Pagina 5 van 9

Geplaatst: 11.10.2010 - 19:56
door V70/2.4D/2003
Tja, ik zeg ontsteking en verdenk de auto ervan ook moeite te hebben met het drinken van ongelode benzine. Zo langzaam aan moet hij toch echt een beetje gewoon gaan doen...toch?

Geplaatst: 11.10.2010 - 20:03
door Leandres
De ontsteking?? - Verklaar je nader :) Ben nieuwsgierig.

Mijn opa vertelde dat de auto vroeger Super benzine behoefde. Echter hebben ze destijds toen dat type benzine niet meer verkocht werd om SuperPlus (ofwel Euro98) te gaan tanken.

Ik tank nu gewoon Euro95 dat moet hij gewoon prima kunnen hebben toch?

Het is ook niet zo dat de auto nadat hij bij de garage geweest is minder loopt, het is bij vlagen best acceptabel, echter die zwarte rook uit de uitlaat tijdens het accelereren lijkt me gewoon niet normaal.

Geplaatst: 11.10.2010 - 22:07
door Grijze144
95, 98, super, lood, allemaal goed genoeg voor de B230K.

De zwarte rook is eerder de acceleratiesproeier of de tweede trap van de carburateur, die iets niet goed doet. Hopeloos ingewikkeld geval, zelfs als je van 2 halve 1 hele maakt.
Neem een Stromberg of Pierburg horizontale carb van een B21A of B230A.

Geplaatst: 11.10.2010 - 22:44
door Leandres
Ik zou wel een adresje willen van een monteur die echt verstand heeft van oude ontsteking systemen zoals mijn 740GL.
Klaarblijkelijk zijn er (te) veel factoren van invloed.

Geplaatst: 12.10.2010 - 09:40
door Grijze144
Je hebt ws. een EZ118K, elektronische ontsteking die tijdstip bepaalt adhv toerental, temp, inlaatvacuum en een pingelsensor.
Ik denk dat je beter je eigen expert kunt gaan worden. Scheelt een hoop heen en weer geloop, en geld. Hier een leerzame site over het uitlezen van codes en foutdiagnose: http://www.thejogger.webspace.virginmed ... z118k.html

Let ook op de foto van de gespleten vacuumslang IN de ECU. Goeie monteur die dat vindt.

Geplaatst: 15.10.2010 - 07:14
door v700r
Leandres schreef:niemand?



Bij Biesheuvel autosport kan je alles bestellen. Ik heb eerst Equu (Conrad) meters gehad maar die deden wat ze zelf wilden. Nu heb ik VDO gekocht (37,50 euro) en een M10 sensor (20 euro ook VDO). Boor in je of een carterplug een gat van 8,5 en tap er M10 in. Draai de sensor erin, die is taps dus vast is vast, en draai de plug op zijn plek. Draadjes eraan en voila.

Geplaatst: 21.10.2010 - 15:29
door Leandres
De auto is wederom naar de garage geweest aangezien het eerste resultaat bedroevend was. Er zijn weer wat dingen 'afgesteld' en slangen vervangen welke toch lek bleken te zijn. Een slang in de ECU was lek. Ook heeft hij iets vervangen aan de ontsteking vervroeging. Hij vermoed dat er ergens valse lucht binnenkomt omdat de auto te rijk afgesteld staat. (deze combi begrijp ik helemaal niet, enfin ik citeer de monteur letterlijk) Hij kon zien dat de auto te veel bezine krijgt omdat de bougies zwart zijn.

De monteur vertelde dat het resultaat echter nog steeds niet goed is, en heeft het opgegeven. Zijn advies: nieuwe carburateur.

Begin dit verhaal zo langzamerhand een beetje zat te worden...

Iemand met de enige juiste oplossing???

Geplaatst: 21.10.2010 - 17:35
door V70/2.4D/2003
Maar....hoe loopt hij nu dan, na deze ingreep?

Geplaatst: 21.10.2010 - 19:48
door broker
Ik weet dat je een eind weg zit, maar als niemand eruit komt daar dan zou ik bij Carlo Schmidt in Gemert (N.B.) langsgaan. Die hebben heel veel oudere 140's, 240's en 740's in onderhoud en ik weet zeker dat die jouw carburateur weer goed krijgen. Of oordelen dat ie inderdaad versleten is maar dan kunnen ze je ook weer aan een goede gebruikte helpen.

Succes, Jan.

Geplaatst: 21.10.2010 - 21:38
door Leandres
V70/2.4D/2003 schreef:Maar....hoe loopt hij nu dan, na deze ingreep?
Nog veel beroerder dan de vorige keer. Nu heb ik constant inhouden en 'verslikken' tijdens het acceleren en de daarbij horende bak met rook uit de uitlaat. Ik snap er niets meer van...

Geplaatst: 21.10.2010 - 22:02
door v700r
Zet er dan een andere carb. op ipv je te lopen (rijden) ergeren!!

Geplaatst: 21.10.2010 - 22:44
door Oceanracer
Mijn idee. Auto heeft in aanschaf niets gekost, dan mag het toch wel wat kosten om hem weer goed te krijgen... :wink:

Geplaatst: 21.10.2010 - 22:59
door 945i
Of laat er voor de verandering eens een goeie monteur naar kijken, zo moeilijk kan dat toch allemaal niet zijn...

Geplaatst: 22.10.2010 - 07:13
door V70/2.4D/2003
Tja, veel meer dan mij bij de nuchtere noordelijke reacties dan hiervoor aansluiten kan ik ook niet. Het principe blijft nog steeds van een beetje brandstofdamp, vermengd met wat lucht en een vonkje. Hoe moeilijk kan dat nou helemaal zijn?

Geplaatst: 23.10.2010 - 16:08
door Leandres
Oceanracer schreef:Mijn idee. Auto heeft in aanschaf niets gekost, dan mag het toch wel wat kosten om hem weer goed te krijgen... :wink:
Wie heeft gezegd dat het niets kosten mag??

Ik heb een rekening liggen van 500 euro van de Volvo garage, en die betaal ik met plezier als de auto weer goed zou lopen, echter ontbreekt het daar aan expertise om de Volvo weer goed te laten lopen, ben benieuwd wat voor rekening er nu weer komt van het laatste bezoek aldaar.

Geplaatst: 23.10.2010 - 18:37
door Grijze144
Had ik al gezegd dat je beter je eigen expert kan worden? Voor de bedragen die Volvo garages rekenen voor het vervangen van een V snaar kan je hele motorblokken in 1 keer kopen.
Zoiets: http://link.marktplaats.nl/383842647 of http://link.marktplaats.nl/388907704
Koop liefst een horizontale carb, die verticale die je nu hebt zijn echt de moeite niet waard.
Dit is een Pierburg, ook voor 2.3L motor: http://link.marktplaats.nl/388874069

De kennis is er gewoon niet meer bij een dealer. Zelfs de monteurs die er ooit verstand van hadden zijn de helft alweer vergeten. Overigens wel knap dat ze die gescheurde slang in de ECU gevonden hebben.

Geplaatst: 23.10.2010 - 21:30
door Leandres
Het gekke is dat de auto na het vervangen van de cruciale slangen nog veel minder loopt dan het eerste 'bezoek' aan de garage. Dat vind ik merkwaardig.

Geplaatst: 24.10.2010 - 19:28
door Oceanracer
Leandres schreef:Wie heeft gezegd dat het niets kosten mag??
Voor zover ik het tot nu toe begrijp, is de auto twee keer bij de dealer geweest en is hij er sinds die laatste keer nog beroerder aan toe dan voorheen. Terecht dat je daar van baalt, maar het lost niets op. Met alle respect, maar ik denk persoonlijk niet dat je bij de tegenwoordige dealer nog moet aankomen met een auto waar geen laptop op kan worden aangesloten.

Mijn opmerking moet je dan ook meer lezen als: Ga op zoek naar een monteur met verstand van zaken en probeer daar (met uitwisseling van diverse onderdelen) uit te zoeken waar het probleem zit. Ik denk overigens zelf dat je het in de richting van de (van twee oude één andere verbouwde) carburateur moet zoeken...

Geplaatst: 26.10.2010 - 10:33
door Leandres
Laatste lange afstand (lees: snelweg kilometers) was een verbruik van 1 op 6. Hierbij heb ik zo netjes mogelijk gereden. De auto reed ook echt voor geen meter.

Ben nu op een punt gekomen dat de auto, ondanks alle cruciale vervangingen van onderdelen, nog slechter loopt als toen ik hem, zoals mijn 1e post, uit de schuur getrokken heb.

@ Oceanracer, ik heb de Volvo dealer een goede donor carburateur geleverd ten einde de beste/goede onderdelen van beide carburateurs samen te voegen tot 1 goed werkende.

Alles ten spijt.

Geplaatst: 26.10.2010 - 11:14
door EVV
Heb je eigenlijk de rest van de motor nog nagekeken op problemen? Is de luchtinlaat bijvoorbeeld nog helemaal vrij van verstopping, luchtfilter ook nog schoon?