Pagina 5 van 9
Geplaatst: 09.11.2007 - 20:54
door Edgar
bart simpson schreef:, chippen voegt voor relatief veel geld slechts weinig toe
In dit geval misschien......
Chippen is voor weinig geld véél meer auto...
Ik heb nu voor weinig geld de zelfde spec's (of beter) als een 2.0D
Uit Turbo motoren is natuurlijk meer plezier te halen dan uit niet turbo's zoals in dit geval.
Geplaatst: 09.11.2007 - 21:06
door bart simpson
In deze specifieke topic is het off topic...
Het prijsverschil 1.6D versus 2.0D is € 2.000,--, daarvoor heb je en de grotere remmen, en de 6 bak en meer vermogen,
met chippen heb je voor € 600,-- alleen meer vermogen
Geplaatst: 09.11.2007 - 21:08
door 945i
Waarschijnlijk wil de baas niet
meer betalen...

Geplaatst: 09.11.2007 - 21:39
door steven460
Ratio M56H (170) M56L(140)
1e 3,07 3,39
2e 1,77 1,91
3e 1,19 1,19
4e 0,87 0,87
5e 0,70 0,70
6e - - - - -
achteruit 2,99 3,30
Dus de 140 pk gechipped is Sneller van de startlijn ?
of snap ik ratio's niet meer
Geplaatst: 09.11.2007 - 21:40
door bart simpson
achteruit mogelijk zelfs iets meer dan vooruit
Geplaatst: 09.11.2007 - 22:00
door dre t5
bart simpson
Geplaatst: Do 08 Nov, 2007 9:13 pm Bericht onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Ik ken 98 octaan eigenlijk alleen voor relatief hoog belaste motoren zoals in de V40 T4 of de V70R van 300pk
bart
als je in het handboek kijkt voor een v70 t5 wordt al 98 oct voorgeschreven
rica adviseert het ook voor getunede auto's
Geplaatst: 09.11.2007 - 22:06
door bart simpson
Een T5 heeft tot aan 2004 die octaanbehoefte niet, mogelijk de laatsten van 260 pk vanaf 2004 wel (maar niet dat ik weet) de R vanaf 2003 zeker wel
Geplaatst: 09.11.2007 - 22:32
door dre t5
hoi bart
ik heb zelf een t5 bjr 2000
oct 98 staat echt in de handleiding
Geplaatst: 09.11.2007 - 22:44
door bart simpson
dre t5 schreef:hoi bart
ik heb zelf een t5 bjr 2000
oct 98 staat echt in de handleiding
ik heb er in 2000 ook een gehad, liep super op 95, 95 octaan stond ook in de tankdop opening, 98 is uiteraard wel ok om te tanken
Geplaatst: 09.11.2007 - 22:59
door dre t5
hoi bart
bij mij in m'n tankdeksel staat alleen unleaded en bandendruk uiteraard
omdat ikdeze week bij rica in wateringen ben geweest ben ik gaan lezen in de handleiding en daar staat in als voorkeurs brandstof 98 octaan
maar bij uitzondering een keer een tank 95 octaan tanken als er weinig van de motor wordt gevraagd qua vermogen is niet erg
maar de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik nu na de tuning pas 98 octaan tank
voorheen altijd 95 octaan
Geplaatst: 10.11.2007 - 07:37
door Oceanracer
steven460 schreef:Ratio M56H (170) M56L(140)
1e 3,07 3,39
2e 1,77 1,91
3e 1,19 1,19
4e 0,87 0,87
5e 0,70 0,70
6e - - - - -
achteruit 2,99 3,30
Dus de 140 pk gechipped is Sneller van de startlijn ?
of snap ik ratio's niet meer
Omdat het maximale koppel van de originele 140 pk bij een lager toerental wordt bereikt dan bij de 170 pk variant (getunend of origineel) zou de motor sowieso al makkelijker moeten oppakken. En dan is de overbrenging van de 1e en 2e versnelling ook nog kleiner. Je moet dus wat eerder overschakelen, maar daardoor trekt de wagen wel sneller op. Het zou echter kunnen dat voor een sprint van 0 naar 100 bij de originele 140 pk versnellingsbak moet worden doorgeschakelend naar de 3, daar waar 100 km/u bij de 170 pk versnellingsbak gewoon in 2 haalbaar is.
Als dit niet de reden is, snap ik die ratio's ook niet meer en lijkt het er meer op dat ze zijn omgedraaid.
Geplaatst: 10.11.2007 - 10:53
door Edgar
bart simpson schreef:In deze specifieke topic is het off topic...
Het prijsverschil 1.6D versus 2.0D is € 2.000,--, daarvoor heb je en de grotere remmen, en de 6 bak en meer vermogen,
met chippen heb je voor € 600,-- alleen meer vermogen
Mijn auto's laat ik niet alleen tunen omdat het meer vermogen en koppel brengt, maar puur om het feit dat hij gewoon vééééél beter rijdt
(bij maatwerk dan) De motor pakt beter op, hij rijdt soepeler.
Mijn vorige auto, Audi A4 Avant V6 TDI van 2005, had ook standaard al 163PK, hij reed echt NIET soepel! Na tunen (200pk 500Nm) zekersss wel.
Ik zou het dan ook bij elke auto die ik nog ga rijden laten doen, hoe groot of klein de motor ook is. Ik vind € 600,- dan ook echt niet duur als je ziet wat voor werk er in zit (maatwerk bij een goede tuner

) en wat je er voor krijgt. Een leuke accesoires is al bijna duurder :roll:
Gr Edgar
Geplaatst: 10.11.2007 - 11:00
door steven460
sommetje uitgerekend geeft
motor @ 6500 toeren
tranmissie
1 2 3 versnelling
170pkbak 64 111 165 km/h
140pkbak 58 103 165 km/h
de 140bak met chip moet gaan als een banaan, echtre verlies je tempo door het idd eerder moeten schakelen. Set grotere velgen er op en het is weer opgelost.
Geplaatst: 11.11.2007 - 18:04
door Carfreak
Ik rij nu goed 2 dagen en vind de 140pk best snel. Wel vind ik dat de voorbanden erg snel doorslaan bij pittig optrekken op nat. Zelfs met ingeschakelde DSTC.
Maar goed, alles went en misschien over een poosje toch maar chippen die hap.

Geplaatst: 11.11.2007 - 18:15
door Carfreak
Check out m,n avatar! Dat is de mijne!
Geplaatst: 17.11.2007 - 12:35
door Volvolof
steven460 schreef:Ratio M56H (170) M56L(140)
1e 3,07 3,39
2e 1,77 1,91
3e 1,19 1,19
4e 0,87 0,87
5e 0,70 0,70
6e - - - - -
achteruit 2,99 3,30
Dus de 140 pk gechipped is Sneller van de startlijn ?
of snap ik ratio's niet meer
Steven, je snapt 'm bijna...
Wat nog ontbreekt is de eindoverbrenging in het differentieel.
Die is 4.00:1 voor 140pk en 4.25: 1 voor 170pk
ik kom dan op:
Ratio M56H (170) M56L(140)
1e 13.0 13.5
2e 7.5 7.6
3e 5.1 4.8
4e 3.7 3.5
5e 3.0 2.8
Dus 1e iets "langer", 2 vrijwel gelijk en 3-5 iets "korter" bij de 170pk
De 140pk laat de wielen dus iets sneller doorslaan in de eerste versnelling en de 170pk is iets vlotter in 3-5
Maar ik geef toe, de verschillen zijn niet groot
Ik heb ook nog even uitgerekend wat de snelheden zijn bij 4500 toeren, bij gebruik van 205/55x16 banden:
versn 170pk 140pk
1 40 39
2 69 68
3 103 109
4 141 150
5 175 186
Chippen van de 140pk heeft dus zin boven 110 in 3 en boven 150 in 4
Geplaatst: 17.11.2007 - 13:13
door Gast
Volvolof schreef:Chippen van de 140pk heeft dus zin boven 110 in 3 en boven 150 in 4
Gezien je toch zo lekker bezig bent!
Kan je ook nog zeggen of er iets van het koppel over blijft bij bij de wielen van een gechipte 140 pk?
Vooral voor caravan trekkers bij ongeveer 90 - 100 km/h in de 4e versnellling (± 3000 t/min).
Geplaatst: 17.11.2007 - 16:28
door Oceanracer
Volvolof,
Dank voor de herberekening. Ik begreep de eerdere ratio berekening (van Steven460) al niet, maar als de eindoverbrenging anders is, valt alles weer op zijn plaats. Is het allemaal toch logisch!
Geplaatst: 17.11.2007 - 22:09
door Volvolof
AlexV70 schreef:Volvolof schreef:Chippen van de 140pk heeft dus zin boven 110 in 3 en boven 150 in 4
Gezien je toch zo lekker bezig bent!
Kan je ook nog zeggen of er iets van het koppel over blijft bij bij de wielen van een gechipte 140 pk?
Vooral voor caravan trekkers bij ongeveer 90 - 100 km/h in de 4e versnellling (± 3000 t/min).
Alexv70,
In de 4e versnelling bij 100km/u draait de 140pk motor vrijwel 3000 toeren en haalt dan bijna zijn maximale koppel van 220nm.
Aan de wielen heb je dan 220*0.868*4.00 = 764nm, met 7% verlies in de aandrijving blijft dan 710nm aan de wielen over
De 170pk draait dan ongeveer 3200 toeren en zit dan ook rond 220nm.
Aan de wielen heeft die dan 220*0.868*4.25 = 812nm, met 7% verlies 755nm.
Een gechipte 140pk haalt haalt volgens Rica 175pk en 235nm, bij gebruik van 98 octaan. Wellicht haalt de gechipte versie bij 3000 toeren ongeveer 227nm, aan de wielen dus 227*0.868*4.00 = 788nm, met 7% verlies 733nm. Dus een klein beetje meer dan de 140pk en een klein beetje minder dan de 170pk. Maar ik vraag me af of je het verschil merkt.
Wat meer helpt is terugschakelen naar 3, dan heb je ineens ~1000nm aan je wielen
Geplaatst: 17.11.2007 - 22:49
door Gast
@Volvolof, bedankt voor het vlotte antwoord.
Ik had al zo'n vermoeden, maar nu met de exacte cijfers, ben ik overtuigd.
Ik had gehoopt dat de 15 Nm van het chippen, aan de wielen (door overbrenging) iets meer op zou brengen bij een 140 PK. Nee dus.
Ik schakel wel een keer terug.
