de 740GL van opa
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Tja, ik zeg ontsteking en verdenk de auto ervan ook moeite te hebben met het drinken van ongelode benzine. Zo langzaam aan moet hij toch echt een beetje gewoon gaan doen...toch?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 08.09.2010 - 14:18
- Locatie: Groningen
De ontsteking?? - Verklaar je nader
Ben nieuwsgierig.
Mijn opa vertelde dat de auto vroeger Super benzine behoefde. Echter hebben ze destijds toen dat type benzine niet meer verkocht werd om SuperPlus (ofwel Euro98) te gaan tanken.
Ik tank nu gewoon Euro95 dat moet hij gewoon prima kunnen hebben toch?
Het is ook niet zo dat de auto nadat hij bij de garage geweest is minder loopt, het is bij vlagen best acceptabel, echter die zwarte rook uit de uitlaat tijdens het accelereren lijkt me gewoon niet normaal.

Mijn opa vertelde dat de auto vroeger Super benzine behoefde. Echter hebben ze destijds toen dat type benzine niet meer verkocht werd om SuperPlus (ofwel Euro98) te gaan tanken.
Ik tank nu gewoon Euro95 dat moet hij gewoon prima kunnen hebben toch?
Het is ook niet zo dat de auto nadat hij bij de garage geweest is minder loopt, het is bij vlagen best acceptabel, echter die zwarte rook uit de uitlaat tijdens het accelereren lijkt me gewoon niet normaal.
Volvo 740GL - Sedan - 2.3L - 03/1985 - B230K - LPG


-
- 2nd Gear member
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59
95, 98, super, lood, allemaal goed genoeg voor de B230K.
De zwarte rook is eerder de acceleratiesproeier of de tweede trap van de carburateur, die iets niet goed doet. Hopeloos ingewikkeld geval, zelfs als je van 2 halve 1 hele maakt.
Neem een Stromberg of Pierburg horizontale carb van een B21A of B230A.
De zwarte rook is eerder de acceleratiesproeier of de tweede trap van de carburateur, die iets niet goed doet. Hopeloos ingewikkeld geval, zelfs als je van 2 halve 1 hele maakt.
Neem een Stromberg of Pierburg horizontale carb van een B21A of B230A.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 08.09.2010 - 14:18
- Locatie: Groningen
Ik zou wel een adresje willen van een monteur die echt verstand heeft van oude ontsteking systemen zoals mijn 740GL.
Klaarblijkelijk zijn er (te) veel factoren van invloed.
Klaarblijkelijk zijn er (te) veel factoren van invloed.
Volvo 740GL - Sedan - 2.3L - 03/1985 - B230K - LPG


-
- 2nd Gear member
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59
Je hebt ws. een EZ118K, elektronische ontsteking die tijdstip bepaalt adhv toerental, temp, inlaatvacuum en een pingelsensor.
Ik denk dat je beter je eigen expert kunt gaan worden. Scheelt een hoop heen en weer geloop, en geld. Hier een leerzame site over het uitlezen van codes en foutdiagnose: http://www.thejogger.webspace.virginmed ... z118k.html
Let ook op de foto van de gespleten vacuumslang IN de ECU. Goeie monteur die dat vindt.
Ik denk dat je beter je eigen expert kunt gaan worden. Scheelt een hoop heen en weer geloop, en geld. Hier een leerzame site over het uitlezen van codes en foutdiagnose: http://www.thejogger.webspace.virginmed ... z118k.html
Let ook op de foto van de gespleten vacuumslang IN de ECU. Goeie monteur die dat vindt.
- v700r
- 5th Gear member
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: 23.10.2006 - 09:48
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Leandres schreef:niemand?
Bij Biesheuvel autosport kan je alles bestellen. Ik heb eerst Equu (Conrad) meters gehad maar die deden wat ze zelf wilden. Nu heb ik VDO gekocht (37,50 euro) en een M10 sensor (20 euro ook VDO). Boor in je of een carterplug een gat van 8,5 en tap er M10 in. Draai de sensor erin, die is taps dus vast is vast, en draai de plug op zijn plek. Draadjes eraan en voila.
Groeten van Frans.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 08.09.2010 - 14:18
- Locatie: Groningen
De auto is wederom naar de garage geweest aangezien het eerste resultaat bedroevend was. Er zijn weer wat dingen 'afgesteld' en slangen vervangen welke toch lek bleken te zijn. Een slang in de ECU was lek. Ook heeft hij iets vervangen aan de ontsteking vervroeging. Hij vermoed dat er ergens valse lucht binnenkomt omdat de auto te rijk afgesteld staat. (deze combi begrijp ik helemaal niet, enfin ik citeer de monteur letterlijk) Hij kon zien dat de auto te veel bezine krijgt omdat de bougies zwart zijn.
De monteur vertelde dat het resultaat echter nog steeds niet goed is, en heeft het opgegeven. Zijn advies: nieuwe carburateur.
Begin dit verhaal zo langzamerhand een beetje zat te worden...
Iemand met de enige juiste oplossing???
De monteur vertelde dat het resultaat echter nog steeds niet goed is, en heeft het opgegeven. Zijn advies: nieuwe carburateur.
Begin dit verhaal zo langzamerhand een beetje zat te worden...
Iemand met de enige juiste oplossing???
Volvo 740GL - Sedan - 2.3L - 03/1985 - B230K - LPG


- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Maar....hoe loopt hij nu dan, na deze ingreep?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 269
- Lid geworden op: 17.01.2005 - 21:29
Ik weet dat je een eind weg zit, maar als niemand eruit komt daar dan zou ik bij Carlo Schmidt in Gemert (N.B.) langsgaan. Die hebben heel veel oudere 140's, 240's en 740's in onderhoud en ik weet zeker dat die jouw carburateur weer goed krijgen. Of oordelen dat ie inderdaad versleten is maar dan kunnen ze je ook weer aan een goede gebruikte helpen.
Succes, Jan.
Succes, Jan.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 08.09.2010 - 14:18
- Locatie: Groningen
Nog veel beroerder dan de vorige keer. Nu heb ik constant inhouden en 'verslikken' tijdens het acceleren en de daarbij horende bak met rook uit de uitlaat. Ik snap er niets meer van...V70/2.4D/2003 schreef:Maar....hoe loopt hij nu dan, na deze ingreep?
Volvo 740GL - Sedan - 2.3L - 03/1985 - B230K - LPG


- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Mijn idee. Auto heeft in aanschaf niets gekost, dan mag het toch wel wat kosten om hem weer goed te krijgen... 
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Tja, veel meer dan mij bij de nuchtere noordelijke reacties dan hiervoor aansluiten kan ik ook niet. Het principe blijft nog steeds van een beetje brandstofdamp, vermengd met wat lucht en een vonkje. Hoe moeilijk kan dat nou helemaal zijn?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 08.09.2010 - 14:18
- Locatie: Groningen
Wie heeft gezegd dat het niets kosten mag??Oceanracer schreef:Mijn idee. Auto heeft in aanschaf niets gekost, dan mag het toch wel wat kosten om hem weer goed te krijgen...
Ik heb een rekening liggen van 500 euro van de Volvo garage, en die betaal ik met plezier als de auto weer goed zou lopen, echter ontbreekt het daar aan expertise om de Volvo weer goed te laten lopen, ben benieuwd wat voor rekening er nu weer komt van het laatste bezoek aldaar.
Volvo 740GL - Sedan - 2.3L - 03/1985 - B230K - LPG


-
- 2nd Gear member
- Berichten: 237
- Lid geworden op: 01.10.2008 - 09:59
Had ik al gezegd dat je beter je eigen expert kan worden? Voor de bedragen die Volvo garages rekenen voor het vervangen van een V snaar kan je hele motorblokken in 1 keer kopen.
Zoiets: http://link.marktplaats.nl/383842647 of http://link.marktplaats.nl/388907704
Koop liefst een horizontale carb, die verticale die je nu hebt zijn echt de moeite niet waard.
Dit is een Pierburg, ook voor 2.3L motor: http://link.marktplaats.nl/388874069
De kennis is er gewoon niet meer bij een dealer. Zelfs de monteurs die er ooit verstand van hadden zijn de helft alweer vergeten. Overigens wel knap dat ze die gescheurde slang in de ECU gevonden hebben.
Zoiets: http://link.marktplaats.nl/383842647 of http://link.marktplaats.nl/388907704
Koop liefst een horizontale carb, die verticale die je nu hebt zijn echt de moeite niet waard.
Dit is een Pierburg, ook voor 2.3L motor: http://link.marktplaats.nl/388874069
De kennis is er gewoon niet meer bij een dealer. Zelfs de monteurs die er ooit verstand van hadden zijn de helft alweer vergeten. Overigens wel knap dat ze die gescheurde slang in de ECU gevonden hebben.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 08.09.2010 - 14:18
- Locatie: Groningen
Het gekke is dat de auto na het vervangen van de cruciale slangen nog veel minder loopt dan het eerste 'bezoek' aan de garage. Dat vind ik merkwaardig.
Volvo 740GL - Sedan - 2.3L - 03/1985 - B230K - LPG


- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Voor zover ik het tot nu toe begrijp, is de auto twee keer bij de dealer geweest en is hij er sinds die laatste keer nog beroerder aan toe dan voorheen. Terecht dat je daar van baalt, maar het lost niets op. Met alle respect, maar ik denk persoonlijk niet dat je bij de tegenwoordige dealer nog moet aankomen met een auto waar geen laptop op kan worden aangesloten.Leandres schreef:Wie heeft gezegd dat het niets kosten mag??
Mijn opmerking moet je dan ook meer lezen als: Ga op zoek naar een monteur met verstand van zaken en probeer daar (met uitwisseling van diverse onderdelen) uit te zoeken waar het probleem zit. Ik denk overigens zelf dat je het in de richting van de (van twee oude één andere verbouwde) carburateur moet zoeken...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 52
- Lid geworden op: 08.09.2010 - 14:18
- Locatie: Groningen
Laatste lange afstand (lees: snelweg kilometers) was een verbruik van 1 op 6. Hierbij heb ik zo netjes mogelijk gereden. De auto reed ook echt voor geen meter.
Ben nu op een punt gekomen dat de auto, ondanks alle cruciale vervangingen van onderdelen, nog slechter loopt als toen ik hem, zoals mijn 1e post, uit de schuur getrokken heb.
@ Oceanracer, ik heb de Volvo dealer een goede donor carburateur geleverd ten einde de beste/goede onderdelen van beide carburateurs samen te voegen tot 1 goed werkende.
Alles ten spijt.
Ben nu op een punt gekomen dat de auto, ondanks alle cruciale vervangingen van onderdelen, nog slechter loopt als toen ik hem, zoals mijn 1e post, uit de schuur getrokken heb.
@ Oceanracer, ik heb de Volvo dealer een goede donor carburateur geleverd ten einde de beste/goede onderdelen van beide carburateurs samen te voegen tot 1 goed werkende.
Alles ten spijt.
Volvo 740GL - Sedan - 2.3L - 03/1985 - B230K - LPG

