Distributieriem

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Gast

Een dealer met een nieuwe richtlijn?
Vraag hem dit even zwart op wit te zetten, dan ben jij gedekt bij schade.
Het is nog steeds 160.000 km.
Quota
6th Gear member
Berichten: 2817
Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
Locatie: Land van Maas en Waal

AlexV70 schreef:Een dealer met een nieuwe richtlijn?
Vraag hem dit even zwart op wit te zetten, dan ben jij gedekt bij schade.
Het is nog steeds 160.000 km.
Herstel, vanaf de versie met af fabriek RPF is het 180.000 km, die van mij is net vervangen bij 181k km. Viel mij ook op toen ik de auto kocht, terwijl er bij 170k km nog een beurt was gedaan door de dealer. Ik zou me dus geen zorgen maken, en bij 180k km of na 6 à 7 jaar de riem vervangen.
Without fiction, there would not be reality

Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
Gebruikersavatar
wtr_s60
4th Gear member
Berichten: 579
Lid geworden op: 13.05.2010 - 18:58

Quota schreef:
AlexV70 schreef:Een dealer met een nieuwe richtlijn?
Vraag hem dit even zwart op wit te zetten, dan ben jij gedekt bij schade.
Het is nog steeds 160.000 km.
Herstel, vanaf de versie met af fabriek RPF is het 180.000 km, die van mij is net vervangen bij 181k km. Viel mij ook op toen ik de auto kocht, terwijl er bij 170k km nog een beurt was gedaan door de dealer. Ik zou me dus geen zorgen maken, en bij 180k km of na 6 à 7 jaar de riem vervangen.
Oké, dit stelt gerust, thanks ;)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

HansEindhovenV70 schreef:Oke, thanx en dat is goed te bereiken?

Ik begrijp niet zo goed waarom ze het dan in een officiele beschrijving hebben over het verwijderen van de trillingsdemper en dat je daarvoor het blokkeergereedschap nodig hebt...

Dan haal je de krukaspoelie eraf,je moet doen wat je zelf denkt dat goed is..
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 927
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Jouw oplossing lijkt me gemakkelijker! Als ik het goed begrijp zou dat tool bedoeld zijn om de krukas tegen te houden zodat je de centrale bout eraf kunt draaien?

Wat is dan de trillingsdemper? Zit die in/aan de krukaspoelie?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

dat is de krukaspoelie,die heeft twee functies..
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 927
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Ramon, nog 2 punten:

1.)

Het tool blokkeergereedschap (999 5433) is dan nodig om de krukas tegen te houden omdat je anders de centrale bout niet kunt losdraaien?

Op die manier kun je er zeker wel iets beter met de nieuwe riem bij (tussendoor) dan met het verwijderen van dat plaatje of maakt dat niet veel uit?

2.) Volvo zegt 160 dkm of 10 jaar voor een distributieset. Is het wel het beste een originele set te bestellen of bijvoorbeeld Continental/Contitech even goed?
Gebruikersavatar
Marelli
3rd Gear member
Berichten: 302
Lid geworden op: 15.01.2006 - 13:26
Locatie: Noord Veluwe

Laatst m'n krukaskeerring vervangen en moest ook die moer er af zien te krijgen. Dat speciale gereedschap is wel handig maar je kan het makkelijk zelf maken. Ik heb een strip dik ijzer van 30 cm lang genomen en daar gaten ingeboord zodat je 2 (linker/rechter) gaten van de snaarschijf kan vastschroeven. Nu kan je met een dopje 30 die moer eraf krijgen.
Tipje: die snaarschijf omdraaien, moer op de krukas en je kan daarmee de trillingsdemper/poelie van de as krijgen.
V60 PIH (2013)
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

HansEindhovenV70 schreef:Ramon, nog 2 punten:

1.)

Het tool blokkeergereedschap (999 5433) is dan nodig om de krukas tegen te houden omdat je anders de centrale bout niet kunt losdraaien?

Op die manier kun je er zeker wel iets beter met de nieuwe riem bij (tussendoor) dan met het verwijderen van dat plaatje of maakt dat niet veel uit?

2.) Volvo zegt 160 dkm of 10 jaar voor een distributieset. Is het wel het beste een originele set te bestellen of bijvoorbeeld Continental/Contitech even goed?
Contitech,SKF,Pirelli,Gates,dat kan allemaal,ze zijn allemaal even goed..
Met een luchtsleutel is de mooiste manier om de poelie los te halen,maar die moet je dan wel hebben natuurlijk..
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 927
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Nog wat vraagje voor Ramon:

1.
Is het zinvol om bij het vervangen van de distributieriem ook de Multiriem te vervangen of deze gewoon terug monteren als deze er nog goed uitziet?

Deze heeft ook een spanrol.... vernieuwen? ... of als deze soepel draait zonder bijgeluiden en geen speling heeft hergebruiken?

2.
Ik heb een plaatje toegevoegd met een pijl erin, geeft deze pijl het plaatje onder de krukas aan dat je zou moeten verwijderen om bij de riem te kunnen zonder de krukaspoelie te verwijderen?


3.
Als ik kijk bij continental/contitech worden er voor mijn auto 2 mogelijke distirbutiesets aangegeven: De CT979K1 en de CT979K2. Dit bevreemd mij. Even wat verder kijkend zie ik dat er voor de beiden sets een verschil is in de riemspanner. Het gaat dan om de V55541 of de V56536.
Hoe kom je erachter welke erin zit? Alleen door te kijken achter de kap?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

Er zijn twee type spanners,een hydraulische en een mechanische,die je zelf moet spannen..

Gezien je tekening heb jij de laatste..


Dat bewuste afdichtklepje bedoel ik..
De uitlaatnokkenas op de tekening is de variabele..Nummer 10
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 927
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Dank je!

En mbt de V-riem en bijbehorden spanner? Deze alleen vervangen als dez zichtbare (haar)scheurtjes heeft of dient deze tegelijkertijd met de D-riem vervangen te worden?
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Vaak is de spanner rol niet zo best meer. Ik zou de riem en rol gelijk vervangen als je toch bezig bent. Kost bij elkaar 4 tientjes extra.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 927
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

ED: Weet niet waar jij de onderdelen vandaan haalt maar een V-riem + een spanner heb je niet voor 4 tientjes.... ;-)


RAMON: Weet jij welk type D-riem spanner op een V70, 140 pk benzine, bouwjaar 2002 zou moeten?

Er zijn 2 Volvo nummers voor: 30637955 en 30638277
Neem aan dat er maar 1-tje de juiste is.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Je had het toch niet over een spanner, maar over de spanrol van de multiriem en de riem zelf? Heb deze zelf net gekoht voor de 850 en koste 15 euro incl verzend kosten. Er stond eerder nog niet bij wat voor motor het precies om ging. Heb het even opgezocht, maar de spanrol is inderdaad iets duurder (50,-) en de riem kost ook 50,-
Ik zie 2 nummers voor een riemspanner: 8670484 (t/m 2816209) en 8670484 (v/a eng 2816210).
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 927
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Ramon, al even niet op het forum?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

aan de hand van je kenteken kun je precies zien welk type er in zit en je moet dus alles vervangen,de riem de rol en de spanrol plus waterpomp..
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

tot aan chassis nummer 3188688 is het het eerste type mechanische spanner en daarna het tweede type..
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

HansEindhovenV70 schreef:Ramon, al even niet op het forum?
Ik zit niet de hele dag hier te vervelen,er zijn ook nog andere dingen in het leven dan alleen Volvo. :)
HansEindhovenV70
4th Gear member
Berichten: 927
Lid geworden op: 15.03.2008 - 19:49
Locatie: Eindhoven

Ok, thanx.

ramon: de truuk met het verwijderen van het plaatje waardoor je achter de pulley door kunt ipv deze te verwijderen, zou die nog wel moeten werken voor een V70 2002?? Ik las ergens een tegenspraak dat dit alleen zou werken voor model v70 tot 2000?
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”