Pagina 5 van 6
Geplaatst: 12.05.2010 - 10:04
door edraket
AlexV70 schreef:degids schreef:Maar je zult dan toch ook je motormanagement moeten aanpassen? Zonder EGR functie krijg je veel zuurstofrijkere lucht bij de verbranding zonder de recirculatie van uitlaatgassen. Dan loopt je motor toch te arm?
edraket schreef:Maar dat is nu juist het werkje voor de chippert. Anders zou je er gewoon een plaatje tussen kunnen plaatsen, maar dat dat fout gaat mag inmiddels wel bekend zijn.
Wat zeggen jullie nu?
Dat dit niet kan voor € 45,- Is toch RICA? Zou toch raar zijn?
Trouwens, een te arme verbranding? Dat gaat er bij mij niet in.
Een betere verbranding door meer zuurstof en daardoor dus zuiniger.
Waar lees je dan dat het niet kan? De verwarring ontstaat denk ik bij de term "dicht zetten". Sommigen denken dat het het plaatje is, maar ik versta in dit geval onder dicht zetten het software matig dicht zetten.
Ik zal het nog een keer uitleggen:
De D5 motor krijgt normaal gesproken zijn lucht via 2 stromen: het luchtfilter en daarnaast de stroom die de EGR klep via de uitlaat levert. In de ECU is een programma gemaakt die mbv een aantal parameters kan weten hoeveel lucht er in de motor komt. Dat is bijvoorbeeld
- gasklep(pedaal) stand
- toerental
- temperatuur enz
- EGR klep open/dicht
En daarnaast is er natuurlijk de LMM die meet hoeveel lucht er in de motor verdwijnt (dit is voor de EGR!).
Deze gegevens staan in een groot aantal kenvelden van de ECU en daarbij weet de ECU aan de hand van de parameters en of de EGR klep open of dicht staat hoeveel lucht er in de motor gaat. Daar hoort ook een bepaalde hoeveelheid brandstof bij die vervolgens wordt ingespoten. Er van uitgaande dat de motor goed loopt wordt in de uitlaat dmv de lambda sensor gemeten hoe de verbranding is verlopen. Aan de hand van de uitlaatgassen kan worden bepaald of dde gewenste lucht/brandstof verhouding is bereikt. Zoniet, dan volgt er een storing. Dat gebeurt er dus als de klep handmatig wordt dicht gezet. De luchtstroom vanuit de EGR klep ontbreekt, er is te weinig lucht en de LMM meet een foutieve waarde.
Wat de tuner nu moet doen is zorgen dat de kenvelden zodanig worden aangepast dat bij gesloten EGR klep de lucht/brandstof verhouding blijft zoals het hoort en de lambda sensor geen afwijkingen meet.
Overigens is er een groot misverstand op het gebied van de lucht/brandstof verhouding bij diesels hier in omloop. Bij een diesel spreek je niet van een arm lucht mengsel. Een diesel werkt altijd met een luchtoverschot, en gaat niet stuk van teveel lucht itt een een benzine motor. Een dieselmotor is daarmee ook veel minder gevoelig voor aanpassen van de luchthoeveelheid en zal daarmee niet zo snel stuk gaan als een benzine motor.
Geplaatst: 12.05.2010 - 18:37
door Gast
@edraket, ik doelde meer op het prijsverschil.
Een gat van € 55,- dat is toch opmerkelijk. :roll:
Geplaatst: 16.05.2010 - 13:04
door v40jlt4
Goeie thread.
Dus remmenreiniger lost deze prut wel op? Ik heb dezelfde EGR (V70 09-2007) en krijg 'm ook niet los. Heb al met een houtje gepeuterd maar er zeker niet alles uit kunnen halen. Klep staat inmiddels dicht, maar ik wil alle prut eruit hebben.
Maar ook uit het inlaatspruitstuk, die moet ook vol zooi zitten toch? Losmaken kan ook al niet vanwege de leidingen naar de injectoren, dus hoop ik dat remmenreiniger wat doet.
"schoonbranden"lijkt me sterk, we hebben het over inlaatlucht en die is hopelijk veel te koud om iets schoon te kunnen branden
Verbruik is overigen nog steeds waardeloos, naar Italie gereden, netjes overal aan de snelheid houden, in duitsland niet sneller dan 130: 1 op 12.7
Terugweg, waar mogelijk 200 gereden in duitsland, wel netjes aan de beperkingen gehouden daar waar van toepassing: 1 op 11.8.
Dus hoop ik dat dit schoonmaken iets zal opleveren.
Geplaatst: 16.05.2010 - 13:37
door t5power
v40jlt4 schreef:Verbruik is overigen nog steeds waardeloos, naar Italie gereden, netjes overal aan de snelheid houden, in duitsland niet sneller dan 130: 1 op 12.7
Terugweg, waar mogelijk 200 gereden in duitsland, wel netjes aan de beperkingen gehouden daar waar van toepassing: 1 op 11.8.
Misschien ook omdat je v70 lichtelijk getuned is?
Geplaatst: 16.05.2010 - 13:47
door v40jlt4
[quote="t5power"][quote="v40jlt4"]Verbruik is overigen nog steeds waardeloos, naar Italie gereden, netjes overal aan de snelheid houden, in duitsland niet sneller dan 130: 1 op 12.7
Terugweg, waar mogelijk 200 gereden in duitsland, wel netjes aan de beperkingen gehouden daar waar van toepassing: 1 op 11.8.
[/quote]
Misschien ook omdat je v70 lichtelijk getuned is?[/quote]
Tsja, 130km/uur is 130km/uur of je nu wel of niet getuned hebt.
Was ook zo bij mijn V40 met 323 PK. Heeft er niets mee te maken is mijn ervaring. Sterker nog, bij gelijk blijvende rijstijl beloven de tuners toch een zuinigere auto.
Geplaatst: 17.05.2010 - 17:44
door v40jlt4
Misschien dit eens een keertje doen:
http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+produ ... eaner.html
Voor de EGR inspuiten. Vraag me alleen af of de ECU niet op hol slaat, want er komt dan weinig lucht meer door de MAF.
Geplaatst: 17.05.2010 - 19:45
door edraket
Ik zou dat er zeer zeker niet in doen. Als je ziet hoeveel troep er uit de inlaat komt... dat wil je toch niet door je motor hebben :scratch:
Geplaatst: 17.05.2010 - 20:03
door Turbodesk
Ik kan me ook niet voorstellen dat een beetje nevel die 1 cm dikke afzetting even weg haalt. En die rotzooi wil je idd niet door je motor heen hebben.
Geplaatst: 17.05.2010 - 20:15
door Marno
Ik heb een aantal weken geleden bij mijn v50 2.0D de stekker van de EGR eruit getrokken om te kijken of problemen met warm starten daardoor opgelost zouden raken.
inderdaad heb ik nooit een tweede keer moeten starten sindsdien. Andere prestaties heb ik eigenlijk niet bemerkt, maar daar was het me ook niet om te doen.
Het vreemde vind ik echter dat ik geen foutmelding heb gekregen na het uittrekken van de stekker. Kan iemand dit verklaren?
Geplaatst: 17.05.2010 - 21:11
door v40jlt4
[quote="edraket"]Ik zou dat er zeer zeker niet in doen. Als je ziet hoeveel troep er uit de inlaat komt... dat wil je toch niet door je motor hebben :scratch:[/quote]
OK, maar hoe krijg je dan de intake schoon?
Geplaatst: 17.05.2010 - 21:45
door Turbodesk
Alles losmaken en met het handje alles schoon maken.

Geplaatst: 17.05.2010 - 22:02
door jpwg001
Zijn er ook mensen die een benzinemotor hebben en de EGR hebben gereinigd hier? En vooral; wat zijn de merkbare resultaten daarvan?
Geplaatst: 17.05.2010 - 23:37
door v40jlt4
[quote="Turbodesk"]Alles losmaken en met het handje alles schoon maken.

[/quote]
Als losmaken zo eenvoudig was ,had ik het al gedaan.
Nogmaals, de intake kan alleen los nadat je de injector-leidingen losgemaakt hebt, als je die losmaakt dan moeten ze vervangen worden, geen DIY klus volgens mij, iig niet voor mij. Klinkt duur, vandaar dat ik zoek naar een slimmere, goedkopere methode.
Geplaatst: 18.05.2010 - 10:46
door edraket
Die krijg je niet schoon zonder alles te demonteren. Nogmaal, je wilt die troep dtoch niet door je motor hebben? Ik zou die middeltjes zowiezo voor dit probleem niet gebruiken. Als ze sterk genoeg zijn om de roet op te lossen gaat alles doro je motor heen (en dat wil je niet) en als ze het niet oplossen doen ze hun werk niet goed. Dan blijft alleen maar demonteren over. Simpeler kan ik het niet maken.
Maar het inlaatspruitstuk is niet zo vies als de slangen bij de mixer of EGR klep. Ik denk niet dat je je daar zorgen om hoeft te maken.
Geplaatst: 18.05.2010 - 20:12
door Turbodesk
Die inlaat valt inderdaad wel mee. Ik heb het eerste stuk van de inlaat schoongemaakt. Ik heb daarbij ook gevoeld met de blote hand. De eerste 3 cm was wel vervuild maar na de bocht, voor zover ik kon voelen, was best wel schoon. Geen aangekoekte smurrie.
Je hoeft dus alleen de slang tussen de inlaat en het EGR huis los te halen. Deze slang goed schoonmaken. Het EGR huis kan je ook alleen vanaf de linkerkant schoonmaken zoals ik heb gedaan. Ik heb niet het hele inlaat lucht traject losgemaakt aan de rechterkant. De klep van de EGR zit in het midden van het EGR huis.. Je hoeft dus maar schoon te maken tot het midden waar de klep zit. Aan de rechterkant van de EGR klep zit praktisch geen aanslag omdat de uitlaat lucht direct van de EGR klep naar links word gezogen. Vanaf de rechterkant komt er alleen schone lucht naar binnen.
Geplaatst: 19.05.2010 - 00:08
door v40jlt4
OK, bedankt.
Dit is idd wat ik tot nu toe gedaan heb, zoveel mogelijk vanaf de linker kant schoongemaakt, de buis naar de inlaat en het bereikbare deel vd inlaat. Helaas geen positief effect op verbruikt.
Geplaatst: 22.07.2010 - 16:33
door italie
Hallo
Ook ik heb mij egr schoon gemaak(de 2 slangen en het aluminium huis)
Hoe dichter dat ik bij het inlaatspruitstuk kwam hoe meer rommel,in de de aansluiting slang/inlaatspruitstuk was het helemaal bar.
Een halve centimeter rommel(sorry geen foto)zat bij mij in de " kraag "van het inlaatspruitstuk.
Volgens mij is het belangrijkste om het inlaatspruitstuk open te schroeven en daar te kuissen.
Heeft dat iemand als eens gedaan ? of wordt ik de ervaringsdeskundige!
Weet dat het in de motor van MB vito grote problemen kan geven die roetaanslag, tot aan het vastrotten van de injector aan toe.
Een vraag voor edraket : Heb jij wel een geprobeerd de injectorleidingen weer terug te plaatsen ? Gingen ze lekken of worden ze uit voorzorg vervangen?
Ook bij een "ouderwets" inspuitsijsteem wordt geadviseerd om de leidingen te vervangen maar geen mens doet dat omdat je ze weer gewoon kunt terug plaatsen.
Groet Bart
Geplaatst: 22.07.2010 - 17:05
door edraket
Nee heb ik niet geprobeerd. Ik blijf daar liever vanaf tenzij het echt nodig is om los te halen.
Er zijn truukjes voor om de leidingen weer dichtte krijgen als ze los zijn geweest. Ik denk ook dat niet veel garages de leidingen vervangen. Gebruik wel nieuwe brandplaatjes voor onder de injectoren, dat is wel essentieel.
Het inlaatspruitstuk gaat de bocht om, ik denk dat het voorbij die bocht een heel stuk schoner is dan je verwacht. Heb jij een nieuw of oud blok, dus van voor of na my2006?
Geplaatst: 22.07.2010 - 17:29
door italie
hoi ed
D 5 163 paardjes 2003 117.358 km (met al nieuwe injectoren )
Als ik het inlaatspruitstuk ga schoonmaken zal ik zeker foto,s maken
ik denk dat het voorbij die bocht een heel stuk schoner is dan je verwacht
Binnenkort zullen we het weten !!!!
Ciao Bart
Geplaatst: 22.07.2010 - 22:24
door edraket
Ben erg benieuwd naar het resultaat. Heb er nog nooit foto's van gezien.