Pagina 5 van 7

Geplaatst: 11.07.2010 - 17:41
door D5R-Design
driessie schreef:mep maar een buis door dat roet filter stuk goedkoper en geen gezeur haha
Jij weet niet hoe een fabrieks roetfilter werkt zeker :?

Geplaatst: 11.07.2010 - 22:18
door Thamar
Moest iemand nu maar stukkie software schrijven om heel die functie eruit te knallen...

Geplaatst: 13.07.2010 - 13:15
door rsnhakan
Fransosowitz schreef:Helaas is het probleem bij jullie dus ook niet opgelost! Balen! :-(

Goede reis verder! Neem aan dat jullie onderweg zijn naar Turkije?
Het is nu wel weer een stuk beter. Maar nog steeds wat te vaak. Ik houd jullie op de hoogte.

Geplaatst: 15.07.2010 - 15:43
door MauritsvdT
Delta schreef:
MauritsvdT schreef:Irritant zo te lezen.
De teller staat nu op 126k en nog geen melding van het filter ontvangen, had toch al 6k geleden vervangen moeten worden.
Voor het verwissselen van het filter krijg je geen melding.
Het filter wordt door sommige dealers niet meegewisseld bij 120k omdat de kostprijs zo hoog is, als reden wordt dan opgevoerd dat zolang hij goed werkt hij kan blijven zitten.
Echter er kan wel degelijk gevolgschade zijn van een defect roetfilter zoals een beschadigde turbo, dus je neemd wel een risico als je besluit om te wachten totdat het filter stuk gaat.
Maar volgens mij krijg je wel een melding als de regenereer vloeistof op is, althans ik dacht dat van iemand gehoord te hebben.

Ik heb nu wel de melding motorservice vereist, maar merk verder niets.
Wel is het een keer voor gekomen bij stevig optrekken dat er een soort 'noodloop' kwam en de auto maar langzaam optrok.
Toen werkte ook de cruise control niet meer.

Geplaatst: 15.07.2010 - 16:06
door Delta
MauritsvdT schreef:
Delta schreef:
MauritsvdT schreef:Irritant zo te lezen.
De teller staat nu op 126k en nog geen melding van het filter ontvangen, had toch al 6k geleden vervangen moeten worden.
Voor het verwissselen van het filter krijg je geen melding.
Het filter wordt door sommige dealers niet meegewisseld bij 120k omdat de kostprijs zo hoog is, als reden wordt dan opgevoerd dat zolang hij goed werkt hij kan blijven zitten.
Echter er kan wel degelijk gevolgschade zijn van een defect roetfilter zoals een beschadigde turbo, dus je neemd wel een risico als je besluit om te wachten totdat het filter stuk gaat.
Maar volgens mij krijg je wel een melding als de regenereer vloeistof op is, althans ik dacht dat van iemand gehoord te hebben.

Ik heb nu wel de melding motorservice vereist, maar merk verder niets.
Wel is het een keer voor gekomen bij stevig optrekken dat er een soort 'noodloop' kwam en de auto maar langzaam optrok.
Toen werkte ook de cruise control niet meer.
Zeker als de vloeistof op is krijg je een melding, dit staat echter los van het roetfilter. Het roetfilter is of defect of goed. Het is wel zo (ervaring jammer genoeg) dat het filter niet plots kapot is maar af en toe krijg je het gevoel van tegendruk bij optrekken, later gaat dat over in noodloop.
Bij uitlezen krijg je dan de melding "roetfilter defect"te horen van de garage en moet je hopen op geen gevolgschade.

Geplaatst: 15.07.2010 - 16:08
door MauritsvdT
Duidelijk.
Zullen we volgende week maar eens een afspraak gaan maken helaas ....
(dom duur kreng!)

Geplaatst: 15.07.2010 - 18:44
door Delta
MauritsvdT schreef:Duidelijk.
Zullen we volgende week maar eens een afspraak gaan maken helaas ....
(dom duur kreng!)
Dat is zeker...............
Ik vind het eigenlijk niet normaal dat dit roetfilter geen volvo leven mee gaat, door dit als een beurt in te passen heb je eigenlijk geen voordeel van het rijden op diesel. Gelukkig rijd het wel erg lekker !!! laat dat het voordeel dan maar zijn, heb toevallig nog gereden in een 2.0 benzine afgelopen weekend dan rijd zo'n diesel toch echt een stuk beter.

Geplaatst: 19.07.2010 - 12:48
door rsnhakan
Het gemiddelde verbruik is nu 10.6L/100 km. Dit is alleen in de bebouwde kom. Het wordt steeds erger lijkt het wel....

Geplaatst: 19.07.2010 - 13:15
door Gast
rsnhakan schreef:Het gemiddelde verbruik is nu 10.6L/100 km. Dit is alleen in de bebouwde kom. Het wordt steeds erger lijkt het wel....
Mijn S60R loopt zuiniger !!

Geplaatst: 19.07.2010 - 13:30
door Fransosowitz
Oei, oei...10,6l/100km! Da's wel reusachtig veel!

Ondanks het veelvuldig regeneren bij mij haal ik nog altijd ca 5,9l/100km. Maar dat is voornamelijk snelweg en buiten de bebouwde kom.

Geplaatst: 19.07.2010 - 13:56
door rsnhakan
Mijn vader gaat deze week weer contact zoeken met de dealer. Wij resetten de boardcomputer altijd na een tankbeurt dus die 10,6L/100km is inderdaad heel veel.

Geplaatst: 19.07.2010 - 20:29
door Thamar
Omwille van dit verhaal ben ik er bij mij toch ook maar eens op beginnen letten. Omdat ik soms toch ook vond dat mijn verbruik vrij hoog bleef hangen. Vandaag dus na 260km alweer regeneratie. Volgende donderdag onderhoud, en dan gingen ze eens zien naar het probleem.

Geplaatst: 21.07.2010 - 13:40
door rsnhakan
Die van ons is al boven die 10,6L/100km.. Ook merken we dat de kracht van de auto is afgenomen. Af en toe verschijnt er Motor Systeem Service Vereist. Dit doet zich voor wanneer je hem in de toeren jaagt. Daarna verdwijnt de melding gelijk weer.

Geplaatst: 24.07.2010 - 10:36
door rsnhakan
Gisteren met de V50 naar een Turkse dealer geweest. Deze hebben de V50 eerst uitgelezen. Ze hebben de roetfilter handmatig gereinigd. Dus 10-15 minuten lang 4000 tpm draaien. Kwam aardig wat roet uit.

In Turkije heb je 2 soorten diesel. De oude diesel, wat vaak tractors etc gebruiken en euro diesel. Wij hebben een aantal keer dat oude diesel getankt. Wat we gelijk merkten, aan bijvoorbeeld het vermogen. Ze hebben dus de tank eronder uitgehaald. Deze leeg gemaakt en euro diesel in gedaan. De auto wou niet starten doordat er te veel zuurstof was in de tank. Dit hebben ze uiteindelijk opgelost. De auto startte en was een stuk krachtiger dan voorheen.

Tot slot hebben ze weer de roetfilter gereinigd. Nu maar hopen dat het gemiddelde daalt. Wat wel opvalt is dat wanneer je wat gas bij geeft het verbruik erg hoog is. Dit daalt wel gelijk wanneer je een constante snelheid hebt.

Geplaatst: 24.07.2010 - 15:59
door Fredhead
Wat noem je erg hoog?

Geplaatst: 24.07.2010 - 18:33
door rsnhakan
Bijvoorbeeld 25L/100 km. Dıt wanneer je maar een klein beetje gas geeft. Maar nu al een conclusie trekken is volgens mij wel heel snel. Misschien dat de auto nog moet bijkomen of iets dergelijks.

Geplaatst: 24.07.2010 - 18:37
door Gast
rsnhakan schreef: Misschien dat de auto nog moet bijkomen of iets dergelijks.
Niets menselijks is een V50 vreemd, maar het is toch geen operatie - dat hij nog eventjes bij moet komen van de operatie??

Geplaatst: 24.07.2010 - 21:03
door Thamar
dbosker schreef:
rsnhakan schreef: Misschien dat de auto nog moet bijkomen of iets dergelijks.
Niets menselijks is een V50 vreemd, maar het is toch geen operatie - dat hij nog eventjes bij moet komen van de operatie??
Eigenlijk wel, de ECU's zijn een beetje zelflerend.
Hele tijd terug is er eens bij 5th gear een test geweest tussen normale benzine en die hogere octaan's bij verschillende auto's. En daar werd ook duidelijk vermeld dat telkens de benzinetanks leeggehaald werden en de ECU gereset werd omdat die bepaalde parameters kan aanpassen met betrekking tot de gebruikte benzine. En als je wisselt het eventjes kan duren eer hij weer wat parameters aanpast.
Gaat dan vooral over de verhouding lucht/benzine.

Geplaatst: 25.07.2010 - 13:39
door spooky202
Afgelopen vakantie voor het eerst ook iets gehoord van mijn roetfilter. Halverwege een lange tunnel verscheen ineens de melding: "roetfilter vol...". Voelde verder niks aan de auto (trok nog steeds goed). Bij een tolpoortje met wat extra gas weggereden, resultaat: 2 roetwolkjes en de melding verdween uit de boardcomputer. Sindsdien ook niet meer teruggezien, maar volgende week moet ie weg voor een beurt en dan kijken ze er voor de zekerheid nog even naar.

Vaag ding dat roetfilter.

Geplaatst: 25.07.2010 - 16:58
door Fredhead
rsnhakan schreef:Bijvoorbeeld 25L/100 km. Dıt wanneer je maar een klein beetje gas geeft. Maar nu al een conclusie trekken is volgens mij wel heel snel. Misschien dat de auto nog moet bijkomen of iets dergelijks.
Dat is best behoorlijk ja.. volgens mij red die van mij dat (zonder roetfilter dan) niet eens als ik volgas optrek.
Zou het even goed in de gaten houden en anders inderdaad teruggaan naar de dealer toe