Zonder in detail op de diverse opmerkingen hier in te willen gaan: Er gaat niets boven 4wd in bergachtig of sneeuwrijk gebied. Voor normale NL omstandigheden vind ik 2wd echter toereikend, en heb ik persoonlijk de afweging gemaakt dat ik het extra gewicht en verbruik (lees exploitatiekosten) niet vind opwegen tegen het hebben van 4wd. Dat je wel voor een XC kiest is puur vanwege uiterlijk en instap- en zithoogte. De XC oogt toch heel anders dan een "normale" V70 (waar overigens niets mis mee is, in de basis zelfde auto immers). Zo maakt een ieder zijn eigen afwegingen.
De heenreis vorige week vrijdag was hopeloos met erg veel sneeuw onderweg. Nabij Ulm reden we regelmatig door een verse laag van 5-10cm, en dan merk je wat een paar nieuwe winterbanden doen. De vrachtwagens stonden al geparkeerd om de kettingen alvast te zoeken....
Ik had de nieuwe centrax bovenin de koffer klaarliggen, maar zover is het gelukkig niet gekomen. Wel thuis even geoefend, ze liggen er snel om, maar hoe deze dingen op hun plek blijven in bochten... het zal wel bewezen zijn, maar ik prefereer toch gewoon een ketting rondom....
In het dorp (Ischgl) zelf ook geen enkel probleem gehad om bij het appartement te komen. In de steile delen is een automaat best fijn: iets meer gas en je gaat gewoon rustig van je plek...
Gisteravond terug konden de autobaan kilometers heerlijk ontspannen worden weggetikt, met een gemiddeld 150km/u op de cruise (met hier en daar een uitschieter waar het kon) over een bijna verlaten A7 terug naar het noorden. Dan merk je waar de echte kracht ligt van deze auto. Ondanks de hier en daar wel wat kritische verhalen (vooral uit het verleden waarschijnlijk) over koersvastheid en wat zoekerig en deinend gedrag, heb ik de auto als erg prettig ervaren, ook bij wat hogere snelheden. Op autobaan tempo rijdt het toch echt wel een klasse beter dan mijn vorige V50. Het gemiddelde verbruik over de hele trip incl. deze toch wel vlotte terugreis ligt rond de 1 op 12,5 bij nu dus 3,5k op de klok.
Er zijn ook wel wat kleine nadelen te noemen.
Zo irriteert de krakende / trillende middenconsole me nogal (of komt dit doordat de rest zo stil is ?). Ik heb nog niet kunnen ontdekken waar het geluid exact vandaan komt, maar het is niet 1 plek. Het geheel lijkt wel wat te wringen. Doet wat afbreuk aan de kwaliteitsbeleving, en dat is zonde. Maar dit is nog geen definitief oordeel: ik moet het er eerst nog maar eens met de dealer over hebben, wie weet is het een bekend euvel. overigens: de achterklep (nog?) niet gehoord!

De navigatie: kan er nog steeds niet aan wennen. Je krijgt veel info over files, maar je moet zoeken naar degene die je aangaat. Ook de bediening vind ik minder natuurlijk tov de TT en laten we het helemaal maar niet hebben over het feit dat ik vanuit een grijs vlak (Nederland) moet rijden omdat ik de DVD Duitsland / Oostenrijk nodig heb, en ik die niet ff kan wisselen omdat de hele bagageruimte dan eerst weer leeg moet.
PS: heb de TT parallel laten werken. Het blijkt dat de CC gemiddeld tussen de 4 en 5 km (!) hoger aangeeft dan je werkelijke snelheid. Deze afwijking is groter dan bij mijn V50.
Ook wilde ik na aankomst in Oostenrijk perse ff checken hoe het met het oliepeil stond. Je moet je dan in allerlei bochten wringen om de minipeilstok onderuit het blok te kunnen trekken. Gelukkig was alles prima in orde, maar dit vind ik een misser van jewelste. Als er geen andere vorm van indicatie voorhanden is (had mijn oude 306 al) , moet je een peilstok gewoon eenvoudig en snel kunnen trekken, zodat je voor een langere / snellere rit weet hoe de zaak er voor staat. Je kunt wel zeggen: melding komt wel als het zover is, maar wat doe je dan ergens op een verlaten autobaan in het donker?
Dan de GT: de bak moet je af en toe in een lagere versnelling dwingen doordat deze zelf steeds vrij laag in toeren wil gaan hangen (zelfs in Nederlandse omstandigheden af en toe lastig). Vooral op vals plat en in druk verkeer duurt het dan (te) lang voordat deze zelf even teruggaat naar een lager verzet. Dat vraagt dus om handmatig ingrijpen.
Hoewel het afremmend vermogen in eerste instantie veel minder is dan bij een handbak, ging het na wat gewenning in de heuvels / bergen best goed. Gewoon tijdig een tik opzij en dan terug naar 5,4 of 3 al naar gelang nodig is, en dan kun je prima afzakken zonder steeds te hoeven bijremmen (zoals sommige andere mensen voor je... je begrijpt dan ook dat er mensen zijn die niet lang met een stel remmen doen, nog afgezien van het vreselijk zenuwachtige beeld wat zoiets oproept op een autobaan)
Maar gebrijp me niet verkeerd, ik heb over het algemeen best een positief beeld van de auto. Overal is wel wat immers?
Nu alleen een dag met temperaturen boven 0 grd, want na ontvangst nog geen kans weer gehad er een borstel overheen te trekken, en het beestje ziet me er toch uit... na 5 weken pekel en ellende.... dat doet gewoon pijn....