steven460 schreef:Ratio M56H (170) M56L(140)
1e 3,07 3,39
2e 1,77 1,91
3e 1,19 1,19
4e 0,87 0,87
5e 0,70 0,70
6e - - - - -
achteruit 2,99 3,30
Dus de 140 pk gechipped is Sneller van de startlijn ?
of snap ik ratio's niet meer
Steven, je snapt 'm bijna...
Wat nog ontbreekt is de eindoverbrenging in het differentieel.
Die is 4.00:1 voor 140pk en 4.25: 1 voor 170pk
ik kom dan op:
Ratio M56H (170) M56L(140)
1e 13.0 13.5
2e 7.5 7.6
3e 5.1 4.8
4e 3.7 3.5
5e 3.0 2.8
Dus 1e iets "langer", 2 vrijwel gelijk en 3-5 iets "korter" bij de 170pk
De 140pk laat de wielen dus iets sneller doorslaan in de eerste versnelling en de 170pk is iets vlotter in 3-5
Maar ik geef toe, de verschillen zijn niet groot
Ik heb ook nog even uitgerekend wat de snelheden zijn bij 4500 toeren, bij gebruik van 205/55x16 banden:
versn 170pk 140pk
1 40 39
2 69 68
3 103 109
4 141 150
5 175 186
Chippen van de 140pk heeft dus zin boven 110 in 3 en boven 150 in 4