Pagina 5 van 6

Geplaatst: 17.06.2010 - 09:09
door edraket
Dank voor je update :D Het bewijst wel weer dat er veel zaken gemeten worden in een moderne auto, en deze niet zomaar te foppen is.

Je kunt altijd nog overwegen om de EGR software matig laten dicht zetten. Je kunt nl niet alles schoon maken. De EGR koeler en alles wat voor de klep zit (richting uitlaat bedoel ik dan) bijvoorbeeld, maar nog belangrijker je inlaatspruitstuk en kleppen.

Zie ik daar overigens een TL1000 in je profiel?

Geplaatst: 17.06.2010 - 21:23
door Mrlten
Klopt helemaal, met deze auto is de "huis, tuin en keuken" tuning niet mogelijk :P

Softwarematig dichtzetten van de EGR zie ik nog niet zo zitten, ik ben bang dat de motor ook daardoor minder mooi zal gaan lopen. Gelijk laten tunen is dan een betere oplossing.

Dat heb je goed gezien, ik heb een TL1000S voor de hobby. Maar ik rij eigenlijk geen motor meer dus deze staat helaas in de schuur te verstoffen ::(

Geplaatst: 18.06.2010 - 10:49
door edraket
Ik heb hem ook dicht laten zetten samen met tuning, maar de motor loopt er werkelijk veel mooier door. Zal komen door de tuning, maar ik denk dat het dichtzetten van de klep niets doet met de motorloop als het goed gebeurt!

Wel jammer van de TL. Heb ooit nog zitten twijfelen tussen een VTR1000 en een TL1000. Het was de VTR geworden. Die is inmiddels alweer weg. Heb de TL altijd een erg leuke motor gevonden. Wie weet ooit nog weer eens.

Geplaatst: 19.06.2010 - 15:46
door Frederik Welvaert
Ik de EGR dichtgezet met een inox plaatje dat ik op maat gemaakt heb op het werk.
De motor draait er echt wel beter door en rookt minder. Bij het uitlezen komt er inderdaad een melding naar boven dat de EGR flow niet goed is, maar dat doet verder niks. Het geeft dus wel een melding in de computer, maar dat wil daarom niet zeggen dat de computer daar verder ook iets mee doet.

Geplaatst: 19.06.2010 - 19:15
door edraket
De motor krijgt nu wel te weinig lucht.

Geplaatst: 19.06.2010 - 19:47
door Frederik Welvaert
te weinig lucht? Leg de theorie daarachter eens uit.
Omdat de motor nu alleen nogmaar zuivere lucht binnenkrijgt ipv lucht + uitlaatgassen krijgt deze nu te weinig lucht binnen? :s
Ik heb het trouwens gedaan in samenspraak met mijn dealer, hij heeft al genoeg egr kleppen mechanisch afgesloten/uitgeschakeld. Kan volgens mij veel minder kwaad dan een egr klep die blijft hangen -wat bij de mijne het geval was- waardoor de motor continu uitlaatgassen (en alle troep daarin) binnenkrijgt.
Bovendien werkt een diesel sowieso met lucht overschot, dus er moet al behoorlijk wat gebeuren om met te weinig lucht te draaien. Ik zie nog steeds geen witte rook :p

Geplaatst: 19.06.2010 - 20:33
door edraket

Geplaatst: 20.06.2010 - 22:07
door AnicaBruinsma
klinkt allemaal vrij interessant en leerzaam en moet je nagaan dat ik dat lees van alleen maar Heren.. :male:

Geplaatst: 21.06.2010 - 10:27
door edraket
Er valt best veel van heren te leren hoor, alleen zal dat met veel dames altijd wel een strijd blijven. Zo te zien heb jij in elk geval wel een behoorlijk dosis interesse voor techniek?

Geplaatst: 06.07.2010 - 13:20
door Hans oet Twent
@AlexV70;
Merk je nog steeds verschil? ZO ja wat zijn ze dan?

Geplaatst: 06.07.2010 - 17:37
door Gast
Hans oet Twent schreef:@AlexV70;
Merk je nog steeds verschil? ZO ja wat zijn ze dan?
Ik heb het nog steeds niet gedaan.
Ik heb namelijk ook nog niet vernomen hoe één en ander is afgelopen bij ander forumlid.

Geplaatst: 07.07.2010 - 18:57
door JeroenSpock
Ik heb de verschillende egr topics eens gelezen en ben vanmorgen zelf maar aan de slag gegaan. Het is eigenlijk niet de egr klep die je schoonmaakt, maar het lucht toevoer kanaal, toch?

Er zat aardig wat roet in, maar om nou te zeggen dat het verstopt zat, nee dat niet. Heb er wat foto's van gemaakt (met de camera van m'n vriendin omdat de hond (pup) mijn spiegelreflex van het buro getrokken heeft en de lens er even vakkundig heeft afgehaald).

Afbeelding
De motor zonder beschermkap.

Afbeelding
Slang er af.

Afbeelding
De slang zelf, niet bijzonder vies of zo.

Afbeelding
Hier zit de egr klep achter zeker? Maar om daar bij te kunnen moet je veel uit elkaar schroeven lijkt me.

Afbeelding
Het stuk waar alles bij elkaar komt, met een mm of 3 rotzooi rondom dat gat.

Afbeelding
Pakking weer schoon.

Afbeelding
Ook weer schoon...

Afbeelding
Verdeelstuk weer redelijk schoon.

Afbeelding
Gat weer schoon van de rommel.

Na het schoonmaken merk je geen verschil met rijden. Heb van die remmen reiniger van de action gebruikt, keukenrol en een plastic vorkje om de boel weg te krabben.

Geplaatst: 08.07.2010 - 09:08
door edraket
De klep zit bij jouw model helemaal achterin tegen de uitlaat aan. Daar is het wel erg vies, maar veel werk om te reinigen, dus ik zou het lekker laten als er geen storingen zijn. Na 2005 zit de klep vooraan, levert nog meer bijdrage, en is dus nog sneller vies. Het voordeel is dat je deze wel sneller schoon kunt maken.

Geplaatst: 04.10.2010 - 13:54
door Hans oet Twent
Vandaag de EGR ook maar eens schoongenmaakt. Prima verlopen. Dezelfde hoeveelheid drap tegen gekomen als bij AlexV70.

Geplaatst: 13.10.2010 - 12:12
door Hans oet Twent
Hans oet Twent schreef:Vandaag de EGR ook maar eens schoongenmaakt. Prima verlopen. Dezelfde hoeveelheid drap tegen gekomen als bij AlexV70.
Kan tussen de oren zitten, maar heb wel het gevoel dat de auto eerder, sneller en mooier oppakt.
Verbruik geen verschil.

Geplaatst: 15.10.2010 - 20:27
door Bart
s60 d5 2004 schreef:Ik heb vandaag mijn volvo S60 D5 2004 laten tunen door fasttech in haaksbergen en de EGR software matig dicht laten zetten.
De auto heeft standaard 163Pk en is nu 200pk met 400Nm.
Je merkt meteen het verschil.
Verder goede service en vakbekwame mensen.
Mag ik vragen wat dat gekost heeft? Ik krijg eind oktober mijn XC70 met 163pk dieselmotor, ga eerst nog eens rijden met een getunede 2.4D van een medeforumlid maar ben wel geinteresseerd.

Geplaatst: 29.10.2011 - 18:16
door Hans oet Twent
Zo vandaag na 1 jaar weer de EGR schoongemaakt. Het was niet zo erg als 1 jaar geleden, maar er zat toch wel degelijk weer een hoop drap in.

Geplaatst: 29.10.2011 - 21:21
door edraket
Bij mij na een jaar nauwelijks aanslag. Deze is wel dicht gezet.
Het is alleen jammer dat met het reinigen van de slangen en mixer maar een heel klein deel van het traject reinigt.

Geplaatst: 29.10.2011 - 21:37
door Hans oet Twent
@edraket; Eens...

Geplaatst: 06.07.2013 - 14:39
door Karizma
Iemand soms fotos of tips voor het reinigen van de EGR klep van een 1.6D ?
Is deze ook makkelijk zelf te reinigen ?
Ze zit precies nogal op een onbereikbare plaats ?