bij wat hogere snelheden. Op autobaan tempo rijdt het toch echt wel een klasse beter dan mijn vorige V50. Het gemiddelde verbruik over de hele trip incl. deze toch wel vlotte terugreis ligt rond de 1 op 12,5 bij nu dus 3,5k op de klok.

Er zijn ook wel wat kleine nadelen te noemen.
Zo irriteert de krakende / trillende middenconsole me nogal (of komt dit doordat de rest zo stil is ?). Ik heb nog niet kunnen ontdekken waar het geluid exact vandaan komt, maar het is niet 1 plek. Het geheel lijkt wel wat te wringen. Doet wat afbreuk aan de kwaliteitsbeleving, en dat is zonde. Maar dit is nog geen definitief oordeel: ik moet het er eerst nog maar eens met de dealer over hebben, wie weet is het een bekend euvel. overigens: de achterklep (nog?) niet gehoord! :D

De navigatie: kan er nog steeds niet aan wennen. Je krijgt veel info over files, maar je moet zoeken naar degene die je aangaat. Ook de bediening vind ik minder natuurlijk tov de TT en laten we het helemaal maar niet hebben over het feit dat ik vanuit een grijs vlak (Nederland) moet rijden omdat ik de DVD Duitsland / Oostenrijk nodig heb, en ik die niet ff kan wisselen omdat de hele bagageruimte dan eerst weer leeg moet.

PS: heb de TT parallel laten werken. Het blijkt dat de CC gemiddeld tussen de 4 en 5 km (!) hoger aangeeft dan je werkelijke snelheid. Deze afwijking is groter dan bij mijn V50.

Ook wilde ik na aankomst in Oostenrijk perse ff checken hoe het met het oliepeil stond. Je moet je dan in allerlei bochten wringen om de minipeilstok onderuit het blok te kunnen trekken. Gelukkig was alles prima in orde, maar dit vind ik een misser van jewelste. Als er geen andere vorm van indicatie voorhanden is (had mijn oude 306 al) , moet je een peilstok gewoon eenvoudig en snel kunnen trekken, zodat je voor een langere / snellere rit weet hoe de zaak er voor staat. Je kunt wel zeggen: melding komt wel als het zover is, maar wat doe je dan ergens op een verlaten autobaan in het donker?

Dan de GT: de bak moet je af en toe in een lagere versnelling dwingen doordat deze zelf steeds vrij laag in toeren wil gaan hangen (zelfs in Nederlandse omstandigheden af en toe lastig). Vooral op vals plat en in druk verkeer duurt het dan (te) lang voordat deze zelf even teruggaat naar een lager verzet. Dat vraagt dus om handmatig ingrijpen.

Hoewel het afremmend vermogen in eerste instantie veel minder is dan bij een handbak, ging het na wat gewenning in de heuvels / bergen best goed. Gewoon tijdig een tik opzij en dan terug naar 5,4 of 3 al naar gelang nodig is, en dan kun je prima afzakken zonder steeds te hoeven bijremmen (zoals sommige andere mensen voor je... je begrijpt dan ook dat er mensen zijn die niet lang met een stel remmen doen, nog afgezien van het vreselijk zenuwachtige beeld wat zoiets oproept op een autobaan)

Maar gebrijp me niet verkeerd, ik heb over het algemeen best een positief beeld van de auto. Overal is wel wat immers?
Nu alleen een dag met temperaturen boven 0 grd, want na ontvangst nog geen kans weer gehad er een borstel overheen te trekken, en het beestje ziet me er toch uit... na 5 weken pekel en ellende.... dat doet gewoon pijn....
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
mad
6th Gear member

@mad: ik heb (nog) geen harde rand ervaren gelukkig, maar ik heb ook nog geen ritten van een paar uur achtereen gemaakt. Welke locatie bedoel je exact? Voel je iets onderin de rugleuning vlak boven de zitting, ongeveer daar waar je je lendensteun indraait ?

Aan de voorkant ónderaan de stoel...op de hoek naar achteren... absoluut geen last van tijdens het rijden en zitten..maar ik kan er wel een appel op schillen denk ik.
XC70 D5 2009 Ocean Race
Fransosowitz
3rd Gear member

Nogmaals m'n complimenten voor je eerlijke beschreven ervaringen Sanco! Interessant om te lezen!

Van mijn V50 geeft de snelheidsmeter ook ca 4a5km/h te veel aan ten op zichte van m'n TomTom. De vorige V50 MY04 gaf maar een verschil van ca 1a2km/h.
Volvo V50 2.0D Edition II Plus line (januari 2008)
Volvo V50 2.0D Momentum High Performance Audio (november 2004)
Bart
8th Gear member

Hey Sanco, een heel reeel en zeker niet overdreven heppie-de-peppie verslag, je zou zo bij een gerenommeerd autoblad aan de slag kunnen. Neem wel aan dat je overall nog steeds tevreden bent met je keuze? De dingetjes die je noemt zijn of klein (en wellicht verwaarloosbaar) of vragen misschien gewoon nog gewenning.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue

"I'll try being nicer if you try being smarter.."
nossy
4th Gear member

oliepeil kan je elektronisch controleren niet?

gewoon contact in stand 2 en dan even aan het wieletje van de boordcomputer draaien en dan krijg je de oliepeil toestand op je display.

Dacht ik toch.

top dat hij voor de rest zo goed gaat!
sanco
5th Gear member

mad schreef: Aan de voorkant ónderaan de stoel...op de hoek naar achteren... absoluut geen last van tijdens het rijden en zitten..maar ik kan er wel een appel op schillen denk ik.
jaa nu weet ik wat je bedoeld. er hangt bij mij een "flapje" leer voor, maar als je daaronder grijpt heb je het stoelframe te pakken, en die rand is inderdaad aardig scherp. Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat een been oid daaronder gedrukt wordt (als het al zover komt, dan zijn er heel andere dingen aan de hand en is die rand waarschijnlijk niet meer zo van belang) maar op zich zou je daar iets van afronding / afwerking verwachten.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
sanco
5th Gear member

nossy schreef:oliepeil kan je elektronisch controleren niet?

gewoon contact in stand 2 en dan even aan het wieletje van de boordcomputer draaien en dan krijg je de oliepeil toestand op je display.
Dacht ik toch.
top dat hij voor de rest zo goed gaat!
zal morgen direkt kijken, maar ben dat tijdens mijn snelle "RTFM" scan-lees-actie niet tegengekomen... :)
Bart schreef: Neem wel aan dat je overall nog steeds tevreden bent met je keuze?
Tuurlijk wel Bart, ben vandaag ook weer ff rondje Arnhem geweest via Duitsland, en op de snelweg (en de A31 natuurlijk helemaal) loopt het echt fijn hoor! Alleen die navi.. hij zit er prachtig en op zich is die bediening achter het stuur ook goed, maar ik ben met de werking niet helemaal content.

Overigens: vandaag voor het eerst een keer overdag met laagstaande zon door de zijruiten een stuk snelweg gereden.... weet je waar ik last van kreeg / had !!!?? van de schittering in de alu afwerklijsten op het dash... moest ik alleen al daarom een zonnebril op.... 8) :lol:
en die middenconsole rammel hoor je in feite alleen als je geen muziek aan hebt... dat komt bij mij alleen in de wagen nauwelijks voor dus... valt ook nog wel mee.
En de GT is wat "lui", maar wat ga je dat ding waarderen zo in lokaal verkeer (stoplichten etc) en in de file...

Schrok me vanmiddag overigens wel ff...... ik reed bij 100km/u zo maar ineens 1 op 7 a 8 gedurende de laatste kilometer of 3 tot mijn bestemming. Bij uitstappen een beetje een rare rubberachtige lucht geroken. Tijdens vervolg van de rit alles weer normaal. Zou dat het schoonbranden van het filter geweest kunnen zijn?
Fransosowitz schreef: De vorige V50 MY04 gaf maar een verschil van ca 1a2km/h.
Exact dat was ook mijn referentiekader Fransosowitz.. nu ik het weet is het niet zo'n probleem. :D gewoon 2 of 3 tikjes erbij op de CC.

O ja, afsluitend: heb al een maar Minos velgen opgescharrelt, hoop ze een dezer dagen op te halen. Er komen ondanks de hogere kosten toch Latitudes HP op. Leek me beter dan de Scorpions.
Dan mag de lente wat mij betreft ook snel komen ! :wink:
Fransosowitz
3rd Gear member

Dat rubberachtig stinken doet mijn V50 ook regelmatig (1 keer per 600km o.i.d.). Is inderdaad het schoonbranden van het roetfilter. Dat stinken merk ik overigens alleen als ik de auto stil zet terwijl hij nog bezig was met schoonbranden.

Het verbruik ligt bij mijn dan ook gedurende een aantal km's een stuk hoger: bij 60km/h in de 4-de versnelling b.v. verbruikt ie dan zo'n 9l/100km! De motor trekt dan ook lang niet zo lekker als anders en schokt wat tijdens het rijden. Heb jij dat laatste ook?

Ook dit schoonbranden is trouwens iets wat bij mijn MY04 V50 met retrofit roetfilter niet merkbaar voorkwam.
DeGroot
1st Gear member

De AWD op de XC70 is geweldig; Heb nog geen grenzen kunnen ontdekken aan de werking van het systeem.

Het door volvo georganiseerde XC-event op een voormalige RAF terrein heeft wellicht geholpen het systeem op een juiste manier te kunnen benutten.

Wat de auto hiermee allemaal kan is niet te beschrijven.
XC90 D5-2007, XC70 D5-2008, 940 Estate-1995
Wolfs XC
5th Gear member

8553 schreef:Re: AWD vs FWD

Aan een XC70 AWD heb je niet veel in de sneeuw, kun je beter een XC70 2.4D FWD hebben met winterbanden. Ik spreek uit ervaring want ik rij in een XC70 D5 AWD..........
We horen dan ook verder niets meer over het hoe en waarom! Jammer.

Het AWD systeem werkt super. Je vergeet echter soms hoe glad het is met de XC70 en dat is wel degelijk een nadeel :)

Leuk verhaal Sanco - goed verwoord allemaal!
XC40 Single Ultimate MY2023
Non-Volvo's
XC70-2.5T MY2003 248.000km Mobility Line & Premium Line, achterspoiler, standkachel, HU803
V70-D5 MY2004 277.500km Mobility Line & Dynamic Line, achterspoiler, HU803, Thor Black Chrome
sanco
5th Gear member

Eindelijk lag de temperatuur weer een keer ruim boven nul in deze hoek van Nederland: voor het eerst de XC kunnen wassen en daarna direkt de gisteren afgehaalde Minos velgen met de nieuwe Michelin Latitudes er onder gezet en even uitgeprobeerd... Zoals het nu lijkt een goede set velgen. Het bandengeruis bleef ook bij deze set mooi op de achtergrond.
Daarna toch maar snel de Sargas met de Xtremes weer terug gemonteerd..de vlokken dwarrelden me inmiddels al weer om de oren. Nou ja, over een maand kijken we wel weer hoe het met het voorjaar staat....

Afbeelding

Het overall gemiddeld verbruik (werkelijke liters) staat nu op 1 op 12,6. (incl de vlotte ritten door Duitsland). De beste tankbeurt tot nu toe was 1 op 13,3. In die zin maakt het niet eens zoveel uit hoe je rijdt, en dat merk je ook op de snelweg. Vanaf een kleine 120 gaat het actuele verbruik richting de 8 liter / 100km en stijgt dan tot 140 maar heel licht tot 9 a 10 liter.
Opvallend is ook hoe verschillend de bak in de eerste kilometers schakelt nu de temperatuur 's ochtends boven nul ligt. Het gaat allemaal een stuk vlotter dan bij -6 grd.
Over een week of 3, 4 is er hopelijk ook wat vrije tijd om eindelijk de trekhaak en de achterspoiler te monteren, en als het weer dan ook wat beter is, moet de auto nog in de was gezet worden. Het leer kan dan ook wel een eerste verzorgingsbeurtje gebruiken denk ik.
Bart
8th Gear member

Hij's mooi Sanco!!

Qua autowas e.d.: kijk eens op de site van onze forumsposor Prodetailing. De autowas van SmartWax is echt fantastisch.
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240

Hans oet Twent
8th Gear member

Sanco, mooi verhaal. Enne wat bart aangeeft is 100% waar. Een detail training van Steve kan geen kwaad. Wordt je auto nog mooier van.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”

Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed

MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
sanco
5th Gear member

Zo, ff een kleine update, vandaag vanuit het noorden een rondje Deventer gedaan, met als totaal verbruik voor deze week 1 op 13,9 ! Gaat de goede kant op. Dit zijn de ritten waar de auto voor bedoeld is... km's maken.
Overigens, wat trekt dit blok gretig door in toeren. Dit ben ik absoluut niet gewend van de 2.0D, die hield het bij dik 3000 liefst al voor gezien, maar dan krijgt de 5 cilinder er nog even zin in gevoelsmatig. Niet dat ik vaak in dat soort toeren regionen bivakkeer, en vandaar ook dat het me nu pas opviel. (Mag van mezelf nu met inhalen oid gewoon een keer vol doortrekken... ha ha 8) )

Maar nu nog even 2 opvallende zaken:
1) de tank klep. Na het tanken lukt het regelmatig niet de klep weer af te sluiten. Nader onderzoek leert dat het "schuifje" van de ontgrendeling niet vlot weer terugveert. Het haakje kan bij dichtklappen dus niet "hangen". Heb de zaak al even met WD40 begaan (dacht dat het met wat vorst en vocht te maken had) maar dat helpt niet afdoende. Meen dat ik dit al eerder ergens hier heb gelezen. Zal het in de gaten houden en op de garantielijst zetten.

2) Regelmatig sta ik kort na vertrek van mijn werk voor een rotonde of kruispunt achter iemand te wachten (of de koplampen schijnen tegen een garagedeur oid) en dan zie ik ahw een soort "flits", alsof de koplampen even opnieuw ontsteken. Eerst dacht ik dat ik me het verbeeld had, maar het komt met enige regelmaat voor, vooral als je nog maar kort bent gestart. Kan dat te maken hebben met de Xenon? Kunnen die (als je net 1 minuut onderweg bent) a.h.w. door de koude nog juist waarneembaar knipperen (net als bijv. sommige tl balken ? ) of is er niemand die dit herkend?

Als laatste, zijn er al mensen die ervaring hebben met de Polestar tuning van een 2.4D (GT) en zo ja, is het de moeite waard qua respons en is het verbruik ook nog een beetje in orde?

Thx!
sanco
5th Gear member

Zo, eindelijk tijd de trekhaak te monteren.
Al met al een klusje wat hier en daar wat tegenliep.
Eerst een enorm gepruts om de achterbumper er netjes af te halen. Deze zit met klemmen rondom aan de zijkanten vast. Uiteindelijk met enig geweld de zaak losgetrokken, maar het is altijd een "angstig" gebeuren.
Daarna een en ander gedemonteerd, en als laatste stond de aanrijdingsbalk op het programma... Deze zit met 6 bouten vast, welke met ca 50 Nm weer moeten worden aangedraaid. Kortom: met goed gereedschap moet dat een kleine moeite zijn. Inderdaad: 5 gingen soepel los, maar de 6e... met geen mogelijkheid. Na veel hangen en wurgen en een compleet vermoerde kop bleef maar 1 optie over: de flex er in..... (zie je het voor je? de buurman zijn hoofd over de heg....flexen aan een nieuwe auto??) maar goed, toen de kop er af lag was de balk los en had ik eindelijk ruimte..... Het draadeind kon ik daarna gelukkig eenvoudig losdraaien, zodat een nieuwe bout de zaak weer netjes vasthoudt.

Afbeelding

Overigens: kijk eens hoe deze balk er aan de bovenzijde uitziet na nog geen 3 maanden op de weg. (en dan heb ik de balk al schoongemaakt en met was de losse roest al weggepoetst.... eerlijk zeggen: is dit Volvo waardig??? Er lag een enorme laag troep bovenop de balk in een soort holte, waar het ook niet wegkan. Het zout en de troep heeft dus alle tijd zijn werk te doen op de "grondlak laag". Zou dit wel een willen zien na 10 jaar....

Afbeelding

Los daarvan: ondanks mijn voorzorgen direkt na afleveren, moet ik onderom ook nog de nodige delen en clips voorzien van een vers laagje owatrol oid. Als je ziet wat 10 weken zout doet met een nieuwe auto : om te huilen. Ook het motorblok ziet er al verweerd uit. Het mooie nieuwe is helemaal weg. Best zonde.

Inmiddels even boven de kuil gezet: dan is het een kwestie van uitlaat losmaken en half schuin weghangen zodat het hitteschild er onderweg kan. Daarna de trekhaak er in schuiven en monteren met 4 bouten, en dan kan het zaakje weer omgekeerd gemonteerd worden. (natuurlijk na het kliederen met bodycoating en wat koperslib zodat roest weinig kans heeft)

Afbeelding

Als een van de laatste acties moet de bumper nog netjes op maat gezaagd worden. Ik houd niet van die grote plaat er onder, dus ga ik voor een strakke passing zodat je ook zonder afdekkap een acceptabel aanzien hebt. Kost wat extra keren voorhangen en inmeten, en daarna voorzichtig (bij-) zagen, maar het is m.i. aardig gelukt. Let wel: dit is schuin van onder genomen, recht van achteren valt het nauwelijks op.

Afbeelding

Daarna was het nog even de E-module inbouwen en aansluiten. Dan één dezer dagen de software laten laden bij de dealer, en dan is de auto eindelijk compleet, zoals ie moet zijn.

Overigens: dit is het bijkomend gevolg van de zeer open grille... ik stond met de HD spuit voor de auto. De slang liep vast achter een wiel en tijdens een rukje aan de slang spoot ik per ongeluk een paar seconden schuin richting radiateur (dwars door de grille) zonder dat ik er erg in had...

Afbeelding

zie de verbogen lamellen ... wat denk je wat er daarna door je heengaat...... Ik moet nog zien wat ik daarmee ga doen. Eerst maar proberen ze voorzichtig terug te buigen..... maar wat een dunne troep zeg..... Volvo onwaardig?? Akkoord, ook eigen schuld natuurlijk, maar desondanks: zelfs nu al heel wat "inslagen" van steenslag te zien.

O ja, voor degene die het interesseert: Overall op de BC nu zonder reset 7,2 L /100km. De laatste tankbeurten werkelijk gemeten 1 op 13,9 en er zit meer in als ik ook maar een beetje mijn best ga doen. Valt me niet tegen als ik heel eerlijk ben. Met gelijke rijstijl in de V50 reed ik ca 1 op 17.
Fransosowitz
3rd Gear member

Wederom leuk verhaal om te lezen. Wel balen van die lammellen... Je zult het neem ik aan normaal niet zien, maar toch...

Eerlijk gezegd vraag ik me ook af waarom veel mensen een HD spuit gebruiken om de auto af te spuiten. Is een gewone spuit met forse straal niet voldoende om de grove vuiligheid er af te spuiten? De spons o.i.d. doet daarna het echte werk lijkt mij.
diesel01
Geartronic member

:shocked!: Kan mij de reactie van de buurman levendig voorstellen, onder het mom wat zal ik deze zaterdag eens gaan doen, ik weet het ipv noar stad pak ik de slijptol en ga fijn een stukje slijpen.
Haha geintje, respect dat je dat zo durft om even een trekhaak te monteren aan je nieuwe auto.
Vwb de lamellen ik reinigde eerder zo mijn radiator van de vrachtwagen na een winter met zooi wat vast zat in de radiator.
Over de Col st Marie in Liepvre liep het blok in het voorjaar altijd warm en dan was het weer tijd voor de hoge druk spuit.
Op onze auto is de condensor al vervangen door steenslag binnen 4 jaar, de dealer heeft dit al vaker meegemaakt en het heeft idd te maken met de op structuur van de neus.
Balen dat het dunne koelribben zijn die direct buigen.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Bart
8th Gear member

Zo Sanco, jij durft, met de slijptol in de weer op je nieuwe XC! Maar netjes gedaan hoor, keurig afgewerkt zo die bumper!

sanco
5th Gear member

Voor alle duidelijkheid, ik gebruik normaal nooit een HD spuit, maar ik wilde even de wielkuipen en de velgen snel van de ergste zooi ontdoen alvorens de zomer wielen te gaan monteren.... daar is dus nog niets van gekomen en geloof maar rustig dat dit ding NOOIT weer in de buurt van mijn auto komt..... :(
'k Meen hier op het forum ook al vaker iets te hebben gelezen over lekke intercoolers etc. agv steenslag... kan me er nu wel iets bij voorstellen.
Inmiddels na 3 avonden "hobbyen" met priem , naald en groene zeep (voor het soepel "glijden") (ja lach maar...) heb ik de zaak weer een beetje in het gareel en de radiator weer 100% open. (ik heb ze echt 1 voor 1 teruggebogen met een priem teruggezet en daarna met een machine naald (die je 3 cm de radiator insteekt en daarbij dus gebruik maakt van het achterliggende deel van de lamel) weer op onderling goede afstand gezet. Helaas is er een gedeelte waar ik de voorste 3mm van de lamellen met een tangetje af heb moeten breken omdat ze te ver waren doorgebogen en zich niet meer lieten terugstellen zonder half los te gaan hangen. Beter een paar mm weg dan de zaak dwars er voorlangs als permanente afdichting immers.
Waar ik nu over zit te denken: waar haal ik geschikt fijn (rvs?) gaas vandaan om de zaak voor eens en voor altijd goed te beschermen? Want dit wil ik niet weer en ook die steenslag zit me niet lekker. De grille zelf is immers bijna volledig open.... er is vast al wel iemand die ook zoiets heeft gefabriekt.
diesel01
Geartronic member

Dit draadje blijf ik even volgen ben ook wel benieuwd of er iemand is dit dit heeft gefabriceerd.
De dealer(Groningen)vertelde dat ik niet de eerste was met een condensor, maar had geen oplossing vanuit Volvo, best raar eigenlijk voor een autobouwer uit een land met veel gravelroads.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”