Pagina 5 van 6
Geplaatst: 21.09.2010 - 10:47
door psychonautlib
volvo013 schreef:Ik hoorde dat mijn koppakking goed en netjes was omdat het motor block "droog" eruit zag.
Hoorde wel bubbels naar boven komen dus denk dat de koelvloeistof echt geheel geheel op was. Ik blijf iig voorlopig vullen.
Als het lek was dan had ik het na nacht echt wel gezien onder de auto lijk me. En was niet echt veel gezakt.
morgen weer een update, thanks so far voor jullie hulp!
Droog betekend niet altijd goed. Koppakking kan ook zijn doorgeslagen van cilinder naar koelsysteem. Hoeft niet zichtbaar te zijn aan buitenkant.
Maar heb je nu nog last van uitvallen motor?
Geplaatst: 21.09.2010 - 10:53
door whitehorsekart
Vul hem eens even af door goed te ontluchten: kachel helemaal open, warmdraaien (tot de bovenste radiatorslang heet is, dan is de thermostaat open), het drukvaatje hooghouden en vullen tot max, dan een aantal keren gasgeven en in de bovenste slang knijpen. Dit herhalen tot er geen luchtbellen meer in het druktankje komen. Dan weet je zeker dat er geen lucht in je systeem zit. Pas op voor de ventilator: die slaat je hand eraf!
Na een rit de kap open terwijl de motor draait en kijken of er bij gasgeven bubbels in het drukvat komen. Indien ja: hoogstwaarschijnlijk een verbinding in de koppakking tussen koelwaterkanaal en verbrandingsruimte. Hou verder je oliepeil in de gaten en de kleur van de olie: wittig is water!!
Geplaatst: 21.09.2010 - 11:00
door volvo013
Duidelijk. Ik ga aan de slag. Bedankt.
Geplaatst: 21.09.2010 - 19:04
door B-lennium
als er aan de onderkant van de olie dop 'mayonaise' zit dan is de koppakking stuk.
Geplaatst: 21.09.2010 - 19:41
door whitehorsekart
Ja, nou, niet altijd hoor, het kan ook een teken zijn dat er alleen korte stukjes met de auto gereden worden.
Geplaatst: 21.09.2010 - 19:47
door biadman
idd, dat heb ik ook gehad, voornamelijk in de winter had ik er last van.
Geplaatst: 21.09.2010 - 21:09
door B-lennium
volgens mij rijd TS geen korte stukjes (binnen 20 km is het blok echt wel warm genoeg om de waterdampen te lozen)
Geplaatst: 21.09.2010 - 23:35
door admiral
biadman schreef:idd, dat heb ik ook gehad, voornamelijk in de winter had ik er last van.
Daarom had iedereen ook een kartonnetje voor de rad, is makkelijker dan je thermostaat uitwisselen.
Geplaatst: 24.09.2010 - 16:13
door volvo013
Ik heb inmiddels alles bijgevuld, gereden aantal keren.
Maar laatst reed ik weer en viel weer uit.
Nu ben ik wat aan testen met lucht toevoer(zwarte draaidopje) om te kijken of ik misschien te laag aantal toerental rij bij neutraal.
Maar de koelvloeistof is opgelost. Is erg als hij iets boven max staat btw? schoot beetje uit

.
Geplaatst: 24.09.2010 - 18:40
door whitehorsekart
Nee. dat verliest hij wel via de dop van het drukvat. Hoeveel moest je nou bijvullen?
Wat voor draaidopje bedoel je waar je aan wilt draaien?
Geplaatst: 25.09.2010 - 15:18
door B-lennium
met het zwarte knopje kun je idd het stationair toerental regelen (benzine). er zijn maar kleine aanpassingen nodig.
denk er om dat je na het afstellen van deze knop ook je LPG stationair instelling moet bijstellen.
Geplaatst: 25.09.2010 - 21:59
door volvo013
Ik moest er bij elkaar een liter bij gooien.
De lpg stel ik af op de verdamper zelf toch? de onderste is voor lpg toevoer, en de bovenste ?
Geplaatst: 05.10.2010 - 22:57
door volvo013
Ik heb inmiddels de accu vervangen.
De koelvloeistof is bijgevuld.
Uitvallen doet hij nog steeds.
Was vanmorgen op de snelweg. liet hem uitrollen en vaart minderen door de koppelingen in gedrukt te houden. En dan valt hij zonder moeite uit.
Zelfde met parkeer garage insturen en hup ineens uit. tot 2 keer toe.
Wat zijn mijn opties? En wat waar kan ik op letten zoal?
Hartelijk dank voor jullie hulp alvast.
Geplaatst: 05.10.2010 - 23:19
door psychonautlib
't was toch een injectie? Hoe wordt het stationair toerental geregeld? Net als bij een 440 met een speciaal motortje? Die dingen willen (bij 440) nog wel eens kapot gaan.
Eabe
Geplaatst: 06.10.2010 - 21:50
door B-lennium
stationair wordt geregeld met een draai schroef.
@volvo013, ik wil je echt afraden om de motor zo lang 'vrij' te laten draaien
Geplaatst: 06.10.2010 - 22:31
door psychonautlib
B-lennium schreef:stationair wordt geregeld met een draai schroef.
draaien
Zit er ook een luchtmassa meter op deze injectie die voor problemen zou kunnen zorgen?
Geplaatst: 06.10.2010 - 23:53
door volvo013
B-lennium schreef:stationair wordt geregeld met een draai schroef.
@volvo013, ik wil je echt afraden om de motor zo lang 'vrij' te laten draaien
Om van de snelweg af te gaan kan ik me nog wel voorstellen om de motor niet vrij te laten draaien.
Maar om mijn auto geparkeerd te krijgen in de parkeer garage moet ik hem soms 3 keer starten (niet altijd, soms gaat het gewoon goed zonder uitval)
En dat lijk me dat dat niet goed is

Geplaatst: 07.10.2010 - 09:03
door ferdy
B-lennium schreef:stationair wordt geregeld met een draai schroef.
@volvo013, ik wil je echt afraden om de motor zo lang 'vrij' te laten draaien
Waarom zou je het hem afraden? De b30 wordt ook toegepast in boten waar ze vrijwel bijna altijd stationair varen om het brandstofverbruik te beperken, dus de motor moet het kunnen hebben. indien je op gas rijdt: IK zou even langs een gasboer rijden en de boel af laten stellen. Zou ook kunnen dat je ergens veel valse lucht hebt, zitten je gasmengstuk (ken) wel goed vast?
Geplaatst: 07.10.2010 - 09:08
door ferdy
ferdy schreef:Ik zou je gas installatie eerst even laten afstellen bij een LPG boer, dan weet je zeker dat die goed staat. (ca 15 euro) Laat dit bijvoorbeeld ff doen 't Pand in Velp


Geplaatst: 07.10.2010 - 09:44
door Iroll
Zou ook kunnen dat je ergens veel valse lucht hebt
Als hij in het inlaattraject valse lucht aanzuigt dan zou het stationair lopen te hoog zijn.
Hoe zit het trouwens met het onderhoud. Zijn de kleppen gesteld, contactpunten, condensator, bougies, rotor, verdeelkap en bougiekabels al vervangen. En vergeet het luchtfilter niet. Voordat je een goede diagnose kan stellen moet je eerst zeker weten dat het basis onderhoud goed in orde is omdat te kunnen uitsluiten.