Pagina 5 van 6
Geplaatst: 20.01.2010 - 02:31
door wim de jong
Maar voorlopig draait iedereen er weer omheen, ook Ramon.
Het waarom weten we nu, en ook de voor- en nadelen.
Hoe sluit je hem af? Ik wacht nog met spanning op het antwoord.
Geplaatst: 05.02.2010 - 01:33
door wim de jong
Toen werd het doodstil..........
Geplaatst: 05.02.2010 - 10:42
door edraket
Ja inderdaad, Ramon, kom er nog een in!
EGR
Geplaatst: 08.02.2010 - 13:38
door Ramon&Ramon
wim de jong schreef:Maar voorlopig draait iedereen er weer omheen, ook Ramon.
Het waarom weten we nu, en ook de voor- en nadelen.
Hoe sluit je hem af? Ik wacht nog met spanning op het antwoord.
Je zou je in eerste instantie ook is af kunnen vragen waarom iemand niet reageerd,zou door omstandigheden kunnen zijn of door ziekte.
Maar nee,gelijk een oordeel klaar hebben,maar dat is tegenwoordig standaard hier.
Geplaatst: 08.02.2010 - 20:56
door iksee90
Waar gaat het eigenlijk over??
Geplaatst: 08.02.2010 - 21:01
door Gast
iksee90 schreef:Waar gaat het eigenlijk over??
Hier over (een pagina terug 11-01):
Ramon&Ramon schreef:JSS schreef:Bij de D5 kun je die EGR niet zomaar afsluiten met een plaatje zonder motorstoring te krijgen op de boordcomputer. Wil je het netjes, dan moet hij softwarematig dicht, waarmee een tuner je kan helpen.
Dat kan zonder tuner ook!
Geplaatst: 09.02.2010 - 15:45
door Black 2.4T awd
Ramon&Ramon schreef:Common-railtechnologie speelt een vitale rol bij moderne dieselmotoren. Het systeem in de D5 is van de tweede generatie, werkt onder een hogere druk dan de eerste systemen en heeft een lastafhankelijke regeling van de brandstofhoeveelheid en de druk. Deze eigenschappen maken het een van de modernste en meest geavanceerde systemen in de hedendaagse autoindustrie.
Supersnelle, elektromagnetische kleppen regelen elektronisch de ingespoten hoeveelheid brandstof en de timing van de inspuiting. De brandstof wordt onder een extreem hoge druk van 1.600 bar rechtstreeks in de cilinders geïnjecteerd. Het resultaat is een zeer fijne verneveling waardoor de diesel zo effïciënt mogelijk verbrandt. Die optimale verbranding heeft ook gunstige milieu-effecten, want de uitstoot van stikstof (NOX) en roetdeeltjes is minimaal. Om de uitstoot van schadelijke stoffen nog verder to beperken heeft Volvo de D5 uitgerust met de laatste EGR-technologie (uitlaatgasrecirculatie). Door een gedeelte van de uitlaatgassen to laten terugstromen naar het inlaatkanaal verbranden nog meer schadelijke stoffen.
Leuk verhaal, maar het is bagger/smurrie die je inlaatkanaal versmeren. De TDI`s van VW hebben er ook last van. Hierover heb ik toentertijd veel gelezen op het TDI forum. Ze dopten ook bijna allemaal de EGR klep af. Het vreemde is ook dat je inlaalucht wordt gekoeld door de intercooler en vervolgens blaas je er warme/vuile lucht uit de uitlaat erbij. Koude lucht heeft een hogere vullingsgraad dan warme lucht. Is niet zo dat de EGR klep er ook is om metingen te verrichten in de uitlaatgassen? Het lijkt mij een soort noodgreep van de autofabrikanten om aan allerlei millieueisen te voldoen. Maar bij mijn eerste APK twijfelde de monteur aan zijn appratuur, hij meet te niks (geen roet). Totdat ik hem wijzer maakte (EGR klep afgedopt). Maar wat ook op het TDI forum een leuke item was. Is de luchtmassmeter. In de luchtmassameter zit een soort van zeef/roostertje deze breken ze eruit, dan krijg je een groter doorlaatopening (meer lucht). Reken het oppervlak van het roostertje maar uit en trek dit maar eens van de totale oppervlakte af en zie wat een winst. Ook de voeler(die de luchtsnelheid meet) werdt uitgebouwd en vervangen door weerstand met de maximale waarde, zodat het motormanagementsysteem denkt dat je altijd volgas rijdt. Dit had ik ook allemaal toegepast op mijn VW T4 TDI 185 pk (bouwvakkersbusje). Het leuke was, dat iedereen denkt oh het is een busje. Maar je reed ze het snot voor de ogen. Bij 190 km/h nog een keer knipperen met groot licht van ik wil erlangs.Prachtig
Geplaatst: 09.02.2010 - 17:21
door edraket
Dat zeefje heeft wel een functie. Waarschijnlijk is je lmm eerder stuk als je hem verwijdert.
Overigens heb ik een teringhekel aan die busjes :roll:
Geplaatst: 09.02.2010 - 20:37
door Black 2.4T awd
edraket schreef:Dat zeefje heeft wel een functie. Waarschijnlijk is je lmm eerder stuk als je hem verwijdert.
Overigens heb ik een teringhekel aan die busjes :roll:
En het luchtfilter dan, dat zit ervoor. Wat moet dan de lmm versmeren.
Re: EGR
Geplaatst: 11.02.2010 - 23:51
door wim de jong
Ramon&Ramon schreef:wim de jong schreef:Maar voorlopig draait iedereen er weer omheen, ook Ramon.
Het waarom weten we nu, en ook de voor- en nadelen.
Hoe sluit je hem af? Ik wacht nog met spanning op het antwoord.
Je zou je in eerste instantie ook is af kunnen vragen waarom iemand niet reageerd,zou door omstandigheden kunnen zijn of door ziekte.
Maar nee,gelijk een oordeel klaar hebben,maar dat is tegenwoordig standaard hier.
Nou Ramon&Ramon. Sorry hoor, maar ik oordeel helemaal niets, en sta ook niet klaar met mijn oordeel (welk oordeel eigenlijk?)
Alleen vind ik dat als iemand zegt dat iets alleen met software gedaan kunt krijgen (nml het sluiten van de EGR) en je schrijft direct dat het ook zonder software gedaan kunt krijgen, dan wordt ik nieuwsgierig.
Om dan gewoon er verder niet op in te gaan, is het dan gek dat ik, en met mij nog iemand, graag wilt dat je je nader verklaart?
En sorry als je ziek was, of andere omstandigheden niet kon komen, maar je was geregeld op het forum te vinden in die tussentijd:
http://www.volvo-forum.nl/search.php?sh ... on%26Ramon
Ook in het bovenstaand antwoord kom je niet tot een uitleg.....
Geplaatst: 12.02.2010 - 00:07
door Ramon&Ramon
Zoals je kunt lezen staat er Ramon&Ramon.
Mijn zoon leest hier ook mee onder dezelfde naam en beantwoord ook vragen, vandaar deze verwarring denk ik.
Geplaatst: 12.02.2010 - 17:42
door Gast
Jouw zoon beantwoordt onder jouw naam vragen?
Verwarring? Ja
Terecht? Ja
Vreemd? ook Ja
Niet om het één of ander, maar met wie heb ik nu eigelijk altijd "gesproken"?
Kan jij, kunnen jullie (Ramon&Ramon) je voorstellen dat dit niet prettig over komt?
Geplaatst: 12.02.2010 - 20:15
door toppertje
maar, nog steeds geen antwoord....
olielekkage
Geplaatst: 13.02.2010 - 00:02
door Ramon&Ramon
AlexV70 schreef:Jouw zoon beantwoordt onder jouw naam vragen?
Verwarring? Ja
Terecht? Ja
Vreemd? ook Ja
Niet om het één of ander, maar met wie heb ik nu eigelijk altijd "gesproken"?
Kan jij, kunnen jullie (Ramon&Ramon) je voorstellen dat dit niet prettig over komt?
Wat is nu belangrijk,wie er antwoord geeft op een vraag of het antwoord zelf.
Hij kijkt sporadisch,s mee hier op het forum,dus ik begrijp de consternatie niet zo goed!
Geplaatst: 13.02.2010 - 02:00
door wim de jong
Nou Ramon; geef het antwoord maar.
Oke, Ramon mag het ook zeggen, als Ramon er geen zin in hebt....
Maar erg verwarrend is het wel, hoor, Neem me niet kwalijk.
Geplaatst: 13.02.2010 - 11:42
door Ramon&Ramon
Waar gaat het nu om eigenlijk?
Om een antwoord op een technische vraag,beantwoord door wie dan ook?
Of om mij op het forum terecht te wijzen!
Meer op de persoon gericht lijkt het.
Geplaatst: 13.02.2010 - 12:22
door Gast
Sorry hoor Ramon@Ramon, maar wij geven aan dat het verwarrend is en niet prettig.
Maar daarbij ook de vraag of jij je dat kan voorstellen..... Begrijp je dat?
Dit heeft nmm niets met terechtwijzen of op de persoon gericht te maken.
Je weet hoe ik tegen dingen aan kijk, ook via PM (tenminste ik dacht altijd tegen 1 van jullie).
Laat me het anders zeggen; ik voel me er een beetje ongemakkelijk bij.
Geplaatst: 13.02.2010 - 12:57
door Ramon&Ramon
M,n zoon heeft in al die jaren misschien 10 keer gereageerd op een vraag,dat mag toch geen probleem zijn en met vragen waar ik zelf mee bezig ben,daar bemoeit hij zich niet mee.
je weet ongeveer misschien hoe het werkt,de zoon wil het altijd beter weten dan senior.
Ik zie het probleem ook niet zo.
Geplaatst: 13.02.2010 - 13:14
door Black 2.4T awd
[quote = "Ramon & Ramon"] M, n zoon heeft in al die jaren misschien 10 keer gereageerd op een vraag, dat mag toch geen probleem zijn en met vragen waar ik zelf mee bezig ben, daar bemoeit Hij Zich niet mee.
misschien weet je ongeveer hoe het werkt, de zoon wil het altijd beter weten dan senior.
Ik zie het probleem ook niet zo. [/ Quote]
De betrouwbaarheid van het antwoord! Wie beantwoord nu wat en met wie heb ik dan te maken? Ik kan mij voorstellen dat mensen zich daar ongemakkelijk bij voelen.
Geplaatst: 13.02.2010 - 13:53
door Ramon&Ramon
Ik kan me niet herinneren ooit onbetrouwbare antwoorden te hebben gegeven en het feit dan mijn zoon een paar keer per jaar antwoord geeft op een vraag,heeft niets met betrouwbaarheid te maken.
Hij weet hetzelfde wat ik ook weet.
Ik begin toch meer het idee te krijgen dat deze discussie meer op de persoon gericht is dan op de antwoorden die ik geef.
Dus mijn conclusie is om dan beter te stoppen,met alleen ergenis komen we niet verder denk ik.